: Akkor még nem került 400 forintba egy liter benzin
Akkor még nem került 400 forintba egy liter benzin
2011.08.12. 04:37
Az első években óriási volt az érdeklődés
Huszonöt éve, 1986. augusztus 10-én dübörögtek fel először futamon Forma-1-es autók a Hungaroringen. Ortodox autóverseny-hívők jóval korábbra teszik a Magyar Nagydíj születését, de szerintünk sem ez az igazi születésnapja.
Oszsza meg másokkal is
Ennek oka, hogy - ha a szabadedzéseket nem is számoljuk - a versenyt minden alkalommal megelőzi egy időmérő edzés, amely a nagydíj rajtsorrendjét hivatott eldönteni. Ezért 1986. augusztus 9-ét kell a hazai F1 futamok születésnapjának tekinteni. Ez a dátum azért is különösen fontos, mert soha azelőtt nem rendeztek szocialista országban futamot az aszfalt hercegeinek. Végül persze mindegy, hogy kilencedike vagy tizedike - boldog szülinapot, Magyar Nagydíj!
Az első verseny
Ennek fényében érthető, hogy mekkora érdeklődés előzte meg a Mogyoród mellett felépült versenypályán az első futamot. A pole pozíciót a Lotus-Renault-val versenyző brazil legenda, Ayrton Senna szerezte meg. A másnapi futamon aztán a szintén brazil és szintén legendás Nelson Piquet megelőzte, a verseny távját pedig senkinek nem sikerült teljesítenie - az akkori pályák közül a legtechnikásabbnak tartott Hungaroringen a versenyidő meghaladta a szabályok szerint engedélyezett két órát, így 76 kör után került elő a kockás zászló az eredeti elképzelésben szereplő 77 helyett.
Az első futam krónikájához tartozik még, hogy Piquet Williams-Hondával nyert, és a mezőnyben többek között olyan halhatatlan pilóták szerepeltek, mint Nigel Mansell, Renée Arnoux, Alan Jones, Gerhard Berger, Keke Rosberg, Michele Alboreto, Alain Prost, és Riccardo Patrese. A leggyorsabb kört 1:31,001-gyel a győztes futotta. Ez az idő persze mára sokat fejlődött, részben a pálya átépítésének, részben a konstruktőrök folyamatos fejlesztésének köszönhetően. Ma már 1 perc 20 másodperc körüli időket száguldanak a versenyzők, és az átlagsebesség is jelentősen megnőtt. Az első győztes 151 km/h-jához képest 2004-ben Michael Schumacher már majdnem 193 km/h-s átlaggal fejezte be a futamot.
Rekorderek
A Magyar Nagydíj első negyed évszázada során a legtöbb győzelmet is Schumacher szerezte: a német pilóta négyszer állhatott a dobogó tetejére, megelőzve ezzel a háromszoros győztes, tragikus sorsú Ayrton Sennát. Érdekesség, hogy a franciák négyszeres világbajnoka, a Professzor becenévre hallgató Alain Prost soha nem tudott nyerni hazánkban. A versenyistállók közül a legtöbb sikert a McLaren tudhatja magáénak, a brit csapat versenyzői eddig tízszer pezsgőzhettek győzelmi mámorban.
Jubilálók és újoncok
Kesjár Csaba, a magyar F-1-aspiráns először egy igazi Forma-1-es autóban
Aki mostanában a Hungaroringen érkezik jubileumhoz, az itt méltóképpen ünnepelhet. Tavaly az ausztrál Mark Webber a 150., idén pedig a brit világbajnok, Jenson Button pályafutása 200. futamát köszöntötte első helyen a kockás zászló alatt. Érdemes megjegyezni, hogy Button élete első futamgyőzelmét is itt aratta, 2006-ban, egy Honda volánjánál. A nagy öregek mellett a kezdők is szolgálnak érdekességgel: 2003-ban az ír Ralph Firman balesetét követően mutatkozhatott be hazai pályán a Jordan színeiben az eddigi egyetlen magyar F1-pilóta, Baumgartner Zsolt. Szintén hazánkban futotta első versenyét minden idők legfiatalabb versenyzője, Jaime Alguersuari 2009-ben. Mindössze 19 éves és 125 napos volt ekkor a spanyol. Talán ide tartozik még az a szomorúbb, ám történelmi tény is, hogy 1992-ben a Magyar Nagydíjon indított utoljára pilótákat a Forma 1-ben a Brabham istálló.
Balesetek
Szerencsére - és ez reméljük, így is marad - a Hungaroringet eddig elkerülték a halálos balesetek. Súlyos sérülés is csak ritkán akadt. Említettük már Firman 2003-as balesetét. Ezen kívül a Ferrari brazil pilótája, Felipe Massa 2009-ben szenvedett itt nagyon súlyos sérülést, de a magyar orvosoknak hála, nem csupán életben maradt, hanem azóta újra versenyez.
Vita a születésnapról
Először leng a kockás zászló
Valójában nem is igazi vita, csak néhány, a gyorsasági autóversenyzés történetével foglalkozó szakember szokta megjegyezni, hogy 1936. június 21-én Budapesten a Népligetben már rendeztek egy Magyar Nagydíjat. Akkor azonban még nem létezett a Forma-1, és a verseny ugyan szerepelt az eseménynaptárban, eredménye nem számított bele az akkori világbajnokságba.
A Forma-1 Magyar Nagydíj eddigi győztesei:
1986 - Nelson Piquet (brazil, Williams-Honda)
1987 - Nelson Piquet (brazil, Williams-Honda)
1988 - Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda)
1989 - Nigel Mansell (brit, Ferrari)
1990 - Thierry Boutsen (belga, Williams-Renault)
1991 - Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda)
1992 - Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda)
1993 - Damon Hill (brit, Williams-Renault)
1994 - Michael Schumacher (német, Benetton-Ford)
1995 - Damon Hill (brit, Williams-Renault)
1996 - Jacques Villeneuve (kanadai, Williams-Renault)
1997 - Jacques Villeneuve (kanadai, Williams-Renault)
1998 - Michael Schumacher (német, Ferrari)
1999 - Mika Häkkinen (finn, McLaren-Mercedes)
2000 - Mika Häkkinen (finn, McLaren-Mercedes)
2001 - Michael Schumacher (német, Ferrari)
2002 - Rubens Barrichello (brazil, Ferrari)
2003 - Fernando Alonso (spanyol, Renault)
2004 - Michael Schumacher (német, Ferrari)
2005 - Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes)
2006 - Jenson Button (brit, Honda)
2007 - Lewis Hamilton (brit, McLaren-Mercedes)
2008 - Heikki Kovalainen (finn, McLaren-Mercedes)
2009 - Lewis Hamilton (brit, McLaren-Mercedes)
2010 - Mark Webber (ausztrál, Red Bull-Renault)
2011 - Jenson Button (brit, McLaren-Mercedes)