KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

Múlt-Idő

Múlt-Idő : Három részre szakadt a magyar

Három részre szakadt a magyar

  2011.09.28. 05:56

 

Nem tudjuk, mikor és milyen sorrendben, de a magyar nép akár évszázadokkal a honfoglalás előtt három részre szakadt. Az egyik visszatért Perzsia területére, a másik Baskíriában élt, míg a harmadik a Kárpát-medencébe költözött. A XIII. századig 500 évet is élhettek egymástól elzártan, de mindháromban élt még a közös etnikus eredet tudata és kiválóan megértették egymást – magyarul.
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

 

A krónikák sokszor homályos utalásai és a mondák ködös múltba vesző történeteinek mélyén mindig ott van az igazság egy-egy részlete, amelyek feltárása és „összeillesztése” a modern történettudomány feladata. A szűkös források miatt az „abszolút igazságot” talán soha nem ismerhetjük meg, de a történész feladata és kötelessége, hogy a rendelkezésre álló információk alapján megfogalmazza az általa legvalószínűbbnek tartott forgatókönyvet. Ami mellett természetesen elismeri a bizonytalanságságokat, egyes kérdéseket pedig nyitva hagy és új bizonyítékok felbukkanása esetén újragondolja elméletét.

Ez a helyzet a magyar nép korai szétválásával is, amellyel, azaz „Szkítia három részre szakadásával” már a Csodaszarvas-mondában is találkozunk. Sorozatunk előző részében említettük, hogy a Bíborbanszületett Konstantin bizánci császár leírása alapján a magyarokkal azonosított erős vagy rendíthetetlen szabiroknak nevezett nép valamikor a VII–IX. század folyamán kettévált, egyik részük visszatért Perzsia vidékére, míg a másik Etelközbe vándorolt. A csodaszarvas-mondát Szkítia nehezen értelmezhető leírása követi: eszerint a szkíták országa területileg egységes, de kormányzás tekintetében három részre oszlik, Bascardiára (más változatban Barsacia), Dentiára és Magoriára (Mogoriára). Ez utóbbi kettőt Anonymus egynek véve úgy tartja, hogy Szkítiát Dentümogyernek hívták. Kettős vagy hármas felosztás emléke élhetett középkori klerikusaink emlékezetében? Mi lehetett ennek a valóságalapja? A válasz megint és újra a magyarság elágazó ethnikus történetéhez vezet.

Az ősöket mentek felkutatni

Mivel a monda legkorábbi írott formáját Kézai Simon tollából, az 1280-as évek elején írott Gesta Hungarorumból ismerjük, lényegi kérdés, hogyan került bele ez a hármas tagolás? Azaz a Konstantinnál és Anonymusnál olvasható kettes tagolás volt az eredetibb, és ez bővült Julianus útjának hatására hármassá? Vagy Konstantin és Anonymus már csak két tartomány magyarjaira látott rá? – vezeti fel a témát Szabados György történész, az MTA–SZTE–MOL Magyar Medievisztikai Kutatócsoport tudományos főmunkatársa. Mindekét nézetnek megvannak a tudományos képviselői. A válaszhoz nézzük, mi motiválhatta a keleti magyarok felkutatására a szerzeteseket, pontosabban megbízójukat, nagy valószínűséggel magát II. András királyt.
 

kép=

Anonymus szobra a Városligetben. Ligeti Miklós alkotása. Fotó: Jászai Csaba/MTI
 

A XIII. század első felében logikus válasz lenne a puszta hittérítés, amihez azonban „praktikusabb”, közelebbi célpontot is találhattak volna a mai Moldva és Havaselve területén lakó pogány kunok körében. A másik a diplomáciai kapcsolatok felvétele, hírszerzés, netán kémkedés, ám önmagában ezt is elvethetjük, hiszen bár a mongol Aranyhorda már kezdett tényezővé válni a messzi keleten, de a kérdéses terület nagyon is távol esett a magyar uralkodók érdeklődési körétől. Bár nem szabad elvetni e két lehetőséget, de Szabados szerint a fő motivációt közös etnikai eredettudat táplálta. Még az is felmerülhetett, hogy nyugatra hívják, és a Kárpát-medencében térítik keresztény hitre a távoli rokonokat.

Konstantin leírásából tudjuk, hogy a X. század közepén a keleti és a nyugati magyarság még élénk kapcsolatokat ápolt egymással: „A türköknek (magyaroknak) amaz előbb említett népéhez, amely kelet felé Perzsia vidékén telepedett le, ezek a nyugati vidéken lakó, előbb említett türkök mostanáig küldenek ügynököket, és meglátogatják őket, s gyakran hoznak választ tőlük ezeknek”. Arról azonban nincs információnk, mikor és hogyan halt el ez az intenzív kapcsolat.

A legelső, keleti magyarok felkutatását célzó küldetésről Julianus baráttól tudunk, aki első útjáról hazatérve rendtársának, Ricardusnak „mondta tollba” utazása eredményeit. Ebben beszámolt egy korábbi, tehát még az ő első útját megelőző expedícióról, amelyen ugyancsak négy domonkos szerzetes vett részt, de közülük csak egy tért haza, aki tapasztalatait megosztotta Julianusszal. Mit tudhattak a XIII. századi domonkos szerzetesek a Magna Hungariába (Ősi, vagy Régi Magyarország) indított expedíciójuk előtt a tőlük távol élő néprészről? A Julianus barát első útjáról készült jelentés ezt írja: „A keresztény magyarok történetében azt találták, hogy van egy másik, Nagyobb Magyarország, ahonnan a hét vezér népével együtt kiköltözött, hogy lakóhelyet keressen magának, minthogy földjük a lakók sokaságát eltartani nem tudta. Miután sok országon áthaladtak és pusztítottak, végül elérkeztek arra a földre, melyet most Magyarországnak neveznek, akkor pedig a rómaiak legelőjének mondottak. Ezt választották maguknak lakóhelyül a többi földek közül, meghódítván a népeket, amelyek akkor itt laktak. Ahol is végül Szent István, első királyuk a keresztény hitre térítette őket; míg az előmagyarok, akiktől származtak, hitetlenségben maradtak, mint ahogy ma is pogányok.
 

Csodaszarvas Mátraballán. Király Róbert alkotása
Fotó: H. Szabó Sándor

A domonkos barátok, miután ezeket a Magyarok Történetében megtalálták, megszánták a magyarokat, akiktől származtak, hogy mind az ideig hitetlenségben tévelyegnek. Elküldtek hát négy barátot keresésükre, hogy Isten segedelmével megtalálják őket, ahol csak tudják. Annyit tudtak a régiek írásaiból, hogy keleten laknak, de hogy hol vannak, nem is sejtették. Az említett szerzetesek, akiket kiküldtek, sok fáradságnak kitéve magukat tengeren és szárazföldön, több mint három esztendeig keresték őket, de az utak sok veszedelme miatt nem tudtak nyomukra akadni, kivéve közülük egy papot, Ottó nevűt, aki csak úgy utazhatott, hogy kereskedőnek adta ki magát. Ő egy pogány országban talált néhány azon nyelven beszélőt, akik révén megbizonyosodott afelől, hogy mely vidéken laknak, de tartományukba nem jutott el. Visszatért hát Magyarországra, hogy több barátot vegyen maga mellé, akik vele visszamenve a keresztény hitet hirdessék közöttük. De a sok fáradságban eltörődve, visszaérkezése után nyolcadnapra, miután megkeresésük minden útját-módját elmagyarázta, Krisztushoz költözött.”

„Életszerű feltételezés”

Ottó és három társa tehát félig-meddig vaktában indult útnak, de sikerrel jártak, és találkoztak magyarokkal, akikkel kiválóan megértették egymást – magyarul. Szabados György a források összevetése alapján azonban úgy véli, hogy a barátok nem a ma Magna Hungariának tekintett területen jártak, hanem viszontagságos útjuk során a Konstantin által erős szabiroknak nevezett és Perzsia vidékére visszavándorolt magyarok utódait találták meg. Akikkel a X. században még aktív kapcsolatot ápolt a Kárpát-medencei néprész. Csak hogy értsük: a XIII. század elején tehát élt még egy magyarul beszélő közösség Európa és Ázsia határán, akik a négy szerzetes útján ismét megtalálták a kapcsolatot a nyugatra elszármazott rokonokkal. A csavar ezután következik. Ottó halála előtt megosztotta tapasztalatait rendtársaival, és útmutatása alapján újabb négy szerzetes indult útnak, immár IV. Béla király támogatásával. Hosszas bolyongás után ketten vissza is fordultak, csak Gerhardus és Julianus kutatott tovább, ám Gerhardus megbetegedett, és meghalt. Így csak Julianus találkozhatott keleten maradt véreivel.

A Julianus első útjáról írt jelentésből az valószínűsíthető, hogy míg Julianus előfutára, a tragikus sorsú Ottó szerzetes a Perzsia-vidékén élő szabir- vagy szavárd-magyarok nyomára jutott, addig Julianus viszontagságos vándorlása végén egyedül maradva egy másik magyar közösséghez érkezett el. „Megtalálta pedig őket a nagy Etil (Volga) folyó mellett. Kik látván őt, s megértvén, hogy keresztény magyar, nagyon örvendeztek megérkezése felett. Körülvezették őt házaikban és falvaikban, és keresztény magyar véreik királyáról és országáról behatóan tudakozódtak. Bármit mondott nekik a hitről vagy egyebekről, a legfigyelmesebben hallgatták, mivel teljesen magyar a nyelvük; megértették őt, és ő is azokat. Pogányok, akiknek semmi tudomásuk nincs Istenről, de bálványt sem imádnak, hanem úgy élnek, mint az állatok. Földet nem művelnek, lóhúst, farkashúst és efféléket esznek, kancatejet és vért isznak. Lovakban és fegyverekben bővelkednek, és igen bátrak harcban. A régiek hagyományaiból tudják, hogy ezek a magyarok tőlük származnak, de hogy hol vannak, nem volt tudomásuk róla.” A domonkos-rendi szerzetes úgyszólván véletlenül bukkant Nagy (értsd: Régi) Magyarországra!

Magna Hungariában tehát magyarul beszéltek, és örömmel fogadták a szerzetest, mert tudták, évszázadok után is számon tartották, hogy létezik egy másik magyar csoport, amelyik valamikor tőlük elszármazott. Tőlük és nem onnan, ami nagy különbség – figyelmeztet a történész. Julianus Magna Hungariában találta meg a magyarokat, ám ez nem jelenti azt, hogy ők ekkor már több száz éven keresztül ott is éltek. Mai tudásunk szerint nem lehet megállapítani, hogy a három magyar néprész mikor és milyen sorrendben vált szét, így Szabados György elmélete sem több – saját szavaival –, mint egy „életszerű feltételezés”. Eszerint a magyar közösség őshazája a csodaszarvas-monda szerint Perzsia vidékén volt, ahonnét egy rész észak, míg egy másik nyugat felé indulhatott. Hogy mikor és miért, azt nem tudjuk. A nyugatiak később ismét szétváltak, az egyik néptörzs, a szabir, vagy szavárd magyarok visszatértek a Kaukázus vidékére, míg a többiek előbb Etelközbe vonultak, majd végül a Kárpát-medencében állapodtak meg.
 

kép=

A jelölésnél a mai Baskír Köztársaság, az egykori Magna Hungaria. Forrás: Google Map
 

Ősi emlékezet

Még megtippelni sem tudjuk a szavárd magyarok, vagy Magna Hungaria lakóinak létszámát, utóbbiról azonban feltételezhetjük, hogy jól szervezett, erős közösséget alkottak. Tekintve, hogy Julianus megérkezése előtt sikerrel álltak ellen a tatároknak. Annyi viszont biztosan elmondható, hogy a XIII. században, akár félezer éves különélés után mindhárom magyar közösségben élt a közös etnikai eredet tudata. Ily hosszú elszigeteltség után megértették egymás nyelvét: ez arra hívja fel a figyelmet, hogy nyelvünk sokkal lassabban változott, mint azt ma sokan gondolják.

Kettős vagy hármas „tartományi” tagolódás emléke lehetett az eredeti hagyományváltozat? Magna Hungaria felől érkezhetünk egy lehetséges válaszhoz. Ezt a területet nem sokkal később két Ferenc-rendi szerzetes utazó, Plano Carpini és Willelmus Rubruk Baskíriával azonosítja. Julianustól ezt a megfeleltetést még nem olvashatjuk. Éppen ezért logikusnak látszik azt feltételezni, hogy az Árpád-kori történetírás a két ferences utazó értesülését építette be, és így a kettős – Dentia + Mogoria (Dentümogyer) – hagyomány bővült hármassá Kézai Simon előtt (vagy Kézai Simon által). Igen ám, de ennek az elméletnek van egy buktatója! Mégpedig az, hogy jóval Plano Carpini és Willelmus Rubruk előtt is nevezték a magyarokat baskírnak. A XII. század közepén egy muszlim utazó, Abu Hamid al-Garnáti így nyilatkozik II. Géza király (1141–1162) Magyarországáról: „megérkeztem Unkúrijjába, ahol egy básgird nevű nép él.” Sőt, már a X. század első felében felbukkan a magyarok idegen megnevezései között a baskir változat!

Konkrétan al-Isztahri hívja így a magyarokat: ez az azonosítás tehát évszázadokkal Kézai előtt „benne volt a levegőben” és a korai magyar emlékezet is tudomást szerezhetett róla. Mi lehet tehát a Bascardia, Dentia és Magoria „hármas tartomány-monda” valóságalapja? Szabados György itt gróf Kuun Géza 1895-ben közölt magyarázatát fogadja el. Eszerint „a tartományok három részre – Barsacia, Dentia, Mogoria – való felosztása nem máshonnan, mint az ősi néphagyományból került a magyar krónikákba. Közülük a két utóbbi egyetlen elnevezéssé egybeszerkesztve Dentumoger formában olvasható Béla király jegyzőjénél.” Ha a monda nyelvezetét akarjuk „lefordítani”, akkor talán nem járunk messze az igazságtól, ha Bascardián Magna Hungariát, Dentián a Perzsia-vidéki szavárd-magyarok lakhelyét, Mogorián pedig Etelközt értjük.

Szabados György fent ismertetett elmélete egyben magában hordozza a főleg nyelvtörténeti érvekre épített „lineáris történelemszemlélet” kritikáját is. Ennek kapcsán sorozatunk következő részében a finnugor őstörténet-szemlélet módszertani hibáiról lesz szó.mbr>
forrás és szerző : fn.hu / Bihari Dániel


Az eredeti írás itt olvasható

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!