KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Erről mélyen hallgatnak Orbánék: méretes pofon jöhet

Erről mélyen hallgatnak Orbánék: méretes pofon jöhet

  2011.10.02. 08:13

 

Ez önmagában boríthatja a büdzsét Nem is olyan régen még a csapból is a Széll Kálmán terv propagálása folyt, azt sulykolva, hogy minden bajunkra az lesz a megoldás. Az utóbbi időben azonban szinte teljesen eltűnt a kormányzati propagandából, és a jelek szerint egész fejezetei hiányoznak a 2012-es terv alapszámaiból. Nem esik szó például a közösségi közlekedés átalakítására és tehermentesítésére szánt százmilliárdokról, pedig ez a terület önmagában is boríthatja a jövő évi büdzsét.
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

 

Azt nem lehet mondani, hogy konszolidált állapotokat örökölt volna a Fidesz-kormány a közösségi közlekedésben. Erről nem csupán közvetlen elődje, hanem a rendszerváltás óta valamennyi kormány tehet: mindegyik lényegében saját hitbizományaként kezelte a nagy állami és önkormányzati cégeket, amelyek jó terepet kínáltak az éhes sleppek etetésére. A hatékonyabb gazdálkodás és a megváltozott igényekhez való alkalmazkodás nem volt meghatározó szempont, sőt a közlekedési vállalatok gyökeres átalakítása és a piaci viszonyokhoz való igazítása komoly politikai kockázattal járt volna, ezért aztán inkább lemondtak róla. Látszat-átszervezések követték egymást, privatizációs lépésekkel fűszerezve, de az alapvető struktúra és szemlélet nem igazán változott. Ennek egyenes következményeként a szolgáltatási színvonal romlott, miközben az állami finanszírozási igény egyre nőtt.

Tavaly tehát Orbánék némi túlzással csődtömegeket kaptak a kezükbe, ehhez képest a rájuk jellemző magabiztossággal gyors és könnyű, mindenkinek jó megoldást ígértek. Ehhez nagy bátorság kellett, mert ők is pontosan tudták, hogy ilyen megoldás nincs: egyrészt egy egész, hatalmas gondokkal küzdő ágazat rendbetételéhez hosszú évek és persze jól kidolgozott alapkoncepció kell, másrészt elkerülhetetlen a szerkezeti reform és a racionalizálás, ami nem megy konfliktusok nélkül. A Fidesz még ellenzékből minden ilyen irányú kísérletet csuklóból elutasított, amihez a Gaskó-féle szakszervezet hatékony segítséget nyújtott, így még az ésszerű törekvések is zátonyra futottak. Ezzel a háttérrel előre látható volt, hogy nem lesz könnyű a régóta szükséges reformokat véghez vinni a közösségi közlekedésben, ha pedig ezek elmaradnak, a több száz milliárdos finanszírozási teher csak tovább nő.
 

 

A kormányzat gazdasági kapkodásában aztán idő sem maradt erre a problémára, bár számos ötlet a nyilvánosságra került. A legnagyobb dinoszaurusz, a MÁV esetében a teljes vezetéscserén túl mindeddig semmi sem történt, eltekintve attól az elképzeléstől, hogy egy nagy holdingot hoznak létre a Volán-cégekkel közösen, hogy így megszabaduljanak a felesleges párhuzamosságoktól és vízfejektől. Az elgondolás kétségkívül logikus és valóban jelentős megtakarítást hozhat, de számos ki nem használt vonal felszámolásával és nagyarányú elbocsátásokkal jár, ami totálisan ellenkezik a Fidesz ígéreteivel és kommunikációjával. Vélhetően a lobbiharcok mellett pont ez a konfliktusforrás a fő oka annak, hogy egyelőre nem léptek ebben az ügyben, holott az egyre szűkebb költségvetési keretek ezt kívánnák: jövőre már nagyon fog hiányozni az a mintegy 200 milliárd forint, amit az állam a MÁV számára támogatásként ad.

A Széll Kálmán tervben és a Brüsszelnek megküldött konvergenciaprogramban nem véletlenül szerepelt külön fejezetként a közösségi közlekedési kiadások lefaragása. A reformtervek helyett a kormány azt ígérte, hogy átveszi a MÁV 300 milliárdos és a BKV 78 milliárdos adósságát, ezzel mindkét cégnél a törlesztés megtakarítható lesz. Szakértők szerint ez csak látszatmegoldás, mert a lényegi gond, a gazdaságtalan működés marad, nem beszélve arról, hogy mindkét cégnél óriási mértékű beruházásokra is szükség lenne egyebek mellett az elavult járműpark és pályaszakaszok felújítására. A BKV-nál például csak a trolibuszok cseréje százmilliárdos költség, amihez éppen most tagadta meg a hozzájárulást a kormány.
 

 

A legfrissebb információk szerint az adósságok átvétele is elmarad, mert nincs rá fedezet: eredetileg a Fidesz-kormány a nyugdíjvagyonból képzelte el ezt, de a romló gazdasági eredmények és más kiadási tételek - pl. a szabálytalanul visszatartott ÁFA kifizetése - miatt erre már nem marad pénz. Ez annyit jelent, hogy az ebből remélt 50 milliárdos jövő évi megtakarítás elmarad, ami nem csupán a büdzséből hiányzik majd, de forráshiány miatt a két nagy cég rendbe tétele is tovább tolódik. A BKV-nál ez már az összeomlás veszélyével jár: a fővárosnak nincs pénze a veszteség finanszírozására, a járműpark is katasztrofális állapotban van, és ott van még a a 4-es metró kiszámíthatatlan költsége, az új metrókocsik ügye, hogy csak a legkockázatosabb tételeket említsük. /A pénzhiány nyomása motiválta az Alstommal való, egyébként ésszerű megegyezést, amelyben Tarlósék visszaléptek korábbi álláspontjuktól és már nem ragaszkodnak a magyar szabvány szerinti fékrendszerhez. Ezzel hosszú pereskedést és vélhetően tízmilliárdokat takaríthatnak meg.

A 2012-es tervezés kapcsán mélyen hallgatnak a Malév jelentette óriási kockázatról is. Az elmúlt két évben 50 milliárdos veszteséget termelő cég továbbra is nyeli a pénzt: az idén eddig csaknem 30 milliárdot tett bele az állam, hogy egyáltalán működni tudjon. A forgalma némileg növekedett ugyan, de messze van attól, hogy rentábilis legyen. Az új vezetés hírek szerint mer nagyot álmodni, mert készül egy regionálisan vezető szerepet játszó nagy légitársaságot, a jelenleginél sokkal több gépet és járatot elképzelő koncepció, szemben a korábbi vezérigazgató mini-Malévot reálisnak tartó terveivel.
 

 

Szép is lenne, ha ez megvalósulhatna, kérdés, ki finanszírozná és miből. Jelenleg ugyanis nem csupán pénz nincs, de a Malévnak horribilis tartozásai vannak részben a beszállítók, részben a résztulajdonos orosz bank felé. Még ennél is nagyobb baj, hogy az illetékes brüsszeli bizottság a kiszivárgott hírek szerint rövidesen a nem megengedett állami támogatásért elmarasztal minket, s ennek nyomán a légitársaságnak nagyjából 100 milliárd forintot kellene visszafizetnie, amire nyilvánvalóan képtelen. Nem véletlen, hogy az egyetlen ésszerű megoldást jelenthető privatizációról szóló tárgyalások nem haladnak, hol az a befektető, aki ekkora bizonytalanságot bevállal. Ez a 22-es csapdája: a további működést az állam nem finanszírozhatja, a Malév viszont újabb tőkeinjekciók nélkül megújulni sem tud, külső befektető ilyen feltételek mellett nemigen jön, a büntetés Damoklész-kardja miatt ráadásul a cég csődbe juthat. Ez utóbbi is rossz verzió, mert szakértői számítások szerint csaknem 130 milliárd forintba kerülne az adófizetőknek.

A fentiekből könnyen kikalkulálható, hogy a MÁV, a BKV és a Malév ügye százmilliárdokkal terhelheti az amúgy is agyaglábakon álló jövő évi büdzsét. Erről eddig nem beszélt a kormány, vélhetően van elég baja enélkül is. Márpedig jó lenne ezeket a kockázatokat is figyelembe venni és úgy méretezni az egyenlegjavítást, különben erről az oldalról is nagy pofon érheti jövőre a költségvetést.

forrás és szerző : 168ora.hu


Az eredeti írás itt olvasható

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!