KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Sarkalatos titkolózás után feketeleves

Sarkalatos titkolózás után feketeleves

  2011.09.19. 05:20

 

Nem sok jót vetít előre, hogy a Fidesz-KDNP, illetve a kormány még saját ígéretei ellenére sem hozta nyilvánosságra az őszi ülésszak alatt elfogadni szánt sarkalatos törvények tervezeteit. Olyan fontos ellátórendszerek várnak ugyanis átalakításra, melyek alapjaiban határozzák meg a magyarok mindennapjait és jövőjét; napirendre kerül például a választójogi, az önkormányzati, valamint az egészségügyi és oktatási rendszert felforgató törvény is.
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

 

Ezek részleteiről már nyilvánvalóan döntés született, hiszen Orbán Viktor hétfőn a parlamentben egy, a struktúrákat összehangoló "stabilitási" jogszabályról is beszélt. A titkolózás oka lehet, hogy egyes tervek még a kormánypártok berkeiben is ellenérzéseket váltanak ki.

Már mindent eldöntött a Fidesz, egyelőre azonban semmi sem biztos. Bár az utóbbi napokban sűrűsödnek a kormánypárti kiszivárogtatások, az ország nagy struktúráit átalakító törvénytervezetek máig nem nyilvánosak. Pedig egészen biztosan forró lesz az ősz, hiszen az új alaptörvény miatt még több tucat sarkalatos törvényt kell elfogadni; az orbáni alkotmány szövege ugyan 39 helyen hivatkozik ilyen jogszabályra, 32 kétharmados törvény születik, de közülük mindössze nyolc szövege ismert.

Miután a Fidesz-KDNP kétharmados többségével - mint az utóbbi több mint egy évben mindig - egyedül dönthet a magyarok életét alapjaiban befolyásoló ügyekben, az sem kérdéses, hogy a kormánypárti képviselők mondják ki a végső szót az új választási rendszerről, az önkormányzati és az igazságszolgáltatási reformról is. Hatalmuk, illetve az egyéni képviselői indítványokkal kikerült valós érdekegyeztetések ellenére a Fidesz prominensei számtalanszor tettek ígéretet a nyilvánosság bevonására, s arra, hogy a leglényegesebb kérdések eldöntésében igyekeznek társadalmi, politikai konszenzusra törekedni.

Éppen ezért borzolja a kedélyeket, hogy alig 2-3 hónap alatt futószalagon fogadják majd el a jövő januártól húsbavágó változásokat hozó jogszabályokat. Ráadásul az országvédelmi akcióterv elemeként Orbán Viktor hétfőn a parlamentben azt is bejelentette, egy kétharmados többséget igénylő stabilitási törvényt dolgoz ki a kormány, hogy az államadósság ne termelődjön újra. A sarkalatos jogszabály rögzíti a nyugdíjrendszer, az egészségügyi kassza, az adórendszer és az önkormányzatok összehangolt működési rendjét - mondta a kormányfő. Nem tudni, mindez mit jelent, a mai struktúrákra, vagy az új jogszabályok által kialakított rendre vonatkozik-e majd a stabilitás, egyelőre csak a sarkalatos bizonytalanság a biztos.

Helyben dönteni

Még mindig nem hozott nyilvánosságra az Orbán-kormány semmilyen, az önkormányzatitörvény-koncepció részleteit bemutató írásos dokumentumot, noha a Tállai András önkormányzati államtitkár hetekkel ezelőtti bejelentéseit összegző koncepciót a kormány, sőt, a Fidesz-KDNP frakciószövetség is elfogadta már. Eldőlt, hogy az összes önkormányzati általános iskolát és kórházat államosítják, az állam pedig jóval "erősebb kontrollt" kíván gyakorolni a helyhatóságok gazdálkodása, működése felett.

Az orbáni hatalomkoncentráció eredményeként a megyei és a 2013-ra létrejövő járási kormányhivatalokban születhetnek a legfontosabb döntések, az átalakítás egyértelmű vesztesei a falvak és a kisebb települések lehetnek; ott a polgármesteri hivatal akár meg is szűnhet, helyette a körjegyzőségekhez hasonlóan a járásokban egy-egy kormánykinevezett felügyelete alatt zajlik majd az ügyintézés. Hasonlóan a városok feladatai közül is sok átkerül járási, azaz állami szintre, a megyéktől pedig gyakorlatilag minden feladatot elvesznek, megszűnik intézményfenntartói joguk, és kizárólag a területfejlesztésért felelnek majd.

Gyakorlatilag egyértelművé vált az is: eddig érdemben nem volt mód az önkormányzati érdekek megjelenítésére és képviseletére az új törvény ügyében, noha a részletes szabályozással még adós a kormánypárt, csakúgy, mint Budapest irányításának átalakítási terveivel.

Ez utóbbi kapcsán tegnap felmerült: automatikusan lesznek 2014-től a fővárosi közgyűlés tagjai a budapesti kerületi polgármesterek, tizenegy képviselő pedig a pártlistákról kerül majd a testületbe. A következő önkormányzati választástól a főpolgármestert a közgyűlés választja majd, nem pedig a budapesti polgárok - erősítették meg a Magyar Hírlap korábbi információit a lap fideszes forrásai. A Fidesz-KDNP-frakció múlt heti ülésén ugyanis hallgatólagosan elfogadták a fideszes kerületi polgármestereket tömörítő Budapesti Önkormányzati Szövetség (BÖSZ) koncepcióját. Nevük elhallgatását kérő fideszes önkormányzati vezetők azt mondták, a BÖSZ került ki győztesen a Tarlós Istvánnal vívott küzdelemből, hiszen a Fidesz nem érti, a főpolgármester "miért nem működött együtt velük".

A főpolgármester lapunk megkeresésére annyit mondott, nem érdekli a legelőbb 2014-re vonatkozó döntés, hiszen őt közvetlenül választották meg a budapestiek. Tarlós ugyanakkor azt is hozzátette: meglepte az az indoklás, miszerint túl nagy a főpolgármesteri poszt legitimitása. Ez - mint mondta - "egy demokráciában legalábbis meglepő érv". Vélhetően ugyanis éppen Tarlós meghatározó autonómiája zavarja a kormánypártokat, ám - mint arra a fővárosi ellenzék vezetői felhívták lapunk figyelmét - az átalakítási tervekkel éppen a választói akaratot akarja figyelmen kívül hagyni a kabinet, amit megengedhetetlennek tartanak.

Helyben gyógyulni

A Semmelweis Tervről szóló kormányhatározat tavaszi elfogadása óta semmit sem tudni az egészségügyi kormányzat reformterveit végrehajtó jogszabályokról, így nem tisztázottak a kórházi betegellátás átalakításának részletei sem. Noha közben kiderült, a kormány mindenáron államosítja a fekvőbeteg-ellátást, és legújabban már a szakrendelők állami átvételéről is hallani lehetett, a Szócska Miklós államtitkár és csapata által kidolgozott tervek továbbra sem egyértelműek.

Annyit biztos, betegellátási körzetekre osztják az országot, és ellátási szinteket határoznak meg - ahogyan azt az előző kormányzatok Molnár Lajos szakminiszter nevéhez fűződő reformja is szerette volna -, de hogy a betegellátásra jutó állami költségvetési források miként oszlanak el, egyelőre bizonytalan. Az utóbbi hetekben ugyanis másról sem szólt a tragikus körülmények között lévő rendszerről szóló vita, mint az intézményhálózat feletti irányításért folyó, leplezetlen kormányzati belharcról. Ezzel szemben az MSZP nemet mond a kórházak és a szakrendelők az önkormányzatoknak anyagi és morális veszteséget, a betegeknek ellátási bizonytalanságot okozó államosítására - közölte Kökény Mihály.

A párt országos választmányának tagja úgy fogalmazott: az Orbán-kormány egy év alatt semmit nem tett a kórházak működőképességének javításáért, az egészségügyi dolgozók keresete nem emelkedett, sőt vásárlóerejét tekintve csökkent, az intézmények adóssága nőtt, a várólisták hosszabbak lettek, ráadásul a kórházakból már nemcsak a fiatalok, hanem tapasztalt főorvosok is "menekülnek". Az MSZP meggyőződése, hogy a tervezett államosítás nem ad választ a magyar egészségügy kihívásaira.

A központosítás, a szigorú kormányzati felügyelet nem oldja meg az egyre súlyosbodó munkaerőhiányt, hiszen az állam nem ad több pénzt, sőt újabb forráskivonásokat tervez. Éppen ezért könnyebbé válhat a kórházak egy részének bezárása, s miután "nem kell akadékoskodó önkormányzatokkal egyeztetni, kezdődhet az ingatlanok zsibvására" - fogalmazott a korábbi egészségügyi miniszter, aki szerint arra sincs garancia, hogy a kórházi rendszer karcsúsításából fakadó megtakarítás az egészségügyben marad, hiszen a gyógyszerkassza megsarcolásával is csökkentik az egészségügyi kiadásokat.

Helyben tanulni

Két hete Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár a múlt hétre ígérte meg az új közoktatási, valamint felsőoktatási törvények tervezeteinek nyilvánosságra hozatalát. Noha ez egyik esetében sem történt meg, annyi biztos: most már tényleg igent mondtak az államtitkár elképzeléseire, az alap- és középfokú önkormányzati oktatási intézményeket pedig államosítani kívánják. A nemzeti köznevelési törvény címet viselő dokumentumban a kormánypárti lapok szivárogtatásai szerint már nincs szó a pedagógusoknak ígért béremelésekről, sőt a koncepció szerint akár 9 százalékkal is csökkenthető a tanári létszám, az elbocsátásokat pedig az indokolná, hogy nem csak az 1-4. osztályosok, hanem a felső tagozatosok is egész napos iskolai képzésben részesülhetnek, és ez megnövelné az állam költségeit.

Az átalakításoknak nemcsak a pedagógustársadalom, a diákok is áldozataivá válnak majd, hiszen a szigorúbb oktatási szabályok és a kötelező kerettanterv mellett - a fideszes önkormányzatok által az elmúlt évben elindított - országos iskolabezárási hullám is várhat a magyar közoktatásra. A felsőoktatási törvény tervezete pedig állítólag nem csupán az intézmények számának radikális csökkentését, hanem olyan szigorú bejutási szabályokat is előrevetít, melyekkel a hátrányosabb helyzetből indulóknak esélyük sem lenne tovább tanulni, így biztosan végrehajtható lenne a tervezett keretszám csökkentés is. Mindezek fényében, valamint az egyeztetése teljes elmaradása miatt nem is csoda, hogy Hoffmann terveit sem a pedagógusok, sem a szakma egésze nem fogadta lelkesen.

A szocialista Hiller István szerint nyilvánvalóan nincs pénz az oktatási államtitkár terveinek megvalósítására. A volt szakminiszter szerint a közoktatási rendszer Hoffmann által tervezett átszervezése - a többi között az iskolák államosítása - mintegy 300 milliárd forintot, azon belül a pedagógus életpályamodell kialakítása 164 milliárd forintot emésztene fel, ám erre a gazdasági tárca vezetőjének bevallása szerint nincs fedezet. Hiller figyelmeztetett: az Orbán-kormány veszélyes stratégiát választott, hiszen egy működő oktatási rendszert borít fel átgondolatlanul, úgy, hogy a tervezett átalakításhoz szükséges pénz hiányzik.

MSZP: Adósságstopra van szükség Újpesten

Rendeljenek el azonnal adósságstopot az önkormányzatoknál, amíg az új törvény hatályba nem lép - kérte Trippon Norbert. Az MSZP budapesti elnökségének tagja bejelentette: levélben fordultak a fővárosi kormányhivatalhoz és Matolcsy György nemzetgazdasági miniszterhez, miután Wintermantel Zsolt, Újpest fideszes polgármestere kezdeményezésére a kerületi képviselőtestület 5 milliárd forint értékű kötvénykibocsátásról döntött.

Trippon szerint ezzel akár 20 évre - a következő négy ciklusra - meg kívánják kötni a következő városvezetés kezét. A szocialisták ezért azt kérik a kormányhivataltól és a szaktárcától, hogy tiltsák meg Újpest eladósítását, valamint büntessék meg a kerületvezetést az államadósság növelésének, valamint IV. kerület eladósításának kísérlete miatt. Trippon felszólította a fideszes polgármestert is, hogy saját vagyona és bevételei terhére vállaljon készfizető kezességet a felvenni tervezett adósságra.

További ígéretek

A bíróságokra, a bírák jogállására, az ügyészségre és az ügyészek jogállására vonatkozó, vagyis az igazságszolgáltatás új rendszeréről szóló kormánypárti indítvány parlamenti benyújtása szeptember közepén várható - közölte augusztus végén a Fidesz-frakcióvezetője. Lázár János ígéretének teljesüléséhez tehát holnapig a Ház elé kell kerülnie a törvénytervezetnek, noha arról eddig semmiféle társadalmi egyeztetés nem volt. At múlt héten a Fidesz-KDNP frakciószövetség viszont áldását adta a kormánypárti EP-képviselő, Áder János munkacsoportja által kidolgozott igazságszolgáltatási reformcsomagra. Lázár János még a múlt hónapban azt is megígérte: az új választójogi rendszer főbb szabályozási elveire vonatkozó javaslatát szeptember 20. körül küldi meg a Fidesz-frakció az ezzel foglalkozó parlamenti albizottságnak.

Marad-e értelme a főpolgármesteri posztnak, ha nem közvetlenül választják meg az emberek? Horváth Csaba, az MSZP budapesti elnöke: A főpolgármester nem lényege, hanem letéteményese Budapest egységének és fejlődésének, így a főváros 23 felé csonkolása és a poszt degradálása ellentétes a budapestiek érdekeivel. A 23 létrejövő kerületi kiskirályság, és az általuk bábként delegált vezető helyett inkább a választói akarat érvényesülésére kellene helyezni a hangsúlyt.

Kaltenbach Jenő, az LMP fővárosi frakcióvezetője: Nem az a lényeg, hogy magának a főpolgármesteri posztnak van-e értelme, hanem, hogy a budapestiek beleszólhatnak-e még saját ügyeikbe. A válasz tehát az lehet, diktatúrában van értelme egy ilyen posztnak, demokráciában nincs, ezt ugyanis nem az emberek által támogatott főpolgármesternek, hanem tanácselnöknek nevezik.

forrás és szerző : Biró Marianna / Népszava


Az eredeti írás itt olvasható

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!