Még egy kis szorítás az autósoknak
2011.10.03. 05:34

A kiszivárgott adómódosítás tervezet szerint jövőre növekedne a regisztrációs adó, és a gépjármű vásárláskor fizetendő illetéket a motor hengerűrtartalma helyett a teljesítményhez igazítanák. A hazai autókereskedelmet, amely idén érheti el talán a mélypontját, az új adórendszer 2012-ben sem kapcsolná magasabb sebességi fokozatba.
Oszsza meg másokkal is
Emelkedne a regisztrációs adó és a gépkocsik megvásárlásakor az illetéket nem a motor hengerűrtartalma, hanem a teljesítmény után számolnák ki. A két legnagyobb hengerűrtartalmú gépkocsi osztályban összevonják a regisztrációs adókategóriákat. Egy új kategóriát is megállapítanak az euró-5-ös motorral szerelt autóknak. A kormányzat az intézkedésektől a regisztrációs adóbevételek 20 százalékos növekedését várja, mintegy 7 milliárd forintos többletbevételt.mbr>
A gépkocsi vásárlások illetékeit érintő változások a hivatalos számítások szerint 6,5 milliárd forintos pluszt jelentenének a költségvetésben.
A szakmai szervezetek addig arra hívják fel a figyelmet, hogy a jelenlegi információik szerint ez azzal jár, hogy a legdrágább luxusautók bizonyos szegmensében a közteher akár 28 százalékkal, milliós nagyságrenddel csökkenne. A legkorszerűbb euró-5-ös motoroknál pedig akár a 40 százalékot is elérheti az adómegtakarítás a vevők számára.
Ugyanakkor a legnépszerűbb 1,3 literes motorokkal felszerelt kocsiknál a regisztrációs adó átlagosan 15, az 1,5 litereseknél kevesebb, mert 2-3 százalékos emelkedne. Ezzel az értékes, drága autókkal járó jómódúak jutnak megint előnyhöz a kisebb jövedelműekkel szemben.
Helyes a legkorszerűbb euró-5-ös motorokkal szerelt autók külön adókategóriát kapnak, hiszen idén nyártól már euró-4-es új autókat nem is lehet forgalomba helyezni. Így viszont a külföldről behozott euro-4-es használt autók regisztrációs adója 11-69 százalékkal emelkedhet - fejtette ki Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. A szakember szerint, ha a mostani módosítás hasonlít a Fidesz frakció nyári javaslatához, az átlagosan 5 százalékos árnövekedést generálhat a használt autók piacán.
A gond csak az, hogy a használt autó árak egyébként is kúsznak fölfelé, mert egyre többen keresik a kis- és alsó középkategóriás modelleket.
Egyebek mellett azért, mert az új személyautó piacról a vásárlóerő drámai gyengülése miatt jószerivel eltűntek a magánszemélyek, akik leginkább éppen ezeket a kategóriákat keresték. Ők a használt autó piacra mentek át, ahol a növekvő kereslet feltornázta az árakat. Az új autó piacot elsősorban a céges vásárlások adják, akiknek részesedése itt már meghaladta a 80 százalékot is - nyilatkozta a Népszavának Gablini Gábor, a Gépjármű Márka-kereskedők Országos Szövetségének elnöke. Idén várhatóan 48 ezer új személygépkocsit és 12 ezer kishaszon járművet értékesítenek Magyarországon - mondta Erdélyi Péter, a Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke.
Egy autókereskedelemben jártas szakember lapunknak arról beszélt, a most kiszivárgott tervezet lehet, hogy csak egy lufi, a kormány szondázza a piacot. A valódi javaslat esetleg köszönő viszonyban sem lesz a sajtóban most megjelent elképzelésekkel.
Vagyis a végén egy másik, kedvezőbb változat kerülhet a parlament elé, és a kormány majd jól jön ki ebből, hogy lám, nem sanyargatja még tovább az autós társadalmat - tette hozzá a szakember.
Merre halad az autópiac?
Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke: A használt autó kereskedelem forgalma tavaly és idén is nagyjából 3-3 százalékkal bővült, de ha a regisztrációs adó jövőre valóban emelkedne és a forint továbbra is gyengélkedni fog, az visszavetheti ezt a szerény növekedést is. A vásárlóerő növekedésére ugyanis egyelőre nem sok jel utal. A kis keresetűek járnának rosszul.
Erdélyi Péter, az Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke:
Idén már biztosan nem változik jelentősen az új autók piaca, talán jövőre valamelyest növekedhetnek az eladások. A piacról jószerivel eltűntek a magánszemélyek és akik maradtak, azok is főleg készpénzben egyenlítik ki a számlát, csak kis részben élnek hitellel, lízinggel. A forgalmat a céges értékesítések mozgatják, ott viszont hódít a lízing.
forrás és szerző : Bihari Tamás / Népszava
Az eredeti írás itt olvasható
|