Most zebrákat terveznek meglévő aluljárók helyett
2011.09.10. 06:08

A Ferenciek tere és a Széchenyi tér átalakítása következik a Város Szíve programjában - azután, hogy pénteken átadták a felújított Károly körutat és a Március 15. teret a fővárosiaknak. A Fővárosi Közgyűlés továbbá a Széll Kálmán tér felújításáról is döntött a múlt héten; az azonban még kérdés, hogy lesz-e elég pénz a tervezett beruházáshoz. Az építkezés első szakaszát 2013-ra tervezik.
Oszsza meg másokkal is
Miután befejezték a Károly körút és a Március 15. tér felújítását, a fővárosban a Ferenciek tere és a Széchenyi tér átalakításával folytatódik most a Város Szíve program. A Ferenciek tere közlekedését 2013-ig alakítaná át a főváros: a felszíni közlekedés preferálásának jegyében megszüntetnék a közúti átjárót és zebrával szelnék át a Kossuth Lajos utcát. A Széchenyi téren (korábbi nevén: Roosevelt) pedig a Magyar Tudományos Akadémia előtti zöld területet adnák át a gyalogosoknak - a tervek szerint ezt a Lánchídra hajtó autóforgalom elterelésével érnék el.
Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója a tervekkel kapcsolatban elmondta: a '70-es években aluljárókkal szabdalták szét a belvárost, így a budapesti gyalogosok számára megszokottá vált, hogy a nagy csomópontokat - a világ nagyvárosaival ellentétben - csak nehéz lépcsőzés után tudják keresztezni. Véleménye szerint hibás volt az a korábbi érvelés, amely a közúti forgalom gördülékenységére hivatkozva kényszerítette föld alá az embereket, hiszen a zebrák nem csökkentik a belvárosi utcák közúti kapacitását.
Még nincs kész a híd
A Margit híd felújítási munkálatainak befejezése is várat magára egy kicsit. Bár a hónap második hetében átadhatják a még hiányzó hídelemeket - amennyiben persze engedélyezik a hatóságok addigra az északi járda, a Margitszigetre vezető szárnyhíd, valamint a budai hídfő alatti kerékpáros alagút használatbavételét -, a díszkivilágítás - csakúgy, mint a Jászai Mari téri csomópont - csak jövő tavaszra készülhet el.
"Felületkezelés zajlik a fővárosban, amit feltehetően az indokol, hogy a felszíni közlekedést előnyben részesítő projektek lényegesen olcsóbbak és kevesebb munkát igényelnek" - mondta el lapunknak Rádai Mihály városvédő. "Ám vitathatatlan, hogy a tervek a gyalogosok érdekeit szolgálják - a kérdés csak az, hogy mennyire veszik figyelembe a tervezők, hogy a különböző - egymástól nagyjából független - kerületekben tervezett átalakítások hogyan érintik az egész város közlekedését, valamint hogy elég felelősségteljesek-e a gyalogosok az ilyen tervekhez; elvégre tény, hogy az aluljárókban igen ritkán vannak közúti balesetek, a gyalogátkelőhelyeken viszont annál gyakrabban" - tette hozzá Rádai Mihály.
A Ferenciek tere és a Széchenyi tér után egyébként a Széll Kálmán tér átalakításáról is határozott a főváros: a közgyűlés a múlt heti ülésén fogadta el a tér rendezéséről szóló koncepciót, így elkezdődhet a konkrét tervezés. Egyelőre azonban nem tudni, hogy előteremthető-e a szükséges összeg a generális átalakításra - a tervek szerint amúgy 2013-ban kezdődik az építkezés első szakasza. Az átalakításról persze már számos terv született korábban - a döntő különbség, hogy a mostani nem parkosítana, hanem inkább egy közlekedési szempontból jobban használható térben gondolkodik - például teljesen átkerékpározhatóvá tennék a Széll Kálmán teret.
forrás és szerző : F.Cs.J. / Népszava
Az eredeti írás itt olvasható
|