KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Április
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Újabb szorítás a sztrájkjogon

Újabb szorítás a sztrájkjogon

  2011.08.13. 06:22

 

Homályosnak és elfogadhatatlannak nevezték a szakszervezeti vezetők a sztrájk idején a közösségi közlekedés területén szolgáltatási minimumértékeket előíró kiszivárgott kormányelőterjesztést. Ebben meglehetősen magas értéket állapítanának meg még elégséges szintként, miközben a Fidesz és Orbán Viktor ellenzékben még bátorította a minél nagyobb "kárt" okozó, gyakran az ország közlekedését teljesen megbénító vasutas gördülősztrájkot.
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

 

A munkabeszüntetéseket "vezénylő" Gaskó István ma már önkritikus és ostorozza az Orbán- kormányt.

A kormányt a jelek szerint nem érdekli, hogy a sztrájkjog ügyében tévúton van, sőt, továbbmegy ezen az úton - jelentette ki lapunknak az Autonómok elnöke. Borsik János a sztrájkjog ellehetetlenítését célzó intézkedések sorába illőnek nevezte azt a kiszivárgott tervet, miszerint függetlenül a munkáltató, illetve a sztrájkra készülő munkavállalói érdekképviseletek álláspontjától, törvénybe iktatott arányszámokat írna elő a kormány a munkabeszüntetés idején még elégséges szolgáltatás szintjére a közlekedési közszolgáltatásban.

Megírtuk, ez abból a lapunk birtokába került kormány-előterjesztésből derül ki, amely a szeptemberben az Országgyűlés elé benyújtandó személyszállítási törvény koncepcióját tartalmazza. Eszerint az ágazatban a sztrájk idején még elégséges szolgáltatás mértéke a helyi és elővárosi közszolgáltatásoknál - ilyen a BKV és a vidéki városok közlekedési cégei - a "normális" 66 százaléka lenne. Országos, illetve regionális szolgáltatásnál - MÁV és a Volánok - pedig 50 százalék.

Ezek az értékek Borsik szerint "rendkívül magasak", hiszen a nemzetközi gyakorlatban a 20-25 százalékos szint az általános. A tervezet ráadásul "büntetné" az előírást szabotáló sztrájkolókat. Nem a kormányzati kommunikációban mostanság divatos büntetőjogi felelősségre vonással, hanem anyagilag. A javaslat szerint ha a munkabeszüntetésben résztvevők "a rögzített szolgáltatás nyújtását akadályozzák vagy ellehetetlenítik", a közlekedési szolgáltató a sztrájk szervezőivel és résztvevőivel szemben kártérítési igénnyel élhet, továbbá átháríthatja rájuk harmadik fél - ebben az esetben az utasok - hasonló igényét.

Elfogadhatatlannak nevezte a tervezetet a korábbi vasutas gördülősztrájkokat szervező Gaskó István is, aki szerint az 50-66 százalékos szolgáltatás melletti sztrájk "nem eszköz", mert a munkabeszüntetés "akkor fenyegető, ha minden leáll." Elárulta, "nem veszi magára" a kormány-előterjesztés indoklását, miszerint az elmúlt időszakban "a munkavállalói érdekvédelem sok esetben cél- és szereptévesztésbe került a pártpolitikai érdekekhez köthető megnyilvánulásokkal." Emlékezetes, a Fidesz ellenzékben előszeretettel használta (ki) a Gaskó vezette vasutas szakszervezetet az akkori kormányok intézkedéseivel szembeni demonstrációkra, munkabeszüntetésre.

Gaskó ezt úgy árnyalta, "legfeljebb jól jött" az ellenzéknek néhány akciójuk. Pedig a szakszervezeti vezető 2007 végén egyik demonstrációjuk előtt személyesen is egyeztetett Orbán Viktorral, a Fidesz-elnök pedig egy évre rá videoüzenetben szólt a sztrájkra készülő vasutasokhoz, akiket a "ma harcosainak" nevezett. Orbán bátorította a sztrájkokat, mondván: politikai fordulatra csak ezzel lehet rávenni a kormányt.

Hatalomra kerülve más lett a Fidesz hozzáállása. Míg 2008 februárjában a sztrájkoló vasutasokat Kontur Pál, a Fidesz munkástagozatának elnöke biztosította pártja szolidaritásáról, mondván: teljesen jogosak követeléseik, és "elég volt abból, hogy a hatalom semmibe veszi az embereket", tavaly decemberben már ő volt a társ-beterjesztője a sztrájktörvény módosításának.

A jogszabály a munkabeszüntetés jogát csorbította azzal, hogy megegyezés hiányában a munkaügyi bíróságokat jelölte ki a még elégséges szolgáltatás megállapítására. Ám a januári hatályba lépés óta nem volt sztrájk, mivel a bíróságok első- és másodfokon sorozatban hozták az ellentmondó - végső soron elutasító - végzéseket, így valójában csak papíron létezik a sztrájkjog.

A kormányzat munkavállalók, illetve az érdekképviseletek jogait szűkítő intézkedései ellen az utóbbi egy évben keményen fellépő Gaskó jelezte: "érzi az élét" a mostani törvényjavaslatnak is. Óvatos önkritikát is gyakorolt, mikor általánosságban azt mondta: "hiba volt korábban, hogy az érdekképviseletek nem mindig tudták függetleníteni magukat a pártpolitikai felhangoktól".

Szerinte az idő bebizonyította, hogy ez helytelen, ezért sürgette, hogy a szakszervezetek közös nyilatkozatban "nézzenek szembe az elmúlt 20 év közös hibáival", majd levonva a tanulságokat, együttműködve és pártatlanul küzdjenek az ellen, hogy "Kelet-Európában most Magyarországon a legrosszabb a munkavállalók sorsa."

BKV: nem mindegy, hogy számoljuk

Egyelőre nehéz eldönteni, sok vagy kevés a javaslatban a BKV-nak előírt még elégséges szolgáltatási szint - mondta lapunknak a közlekedési cég egyik legnagyobb szakszervezeti szövetségének elnöke. A VTDSZSZ-t irányító Gulyás Attila szerint tudni kellene, hogy a meghatározni kívánt 66 százalékos szint általánosságban értendő-e, hiszen ez esetben lehetőség lenne arra, hogy a BKV egyes ágazatain belül az arányokat eltolják. Így például villamosból csak a "normális" üzemmenet szerinti mennyiség felét indítanák, de metróból a szokásos háromnegyedét.

Utóbbit ugyanis bizonyos járatsűrűség alatt balesetveszélyes közlekedtetni, hiszen a peronokon feltorlódott tömeg kritikus helyzeteket okozhat. Ennek elkerülésére például garantálni kellene, hogy csak meghatározott számú utas juthasson le az aluljáróba, illetve a metrómegállóba. Emiatt egy olyan bonyolult üzemnél, mint a BKV nem lehet egy általános százalékkal meghatározni a elégséges szolgáltatás mértékét - foglalta össze. Gulyás kitért arra is, hogy a kormány-előterjesztés ezzel látszólag a jelenleginél hatékonyabban biztosítja a sztrájkjogot, de ez csalóka.

forrás és szerző : Lengyel Tibor / Népszava


Az eredeti írás itt olvasható

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

&#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal