Autó-Motor : Ez még csak a kezdet: tovább szorítják az autósokat |
Ez még csak a kezdet: tovább szorítják az autósokat
2011.06.04. 04:45

A hétvégi meglepetés után újabb sokk érheti azokat az autósokat, akik Budaörs felől akarják majd megközelíteni a fővárost. Azt követően ugyanis, hogy az autósok tudta nélkül buszsávot alakítottak ki a Budaörsi úton, újabb szakaszok kijelölése várható. Ha a tervek végére érnek Zuglóból egészen a külvárosi áruházakig vezethet buszfolyosó.
Oszsza meg másokkal is
Tudatos szakmai lépés volt a főváros részéről, hogy buszsávot jelöltek ki a Budaörsi úton - jelentette ki Dorner Lajos a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke. Budapest viszont elkövetett egy hatalmas hibát is ezzel kapcsolatban, méghozzá, hogy elmulasztották az érintett közlekedők felkészítését a megváltozó forgalmi helyzetre. Mi is csak a sajtóból értesültünk erről - mondta.
Pedig a Budaörsi buszsáv 2,5 éve húzódó uniós projekt, s még az előző városvezetés szavazta meg egyhangúlag. Az EU-s beruházások esetében viszont a kivitelezők kötelesek kommunikációra költeni az összköltség bizonyos százalékát, így teljesen érthetetlen, hogyan maradhatott titokban a buszsáv kijelölése.
A buszsáv kialakítása miatt a négysávos útból három sávon haladhatnak csak az autók, közvetlenül a belvárosba pedig csak az egyiken keresztül juthatnak el.
A hét eleji tapasztalatok azt mutatják, hogy a reggeli káosz egyelőre elmaradt, de sokan tartanak a hétvégi forgalomtól. A Balatonról felutazók ugyanis még a korábbi rendszerben is akkora dugóba futhattak bele vasárnap délutánként, amelynek a vége Székesfehérvárig ér.
Dorner Lajos szerint ugyanakkor ezt is lehetne orvosolni. A rendőrség ugyanis saját hatáskörben ráengedheti a buszsávra az autósokat, így vasárnaponként oldható lenne a dugó.
"Teljesen üres az Erzsébet híd, ezt akartuk"
A VEKE érvelése szerint a buszsáv kijelölése üzemórában és emberórában mérve is előnyös lesz. Az autósok szerint viszont rossz a sorrend: előbb fejleszteni kellett volna a tömegközlekedést és a parkolási infrastruktúrát, s csak ezt követően lehetett volna kijelölni a buszsávot. "Elvileg egyet lehet érteni a tömegközlekedés előnyben részesítésével, de ezt egy átgondolt és komplex előkészítésnek kellett volna megelőznie" - mondta Gyulainé Tóth Zsuzsanna a Magyar Autóklub jogi irodájának vezetője.

Vasárnaponként rá lehetne engedni a forgalmat
Fotó: Élőben a városból/Mátyási György
Szerinte a tömegközlekedés előnyben részesítése nem lehet egyenértékű az egyedi autózás fizikai megsemmisítésével. "Akkor, amikor kigyulladnak a metrók és a buszok, nem valós elvárás a fővárosi vezetés részéről, hogy a tömegközlekedés felé tolja az embereket" - fogalmazott hozzátéve, hogy ráadásul környezetvédelmi szempontból is sokkal károsabb, ha az autók araszolnak, mintha folyamatosan haladni tudnak.
Dorner Lajos viszont úgy érvelt, hogy ha kimegy valaki az Erzsébet hídra, azt látja, hogy teljesen üres. "Ezt akartuk" - fejtegette a VEKE elnöke, aki szerint az az elsődleges cél, hogy a dugókat kiszorítsák a városokon kívülre.
"Sokan tévednek abban is, hogy a városon belüli szabad autózást alapvető állampolgári jognak tartják. A valóság ugyanis az, hogy a közterület használatát a városvezetés szabályozza, s ezúttal a tömegközlekedési szempontokat részesítette előnyben. Az eddigi tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy amikor kijelölnek egy buszsávot, akkor nem nő a dugó nagysága. A Thököly úton ugyanúgy a Róna utcáig áll az autósor, mint a buszfolyosó kijelölése előtt, de ehhez természetesen szükség volt átmeneti időre is - fűzte hozzá Dorner Lajos.
A mostani fejlesztés mindenesetre csak a folyamat kezdete. A tervek szerint - ha sikerül megállapodni az Állami Autópálya-kezelővel - buszsáv létesül majd egészen a budaörsi áruházakig, s így összefüggő folyosó vezet majd Zuglóig.
forrás és szerző : nepszava.hu
Az eredeti írás itt olvasható
|