KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Április
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 
Üzletiszféra, Gazdaság
Üzletiszféra, Gazdaság : Nem szabad csökkenteni a benzinárat

Nem szabad csökkenteni a benzinárat

  2011.03.20. 06:54

 

Elsősorban a líbiai konfliktus drágítja az olajat, de amúgy elindult egy szolidabb áremelkedés annak hatására, hogy a fejlett világ elindult kifelé a válságból. A 400 forinthoz közeledő benzinár mellett a fogyasztás is visszaesett, de a GKI Energiakutató vezetője szerint a kormánynak nem érdeke csökkenteni az árat, még ha ezzel növelhetné is a költségvetés bevételét.
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

Rövid távon az elemzők a líbiai konfliktus tartják szem előtt a kőolaj árának alakulásakor – mondta el az fn.hu-nak Pletser Tamás, az ING olajpiaci elemzője. Bár az arab ország kétharmados olajtermelés-kiesése nem okozott messzemenő hatást.

Miközben a világban a teljes kereslet-kínálat naponta 80-90 millió hordó olajra rúg, Líbia a napi 1,6 millió hordós kitermelése emellett eltörpül. Bár az arab országnak jelentősek a készletei, de a világban máshol is magasak a készletek.

Hosszú távon is drágulás várható

Leginkább a félelmek okozzák az utóbbi időben tapasztalt drágulást. Ha ugyanis a Tunéziából Egyiptomon át Líbiáig tartó forradalmi hullám Szaúd-Arábiát is elérné, annak már komolyabb hatása lehetne az olajtermelésre. Pletser Tamás szerint Líbiában még hónapokig elhúzódhat a konfliktus, viszont amint normalizálódik a helyzet, igen gyorsan újraindulhat a termelés, és megnyugodhatnak a piaci kedélyek is.

forgalomgyorsító a benzinár

Az utóbbi időben érezhetően csökkent a forgalom a fővárosban, amit sokan a benzin drágulásával hoznak összefüggésbe. Szerkesztőségünk tagjainak tapasztalata alapján a Hűvösvölgyi úton, a Pasaréti úton és a budai hegyek útjain a korábbiaktól eltérően folyamatosan lehet haladni hétköznap reggelenként is: 10-20 perccel lecsökkent az az idő, amíg Pesthidegkúttól be lehet érni Óbudára. A Kapy út-Törökvészi út kereszteződésénél például korábban két-három zöld jelzést meg kellett várni, mostanában rögtön át lehet jutni a jelzőlámpánál.

8 óra magasságában, Angyalföld és Óbuda között utazván feltűnt, hogy mind a 14-es, mind az 1-es villamoson megszaporodtak az utasok az elmúlt néhány hét alatt. Mondhatni fürtökben lógnak az emberek mindkét viszonylaton (a Népfürdő utcánál viszont mérséklődött a tömeg – vélhetően az irodaházak népe távozott a villamosról). A Szépvölgyi-Lajos kereszteződésnél régebben előfordult, hogy a harmadik vagy negyedik zöld lámpán tudott átcsusszanni a 29-es. Napok óta viszont egyenletesen tud haladni. Azonban a busz igencsak zsúfolt az utóbbi időben, és az irodaházaknál száll le az utazóközönség fele.

A belvárosban megszűnt a reggeli csúcsforgalom. Már a Kálvin-tér és a Szabadság híd átadása sokat segített a helyzeten, de a drága benzin szemlátomást tovább tisztítja az utakat. A Múzeum körúton reggelente hétvégi szintű a forgalom, és a Deák tér felújítsa sem okoz dugót.

A Margit hídon az átadás óta szinte egyszer sem volt komolyabb dugó, pedig régen a reggel 8-fél 9-es idősávban előfordult, hogy 35 percet töltött a hídon a 206-os busz utasaival. Ugyanez elmondható a Szentendrei útról is, néha apróbb fennakadásokkal, de gond nélkül halad a forgalom.

Hosszú távon az elemző a kereslet további növekedésére számít. Míg 2010-ben átlagban napi 3 millió hordóval nőtt a fogyasztás, addig az olajexportáló országokat tömörítő OPEC előrejelzése szerint idén további 1,6 millió hordóval emelkedhet a napi kereslet, és az óvatosabb becslések is legalább egymillió hordó bővüléssel számolnak. Bár az elemző az olajpiacon nem tulajdonít túl nagy jelentőséget a lélektani határoknak, sokan a 120 dollárt tartják olyan szintnek, ahol a vevők és az eladók pozíciót változtathatnak.

Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az egyiptomi felkelés előtt az olaj hordónkénti 90 dollárról szaladt fel a jelenlegi 110-115 dollárig. Már az is elindított némi olajárnövekedést, hogy 2010 második felében nyilvánvalóvá vált, hogy a fejlett világ elindult a kilábalás felé a pénzügyi gazdasági válságból. Így a szakértők Líbiától függetlenül is 95 dolláros színvonalra számítottak 2011-re.
 

Képgaléria Fotó: Kummer János / fn.hu

Az olaj ára a származékokban, mint a benzinben igen gyorsan megjelenik. Ezelőtt néhány hónappal a még 680-700 dollár/tonna volt a benzin tőzsdei ára, most pedig már 1000 környékén jár. A kőolaj és a benzin ára igencsak érzékeny, és egy-egy finomító kiesése, vagy egy vezetékszivárgás is hirtelen magas árnövekedést okozhat.

400 forintnál sokan letehetik az autót

Míg a tőzsdén nem annyira számítanak a lélektani határok, a kisfogyasztói oldalon sokkal érzékenyebben reagálnak a vevők a kerek számokra. A tapasztalatok szerint az ilyen árszintek komoly hatással lehetnek a keresletre. Ha például a benzin átlagára elérné a literenként 400 forintot, akkor biztosan sokan letennék az autójukat. Emellett persze arra is érzékenyebbek az autósok, ha rövid időn belül nagyobb drágulás következik be, ahogy ez novemberben történt. A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint egyébként tavaly már jelentős, közel 13 százalékkal 1,57 milliárd literről 1,37 milliárd literre esett vissza a benzinfogyasztás.

Pletser Tamás szerint a januártól érvényes szja-változások is visszavethették a fogyasztást, ugyanis pont az árérzékenyebb alacsonyabb keresetűek számára nőtt az adó, és vele a csökkent a jövedelmük, így ha az a kérdés, hogy kenyeret vagy benzint vegyenek-e, nyilván az üzemanyagról mondanak le inkább.
 

Képgaléria Fotó: Kummer János / fn.hu

A lélektani és finanszírozási okok, valamint a jövedelmi változások mellett az új autók értékesítéséből sem lehet a fogyasztás növekedésére számítani. Ez ugyanis egy másik mutató, amelyből a benzinfogyasztási trendekre szoktak következtetni, hiszen az új autókba a tulajdonosok benzint is vásárolnak majd. Nálunk viszont gyakorlatilag megszűnt a banki finanszírozás, és az új autók iránti kereslet is drasztikusan visszaesett.

Rossz a nemzetgazdaságnak a magas benzinfogyasztás

Hegedűs Miklóstól arról érdeklődtünk, hogy ebben az esetben nem lenne-e érdemes a kormánynak arra törekednie, hogy a jövedéki adó csökkentésével növelje a fogyasztást, hiszen így esélyesebb, hogy a megnövekedett forgalom hatására az állam is több bevételhez jutna. A GKI Energiakutató igazgatója szerint azonban ez nem reális elképzelés.

A közgazdász egyrészt nem gondolja, hogy lenne egy olyan árszint, ahol tömeges és látványos fordulatot lehetne elérni a gépkocsihasználatban. Míg az alacsonyabb jövedelműek már rég leálltak az autózásról, és az átlagnál egy kicsit jobban keresők kevesebbet használják a gépkocsijukat, addig a gazdagabbakat nem is érdekelné ilyen fordulópont.

Képgaléria Fotó: Kummer János / fn.hu

Az államnak pedig csak nagyon szűk és rövid távú érdeke lenne, hogy a költségvetés adóbevételeit növelje. Az viszont egyáltalán nem érdeke, hogy ilyen cserearányromlást okozó terméknél növelje a fogyasztást. Az olajért ugyanis dollárban fizetünk, míg a finomított terméket forintban fizetik ki a fogyasztók. Így ha nemzetgazdasági szinten romlik a cserearány, akkor a Magyarországon megtermelt GDP egyre nagyobb hányadát kell kifizetni a külföld számára.

A költségvetési bevételnél ugyanis sokkal fontosabb a nemzetgazdasági hatás. A Magyarország számára dráguló termelési tényezőt nem növelni kell, hanem csökkenteni. Ezzel ugyanis a vállalatoknak nőnek költségeik, amivel a versenyképességük romlik, vele a nyereségadó fizetési képességük, és a foglalkoztatóképességük, amelyhez képest a költségvetés esetleg csökkenő bevétele huszadrangú kérdés - vélte Hegedűs.

Lehet, hogy sokan örülnének az olcsóbb benzinárnak, és elkezdenének vadul fogyasztani, de ezt duplán kellene megfizetni, mert ezzel a költségvetés hiánya romlana, és nőne az államadósság. Ezek elkerülése pedig most a legfontosabb célok között szerepel.

Képgaléria Fotó: Kummer János / fn.hu

forrás és szerző : fn.hu / Horváth Balázs


Az eredeti írás itt olvasható

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

&#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal