Előtérben ! : Tisztázzuk, miért kellett nekünk önálló terrorelhárítás? |
Tisztázzuk, miért kellett nekünk önálló terrorelhárítás?
2011.02.23. 06:01

nterjú Hajdu János dandártábornokkal, a Terrorelhárítási Központ vezetőjével
Tudunk mi legendásan rosszul koordinálni - mondta egy kérdésre válaszolva Hajdu János dandártábornok, a tavaly felállított Terrorelhárítási Központ vezetője, mintegy indoklásul arra, miért kellett önálló szervezetet alakítani a terrorizmus elleni közdelemre. Eddig több mint 50 veszélyes bűnözőt fogtak el itthon, és külföldről is kaptak már felkérést terroristagyanúsként nyilvántartott személyek ellenőrzésére, ha a körülmények úgy alakulnak, elfogására. Magyarországon nincs terrorveszély, de a fenyegetettségünk nőtt.
Oszsza meg másokkal is
- Fél évvel a Terrorelhárítási Központ megalakulása után tisztázzuk végre: mi szükség van Magyarországon önálló Terrorelhárítási Központra?
- Magyarországon a '70-es évek óta létezik terrorelhárítás, akkoriban még az állambiztonság keretei közt. Létjogosultságát, szükségességét azonban a rendszerváltó politikai erők sem vonták kétségbe, annyi történt csupán, hogy ez a feladathalmaz 1990-ben átkerült a rendőrséghez. Pontosabban, a feladat egy része került csak át - egyes területek a titkosszolgálatoknál maradtak. Még a rendőrségen belül is több gazdája lett a terrorelhárításnak: a felderítési, nyomozati munka a Nemzeti Nyomozó Irodához került, miközben az évek során többször átkeresztelt Terrorelhárító Szolgálat a szintén sokféle névvel illetett Készenléti Rendőrség keretei között működött, bár inkább csak vegetált, lassan, de biztosan leépült.
Történt mindez annak ellenére, hogy a 2001. szeptember 11-én az Egyesült Államokat ért terrortámadás, majd a madridi és a londoni robbantások, illetve a Németországban merényletsorozatra készülő terrorszervezet felszámolása után világszerte megkezdődött a terrorizmus elleni fellépés egységes átszervezése, centralizációja. Az Európai Parlament is leszögezte: fontos, hogy a tagállamok rendelkezzenek egy olyan terrorelhárító egységgel, szervezettel, központtal, bármivel, amely a nap huszonnégy órájában képes fellépni az esetleges terrortámadások kitervelőivel, előkészítőivel szemben, és információkkal bármikor a segítségére tud lenni más tagállamok hasonló feladatra létrehozott szervezetének.

Hajdu János dandártábornok: A miniszterelnök úr megbízott és mind a mai napig megbízik bennem
Népszabadság - Kocsis Zoltán
- De miért kell mindehhez egy önálló központ? Mért nem lett volna elég egy főosztály, egy igazgatóság a rendőrségen belül, amely a különböző szervezetek terrorelhárítással kapcsolatos feladatait koordinálja? Van ahol új Cég alapítása helyett a koordinációt javították.
- Ez igaz... De jelenleg ez a felállás tűnik a leghatékonyabb módszernek, ez a legjobb és legbiztonságosabb megoldás. Az EU egyértelműen a centralizáció irányába "tereli" a terrorelhárítást. Van olyan európai ország, ahol ennek az igénynek megfelelően nem új szervezet jött létre, hanem a meglévő egységek hatáskörét bővítették, összevonva a rendőrségi, a titkosszolgálati és a kommandós részlegeket. Legyünk őszinték magunkhoz - mi képesek vagyunk legendásan rosszul koordinálni. A TEK megalakulásáig külföldön senki nem tudhatta biztosan, kinek kell küldenie a Magyarország számára fontos információkat; rendszerint azoknak továbbították, akikkel az utolsó nemzetközi konferencián találkoztak; ha ott az NBH-sok képviselték Magyarországot, nekik, ha az ORFK nemzetközi kapcsolatokért felelős részlege, nekik, és így tovább. Aztán vagy eljutott az információ ahhoz, aki tudatában volt annak a jelentőségével, vagy nem.
- Tehát azért kellett az adófizetők pénzéből 13 milliárdot a Terrorelhárító Központ létrehozására költeni, mert a különböző rendőrségi és titkosszolgálati alegységek képtelenek voltak összehangolni a munkájukat?

Egy idő után feladtam, amire nem vagyok büszke, mert nem erénye egy harcosnak, ha nem küzd a végsőkig az igazáért
Népszabadság - Kocsis Zoltán
A 13 milliárd forintra térjünk vissza később... Kétségtelen, bár igencsak sarkos ez a megfogalmazás, de ez a tény is szerepet játszott a döntésben. Azokban az országokban, ahol a terrorelhárítás nagyobb múltra tekint vissza mint nálunk, nem mindenütt hoztak létre önálló terrorelhárítási központokat, volt, ahol a már létező szervezetek közti koordináció javításával erősítették ezt a tevékenységet. Ehhez azonban szükség volt egyfajta "rendvédelmi érettségre", ami sajnos nálunk eddig nem volt meg. Nálunk - és eddigi nemzetközi tapasztalataink szerint még sok országban - a szervezetek közti rivalizálás gyakran a közös munka rovására megy, ami a terrorelhárítás terén életveszélyes.
Elkerülhetetlen és elodázhatatlan volt a hazai terrorelhárítás átszervezése. Van azonban egy, mindezeknél fontosabb oka is az önálló TEK létrehozásának. A rendőrség nem folytathat felderítést ott, ahol semmiféle bűncselekmény gyanúja nem vetődött fel. A titkosszolgálatok ellenben végezhetnek ellenőrzéseket bűncselekmény gyanúja nélkül is, viszont, ha találnak „valamit"a rendőrség segítségét kell kérniük az eljárás megindításához. A TEK-ben a két képesség együtt van meg: végezhet a törvényes keretek között ellenőrzéseket, és meg van a joga és ereje a bűn- vagy terrorszervezet felszámolására is, és ettől lesz reményeink szerint igazán hatékony a szervezet.
- Ön tíz éve, közel húsz év szolgálat után, rejtélyes körülmények közt távozott a rendőrségtől. Miért is pontosan?
- Nyomoztam egy ügyben, amelyben néhány rendőri vezető is érintett volt. Minden információt átadtam a Rendvédelmi Szervek Védelmi Szolgálatának, ott nem tudom, mihez kezdtek vele, a lényeg, hogy a végén az egész az én fejemre hullott vissza. Nem indult eljárás az általam megnevezett vezetők ellen, így ma nem mondhatom azt, hogy "kimosták őket", de azt sem, hogy tévedtem. Parkolópályára tettek, onnan próbáltam meg harcolni az igazamért, de hamar rá kellett jönnöm, hogy széllel szemben nem megy. Elvesztettem a munkaügyi pereket - az sem számított, hogy a bíró elaludt, miközben ügyvédemmel előadtuk az álláspontunkat, a tanúinkat be sem idézték. Egy idő után feladtam, amire nem vagyok büszke, mert nem erénye egy harcosnak, ha nem küzd a végsőkig az igazáért, de ott és akkor reménytelennek tűnt.
- Hogyan lett a Fidesz biztonsági főnöke és Orbán Viktor személyes testőre?
- Valaki, aki jártas volt fideszes körökben és tudta, hogy ráérek, beajánlott. Elmondtam az elnök úrnak, hogy büntetőeljárás hatálya alatt állok, azt is, hogy az én olvasatomban mi történt, miért kellett távoznom a testülettől, ő pedig úgy döntött, hogy a Fideszben, illetve a mellette végzett munkám fog minősíteni. Ettünk egy bablevest, eközben vázoltam az elképzeléseimet, ő bólintott, és ezzel elkezdődött egy új korszak az életemben.
- Nyolc éven keresztül ült Orbán Viktor kocsijának anyósülésén, miközben hátul az akkori pártelnök, ma miniszterelnök befolyásos, fontos emberekkel tárgyalt. Azt mondják, soha sem kellett kiszállnia az autóból még a legfontosabb, legtitkosabb telefonbeszélgetések alatt sem.
- Ez így történt. A miniszterelnök úr megbízott és mind a mai napig megbízik bennem.
- Ha éppen rendőrségi, rendészeti témák kerültek terítékre, megkérdezte a véleményét? Vagy ön előállhatott az ötleteivel?
- Erre is, arra is volt példa.
- Pontosítsunk: akkor is létrejött volna a TEK az ön vezetésével, ha az elmúlt nyolc évben nem Orbán Viktor testőre?
- Abban biztos vagyok, hogy valamilyen szintű változtatást mindenképpen végre kellett volna hajtani, bárki kerül is kormányra. Az EU évek óta sürgette a magyar terrorelhárítás átalakítását, együttműködő-képességének javítását. Már az előző kormány idején is folytak bizonyos előkészületek erre, nem tudom, végül pénz vagy politikai akarat híján maradt-e minden a régiben.
- Ön viszont lehetőséget kapott, bár bizonyos jelek azt sejttették, hogy a miniszterelnök erőltette rá önt és a TEK-et a belügyminiszterre, akinek csak annyit sikerült elérnie, hogy ne kapjon nyomozati jogot az új szervezet, vagyis ne legyen párhuzamosan két rendőrsége az országnak...
- Az a baj, hogy annak idején csak ennek az egy szakmai felvetésnek a híre jutott el a sajtóhoz. Sokkal több volt. Pintér Sándornak számos olyan javaslata volt, amelyet mi, nála jóval fiatalabb, de azért már évtizedes tapasztalattal rendelkező rendőri vezetők néha csak hallgattunk, „hogy ez nekünk, hogy nem jutott az eszünkbe..." Számos esetben meggyőzött minket, hogy az ő javaslata jobb, és arra is volt példa, hogy ő engedett. Én egy percig sem éreztem azt, hogy az ő szándéka vagy akarata ellenére alakulna meg a TEK.

A 12,8 milliárdos költségvetésünkből 7,9 milliárd a bérekre megy el
Népszabadság - Kocsis Zoltán
-Egyik első nyilatkozatában azt mondta: Magyarországon reggel nyolc és délután négy között van terrorelhárítás...
- Úgy fogalmaztam, nyolctól négyig volt készenlétben a Készenléti Rendőrség Terrorelhárító Szolgálat, a kommandósok. Délután négykor lejárt mindenkinek a munkaideje, ha az után kellett valahova kommandót küldeni, a vacsoraasztaltól állították fel a harcosokat, akik bebuszoztak a központba, mert kocsit nem tudtak küldeni értük. Egy óra is eltelt, mire felállt a felszámoló egység, és egyáltalán elindult a bevetésre. Nyilvánvaló, hogy az előre eltervezett elfogások nem így zajlottak, de egy váratlan túszhelyzet felszámolásához elfogadhatatlanul hosszú ennyi idő.
- És most a riasztástól számítva hány perc alatt állnak indulásra készen?
- A műveleti egységeknek néhány percen belül el kell hagyniuk a laktanyát. A központban van egy készenléti egység, ugrásra készen, mint a tűzoltók. Egy másik csapat munkaidő után otthon ügyel, de ha rájuk is szükség van, ma már kocsi van náluk is. A kezdeti tapasztalatok legalábbis biztatóak: már nemcsak munkaidőben van terrorelhárítás Magyarországon, ráadásul az embereknek is kiszámíthatóbb és több lett a szabadidejük.
- Mi történt?
- Semmi, elhatároztuk, hogy holnaptól így lesz, és azóta így van.
- Korábban miért nem lehetett ezt ugyanígy elhatározni?
- Ezt azoktól kérdezze, akik korábban az egység különböző rendű-rangú vezetői voltak! Én ismertem őket, és nem lepődtem meg, de nem akarok a múlttal foglalkozni. Szerintem lassan kezdenek jó irányba menni a dolgok itt nálunk. Lézer és műholdas technikánk még nincs és saját helikoptereink sem állnak bevetésre készen az udvaron, de legalább már nem saját zsebből veszik a harcosok a fegyverükre a lámpát és más fontos kiegészítőket, nem lyukas a bakancsuk és lesz új, egyforma bevetési ruhájuk is.
- Eddigi bevetéseik alapján azért jobbára köztörvényes bűnözőket, piti autótolvajokat fogtak el...
- Megalakulásunk óta ötven elfogást hajtottunk végre a rendőrség felkérésére. Miután a TEK állományába tartoznak a kommandósok, értelemszerűen mi végezzük azt a munkát, amit korábban a Készenléti Rendőrség terrorelhárítói végeztek. Azért ne becsüljük le ezt a munkát. A tetten ért vagy közúti ellenőrzésen feltartóztatott autótolvaj többnyire fegyverként használja az ellopott járművet. Nem egy rendőr sérült meg és vált rokkanttá az után, hogy "piti autótolvaj" elsodorta a két tonnás, sok lóerős szerzeményével, néhányan szolgálatteljesítés közben az életüket vesztették. Épp ezért speciális felkészültséget igényel az efféle bűnözők elfogása.
- Úgy tűnik, a rendőrségen nem mindenki bízik abban, hogy a TEK, ha felkérik, a jövőben is elfogja a veszélyes bűnözőket, mert több megyében elkezdték a megyei beavatkozó egységek felállítását, megerősítését.
- Igen, hallottam ezt az elképzelést, országos rendőrfőkapitány úr arról tájékoztatott ezzel kapcsolatban, hogy ezeknek az egységeknek merőben más lesz a feladatuk, mint a TEK speciális egységeinek. Azokat a speciális feladatokat, amelyekre a mi harcosainkat képeztük ki, bőven el tudjuk látni Budapestről, valamint a győri, paksi és a miskolci kirendeltségünkről.
- Mekkora az ország terrorfenyegetettsége?
- Magyarország nem tartozik a legfenyegetettebb országok közé, mégis kénytelen vagyok úgy fogalmazni, hogy a fenyegetettségünk valamelyest nőtt az utóbbi években. Azon egyszerű oknál fogva, hogy a terroristák első számú célpontjainak számító országokba az utóbbi időben egyre nehezebben jutnak be a terrorszervezetek tagjai, megnehezítették továbbá a helyi szimpatizánsokkal való együttműködésüket is, nehezebb pénzt mosatni, akciót előkészíteni és végrehajtani. Mindebből egyenesen következik, hogy a terrorszervezetek előbb-utóbb könnyebb vagy legalábbis könnyebbnek tűnő célpontokat keresnek - ilyenek lehetnek például az első számú célpontjaiknak számító államok egy kevésbé tehetős országban lévő képviseletei.
Épp ezért senki ne gondolja azt, ha Magyarországon nem robbantgatnak, akkor terrorelhárításra sincs szükség. Nem tudjuk elégszer hangsúlyozni a megelőzés fontosságát. Meggyőződésem, nem szabad megvárni azt, hogy esetleg a madridi esethez hasonló tragédia történjen Magyarországon. Azon vagyunk, hogy megvédjük az embereket, óvjuk a biztonságukat, esélyt se adjunk arra, hogy a terroristák hazánkat a könnyen bevehető nemzetek közé sorolják.
- Egyáltalán vannak terroristák, terroristagyanús alakok Magyarországon?
- Elegendő arra az ügyre gondolni, amely jelenleg is folyamatban van, bár már a bírósági tárgyalások zajlanak. (A tábornok Budaházy Györgyre és társaira utalt - a szerk.) Folyamatosan érkeznek a külföldi társszervektől a megkeresések, hogy bizonyos személyeket, csoportokat tartsunk megfigyelés alatt, illetve adott esetben majd fogjunk is el. A TEK készültségi felderítőinek a feladata ilyenkor a külföldi fél hírigényének kiszolgálása.
- Tehát ideszól valaki az FBI-tól, hogy X. Y.-ról mindent szeretne tudni, és akkor önök utánanéznek és küldik az adatokat, ha pedig azt kérik, elfogják?
- Amennyiben a kérés a hatályos törvények alapján teljesíthető, igen. Ma már a világ nem egy nagy titkosszolgálatának és bűnüldöző szervezetének a képviselői, vezető tisztségviselői jönnek dolgozni a TEK központjába, egyik-másiknak már szinte belépője van. És itt nemcsak uniós tagállamokról vagy az Egyesült Államokról van szó: a moszkvai repülőtéri robbantás után nem egészen két órával már kapcsolatban álltunk az orosz társszervvel - és nem mi hívtuk őket. Elmondták, miben tudunk segíteni, és mi megtettük, amit lehetett.
- Felteszem, mindez a kölcsönösség jegyében történik.
- Természetesen. Amikor Szudánban elrabolták Papp Istvánt, egy kisebb egység azonnal a helyszínre utazott. Az ENSZ-ben is elismerést arattunk, olyannyira, hogy a főtitkár úr felkért minket, tartsunk előadást a szudáni akcióról, valamint London és Brüsszel is érdeklődik a részletek után. Az egészben az a legelképesztőbb, hogy ez év tavaszára terveztünk olyan tanfolyamokat, amelyeken a kiválasztott kollégák azt tanulták volna meg, hogy a szudánihoz hasonló helyzeteket miként kell kezelni és megoldani. Nemrég bolgár állampolgárok estek szudáni túszejtők fogságába. Két napra rá már itt voltak a bolgár kollégák, hogy segítsünk, mit és hogyan kell csinálni.
- A szudáni terroristák tudják mi az igazság, kérdés, ön elmondhatja-e: fizettek Papp István szabadon bocsátásáért?
- Egy fillért se.
- Van Magyarországnak saját terrorizmus elleni politikája?
- Terrorellenes stratégia készül, ami értelemszerűen az unió politikájához és elvárásaihoz igazodik. A fő szabály, hogy Magyarország nem tűr meg a területén terrorszervezeteket, sem azok nyilvántartott támogatóit. Arról azonban, hogy egy konkrét esetben mi történjen egy ilyen személlyel, ha felbukkan az országunkban, számos szempontot együttesen mérlegelve, eseteként kell dönteni. Egy biztos: menedéket nem adunk számukra. A terrorcselekmények megelőzéséhez és felszámolásához elengedhetetlen a rendőrség, a katasztrófavédelem és sok más szervezet, illetve hatóság hatékony együttműködése a TEK-kel. Terveink szerint a jövőben több közös gyakorlatot tartunk, hogy ne éles helyzetben kelljen összecsiszolódni, és hogy lássuk, valós terrorveszély esetén miként reagál majd a lakosság. Az ő tájékoztatásuk érdekében átalakítjuk a riasztási rendszert, melynek egyik célja az lesz, hogy a közvélemény számára is érthető legyen. A riasztási rendszer teljesen kompatibilis lesz az uniós elvárásokkal.
- Térjünk vissza még a 13 milliárdos költségvetésükre!
- A TEK megalakulásakor nem vettünk fel új embereket, a hivatásos állományunk valamennyi tagja korábban a rendőrség vagy valamelyik titkosszolgálat munkatársa volt. Ezt azért fontos leszögezni, mert a 12,8 milliárdos költségvetésünkből 7,9 milliárd a bérekre megy el. Ebből 6,9 milliárdot eddig is kifizették „az adófizetők", amikor még nem létezett a TEK. Mi egymilliárddal emeltük a bérkifizetést, ami ezer ember esetében nem túl nagy összeg, ám azoknak, akik kapják, mégis elég jelentős, amiért érdemes volt idejönniük dolgozni. Azonban a magasabb fizetésért maximális profizmust várok el a kollegáimtól. Hogy egy példát is mondjak: egy mesterlövész, akinek bármikor készen kell állnia egy túszejtő ártalmatlanná tételére, eddig nettó 140 ezret vitt haza, a TEK-nél 180-190 ezer forint lett a nettó fizetése. Az 500-600 ezres nyugat-európai rendőri fizetésekhez képest ez még mindig szerény jövedelemnek számít, de egyelőre ennyire futja. Lehetőségünk volt technikai fejlesztéseket végrehajtani, ezek a beruházások nem ablakon kidobott százezrek, mindez az emberek biztonságát szolgálja.
forrás és szerző : nol.hu / Fekete Gy. Attila
Az eredeti írás itt olvasható
|