Autó-Motor : Milyen jó autókat lehet venni félmillióért? |
Milyen jó autókat lehet venni félmillióért?
2011.01.19. 08:16

A fenntartási költség és a megbízhatóság akkor is számít, ha nincs sok pénzünk autóra, de még így is válogathatunk a modellek között már akár félmillió forintért is. Íme néhány olyan autó, amelynél nem kell rettegni, hogy cserbenhagy bennünket, vagy hogy beletankoljuk a fizetésünket.
Oszsza meg másokkal is
Láthattuk, hogy két és félmillió forint alatt is találunk új autót bőven - de nincs mindenkinek ennyi pénze, már hitelt sem könnyű kapni, és az eladósodási kedv is alábbhagyott. Ezért most olyan kocsikat vettünk sorra, amelyek félmillió forintért is kaphatók, van hozzájuk alkatrész, nem fogyasztanak sokat, és nem kell készenlétben tartani hozzájuk a vontatókötelet.
Citroën Saxo / Peugeot 106

A PSA-konszern egyik jól sikerült darabja a Saxo és 106-os párosa
Sokan idegenkednek a használt francia autóktól, de azért náluk is van több olyan modell, amelytől nem kell tartani. Itt van például a Saxo és 106 párosa. A futóművük kényelmes, a vezetésük jó, csak a váltóval kapcsolatban vannak rossz emlékeink. Kétféle motort is szívesen ajánlunk: az 1,1-es benzines 60 lóerejével tökéletesen elég a kis karosszéria mozgatásához, és nem is fogyaszt sokat, bár étvágyban így sem tud versenyezni az 58 lovas, 1,5-ös dízellel, amely még régi konstrukciós szívómotor, így a világból is kimegy, és nagyon takarékos. Gyakorlatilag mindegy, hogy a Citroënt vagy a Peugeot választjuk, a két modell kevés kivétellel szinte mindenben megegyezik. A két francia kisautó kapcsán érdemes megjegyezni, hogy az eggyel nagyobb modellek (306 és Xsara) is egészen olcsón elérhetők, de több velük a gond. Ha valaki kényelmes kompakt méretű autót akar, akkor egy 1,4-es Xsarához is hozzájuthat félmillió alatt.
Ford Fiesta Mk4

A modellfrissítésekkel mindig csúnyább lett
A második generációs Fiesta elég jó kisautó, csak éppen minden egyes modellfrissítéssel egyre rondább lett az orra. Az összeszerelési minőségre nem lehet panasz, mint ahogyan a vezetési érzést is inkább dicsérni lehet. Az 1,8-as dízelről nem sok jó emléket tudunk felidézni, viszont általánosan elfogadott tény, hogy az 1,25-ös motorral szerelt, 1995 utáni Fiesta kiváló. Pörgős, 75 lóerős motor, kis fogyasztás és valódi vezetési élmény. Az alkatrészek nagy többségét is könnyű beszerezni, ráadásul a '96 utáni 121-es Mazdák meg is egyeztek a Fiestával.
Fiat Seicento

A Cinquecento utódja nem csúcstechnika, de városban optimális
Igazi minimálautó a Cinquecento utódja, kicsit modernizálva, de még ebben sincs túl sok olyan csúcstechnikájú eszköz, amely elromolhat. Egy-két bosszantó hibát azért produkálhat, de nem riasztóan megbízhatatlan, és a fenntartása sem vészes. A régi, 0,9 literes erőforrással meglepően kis fogyasztással is beérheti, az 1,1-es pedig már-már sportosan fürge a városi forgalomban. Méretei miatt nagy kényelemre ne számítsunk, az anyagokat is kispórolták belőle, így sem zajszintben, sem a törésteszten nem csillog. Ettől függetlenül szűk belvárosban ideális, könnyű vele parkolni, manőverezni. Félmillióért már tíz évnél fiatalabb, jól felszerelt példányok is elérhetőek.
Opel Astra F

1992-től gyártották Szentgotthárdon. Még ma is rengeteg fut az F Astrából
Az első Astrát sem kell bemutatni: 1992-ben, Szentgotthárdon kezdték gyártani, rengeteg kelt el belőle. Ebben rejlik egyik előnye: kifogyhatatlan az alkatrész-utánpótlás, jellemzően nem drágán lehet jó minőségű bontott alkatrészhez jutni, de az utángyártott termékek ára sem vészes. Az Astra akkoriban kifejezetten jó autónak számított, most sem mondanánk nagyon rossznak, bár a motorjai közül egyet sem tudnánk kiemelni. A vásárláskor arra kell odafigyelni, hogy a karosszéria hajlamos a rozsdásodásra. Szerencsére Astra Classicként 2002-ig gyártották, és az ezredforduló tájékáról származó Astrákat is egész jó áron lehet találni.
Nissan Almera N15

Az első Almera megbízhatóságával a Corollát fenyegette
Annak idején a megbízhatóságával alaposan megszorongatta a Toyota Corollát az első generációs Almera, így ez a modell is az elsők között jutott eszünkbe. Formája a Corollához hasonlóan nem túl izgalmas, de tágas és kényelmes, a vezetése is könnyed. Van ötajtós ferdehátú valamint négyajtós limuzin változat is, a motorválasztékból inkább a 87 lóerős, 1,4-es benzinest ajánlanánk. Létezik kétliteres szívódízel verzió is, de az már drágább, nem fér be félmillió forint alá. Ellene szólhat a japán autók nehézkesebb alkatrész-utánpótlása és az alkatrészek kissé magasabb ára. Viszont szinte sosem romlik el benne semmi, tehát ritkán kell anyag után járkálni. A gyári kopóalkatrészek is egészen sokáig kitartanak, a futóműve is strapabíró.
Hyundai Accent

A régi japánokra emlékeztet az Accent
A koreai autógyártás egyre fejlődik, napjainkban már ők adják a legtöbb garanciát új autóikra. A koreai márkák a kilencvenes évek közepe-vége felé ugyanazt az ívet járták be, mint amit a japánok a nyolcvanas évek végén. Megbízható, de aránylag igénytelen modellekkel jöttek ki, amelyek tökéletesen alkalmasnak mutatkoztak az egyszerű helyváltoztatásra. Az Accent ehhez képest 1999-es megjelenésekor már egészen divatos külsőt is kapott. Megbízható, jó autó, amely belül tágas is, csak talán egy kicsit hangos. A kezdeti példányokból egészen sok van félmillió alatt, de ha szerencsénk van, még egy tízévest is sikerülhet beszerezni. Egyedüli hátránya az, hogy az 1,5-ös motor volt népszerűbb hazánkban, így jellemzően ebből van eladó. Ez jól megy, de a fogyasztása nem rekordközeli. Az 1,3-as is normálisan mozgatja az autót, kicsivel kedvezőbb fogyasztással.
Toyota Corolla

Az E10-es Corolla tovább erősítette a modell megbízhatósági legendáját
Ha valaki végignézi a tíz évvel ezelőtti megbízhatósági vagy vevőelégedettségi statisztikákat, hamar rádöbben, hogy az 1992-től gyártott Corolla minden szinten tarolt. (Még az eggyel utána következő békaszemű is jól szerepelt, utána kezdődtek csak el a minőségi kifogások.) Az 1,3-as benzines motor 88 lóerejével bőven megfelelhet az igényeknek, vásárlói tapasztalatok szerint hat liter körüli fogyasztásra képes. Ebből is van egy kiváló szívódízel verzió (2.0D 75 lóerővel), amely nagyon jól bírja a strapát, de kevés van belőle, és azok is drágábbak félmilliónál. Persze a Corolla sem minden téren tökéletes: az alkatrészek drágábbak hozzá, bár az olaj- és szűrőcserén kívül nagyon ritkán van szükség egyéb javításra. Futóműve nagyon jól bírja a magyar utakat.
Fiat Punto I

A Fiat minden tudását beleadta a Puntóba
A kilencvenes évek elején a Fiat a csőd szélén állt, ezért olyan autót kellett kitalálniuk, amelyet sokan vesznek meg. Az autót ezért Giugiaro tervezte, megjelenésének idején kifejezetten szépnek számított, és azóta sem avult el a formája. Belső méretei akkoriban kiemelkedőek voltak, de még most is nagyon tágas kisautónak számít. Futóműve úthibákon ráz, mégis inkább kényelemre hangolt, a féke erős, ám a vezetése nem nagy élmény. Van három- és ötajtós verzió is, de a motorok közül inkább az 55 lóerős 1,1-es benzinest vitték sokan, a későbbi verziókat hatfokozatú váltóval is szerelték. Mi nem ezt ajánljuk, hanem az 1997 utáni, 16 szelepes 1,2-est, amely 86 lóerős teljesítményével kifejezetten sportos haladást tett lehetővé, miközben a fogyasztása sem alakult vészesen. A turbódízel és a GT Turbo verziók nem elég tartósak. Az egyes Punto elég megbízható, ha odafigyelnek rá, miközben meglepően könnyű hozzá alkatrészt szerezni, és nem csak a bontottak olcsók. Általában a futóműalkatrészek kopása és néhány elektronikai hiba szokta rontani a róla kialakított képet.
Mitsubishi Colt

A Lancer/Colt Mitsubishiknek nyomott az ára, pedig nincs velük több gond
Eredetileg úgy képzeltük, hogy az 1992 után gyártott Lancereket, Coltokat ajánljuk, amelyek nagyon jó kisautók voltak, és jelenleg nagyon kedvező áron kaphatók. A használtautó-hirdetéseket bújva azonban hamar kiderült, hogy a következő Colt is belefér az árba: akár '98-as gyártású, klímás, 1,3-as Colt is kapható félmillióért. Azonos alapokon nyugvó, de négyajtós szedán változatot, a Lancert már nehezebb találni. Ha odafigyelünk az apró olajfolyásokra, és rendesen karbantartjuk, akkor nagyon megbízható kis autó, amelynek az 1,3-as motorja 75 lóerős. Inkább az szólhat ellene, hogy jóval kevesebb fut a magyar utakon, így a bontókban sem találhatunk hozzá aprópénzért alkatrészt.
Suzuki Swift

A Magyarországon gyártott Swift alkatrész-utánpótlása kifogyhatatlan
Az első generációs Swiftet senkinek sem kell bemutatni, hihetetlenül sikeres volt, még ma is nagyon sok szaladgál belőle az utakon. Ebben rejlik az egyik aduásza: kifogyhatatlan és nem drága az alkatrész-utánpótlás. A megbízhatóságára eddig nem sok rosszat lehetett mondani, a lengéscsillapító-ügyet pedig azzal rendezi a Suzuki, hogy bejelentette: egy visszahívás során szükség szerint kicserélnek minden hibás gátlót. A régi Swift kiváló városi kisautó, kis tömeggel, nem túl bonyolult műszaki megoldásokkal. Az 1,3-as motort ajánljuk hozzá, de városban az egyliteressel is bárki jól elboldogul.
forrás és szerző : origo.hu / Vida János
Az eredeti írás itt olvasható
|