KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Május
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 
Előtérben !
Előtérben ! : Ki kormányoz valójában? A számok leleplezik Orbán új modelljét

Ki kormányoz valójában? A számok leleplezik Orbán új modelljét

  2010.12.09. 05:52

Felértékelődött Lázár János frakcióvezető szerepe
Fotó: STOP/Szokolay László
 

Az Orbán-kormány első félévének tevékenységét ismét a számok tükrében értékeli a Policy Agenda. Az adatok szerint folytatódott a "frakció-kormányzás".
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

Az Orbán-kormány regnálásának első két hónapja után már egyértelmű volt, hogy a korábbiaktól eltérő, új parlamenti és kormányzati modellt vezetett be a Fidesz. Ennek lényege, hogy a kormányzást tulajdonképpen a Fidesz parlamenti frakciója irányítja (hiszen a törvények többségét a frakció nyújtotta be), így az első hónapokban a kormányra csak statisztaszerep hárult.

Mi lett az új modellből?

A kormányzás első félévét lezárva újra megvizsgáltuk, hogy a beadott törvényjavaslatok, országgyűlési határozatok és a kormány, valamint a tagjai által hozott rendeletek száma hogyan viszonyult az előző kormányok hasonló időszakához. Az alábbi táblázat azt mutatja, hogy a Fidesz-KDNP alkotta kormánypárti frakció és a kormány teljesítménye hogyan viszonyult egymáshoz. A könnyebb összehasonlíthatóság kedvéért a kormány által beadott javaslatok közül kivontuk azokat, amelyek nemzetközi szerződések megerősítéséről szólnak.

időszak kormánypártok (Fidesz-KDNP) által beadott törvényjavaslatok, országgyűlési határozati javaslatok, jelentések kormány által beadott törvényjavaslatok, országgyűlési határozati javaslatok, jelentések

Orbán-kormány (1998) 31 59 begin_of_the_skype_highlighting (1998) 31 59 end_of_the_skype_highlightingmbr>
Medgyessy-kormány (2002) 17 51

Gyurcsány-kormány (2006) 10 76mbr>
Orbán-kormány (2010) 72 57

A legdinamikusabban a mostani kormányzat idején kezdődött a parlamenti munka. A kormány és a kormánypártok a kabinet megalakulását követő félévben összesen 129 indítványt tettek az Országgyűlés asztalára. Ez a kétharmad adta politikai lehetőségeket tekintve nem meglepő. Ugyanakkor az is rendkívül feltűnő, hogy a korábbi kormányokhoz képest a frakció intenzívebb munkát végzett, mint a kormányzati apparátus. Hozzátartozik a képlethez, hogy az első két hónaphoz képest intenzívebbé vált a kormányzat teljesítménye is, ami azonban így is jócskán elmaradt a frakció kezdeményezéseinek számához képest. Míg július végéig a kormányoldal javaslatainak nyolcvannégy százaléka a kormánypárti frakciókhoz kötődött, addig ez november végére ötvenöt százalékra csökkent.

A kormányzati, kormánypárti jogalkotási tevékenység aspektusából egyértelmű, hogy folytatódik az új kormányzati modell. A frakcióra nagyon komoly hangsúlyt fektet a miniszterelnök, és a számára kiemelten fontos ügyeket inkább rajtuk keresztül terjeszti az Országház elé. Ez viszont felértékeli a Fidesz frakcióvezetőjének, Lázár Jánosnak szerepét, ez látszik médiaszerepléseiben is. Némely esetben szinte már a miniszterek fölé emeli őt ez az új helyzet, azzal együtt persze, hogy a kiemelt szerep egyenes arányban növeli konfliktusainak számát.

A kormányzati munka és a számok

Korábbi elemzésünkben megvizsgáltuk, hogy az országgyűlési javaslatokon túl milyen egyéb jogalkotási területeken és hogyan teljesített a mostani kormányzat. Az első két hónap után kijelenthető, hogy az elmúlt hat kormány közül csak az első Orbán-kormányt tudta megelőzni a jelenlegi kabinet a jogalkotás intenzitásának tekintetében. Az első félév számadatai alapján egyértelmű, hogy a miniszteri rendeleti szabályozás terén tovább lassult a munka. A mellékelt táblázat illusztrálja, hogy az elmúlt hat kormány hány parlamenti kezdeményezést, hány kormányrendeletet, illetve kormányhatározatot és hány miniszteri rendeletet alkotott működése első hat hónapjában.

kormány törvényjavaslatok, országgyűlési határozati javaslatok, jelentések* kormány-rendeletek, határozatok miniszteri rendeletek összesen

Orbán-kormány (1998)59 210 243 512
Medgyessy-kormány (2002)51 233 181 465
Gyurcsány-kormány (2004)58 261 350 669
Gyurcsány-kormány (2006)76 189 214 479
Bajnai-kormány (2009)47 244 288 579
Orbán-kormány (2010)57 211 138 406
* nemzetközi szerződések nélkül

A kormányzati munkának természetesen csak egyik fokmérője, hogy hány törvénytervezetet nyújtott be az Országgyűlés elé, vagy hány miniszteri rendelet került kihirdetésre. Ugyanakkor a mostani időszak munkáját értékelve markánsan látszik, hogy a miniszteri szintű jogalkotási tevékenység messze elmarad az elmúlt tizenkét évben megszokottól, a miniszterek szerepe ebben a tekintetben láthatóan háttérbe szorult. Ebben nyílván az is közrejátszik, hogy az önkormányzati választások előtt konfliktuskerülő politikát folytatott a kormányzat, és szinte kizárólag olyan jogalkotással foglalkozott, amely biztosan nem válhatott a kormánypártok számára kockázatos politikai témává. A másik ok, hogy a kormány megalakulását követően jelentősen átalakult a kormányzati szerkezet. Minden ilyen változásnak egyenes következménye, hogy lelassul a döntési folyamat rendszere. A politikai vezetés a kiemelt ügyekben képes megrendelőként és a végrehajtás ellenőreként fellépni, és ezzel kontrolálni a folyamatokat, de a napi rutint jelentő munkákban alapvetően szükséges az apparátus támogatása.

Működik-e az új struktúra?

Az első két hónap munkájának értékelésekor azt írtuk, hogy a mostani kormányzat szerkezetéből kiindulva az önkormányzati választások után két forgatókönyvet valószínűsítünk. Az első lehetőség, hogy felgyorsul a kormányzati döntéshozatali rendszer, vagyis a minisztériumokon belül sikerül hatékony szakpolitikai egyeztetéseket folytatni. Ezt a variációt erősítette a közigazgatási államtitkári poszt újbóli létrehozása, úgy tűnt, ezáltal hatékonyabb lehet a tárcák közti munka. A másik olvasat szerint éppen ennek ellenkezője történik: már a minisztériumokon belül kioltják egymást az egyes szakpolitikai javaslatok, vagyis nehézkesen készülnek el a jogszabály-tervezetek, így a kormány munkája nem fog felpörögni.

Fél év rövid idő arra, hogy messzemenő következtetéseket lehessen levonni, de egyre több jel mutat arra, hogy a kormányzati szerkezet nem képes tökéletesen kiszolgálni a politikai vezetés és a kormánypárti frakciók által diktált tempót. Bár a számok azt mutatják, hogy az első két hónaphoz képest a kormányzat tevékenysége egyértelműen gyorsult. Ennek a szerkezeti problémának egyelőre nincsenek látványos jelei a közvélemény irányába, de a jogalkotási munka elmaradása rövid távon is okozhat károkat a kormányzó pártoknak, és azt eredményezheti, hogy a fontos végrehajtási rendeletek csúszva, vagy egyáltalán nem készülnek el.

forrás és szerző : STOP/Policy Agenda

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!