KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Május
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Nosztalgiavasút

Nosztalgiavasút

  2010.07.28. 04:54

 

Óriási a nyomás Orbánékon - Kitálal a fideszes politikus
Újra jár a vasút öt korábban bezárt szárnyvonalon. A lépés gesztusértékű, de önmagában kevés: fejlesztések és a mostaninál jobb menetrend nélkül a szárnyvonalakat lehetetlen átmenteni a XXI. századba.
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

A kisbéri vasútállomáson átrobog a kis piros motorvonat. A padok frissen festve, a virágládákban muskátli nyílik, a forgalmista vidáman integet.

Akárcsak a Komárom-Székesfehérvár vonal többi állomásán, itt sincs jele annak, hogy egy hete még nem jártak a csehszlovák Bz motorkocsik a Dunántúl északkeleti felét észak-déli irányban átszelő mellékvonalon.
 

kép=
 

És ami a legérdekesebb: a két kocsi zsúfolásig teli van. Pedig szándékosan nem a július 4-i megnyitóünnepség napján teszteltük az öt újraindított szárnyvonal egyikét, hanem egy héttel később, amikor már elmúlt az újdonság varázsa; ráadásul szombat délután, amikor nincsenek se diákok, se munkából hazatérő ingázók.

A vonat tehát mégsem üres, ellentétben a vele párhuzamosan közlekedő busszal, amin négy-öt ember utazik. A két közlekedési eszköz jegyára pontosan ugyanannyi, a menetidőben tíz perc a különbség a vonat javára. Úgy tűnik, ha választani lehet a két hasonló szolgáltatás közül, az itteniek a vasutat választják.

Amikor 2009-ben az akkori kormány döntést hozott a közlekedés "szüneteltetéséről", az érintettek véleményét semmibe vették. Kisbéren már visszaállt a dolgok rendje, de több tucat másik településen, amelyektől az előző kabinet elvette a vasutat, erre még várni kell.

Egyelőre Székesfehérvár és Komárom, Karcag és Tiszafüred, Lajosmizse és Kecskemét, Pápa és Csorna, illetve Zirc és Veszprém között közlekednek újra a vonatok, összesen 210 kilométeren.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium döntése 32 települést és 53 állomást vagy megállóhelyet érint. Ez csak töredéke annak a 38 mellékvonalnak, amelyen a Gyurcsány-kormány 2007-ben és 2009-ben megszüntette a közlekedést.

Ezen az öt szakaszon lehetett komolyabb beruházás nélkül újraindítani a forgalmat, mindössze az állomásokat kellett kicsinosítani, a vonal mellett felnőtt bokrokat visszanyesni, és máris mehetett az üzem. A kormányzati ígéretek szerint hamarosan újabb vonalak következnek: idén még öt, köztük az árvíz károk helyreállítása után a Szilvásvárad-Putnok és az Abaújszántó-Hidasnémeti mellék vonal.
 

kép=
 

A szárnyvonalak helyreállítása a Fidesz egyik legkönnyebben számon kérhető választási ígérete. Nem véletlen, hogy a zirci megnyitóünnepségen tiszteletét tette Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, aki arról beszélt: a vonalbezárásokkal szembeni tiltakozás "a civil ellenállás egyik jelképe volt", de a dackorszaknak most vége, az önkormányzatoknak, a MÁV-nak, a civilszervezeteknek és a kormánynak együtt kell működnie a vasút fennmaradása érdekében.

Menetrend szerint

"A választási kampány során a képviselőjelöltektől mindenhol azt kérdezték az emberek, hogy mikor indítják újra a vasutat. Ez nemcsak gazdasági kérdés az itt élők számára, hanem lélektani is" - mondja a Heti Válasznak Udvardi Erzsébet kisbéri fideszes polgármester.

A kisváros valaha vasúti csomópont volt, ahonnan Tatabányára és Pápára is el lehetett jutni vonattal, nemcsak Komáromba és Székesfehérvárra. Előbb a kelet-nyugati irányú vonalat szüntették meg, majd tavaly az észak-délit is, pedig az állomást az önkormányzat részben saját költségén nyolc éve felújította.

"Segíteni akartunk a MÁV-nak a menetrend összeállításában, hogy összhangban legyen a környező falvakból ráhordó Volán-buszokkal. Némi odafigyeléssel azt is el lehetett volna érni, hogy a gyárak, üzemek munkakezdését a vonathoz igazítsák, de hiába szerveztünk konferenciát a témában, az előző kormány csak a bezárásban gondolkodott.

Soha nem tudtunk beletörődni a döntésbe, ezért is határoztuk el a környező települések polgármestereivel, hogy a vonal 150 éves fennállásának évfordulójára nosztalgiavonatot rendelünk a MÁV-tól. Szerencsés véletlen, hogy a július 3-ra várt vonat után egy nappal megérkezett az igazi, menetrendszerű járat is" - meséli Udvardi Erzsébet.

A polgármester most azt reméli, hogy előbb-utóbb újra közlekedni fognak az egykor vasárnaponta járó Pécs-Győr gyorsvonatok is, mivel ezek mindig nagy népszerűségnek örvendtek. A Komárom-Székesfehérvár vonal potenciálisan többre hivatott a kisrégió belső forgalmának lebonyolításánál.

A dunántúli vasúti csomópontokat Budapest érintése nélkül összekötő vasúti pályaszakasz kihasználásával enyhíteni lehet a közlekedés főváros-központúságát, és időmegtakarítás érhető el a dunántúli nagyvárosok közötti utazásban.

Ehhez persze nem csehszlovák Bz kocsik kellenek, hanem a vonal fejlesztése, villamosítása és kétvágányú szakaszok kiépítése, hogy országos jelentőségű fővonallá váljon. A korábban megszüntetett kelet-nyugati szárnyvonalra is szükség lenne, legalább Tatabánya irányába, mert a megyeszékhelyre sokan járnak Kisbérről iskolába és munkába.
 

kép=
 

Ritka járat

A legtöbb kritika az új menetrendet érte, mivel az öt vonalon átlagosan mindössze napi négy pár vonat közlekedik, ami hatékony szolgáltatáshoz édeskevés. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) egyenesen azt állítja, hogy a MÁV azóta leváltott vezetősége el akarta szabotálni a kormány döntését.

Az érintett vonalakon a bezárás előtt jóval sűrűbb volt a forgalom a mostaninál, de az akkori járatszám sem felelt meg az igényeknek: a menetrend nem alkalmazkodott a munka- és iskolakezdéshez, a túl ritkán közlekedő járatokkal nem lehetett elérni a csatlakozásokat, vagy éppen hosszú várakozásra kényszerültek az átszálláskor az utasok.

Nyilvánvaló, hogy a most elindított napi négy vonattal csak az agóniát lehet meghosszabbítani, az utasok megint el fognak pártolni.

A VEKE szerint azért is irracionális a szűk menetrendi kínálat, mert a vasúti közlekedésben sokkal magasabb a szükséges fix ráfordítás nagysága, mint a változó költségeké. Míg egy Bz kocsi üzemeltetési költsége 379 forint kilométerenként, addig az üzemanyagköltség alig 36 forint, a dolgozókat pedig akkor is fizetni kell, ha az állomáson üldögélnek.

Egyetlen Szany és Csorna között utazó utas 365 forintos jegyéből megtérül a kocsi üzemanyagköltségének több mint fele - egyszerűen nem éri meg a vonatokat az állomáson pihentetni, ha már egyszer az üzemet beindították.

A kiszámítható, bőséges szolgáltatást nyújtó menetrend utasvonzó tényező, a kínálat csökkentése viszont óhatatlanul a vonal elhalásához vezet - éppen ez történt a mellékvonalakkal az elmúlt években.

Völner Pál államtitkár elismerte, hogy a menetrenddel kapcsolatban jogos a VEKE kritikája, és azt ígérte, az igények felmérése után, legkésőbb decemberben megszületik a végleges, minden igénynek megfelelő menetrend. Ennek ellenére tény, hogy az "átmeneti" menetrend megint csak a vasúttal kapcsolatos negatív benyomásokat erősítette.

Termény helyett

A szárnyvonalakkal kapcsolatban a másik probléma az állomások elhelyezkedése. A XIX. században ezeket a pályaszakaszokat elsősorban a környékbeli uradalmak kiszolgálására építették ki, ezért a falvaktól jelentős távolságra, az egykori majorságok, üzemek mellett vannak a megállóik.

Az utas ideje akkoriban keveset számított, a falusiak természetesnek vették, hogy ha néha vonatra szálltak, gyalogolniuk kellett akár egy órát is. Manapság viszont az ingázásban lehetne a vasútnak kulcsszerepe, de erre sok esetben alkalmatlan. A Zirc-Veszprém szakasz mellett például egyetlen település található, Eplény, de a hozzá tartozó állomás a falutól egy kilométerre található.

"Örülünk, hogy megint van forgalom a vonalon hétköznap is, de munkába járáshoz a vasút használhatatlan, legfeljebb a turisták szempontjából ér valamit. Évek óta küzdünk, hogy legyen egy megálló a település közepén, mert a faluban mindenki ingázik. Egy felszállóhely létesítése nem különösebben drága, mégsem sikerült elérnünk a MÁV-nál, hogy ott is megálljanak a vonatok, ahol az emberek vannak" - panaszolja Fiskál János eplényi polgármester.

Arra is szükség lenne, hogy a kisebb megállók esetében a MÁV lazítson a műszaki kritériumokon - egyelőre úgysem lehet mindenhol akadálymentes, magasított peront építeni, de emiatt nem lenne szabad több évtizedes helyi igények megvalósítását blokkolni.

A ritkán használt, külterületi megállók megszüntetése viszont rövidítené a járatok menetidejét. Ahol nem lehet a megállót közelebb hozni a faluhoz, ott megoldást jelenthet a kerékpáros közlekedés, mivel a legtöbb helyen az állomás öt-hat perc alatt elérhető a település központjából.

Ehhez ideális esetben ingyenes vagy legalább nagyon olcsó bringatárolókra, illetve biciklis bérletre lenne szükség. A kisvárosokban a vasút használhatóságát az is megkönnyítené, ha az állomások intermodális csomóponttá alakulnának, vagyis a buszpályaudvarokat mindenhol átköltöztetnék a vasút mellé.
 

kép=
 

Vasútrombolók

A Gyurcsány-kormány regnálása alatt 38 mellékvonal szűnt meg, 1300 kilométer hosszúságban. A közvélemény szemében az intézkedés Kóka János gazdasági miniszter nevével kapcsolódott össze, aki 2006-ban jelentette be, hogy majdnem ötven vasútvonal megszüntetésére készül.

Ebből a következő évre "csak" 14 vonal lett, többek közt a most újraélesztett Pápa-Csorna szakaszon is ekkor állították le a forgalmat. A második nagy visszanyesésre 2009-ben került sor Hónig Péter minisztersége idején, ekkor 24 vasútvonalon, 800 kilométeren állt le a közlekedés.

A MÁV költségvetésében szinte jelentéktelen tételt, 6-7 milliárd forint megtakarítást reméltek a lépéstől, de kiderült, hogy még ez sem teljesült, és az állam szinte semmit nem spórolt a mellékvonalak bezárásán, mert a vasút veszteségének döntő többsége a fővonalakon és az adminisztráción termelődik.

A vonatok helyett indított, a települések között kacskaringózó buszjáratok jelentős részét pár hónap után megszüntették, mivel alig volt rájuk igény.

A vonalbezárások után olyan jelentős városok maradtak vasút nélkül, mint Kalocsa, Komló és Siklós. Egyes régiókat szinte teljesen "vasútmentesítettek", megszűnt a vasúti közlekedés például a Viharsarok jelentős részén, Szatmárban és a Dráva mellékén.

A legsúlyosabban érintett területek egyben az ország legszegényebb kistérségei. "Az ormánsági vasútvonal 2007-ben szűnt meg. Bár hivatalosan a forgalom szüneteltetéséről beszéltek, ezt a vonalat már csak akkor lehetne újraindítani, ha egy uniós nagyprojekt keretében újjáépítenék, mert három év alatt az enyészeté lett minden. A vonal korábban is borzasztó állapotban volt, azóta pedig nem őrizték megfelelően, így a felszereléseket széthordták" - mondja Marenics János siklósi polgármester.

forrás : hetivalasz.hu

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!