Ősszel felülvizsgálják az újranyitott MÁV-vonalakat
2010.07.11. 05:40

Próbaidőszaknak tekinti a kormány a nyári hónapokat azokon a vasútvonalakon, melyeken újraindult a személyszállítás – mondta az infrastruktúráért felelős államtitkár a Hírszerzőnek. Völner Pál szerint szeptemberben felülvizsgálják a mostani, sokak által bírált menetrendet.
Oszsza meg másokkal is
Hamar a bírálatok kereszttüzébe került a kormány egyébként előzetesen széles körben üdvözölt bejelentése azon vasúti mellékvonalak újranyitásáról, melyeken még az előző kormány idején függesztették fel a személyszállítást. (A módszer korábban is ez volt, hiszen így a MÁV-nak nem kellett a vonalak tényleges felszámolásával bajlódnia, de legtöbbször a magukra hagyott létesítmények hamar teljesen használhatatlanná váltak, szétlopták, megrongálták őket.) A kormány döntése értelmében egyelőre a Komárom-Székesfehérvár, Zirc-Veszprém, Pápa-Csorna, Karcag-Tiszafüred, Lajosmizse-Kecskemét vonalakon indulhat meg újra a személyszállítás, de az év második felében még több vonalon helyezik ismét üzembe a személyvonatokat, több észak-magyarországi vonalon biztosan például, ezeken már most is csak az árvízi helyzet akadályozza a nyitást. Kevesebb a vonat Az új menetrendek nyilvánosságra kerülésekor azonban több bírálat is érte a MÁV-ot, mivel az újranyitás után több vonalon még a jelenleginél is kevesebb vonat közlekedne. Pedig az érintett polgármesterek, civil-, és szakmai szervezetek már eddig is arra hívták fel a figyelmet, hogy könnyű úgy veszteséget kimutatni egy vonalon, ha arról gyakorlatilag "elűzik" az utasokat egy rossz menetrenddel, ritkán járó vonatokkal, melyek nincsenek összehangolva a csatlakozásokkal.

Szeptemberre vizsgálják felül a menetrendet (Fotó: Magócsi Márton)
A Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület például saját menetrendet állított össze az érintett vonalakra, mivel szerintük "a MÁV el akarja szabotálni a megnyitandó mellékvonalak sikeres üzemét és lényegében a Kormány döntését kívánja komolytalanná tenni azáltal, hogy a korábbinál is szűkebb kínálattal, napi átlagosan négy pár vonattal szolgálná ki ezen vonalakat". Az általuk készített menetrend szerint például Karcag-Tiszafüred között is nyolc vonatpár közlekedne, de például Pápa és Csorna között összesen tizenkilenc.
Az LMP szintén komolytalannak tartja az ilyen módon történő újranyitást. A napi akár 12 pár vonat esetén jelentkező többletköltséget vonatonként 7-8 fizető utas fedezni tudná. Ha valóban minőségi vasútban gondolkoznak, akkor például a Komárom-Székesfehérvár vonal déli meghosszabbítását jelentő Székesfehérvár-Sárbogárd vonal is megnyílhatna egy régiók közti tengely (Komárom-Baja) részeként – írják közleményükben.
Akár sűrítenék is a járatokat
A bírálatokkal Völner Pált, a kormány infrastruktúráért felelős államtitkárát is szembesítettük. "A nyári hónapokat tekintsük egyfajta próbaüzemnek, szeptemberre felülvizsgáljuk a mostani menetrendet, és az igények szerint a tanítási időhöz, és a munkába járáshoz igazítjuk majd a vonatok indulását, és a járatsűrűséget" – mondta a Hírszerzőnek az államtitkár.
Kérdésünkre, hogy a mostani, láthatóan egyáltalán nem utasbarát rendszert, miért fogadták el a MÁV-tól (a törvény szerint a minisztérium rendeli meg a szolgáltatást egy adott vonalon a vasúttársaságtól, a menetrendért a MÁV a felelős, de az állam beleszólhat ebbe, mint megrendelő), Völner Pál azt mondta, a MÁV alátámasztotta a mostani menetrendet, de "mások voltak a szempontjai, mint a bírálóknak", a vasút vezetői "elsősorban arra koncentráltak, hogyan lehet továbbutazni csatlakozásokkal ezekről a vonalakról, nem arra, hogy az érintett települések térségi megtartó erejét növeljék". Az államtitkár szerint szeptemberre felülvizsgálják a menetrendet, és ahol kell, újat alakítanak ki, sűrítik a járatokat.
Az államtitkárt arról is megkérdeztük, hogy halad a 15 százalékos bértömeg-csökkentés a tárcához tartozó nagy cégeknél (MÁV, Volán-társaságok), de az államtitkár azt mondta, az ügyben "összkormányzati intézkedésre van szükség", így saját tárcájáról külön nem nyilatkoznak, de "folyik a csökkentés végrehajtásának előkészítése".
forrás : hirszerzo.hu
|