|
Ellensúly nélkül - Hack Péter írása
2010.06.23. 05:42

Az elmúlt húsz év tapasztalataiból arra a következtetésre juthatunk, hogy a kormányzati hatalom ellensúlyait erősíteni kell és nem gyengíteni. A rendszerváltás óta Magyarországon előforduló súlyos problémáknak szinte mindegyike megelőzhető lett volna erősebb független és pártatlan kontrollok működése esetén. Egy adott pillanatban ugyanis jó ötletnek tűnhet egy versenyautó sebességét úgy növelni, hogy megszabadulunk a fölösleges súlynak tűnő fékberendezéstől, de ez az újítás katasztrófához vezethet már az első kanyarban.
Oszsza meg másokkal is
A választások előtt a Fidesz-KDNP pártszövetség várható magatartását elemző politikusok és politikai elemzők között kétféle álláspont volt jellemző. Az egyik oldal arra számított, hogy a jobboldal tanult az 1998-2002 közötti kormányzás hibáiból, és a választásokat követően nem ott folytatja, ahol 2002-ben abbahagyta, hanem - például a jobboldali francia elnök, Nicolas Sarkozy példáját követve - a konfrontáció helyett a kiegyezés, a szövetségeskeresés és az együttműködés útját fogja járni. A másik vélemény képviselői arra számítottak, hogy a Fidesz a kétharmad birtokában ráront az alkotmányos intézményrendszerre, és a hatalmi pozícióit ellensúlyozó rendszerek felszámolására fog törekedni. Az új Országgyűlés május 14-ei megalakulása után egy hónappal azt látjuk, hogy a kormánypárt az első változat szerint beszél, és a második szerint cselekszik.
Az új Országgyűlés egy hónap alatt tizennyolc törvényt, illetve törvénymódosítást fogadott el, és harminchárom törvényjavaslat tárgyalását kezdte meg. A kormánypárti képviselők négy hét alatt négy alkotmánymódosító javaslatot nyújtottak be, amiből kettőt már elfogadott az Országgyűlés. A szimbolikus törvényeket és a parkolási díjakat az Alkotmánybíróság döntése következtében kötelezően rendezni kénytelen törvényeket leszámítva szinte minden törvény a kormányzati hatalom növelését, a kormányzati hatalommal szembeni ellensúlyok lebontását célozza.
A kormánypárti előterjesztők minden egyes javaslatnál a demokratikus akaratra hivatkoznak. Ugyanakkor a felvilágosodás óta az alkotmányos demokráciák alaptétele, hogy a demokrácia nem lehet a többség diktatúrája. A feudális önkényből szabaduló polgárság szószólói tisztában voltak azzal, hogy „minden hatalom addig terjeszkedik, amíg korlátokba nem ütközik". Ezért tartották fontosnak a hatalmi ágak elválasztását, és a „fékek és ellensúlyok" rendszerének kiépítését. Az egykori klasszikus három (törvényhozó-végrehajtó-igazságszolgáltató) hatalmi ág mellett a modern társadalmakban kialakul az úgynevezett „ellenőrző hatalom" (például az állam pénzügyeit ellenőrző számvevőszékek, az emberi jogok tiszteletén őrködő ombudsmanok, az országgyűlési biztosok, a független jegybank stb.), illetve minden más hatalmi ágat a nyilvánosságon keresztül ellenőrző „médiahatalom", a független sajtó.
A „fékek és ellensúlyok" rendszere azt jelenti, hogy ezek a hatalmi ágak egymást kölcsönösen ellenőrzik és korlátozzák, ezáltal akadályozzák meg azt, hogy a választásokon többséget szerző politikai erő úgy változtassa meg a politikai verseny kereteit, hogy ezáltal felszámolja a politikai versenyt.
A „fékek és az ellensúlyok" a politikai verseny szabadságán kívül a kisebbség jogainak garantálására is hivatottak. Nem véletlen, hogy a hatalmi ágak elválasztása, a bíróságok függetlensége, vagy például a jegybank függetlensége is az Európai Unióhoz való tartozás politikai feltételeit meghatározó úgynevezett Koppenhágai Kritériumoknak is szoros részét képezik.
Támadás az ellensúlyok felszámolására
Az elmúlt hetekben a Fidesz-KDNP szövetség, tekintélyes civil szervezetek határozott tiltakozását kiváltva, négy területen indított támadást a kormányzati hatalom eddig többé-kevésbé jól működő korlátaival szemben. Az egyik - jelenleg még csak retorikai szinten és közvetett törvényalkotási lépésekkel - küzdelem a jegybank elnöke ellen zajlik, akinek távozását az új kormány jogilag nem tudja ugyan elérni, de politikailag kívánatosnak tartja.
A második terület az Alkotmánybíróság (Ab) tagjainak megválasztására vonatkozó szabályok megváltoztatása. Húsz éve az alkotmánybírák megválasztásánál a mindenkori kormánypártok és a mindenkori ellenzék minden esetben kompromisszumra kényszerült. Így volt ez 1994 és 1998 között is, amikor az akkori kormánykoalíció ugyan 72 százalékos többségben volt a parlamentben, mégis kénytelen volt megegyezni az ellenzékkel, mivel a jelölés során az ellenzéki pártok 4-2 arányú többségben voltak a bizottságban.
Az akkori baloldali koalíció, bár megtehette volna, hogy a jelölés szabályait ugyanúgy megváltoztatja, ahogyan a jelenlegi kormánypártok tervezik, ezt mégsem tette.
A jobboldal húsz éven keresztül fontos eszköznek tartotta az Alkotmánybíróságot céljai elérésében, a Fidesz kampányában mindig kiemelten foglalkoztak a baloldali kormányok alkotmánysértéseivel. Emlékezhetünk arra, hogy a Bokros-csomag alkotmánybírósági elmarasztalása, a vizitdíj ügyében elrendelt népszavazás, vagy a vagyonadó megsemmisítése, milyen fontos szerepet töltött be a jobboldali kommunikációban.
Az új jelölési rendszer azt jelenti, hogy a jelenlegi kormánypártok a most kilenc taggal működő bíróságba további két bírót választhatnak, gyakorlatilag mindenfajta érdemi kontroll nélkül. A következő ciklusban pedig a tizenegy tagból kilencet fog megválasztani a kormánypártok javaslatára az akkori Országgyűlés. Természetesen a jelölés és a választás eddigi gyakorlata sem volt problémamentes. Önmagában a jelölés és a választás módjának megváltoztatása nem váltana ki tiltakozást. A változtatás módja azonban gyakorlatilag felszámolja az Alkotmánybíróság függetlenségét és megszünteti pártatlanságát. Az így létrejövő testületről senki nem hiheti, hogy a döntései során függetleníteni tudja magát attól a politikai csoporttól, amelynek bizalmából tevékenykedik.
Az Alkotmánybíróság függetlenségének és pártatlanságának felszámolása nemcsak az emberi jogok, az alkotmányos rend, és az Alkotmány védelmére hivatott szervet teszi alkalmatlanná feladatának ellátására, hanem a kormányzati hatalom másik kontrollját, a népszavazás intézményét is fel tudja számolni. A jelenlegi szabályok szerint ugyanis abban a kérdésben, hogy egy adott tárgykörben lehet-e népszavazást tartani vagy sem, a végső döntést az Alkotmánybíróság mondja ki. Ha a mindenkori Alkotmánybíróság egy adott politikai irányzat bizalmi embereiből áll, akkor a népszavazás kérdésében hozott döntésével is ennek a politikai irányvonalnak az érdekeit szolgálhatja.
A mindenkori kormány pénzügyi gazdálkodását hivatott ellenőrizni az Állami Számvevőszék, amelynek szintén független vezetőjét tizenkét évre választják, és gyakorlatilag elmozdíthatatlan pozícióba helyezi őt a törvény. Az új kormány erre a pozícióra egy olyan személyt javasol, aki 1998 óta folyamatosan a Fidesz parlamenti frakciójának tagja. A jelölt szakértelmét mindeddig a sajtóban senki nem vitatta, viszont senki nem állíthatja róla, hogy független vagy pártatlan lenne.
A harmadik terület a médiáé. Ezen a téren több törvényjavaslatot is benyújtottak kormánypárti képviselők. Ezek a javaslatok - valószínűleg helyesen - összevonják az úgynevezett közszolgálati televízió- és rádiócsatornákat, és a nemzeti hírügynökséget. Az összevonással együtt azonban felszámolják a függetlenség és pártatlanság lehetőségét is. A döntés ellen tiltakozó Transparency International Magyarország közleménye megállapítja: „A TI aggályosnak tartja a felállítandó Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság Fidesz-KDNP elnökjelöltjét is, aki az ORTT egykori tagja, előtte nyolc évig a Fidesz-frakció parlamenti képviselője."
A javaslatok részét képezi a korábban már alkotmányellenesnek nyilvánított vélemény-helyreigazítás intézményének újbóli bevezetése, amit az Alkotmány módosításával úgy akarnak elérni, hogy a jelenlegi Alkotmányból gyakorlatilag kiveszik a véleményszabadság jogát. Ezen keresztül azt lehet elérni, hogy a független sajtót indirekt módon arra kényszerítik, hogy ne közöljenek véleményeket, mert különben annak lesznek kitéve, hogy a véleménnyel vitatkozók cikkeit kell közölniük. A jogszabályok jelenleg ugyanis a tények helyreigazítását teszik lehetővé, amely tények objektívak, viszont a vélemény nem az. Jelenleg a sajtótermék kiadója vagy a kereskedelmi csatorna tulajdonosa arra tud vigyázni, hogy lehetőség szerint csak valós tényeket közöljenek, arra azonban soha nem tud majd vigyázni, hogy csak olyan véleményt közöljön, amivel senki nem vitatkozik.
forrás : hetek.hu
|