KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Május
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Ha a nagypapa otthon a Mein Kampfból olvas föl

Ha a nagypapa otthon a Mein Kampfból olvas föl

  2010.04.06. 05:47

 

A legtöbb iskolában nem tanítanak a rendszerváltás utáni időszakról és a mai társadalmi berendezkedésről. A pedagógusok általában időhiányra panaszkodnak, pedig valójában a retorzióktól tartanak. Egyre átpolitizáltabb is az a közeg, amiben tanítani kellene: ma már a mindennapok része a Nagy-Magyarország pólót viselő diák, a zsidó, a cigány, a szlovák vagy a román szavaknál garantáltak az intoleráns órai megjegyzések.

 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

- Hallottatok már egypártrendszerről? Olyan politikai szerkezetről, ahol csak egy pártra lehet szavazni?

- Kínában ez van.

- Igen. Még? Máshol? Norbi?

- Történelemből rémlik valami.

- Tamás?

- A rendszerváltás előtt Magyarországon is így volt.

- Igen, nagyon jó! A rendszerváltás előtt Magyarországon valóban egyetlenegy párt volt, amelyre lehetett szavazni.

A kőbányai Zrínyi Miklós Gimnáziumban a 11. a osztályának társadalomismeret-órája van. A téma: a pártok és pártrendszerek. Edényi László történelemtanárnak –aki egyben az iskola igazgatója is – nincs könnyű dolga: a diákok ismeretei helyenként igencsak hézagosak. Számukra a rendszerváltás már történelem, hiszen 1993-ban születtek. Az órán állandó a moraj, a hátsó sorokban a fiúk folyamatosan beszélgetnek, az ablak mellett ülő lányok többsége pedig unott arccal néz maga elé. A középső traktus azonban aktívan részt vesz az órán. egy barna hajú, szemüveges lányból rögtön ki is bukik az értetlenkedés:

 

kép=

Politikaóra
Szabó Bernadett


 

- De hát minek akkor szavazni, ha csak egy pártra lehet? - Hát ez az!-helyesel Edényi László, majd magyarázni kezdi: az az egy párt ily módon próbálja meg legitimizálni a hatalmát, vagyis bebizonyítani, hogy neki milyen nagy támogatottsága van.

- De én így el sem mennék szavazni – méltatlankodik tovább a lány.

- Nagyon jó, amit mondasz, én sem örülnék egy iéyen rendszernek. De volt olyan időszak, amikor kötelezték az embereket arra, hogy szavazzanak, és fölírták, hogy ki jelent meg a választáson, és ki nem. Mivel pedig csak egy jelöltre lehetet szavazni, egyértelmű volt, hogy az 97 százalék fölötti eredményt ér el. A lényeg tehát az, hogy létezik egypártrendszerű és többpártrendszerű politikai berendezkedés.

Magyarországon most többpártrendszer van. A pártok lehetnek hatalomban, vagyis kormányon, és lehetnek ellenzékben. Sőt, még az is lehet, hogy nem jutnak be a parlamentbe. Föl tudjátok sorolni az öt parlamenti pártot? - pörgeti tovább az órát tempósan Edényi László, majd fölszólítja a hátsó sorban elmélyülten beszélgető Pétert.

Fidesz, MSZP, MDF, SZDSZ, KDNP - sorolja a fiú gondolkodás nélkül.

- Mi az a KDNP? - kérdezi halkan középről egy lány, de hangja elveszik a zsivajban. Edényi László nyugtázza a helyes választ, és tovább kérdez:

- Ki tud még más pártot?

A diákok sorra kiabálják be:

- Jobbik!

- LMP!

- MIÉP!

- Van valami vallásos párt is - mondja a lány középről, mire a többiek fölvilágosítják: az a KDNP.

Edényi László egy kis történelmi kitérővel rátér a pártok szerveződésének alapjaira, a jobb- és a baloldal eredetére. A diákok ezt már ismerik, a gyors és magabiztos válaszokból érződik: nemrég tanulhatták történelemből a francia forradalmat.

- Ki nyerte Magyarországon az első szabad választást? - kérdi a tanár a diákjaitól, és középről már érkezik is a helyes válasz: az MDF. A második helyen befutó SZDSZ-t már nehezebben találják el, elsőre a Fideszre, majd az MSZP-re érkeznek a tippek. Végül föláll a helyes sorrend. Ezután Edényi László röviden összegzi, hogy a pártok hogyan próbálnak szavazatokat szerezni, mi a céljuk, a választók pedig mi alapján döntenek - és el is jutottunk a jelenbe. Előkerül néhány választási szórólap: a diákok feladata volt ilyeneket gyűjteni az órára.

- Melyik mit üzen? – kérdi a tanár, felmutatva a kampányanyagokat. A Fidesz szórólapjánál gyorsan érkezik a válasz: változtatást sürget az üzenet! Az MSZP-s prospektusnál viszont elbizonytalanodnak a diákok: nem tudnak mit kezdeni az óriásira nagyított politikusi portréval, és a belső oldalak szövegtengerével. A többi párt szórólapja már nem is kerül sorra, kicsöngetnek, a diákok szedelőzködnek: a 45 perc letelt, ennyi fért bele.

- Legföljebb a 75 százalékukat lehet elérni még egy ilyen interaktív órával is, a többieket nem érdekli az egész – summáz a teremből kilépve Edényi László. A Zrínyiben a társadalomismeret oktatását a 11. osztályban kezdik – ekkorra „már megvan a szükséges fogalmi készlet”. A történelem és társadalomismerettantárgyra heti 3 és fél óra jut, ami úgy jön ki, hogy heti 3 óra történelem, a negyedik óra pedig egyik héten etika, másik héten társadalomismeret. A diákok tanulnak a civil szervezetekről, vallásról, kisebbségekről, az alkotmányos berendezkedésről, a pártokról, a nyilvánosságról, elemeznek újsághíreket, vitákat rendeznek.

Ezek a témák a Nemzeti Alaptantervben is szerepelnek, vagyis mindenütt tanítani kellene róluk. A legtöbb iskolában mégis elsikkadnak: „föláldozzák őket a történelemtanítás oltárán” – fogalmaz Edényi László, akinek – mint mondja – szívügye a társadalomismeret oktatása. – A történelemtanításnak éppen az a célja, hogy a múlt eseményei és tapasztalatai segítsék a diákokat eligazodni a jelenkor eseményei között, és ezáltal felelős választópolgárokká váljanak. A pedagógusokat azonban az egyetemen a történelem oktatásására képezték ki, nem pedig arra, hogy társadalmi kérdéseket feszegessenek. A diákok is másodlagos fontosságúnak tekintik ezeket az órákat; inkább az érettségitárgyakra koncentrálnak. Ráadásul ezek sokszor igen kényes témák, és nehéz a politikáról pártpolitika-mentesen beszélni. Pláne a mai társadalmi közegben, amikor előfordul, hogy Nagy-Magyarország-pólóban vagy árpádsávos karkötőben érkezik a gyerek az órára – mutat rá az igazgató.

Miklósi László, a Történelem Tanárok Egyletének elnöke azt mondja: az általános iskolákban sokszor még az ’56-os eseményekig sem jutnak el a diákok, a rendszerváltásról vagy a mai társadalmi berendezkedésről pedig még a legalapvetőbb információkkal sem rendelkeznek. A középiskolai tanrendet már jobban behatárolja az érettségi – két éve is tétel volt egy társadalomismereti kérdés –, ám a pedagógusok itt sem szívesen foglalkoznak a jelenkori történelemmel, a rendszerváltás óta eltelt húsz évvel. – Leginkább az időhiányra hivatkoznak a kollégák, de valójában más okok állnak a háttérben.

A „velünk élő történelemről” van szó, a maga személyes történelme és hitvallása pedig mindenkinek, a tanárnak, az iskolaigazgatónak, a szülőnek és a polgármesternek is megvan – utal Miklósi László arra, hogy a pedagógusok 90 százaléka, tartva az esetleges retorzióktól is, inkább egyszerűen kihagyja ezeket a témákat. Ha mégis tanítanak társadalomismeretet, akkor az inkább a rendszer jogi aspektusaira korlátozódik: az állam, a parlament, az ombudsmanok vagy az Alkotmánybíróság működését taglalják.

Miklósi László is úgy látja: túl azon, hogy a pedagógusok nem ezen ismeretek tanítását tanulták az egyetemen, egyre átpolitizáltabb is az a társadalmi közeg, amelyben ezekről a témákról beszélniük kellene. Tíz-tizenöt éve még nem volt divat rovásírásos vagy Nagy-Magyarország-pólóban járni az iskolába, ma már ez a mindennapok része. Vannak „hívószavak” – a cigány, a zsidó, a szlovák vagy a román –, amelyek, ha elhangzanak, biztos, hogy lesz egy-két intoleráns megjegyzés – érzékelteti a történelemórák légkörét Miklósi László, aki maga is gyakorló pedagógus. – A diá kok többségét persze nem érdekli a politika, de ha igen, akkor gyakran szélsőséges, radikális eszméket vallanak – teszi hozzá.

- Ahhoz, hogy ez ne így legyen, már alsó tagozatban el kellene kezdeni tanítani a másik kultúra iránti toleranciát, be kellene mutatni a békés egymás mellett élés, az együttműködés példáit. Már a felső tagozatban fel tudják ismerni a diákok, hogy két eltérő kultúra találkozásakor mi válthat ki konfliktusokat, és kereshetik ezek megoldását. A szélsőséges eszmék egyébként sem 18 éves korban, egyik napról a másikra találják meg a fiatalokat – hangsúlyozza Miklósi László. Elismeri: nagy felelőssége van az iskolának abban, hogy mire neveli a diákokat, hogyan közelíti meg a társadalmi kérdéseket, ám a társadalmi és a családi hatásokat - például, ha a nagypapa otthon a Mein Kampfból olvas föl, mert ilyen is van - egy pedagógus kevéssé ellensúlyozhatja, hiszen egy "tájfunnal szemben mégsem lehet hajózni".

forrás : nol.hu

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!