KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Május
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Halálos megállók, útszéli kalandokkal

Halálos megállók, útszéli kalandokkal

  2009.12.31. 05:41

 

Ami jó az autósoknak, rossz az angyaloknak
Vannak országok, ahol büntetik a műszaki okok miatt az út szélén álló autóst, mert ezzel másokat veszélyeztet, Magyarországon az elhanyagolt és nyári gumis kocsik vezetői büntetik a többieket.

 


A személyi sérüléses balesetek 0,3-0,4 százalékát sorolják a műszaki hiba rovatba a hazai statisztikák, ám ennél súlyosabb a mérleg, ha az elakadt járművek miatti ütközésekkel is számolunk. A halálútnak is nevezett régi M0-son általában lerobbant kocsik okoznak forgalmi akadályt, amit aztán a biztonságosnál kisebb követési távolsággal és a megengedettnél nagyobb sebességgel haladó autók vezetői későn észlelnek, különösen kamionok mögött vagy között haladva. Idén is több baleset történt emiatt, volt köztük halálos is. Vannak országok, ahol akkor is büntetik a szabálytalanul várakozó autóst, ha műszaki okok miatt kényszerült megállni, például mert kifogyott az üzemanyaga: joggal, hiszen gondatlanságával másokat veszélyeztet.

Az már közhely, hogy a magyar járműpark öreg: a hárommilliós személyautó-állomány átlagos életkora 10,4 év. Csakhogy nem a kor számít. A svédek átlagosan két-három évvel öregebb kocsikkal járnak, igaz, az északiak által használt autók nemcsak újkorukban tisztábbak és jobbak, hanem tízévesen is – mert ápolják őket. Ráadásul takarékos népek, ezért náluk nem az autócsere, hanem a szervizelés a gyakoribb.

 

kép=

Csak az autópark változik, a leggyakoribb hibaokok nem
Boros Jenő


 

Az újkori hazai autógyártás kezdete, a 90-es évek eleje óta, itthon is kicserélődött a járműpark, ennek köszönhetően tíz év alatt a harmadára csökkent az országúton elakadt autók száma. A leggyakoribb hiba azonban még napjainkban is a lemerült vagy zárlatos akkumulátor, és persze az egyre felszereltebb modellek elektronikája is sokszor romlik el. Az sem ritka azonban hogy az üres tank, vagy javítatlan pótkerék miatt fejeződik be tréleren az utazás.

Az autósok felkészületlenségét az első hó is bizonyította: néhány nyári gumis kocsi és gyakorlatlan vezető képes volt totálisan lebénítani a közlekedést. Az óvatosabbak leállították kocsijukat és a tömegközlekedést választották, már ha ki tudták várni a dugók és műszaki okok miatt késő buszokat, meg a fagyott váltó miatt álló vonatokat.

A korábbi évek rossz tapasztalatai ellenére a többség az idén sem kapkodta el a gumicserét, pedig igazából nem is a hó, hanem a hideg miatt kell nyáriról télire váltani. Mindezek ellenére egyre kevesebb munkája van a Magyar Autóklub sárga angyalainak. Tíz éve még nyolcvanezer, idén már csak huszonhatezer esetben kellett elakadt autót javítaniuk.

A Műszaki Segélyszolgálat első évében, 1963-ban egy csavarhúzóval és egy tizenhármas villáskulccsal, meg persze sok szakértelemmel és tapasztalattal szinte mindent meg lehetett javítani. Napjainkban ez már kevés, ezért diagnosztikai berendezésekkel, és a gyors kivonulás érdekében navigációs rendszerrel is felszerelik a sárga angyalokat. A hagyományos elakadások csökkenésével párhuzamosan kétszeresére nőtt viszont az utólagos beszerelésű riasztók által okozott meghibásodások száma, amelyek idén nyolcszáz autót tettek mozgásképtelenné. Helyszíni javításukat nehezíti, hogy sokszor még a tulajdonosaik sem ismerik rejtelmeiket, nincs náluk szerelési és bekötési rajz.

– Jelentősen visszaesett a közúti elakadások száma, emiatt sajnos egyre kevesebbszer veszik igénybe szolgáltatásainkat, kesergett lapunknak Szabó Zoltán segélyszolgálati szerelő és műszaki oktató, aki 29 éve dolgozik a sárga angyal flottájában. Kicserélődött és fiatalodott a hazai járműpark, ennek köszönhetően tíz év alatt a műszaki segítségnyújtások száma a harmadára esett. Jobb az autók minősége, ám még így is sokan akadnak el. Leggyakrabban lemerült akkumulátor miatt hívják a sárga angyalokat, majd más elektromos hibák és a gumidefektek következnek, de sokszor az üres tank vagy esetleg bezárt kulcs miatt nem tudnak elindulni az autósok.

Télen a hidegindítási problémák a leggyakoribbak, ám a helyzetet idén már könnyíti, hogy a segélyszolgálati kocsikban háromféle tartalék akkumulátor van, így akkor is menetképessé tudják tenni az elakadt autót, ha nemcsak lemerült, hanem ha zárlatos, vagyis teljesen tönkrement a telep. A 44, 60 és 74 amperórás kínálat szinte minden benzines és dízel tömegmodellhez elég.

„Sokan nem ápolják a kocsijukat”, állítja Szabó Zoltán, aki szerint jó esetben olykor ellenőrzik az olajszintet, a hűtő- és fékfolyadékot, valamint a gumik nyomását, de a mosófolyadék fagyáspontjáról és a pótkerékről megfeledkeznek. Nem ritka, hogy a korábbi defekt után meg nem javított abroncs miatt nem lehet járóképessé tenni az autót, pedig a csere alig ötperces művelet. Sokszor hiányzik a lopásgátló kerékőr, ezért minden segélyszolgálati kocsiban van már univerzális csavarkulcs.

Angyali krónika

Szerény szerszámkészlettel és ajándékautóval indult a Magyar Autóklub műszaki segélyszolgálata: a magyar utakon 1963 óta teljesítenek szolgálatot a sárga angyalok. A járműpark első darabjait az osztrák testvérszervezet, az ÖAMTC ajándékozta: a sárga színű és bogár formájú 650 köbcentis Steyer Puch egyik példánya ma a budapesti Közlekedési Múzeumban parkol.

A farmotor és a két ajtó miatt szervizkocsinak kevésbé alkalmas osztrák miniket sárgára festett Trabant 601-es kombik követték. Napjaink ötvenkét autóból álló sárga angyal flottában van Audi A4 Avant, Opel Combo, Ford Fiesta, Renault Kangoo, Fiat Doblo, Volkswagen Transporter, valamint Nissan Terrano. A sárga angyal az ISO-minősítésnek megfelelően nappal a hívástól számított hatvan percen, éjszaka két órán belül érkezik a helyszínre, ezt száztizenkét külföldi klubbal kötött szerződésében is vállalta a MAK, melynek országos átlaga 45 perc.

forrás : nol.hu

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG