közérdekű ! ? : "Totojázás" - már Budapest vezetése sem bízik benne, hogy lesz fonódó villamos |
"Totojázás" - már Budapest vezetése sem bízik benne, hogy lesz fonódó villamos
2009.11.08. 06:07

Horváth Csaba szocialista főpolgármester-helyettes sem lát sok esélyt arra, hogy megvalósuljon a budai villamosvonalak összekötése, mert kifutnak az uniós pályázat határidejéből. A problémára a VEKE hívta fel a figyelmet. Horváth Csaba szerint a pénzt másra fordítják majd.
Én sem látok rá sok esélyt - így válaszolt Horváth Csaba szocialista főpolgármester-helyettes a Hírszerző kérdésére, miszerint megvalósulhat-e az úgynevezett budai fonódó villamoshálózat beruházása. A beruházás révén a budai villamoshálózat szinte egybefüggő lett volna: A mostani 17-es villamos vonalát kivezették volna a Duna-partra, egészen a Batthyány térig, és összekötötték volna a Moszkva térrel is. A Moszkva tér átmenő forgalmát is könnyítették volna. Ezzel jelentősen javult volna a sokszor megbénuló észak-déli irányú közlekedés Budán.
Mindezt ráadásul túlnyomórészt uniós pénzből: a beruházás 6 milliárdos költségéből ötöt közösségi forrásokból finanszíroztak volna. Csakhogy az elképzelés megvalósítása vészesen kicsúszni látszik az időből. Az eredeti ütemterv mára irreálissá vált, és elveszíthetik az uniós támogatást is - mondta hétfőn az MTI érdeklődésére Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője.
Nincs gazdája a beruházásnak?
A projekt indításához már csak az építési engedély kiadása szükséges, de a II. kerület eddig nem adta ki ehhez a hozzájárulását, mert több szakmai kifogása is van. Ezekről azonban amióta felügyelet nélkül maradt a fővárosban a közlekedés, a felek nem egyeztetnek - mondta Vitézy Dávid, hozzátéve: a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség már felhívta a figyelmét a fővárosnak, ha nem tudják kiadni az építési engedélyt, akkor az unió visszavonja a támogatást. "Ennek a beruházásnak a megtérülése többszörösen biztosított, ellentétben például a 4-es metró második szakaszával" - mondta a Hírszerzőnek Vitézy Dávid.
Az MTI más forrásból úgy értesült, hogy a határidő november 30-a, ha eddig nem lesz építési engedély, akkor az EU nem ad pénzt a projektre. A VEKE szerint Hagyó Miklós felügyelete alatt elkezdődtek a tárgyalások a kerület és a főváros között, amelybe a VEKE is bekapcsolódott, de Hagyó Miklós, majd Horváth Csaba lemondása után nem született megállapodás, és azóta sem egyeztettek az ügyről.

Nem fonódik: "magányos" maradhat a 17-es, elúszni látszanak a nagyívű tervek
(Fotó: Magócsi Márton)
Amikor megkeresett a kerület vezetése, én egy héten belül felvettem velük a kapcsolatot, megismertem a kifogásaikat, és utasítottam a munkatársaimat, hogy dolgozzanak ki egy olyan javaslatot, ami a kerületnek és az uniós pályázati feltételeknek is megfelel - mondta a Hírszerzőnek ezzel kapcsolatban Horváth Csaba, elismerve ugyanakkor, hogy a javaslatok kidolgozása egyelőre késedelmet szenved.
Vitézy Dávid elmondása szerint a kerület vezetésének több jogos felvetése is van a projekttel kapcsolatban. A II. kerület a többi között azt kéri: a projekt során rendezzék a Lukács-fürdő előtti területet, a Komjádi uszodánál alakítsanak ki balra kanyarodó forgalmi sávot. Továbbá létesüljön P+R parkoló a Bécsi út és Vörösvári út kereszteződésében, és építsék át a Zsigmond téren a csomópontot, mert az balesetveszélyes. Horváth Csaba ehhez még azt tette hozzá, hogy a kerületi vezetés ugyanakkor elutasítja, hogy a Batthyány tér és a Margit híd között villamos közlekedjen, hiszen szerintük itt a HÉV kéregvasútként működik, nincs szükség egy költséges beruházás részeként felszíni pályát is kialakítani.
Túl kevesek lennénk az uniónak?
"Ezek valóban jogos kifogások, csak az a probléma, hogy ha például az említett villamospályát kiemelnénk a tervekből, már nem is igényelhetnénk közösségi forrást, mert úgy az egész 'túl kevés lenne' az uniónak" - mondta Horváth Csaba.
A II. kerület még áprilisban jelezte: nem ad szakhatósági hozzájárulást a budai fonódó villamoshoz, mert a jelenlegi terveket átgondolatlannak, kapkodva elkészítettnek tartja.
A BKV akkor azt közölte: a projekt tervezői már 2008 tavaszán, a megvalósíthatósági tanulmány készítése közben felkeresték a II. kerületi önkormányzatot, és az igényeiket, kéréseiket figyelembe véve alakították ki a projekt műszaki tartalmát. Akkor semmilyen ellenvetés vagy igénytámasztás nem történt a kerület részéről.
Ha a főváros leül tárgyalni a kerülettel és időben megállapodnak, akkor még november végéig kiadható lesz az építési engedély, ennek birtokában kiírható a tender és 2010 őszén megindulhat a kivitelezés - mondta Vitézy Dávid. Erre (is) reagálva mondta azt lapunknak Horváth Csaba, hogy ő már nem lát sok esélyt a megvalósulásra. A főpolgármester szerint ugyanakkor az erre szánt pénz nem fog elveszni, abból többek között az 1-es és 3-as villamosok vonalának meghosszabbítását finanszírozhatnák.
„Én nem értem ezt a totojázást” – mondta a Hírszerzőnek Lakos Imre, a főváros közlekedési tanácsnoka, aki a jövő szerdára összehívta a fővárosi városüzemeltetési bizottságot. A szabaddemokrata politikus arra a kérdésünkre, hogy ő még lát-e esélyt a tervek megvalósítására azt mondta, „ha nem valósul meg, akkor azt kell tisztázni a bizottságban, hogy kinek a hibájából nem jön létre ez a nagyon fontos és hasznos beruházás”. „November 20-ig Horváth Csaba Budapest főpolgármester helyettese, az ő, és hagyó Miklós dolga lett volna lefolytatni az egyeztetéseket a kerülettel. Ha a szocialisták fele annyi energiát fektettek volna ebbe, mint amennyit magukkal foglalkoztak, már többet értünk volna” – mondta a Hírszerzőnek Lakos Imre.
forrás : hirszerzo.hu
|