Autó-Motor : Eddig volt rossz, vagy ezután lesz jó? |
Eddig volt rossz, vagy ezután lesz jó?
2009.09.06. 07:55

Megszűnik a zöldkártya
A Nemzeti Közlekedési Hatóság tervezete szerint jövőre megszűnne a zöldkártya, és a környezetvédelmi vizsgálatot a műszaki vizsgán végeznék. És ez nekünk, autósoknak jó lesz, kevesebb sáp és időpocsékolás – állítja a hivatal.
Bár még egy csomó részlet nem végleges, egy hónapja, vagyis a bejelentés óta ezen töröm a fejem. Amikor először hallottam, hogy a zöldkártya-vizsgálatot ezentúl a műszaki vizsgán végzik, örültem, hisz ez tényleg így lenne logikus. Sőt, eddig is dugdostak mérőszondát a vizsgán a kipufogóba, de nem volt a dolognak jelentősége.
Mégis furcsa ez az egész, hiszen nincs egy éve, hogy az NKH közúti ellenőrzéseket végzett, és arra a megdöbbentő eredményre jutott, hogy az autóknak csak a kétharmada hozza valóban az előírt emissziós értékeket, holott a zöldkártya-vizsgálaton 98 százalék(!) elsőre átmegy. Akkor még az NKH úgy minősítette ezt a furcsa eredményt, hogy az emberek beállíttatják a kocsit a vizsgálatra, majd utána vissza.
Pedig ők is tudják, meg mi is, hogy az autóknak pont a lebukott harmada az, amely ott sem volt, amikor „megmérték” a károsanyag-kibocsátását. De a hatóság még sem azt mondta, hogy lám-lám, ennyi a korrupt vizsgálóállomás. Most viszont ez a hivatkozási alap arra, hogy a zöldkártya-rendszert meg kell szüntetni. Pontosabban be kell építeni az új vizsgarendbe.
De miért kell azt mondani, hogy ezzel mindenki jól jár? Egy frászt jár jól!
Az jár jól, akinek 10-12 és alatti az autója, mert ekkor valóban megszűnik számára a környezetvédelmi vizsgálat plusz terhe. Igaz, azt még nem döntötték el, hogy hol fog húzódni a határ, de az biztos, hogy az ennél a kornál idősebb autók ezután évente mennek műszakira. Vagyis drágább lesz a számukra a vizsgálat, hisz eddig minden második évben csak az olcsóbb zöldkártyázásra kellett elmenniük. Akarom mondani, befizetni a díját.
Ha megnézzük, ma a személyautók átlagéletkora 11 és 12 év között van. Vagyis nagyjából az autósok fele fog kevesebbet fizetni, a másik szekció viszont egyértelműen többet. Tehát azt mondani, hogy ez egységesen jó lesz az autósoknak – ostobaság. Óriási kommunikációs hiba, mert tényleg csak a hülye nem látja, hogy ez nem igaz. De már megszoktuk, hogy nálunk minden adócsökkentéstől is rettegni kell, mert valahogy a végén mindig kevesebb lesz a pénzünk. Miért pont az autók világában lenne ez másképp?
Jó-jó, de az autók műszaki állapota romlik 10-12 éve felett, aki mást mond, az téved. Mert sajnos a hazai javítóipar is legalább annyira lelkiismeretlen, mint a zöldkártyások – igaz, itt vannak átfedések – lényegében már annak is örülnünk kell, ha az olajat nem csak kiszámlázzák, hanem bele is töltik a motorba, hogy a totálkáros roncsok gányolásos újjáépítéséről, és hasonlókról ne is beszéljek.
Akármilyen hihetetlen, ennek ellenére a személyi sérüléssel járó balesetek töredékét okozza műszaki hiba. Sőt, ez a legelhanyagolhatóbb ok, bármi más mellett: a rendőrségi statisztikák szerint az összes ilyen balesetnek mindössze egyetlen százaléka vezethető vissza műszaki hibára. Miközben a gyorshajtás, az elsőbbség meg nem adása, a kanyarodás szabályainak megszegése viszi a prímet, húsz százalék körüli, vagy azt meghaladó részaránnyal. A vezetők elbambulása, figyelmetlensége a sérüléses balesetek 8 százalékát okozta, vagyis a műszaki vizsga gyakoribbá tételénél lényegesen látványosabban javulnának a statisztikáink, ha kötelezővé tennék egy vekker beszerelését az autókba, amely negyedóránként csörög egyet. Persze nem akarok tippeket adni.
Az pedig végképp vicc, hogy a korrupcióellenes harc utolsó bástyái a vizsgaállomások. Elég kimenni az utcára ahhoz, hogy lássuk: hány illegális, utólagos xenonlámpa, ordító kipufogó és más olyan dolog van az autók jelentős részén, amiért a rendőrnek amúgy kérdés nélkül le kellene vennie a rendszámot és új vizsgára kötelezni az autót. De ki hallott már ilyenről?
Mindenki tudja, hogy a vizsgáztatós emberkéknek megvannak a megfelelő vizsgabiztosai, akik a hibák fölött szemet hunyva áttolták a kocsit a vizsgasoron. Az új rendszernél biztos rafináltabban kell ezt majd csinálni, de a csókos vizsgákat ez a rendszer csupán statisztikai módszerekkel mutatja ki. Vagyis csak a túl pofátlanok és a hülyék buknak majd meg, akiknél mondjuk kiugróan sok kamu jármű megy át. Sajnos egy jó vizsgarendszer alapja a vizsgabiztosok becsületessége lenne, önmagában egy számítógépes rendszer ehhez kevés.
forrás : 168ora.hu
|