KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Május
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Újabb botrányos reformtervek a MÁV-nál

Újabb botrányos reformtervek a MÁV-nál

  2009.08.30. 05:58

 

A kiszivárgott szárnyvonal-bezárási tervezet szerint decembertől több tucat vonalon megszűnne a vasúti közlekedés és jó néhány jelentősebb város vasút nélkül maradna. A koncepció néhány nap leforgása alatt legalább akkora ellenállásba ütközött, mint július elején az a megszellőztetett elképzelés, mely szerint a vasutat három önálló cégbe szerveznék. A vasút hatékony reformja a jelek szerint ezúttal is elmarad.

 


A kormány és a szakterület irányítóinak MÁV-val kapcsolatos elképzeléseit a vasúttársaság takarékosabb működésének kialakításával megbízott vezetőség kinevezése óta sűrű homály fedte. Július elején állt a nyilvánosság elé Hónig Péter közlekedési miniszter és két kinevezettje azzal a feladattal, hogy a kormány által a közösségi közlekedéssel kapcsolatban vállalt 40 milliárd forintos megszorítást - ami ma már 70 milliárd - kiveszik a vasúttársaságból.

A racionalizálásnak több lehetséges útja is felmerült a közösségi közlekedés párhuzamosságainak csökkentésétől a járatritkításokon, a menetjegyek szigorított ellenőrzésén, az árkiegészítés csökkentésén, a több ezer fős vasutas bürokrácia létszámának megvágásán keresztül egészen a szárnyvonalbezárásokig.

A költségcsökkentési koncepció bemutatására eredetileg kéthetes határidőt tűztek ki a vasútért felelős vezetők, amiből arra lehetett következtetni, hogy a tervek kész vannak, csak le kell porolni őket. A határidő végül betarthatatlannak bizonyult, a költségcsökkentő tervek bemutatása elmaradt, a most kiszivárgott elképzelések pedig az első reakciók szerint a szakma várakozásait mélyen alulmúlták.

Megint a szárnyvonalbezárásokról vitázhatunk

Összesen 1874 kilométernyi vasútvonalon szűnhet meg a személyszállítás a decemberi menetrendváltással. Az index.hu egyik munkatársának blogja szerint Antali Károly, a MÁV reformjával megbízott kormánybiztos és a szakminisztérium több nagyforgalmú vasútvonalon is leállítaná a személyszállítást.

Hasonlót kísérelt meg elfogadtatni 2006 nyarán az akkori közlekedési miniszter, Kóka János. A kormány az átfogó lépésektől akkor is 40-50 milliárd forint megtakarítást várt - a Volán társaságokat érintő lépésekkel együtt. A tervezetnek két súlypontja volt a vasúti személyszállítás kapcsán: 27 kis forgalmú szárnyvonalon szüneteltetik a vasúti közlekedést költségcsökkentés címén, mivel azok több mint 6 milliárdos veszteséget termelnek. A másik, hogy a busz- és vonatközlekedés párhuzamosságainak a megszüntetésével kiiktatják a fölösleges kapacitásokat, egységesítik a vasúti és a buszos tarifákat. A megszabott határidőkre ezekből semmi nem lett. Igaz, 2007-ben 14 mellékvonalat végül bezártak, azonban ez nem járt jelentős megtakarítással.

 

kép=

Annak is 20 ezer forintjába kerül, aki nem utazik rajta
(Fotó: Magócsi Márton)


 

A most körvonalazódó fűnyírószerű megtakarítást több vasúti szakértő azóta sem helyesli. A megszüntetett Magyar Vasúti Hivatal volt elnöke, Antal Dániel korábban azt nyilatkozta a Hírszerzőnek: amikor a MÁV üzemszünetet vezetett be Kóka János miniszter jóváhagyásával 14 vonalon, akkor összesen mintegy 0,3-0,4 százalékkal csökkentek a MÁV költségei, miközben közel a hálózat 10 százaléka vált használhatatlanná. "Tehát ez ma már nemcsak nemzetközileg, hanem itthon is bizonyított tévút." A "párhuzamosságok megszüntetése" egy olcsó szlogen - fogalmazott Antal. Szerinte a valódi kérdés az, hogy mikor alakulhat ki egy tisztességes verseny a busz- és vasúttársaságok között, és mikor fogja az állam a legolcsóbb formát finanszírozni.

Struccpolitika

A Fidesz kommunikációjából a kormány és a vasút vezetőinek lejáratásán túl kevés konkrétum olvasható ki. A kormány "húzza be a vészféket", és vegye tudomásul, hogy a közösségi közlekedés állami kötelezettség - üzent a döntéshozóknak Fónagy János, a párt szakpolitikusa. Álláspontja szerint a vonalbezárásról szóló intézkedés azzal jár, hogy az érintett településeken lakó emberek nem tudnak eljutni munkahelyükre, iskolába, orvoshoz, a közigazgatási központba. (A decembertől vasút nélkül maradó városok között lehet Baja, Szarvas, Mezőhegyes, Battonya, Makó, Vésztő, Mohács, Nagyatád, Komló, Tab, Zirc, Szécsény vagy Gyöngyös és más települések is.)

Hasonló a Városi és Elővárosi Közelekdési Egyesület (VEKE) álláspontja is, az egyesület azonban legalább egy alternatív megoldási javaslattal, az ütemes menetrenden alapuló koncepcióval rukkolt elő, amely szerinte milliárdos megtakarításokat hozhat, vonalbezárások és járatritkítás nélkül. Ezzel azonban több szakértő nem ért egyet, Antal Dániel szerint például az ütemes menetrend növelte a MÁV összes (utasok és adófizetők által meg nem térített) veszteségét, a menetrend országos kiterjesztése ezért maradt el.

Mindenesetre a VEKE a Hírszerzőnek is eljuttatott közleményében felszólította Bajnai Gordon miniszterelnököt, hogy állítsa le a "vasútrombolást, amelyet az általa kinevezett vezetők megkezdtek, a közlekedési minisztert és a vasúti kormánybiztost pedig menessze, hiszen megfelelő szakértelem híján nem alkalmasak posztjuk betöltésére". A VEKE szerint a vasútvonalak bezárásának terve árulkodó: a kormány nem a MÁV központi vízfején, a közlekedési társaságokat átszövő korrupción és pazarláson kíván változtatni, hanem a tömegközlekedés leépítésével rontaná tovább a vidéken élők életkörülményeit - ahogy ez a két évvel ezelőtti, végeredményben semmilyen megtakarítást nem hozó vonalbezárásokkal is történt.

Menthetetlen pénznyelő?

A Költségvetési Tanács (KT) múlt héten publikált első jelentésében a jövő évi költségvetés teljesülésének egyik legkomolyabb kockázataként említette a nemzeti vasúttársaságot. A KT szerint átfogó szervezeti átalakítások hiányában a MÁV működési vesztesége 70-80 milliárd forint (azaz a GDP 0,3 százaléka) lesz évente 2009 és 2012 között, és ebben az összegben még nem szerepelnek a vállalat felhalmozott adósságának kamatkiadásai.

A MÁV egyébként évről évre veszteségeket görget maga előtt. 2006-ban 82 milliárdra rúgott a hiány, a 2007-ben tapasztalt javulás is csak időlegesnek bizonyult, 2008 végén 56 milliárd forintos veszteség volt a vasútnál.

Ahogy korábban megírtuk : a MÁV és a Volán állami finanszírozása 280 milliárd forintba kerül évente - a költségvetés a MÁV-ra fordít többet. Ma minden állampolgárnak körülbelül évi húszezer forintjába kerül a MÁV fenntartása anélkül, hogy jegyet váltott volna rá, miközben annak működésével senki nem elégedett.

A MÁV költségvetési finanszírozása az Rt.-vé alakulástól, azaz 1993. július 1-jétől 2007 végéig folyó áron 1698 milliárd forintot tett ki - mutatott rá az Állami Számvevőszék egy tavalyi jelentésében.

forrás : hirszerzo.hu

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG