Nem sül ki a szemetek
2009.05.09. 05:19
Mit tudhat egy buta lámpa?
Azt hiszem, az évtized elkényeztet minket autóipari hülyeségekkel, amelyek jól néznek ki az extralistán, de a gyakorlati hasznuk nulla. Most viszont megszületett az, amire vártunk: az intelligens fényszóró. Ezt a jelzőt alapvetően ki szoktam kérni az emberiség nevében, de sajnos be kell látnom: ezek az új lámpák valóban jól kezelik a lámpák nyolc-tíz funkcióját, amivel az átlagsofőr felsülne.
Ha szétnézünk az utakon, kristálytisztán látszik, hogy az embereknek halvány fogalmuk sincs, hogyan is kellene világítania az autója lámpáinak. Azt például sokan 
nem fogták még fel, hogy a helyzetjelző fényereje például olyan kicsi, hogy az valóban csak arra jó, amire szánták: egy vaksötét helyen kivilágítani az autót, hogy ne menjenek neki. Ám, ha van akármilyen kevés környezeti fény, már nem látszik. Mégis sokan használják tompított fény helyett, például országúton, ahol nappal olyan, mintha nem is lenne. Mások pedig éjjel, ami aztán tényleg vicc.
És ott a tompított fény. Persze sokan észre sem veszik, hogy az egyik égő kiégett, ha az égbe vagy az autó orra elé világít. A használatát tovább bonyolítja a szintszabályzás lehetősége: minden autóban mód van arra, hogy lejjebb állítsuk, ha például öt utassal és rengeteg csomaggal leül az autó feneke, mert ilyenkor a fénycsóva vakítani fogja a szembejövőket.
Talán pont ezért tették kötelezővé a nagy fényerejű xenon fényforrások megjelenésekor, hogy automatika szabályozza a fényszórók magasságát a terhelés függvényében. Csakhogy mifelénk divat lett utólag, teljesen illegálisan xenont beszerelni. A lámpák helyes beállítását senki sem ellenőrzi, az automatikus magasságállítást pedig nem építik be százezrekért utólag – és mivel a forgalmi engedélyben amúgy sem szerepel, milyen fényforrás van a kocsiban, a rendőr amúgy sem nagyon tud ilyesmiért büntetni.
Harmadik bonyolító tényezőként ott a távolsági fény, amit már mindenki felejtett égve, ha másért nem, mert indexelés közben sikerült a kart rosszul elmozdítani. Amúgy is, néha elbambul az ember éjjel, és a refi felkapcsolva marad, amíg a szembejövő nem villog kétségbeesetten, hogy kiég a szeme.
Ha összeszámoljuk, egy ilyen autóban úgy három-négy dologra kellene figyelnie a világítással kapcsolatban a sofőröknek, ami a döntő többségnek nem megy. Pont ezért örülök, hogy az autógyártókat ellátó beszállítók előálltak a megoldással, az intelligensnek hívott fényszórókkal. Ilyen rendelhető például az új Mercedes E-osztályhoz, és hogy hétköznapibb autót is említsünk, az Opel Insigniához.
illusztráció
Bár a különböző mosóporok intelligenciája is megkérdőjelezhető, maga az intelligens fényszóró sem az. Viszont sok szenzor és egy kamera adataiból kiindulva lényegesen több funkciót kezel. És mivel xenon fényforrások vannak a lámpatestekben, nagyon helyes, hogy mindezt nem bízták a sofőrre.
Eddig lényegében kétféle fénycsóvával kellett boldogulnunk, de az idő döntő többségében a 40-50 méterre világító tompítottat használhattuk, autópályán, városban, országúton és ha véletlenül nem volt senki a közelben, felkapcsolhattuk a távfényt. Az elmúlt években már jelentek meg lámpák, amelyek a kormányzást figyelve a kanyarokba is bevilágítottak, de az új lámpák emellett sok más dolgot is tudnak.

Ha lassan megyünk, 30 km/óra alatt, akkor vélhetően olyan helyen járunk, ahol sok gyalogos is lehet, ilyenkor rövid, de széles a fénycsóva, ilyenkor a fényforrások az út szélei felé bandzsítanak. Országúton viszont a normál tompított fénynél messzebbre világít a fényforrás az út jobb oldalán, ez a funkció 50-100 km/óra között működik.
A lámpa azt is felismeri, hogy autópályán közlekedünk. Ilyenkor a fényforrás teljesítménye megnő és az út bal széle is több fényt kap. Hogy honnan tudja? Azt figyeli, hogy a kormányt mennyire fordítja el a kanyarokban a sofőr, mivel az autópályákon jellemzően nagyobb sugarúak a kanyarok, mint országúton. Ez a funkció 100 km/órától él. A lámparendszer az ablaktörlő bekapcsolásából – briliáns logikával – arra következtet, hogy rossz az idő, ilyenkor az útburkolati jeleket az út szélén nagyobb teljesítménnyel világítja meg, míg a bal oldalon csökkenti a teljesítményt, hogy az esőfüggönyről kevesebb fény verődjön vissza.
És végül, ott a csodálatos távfény-asszisztens, amely automatikusan kapcsolja a távfényt, ha nem észlel sem első, sem hátsó lámpát, amely ugye arra utalna, hogy zavarunk valakit a nagy fényárral. Ez az a szolgáltatás, amiért a nem csak az autó vezetője, hanem a többi közlekedő is boldog lehet: a xenonfény tényleg okos találmány, de bebizonyosodott, hogy ilyesmit nem szabad csak úgy az emberek kezébe adni.
forrás : 168 óra
|