Parkolás zöld szemüveggel
2009.03.14. 10:16
A parkolási gondok évek óta egyre feszítőbbek Zuglóban is. A belvárosi fizető övezetek kialakításával az oda igyekvő autósok jelentős része a külső kerületekben kénytelen parkolni, és ott tömegközlekedésre váltani. A belvárosi parkolóhelyek fizetővé tétele anélkül történt meg, hogy a külső kerületekben P+R parkolókat építettek volna, így az autósok kénytelenek a lakótelepek parkolóiban elhelyezni gépjárműveiket. Emiatt a helyben lakó autósok napközben alig találnak szabályos parkolóhelyet házuk közelében.
Ennek az áldatlan állapotnak a megszüntetését az önkormányzat évek óta napirenden tartja: – 2001-ben készítette el Zugló parkolási helyzetének vizsgálatát, – 2002-ben fogadta el a kerület átfogó közlekedési koncepcióját, – ugyanebben az évben önkormányzati rendeletet alkotott a gépjármûvárakozóhelyek megváltásáról, – 2005-ben tárgyalta a kerületi parkolási koncepciót, – az idei elsõ félévi munkatervben szerepel a fizetõ parkolási övezetek kijelölése, valamint a gépjármûvárakozó-hely megváltásáról szóló rendelet módosítása.
A fizetõ övezetek kijelölésének elsõ elõterjesztését már meg is tárgyalta a Vagyongazdálkodási, Településfejlesztési és a Környezetvédelmi Bizottság, de míg az elõbbi nem javasolta elfogadni az elõterjesztést, az utóbbi bizonyos módosításokkal igen. A Környezetvédelmi Bizottság abból indult ki, hogy a levegõszennyezés és a zajterhelés csökkentése, zöldfelületeink megóvása, a forgalom csillapítása, a helyben lakók parkolási lehetõségeinek biztosítása a fizetõ pakoló övezetek mielõbbi kijelölését teszi szükségessé Zuglóban is.
A januári elõterjesztés három javaslatot tett: 1. mely területeken célszerû elvégezni a fizetõ parkolási övezetek gazdaságossági vizsgálatát, 2. a gazdaságossági számítások milyen parkolási díjjal történjenek, 3. a fizetõ parkoló övezetek kijelölését az elõzetes gazdaságossági vizsgálatok alapján áprilisban tárgyalja a képviselõtestület. A minta gazdaságossági számítás szerint egy fizetõ parkoló övezet beruházási ráfordításai másfél év alatt megtérülnek.
Ez azonban ellentmond a már mûködõ parkolási társaságok üzemeltetési tapasztalatainak. Ezért a bizottsági elnökök azt javasolták, hogy a gazdaságossági számítások a belvárosi parkolási társaság költségadatain alapuljanak. A fizetõ parkoló övezetek létesítésének ütemezésében is véleménykülönbség van a két bizottság között. A tervezõ a gazdaságossági számításokat egyelõre 13 helyre végzi el, a képviselõ-testületnek azonban áprilisban valószínûleg még csak 1-2 helyen lesz lehetõsége majd dönteni a fizetõ övezetek létesítésérõl.
Abban már egyetértés van, hogy az elsõ fizetõ övezet az egyébként fõvárosi kezelésben levõ Városliget körül legyen. A következõ lépésrõl azonban már lesznek viták. A vagyongazdálkodási bizottság a gazdaságossági szempontokat tartja elsõdlegesnek, a környezetvédõk szerint viszont a fizetõ övezetek létesítését elsõsorban ott kell folytatni, ahol már van parkolóház vagy mélygarázs vagy terv szerint épülni fog (Örs, Bosnyák, kisföldalatti végállomás).
A parkolási díjról és a kedvezményekrõl, a helyben lakók ingyenes parkolásáról nem nagyon lehet vitatkozni, mert ezt meghatározza a fõvárosi rendelet. Nagy kérdés lesz viszont például a parkolók mûködtetése. Reméljük, hogy a tervezõ majd az áprilisi elõterjesztésben azt is bemutatja, hogyan oldják meg ezt más önkormányzatok, ahol már vannak fizetõ parkoló övezetek. Az viszont biztosnak látszik, hogy a fizetõ parkoló övezetek kijelölésével egyidejûleg a gépjármûvárakozó-hely megváltásáról szóló önkormányzati rendeletet meg kell szigorítani.
Fokozottabban érvényt kell szerezni például annak az elõírásnak, hogy az építtetõ saját telkén biztosítsa az autók várakozóhelyeit.
forrás : zugloi lapok / Bódás Sándor
elnök, Környezetvédelmi Bizottság
|