KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Május
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Kádár-kor: egészségesebb a nosztalgia, mint a gyűlölet

Kádár-kor: egészségesebb a nosztalgia, mint a gyűlölet

  2008.08.15. 07:49

Kovács Éva szociológus szerkesztésében jelent meg nemrég a Tükörszilánkok – Kádár-korszakok a személyes emlékezetben című kötet. A kutató úgy véli: a Kádár-rendszerrel kapcsolatban a társadalom még „egyezteti” a közös elbeszélést. És megeshet: az emlékezet aranykorrá szépíti az akkori időket. HERSKOVITS ESZTER interjúja.

egyéni megjegyzésem :

Sajnos ebben az írásban egyre több igazság van és valóban félő, hogy a dolgok viszájára fordulnak.


Kovács Éva szociológus, a kötet szerkesztője

A kötet ajánlója szerint a Kádár-korszak emlékezetének tükre „veszélyes tárgy”: előtte csak nagy körültekintéssel s nem kevesebb önámítással lehet páváskodni. Kevésbé elvontan?

A Kádár-korszakban szinte minden családban kisebb-nagyobb megalkuvásokkal járt az élet. Ilyesmikre senki sem emlékszik vissza szívesen. Az élettörténet mesélésekor mégis bele-beleszaladnak az emberek egy-egy kínos epizódba. Az élmények felidézését aztán a magyarázkodás váltja fel.

Nyilatkozta: meglepte, hogy a magyar társadalomnak még mindig mennyire töredezett a közelmúlthoz való viszonya.

Nem először vizsgálok egy témát életinterjúkon keresztül. Például a soa esetében sokfélék az egyes történetek, mégis összeállnak konszenzusos elbeszéléssé. És valóban azt hittem: mára a Kádár-korról is kialakul valamilyen hasonló kép a társadalmi emlékezetben. De még csak mozaikok vannak, amelyek nem adnak ki valamiféle összképet. Talán még kevés idő telt el. Ha úgy tetszik: a társadalom még „egyezteti” a közös elbeszélést.

Amúgy mi alapján választották ki az elbeszélőket?

Azzal tisztában voltunk, hogy a rendszerváltás nem mindenkinek jelentett cezúrát. Amiből következik: a személyes emlékezetben sokaknál lezáratlan maradt a Kádár-korszak, nem illesztették saját múltjukba. Mi olyanokat kerestünk, akiknek a rendszerváltás után újra kellett fogalmazniuk személyes és közösségi identitásukat.

Leginkább kisebbséghez tartozókat kérdeztek – németeket, szlovákokat, szerbeket, horvátokat, zsidókat, cigányokat.

Rajtuk kívül arisztokrata származásúakat, sőt hajléktalanokat is. Meg olyan ’56-osokat, akik a rendszerváltás után települtek vissza Magyarországra. Mi nem arra voltunk kíváncsiak, milyen volt a Kádár-korszak. Azt kutattuk, miképpen szervezi a jelen társadalmát ez a közös múltbeli tapasztalat. Ugyanis a modern közösségi identitásoknak egyik meghatározó mozzanata a társadalmi emlékezet kialakítása, ápolása, továbbörökítése. Ahogy a mai magyar társadalom egyes csoportjai megformálják magukat, és megjelennek a legkülönbözőbb társadalmi színtereken, azt nagyban meghatározza, miképpen viszonyulnak saját múltjukhoz.

Úgy véleményez az egyik roma beszélő: „Élhető volt ez a világ, de sok mindenben leredukált minket. Tehát valamit kaptunk, valamit meg elvettek.”

Ez általános vélekedés azokban a csoportokban, amelyeknek az élete rosszabbul alakult a rendszerváltás után. Eltérést az egyéni élethelyzetek és értelmezések mutatnak. Nyilván másként gondol vissza a múltra az a roma, aki szerint származása vagy bőrszíne áll a lecsúszás hátterében, mint az, aki ezért egyéb körülményeket – gyárak bezárását, téeszek felszámolását satöbbi – okol. Ugyanakkor például az egyik zenész cigány élete és karrierje szinte töretlennek tűnik, „győztes” elbeszélést kerekít a múltból. Félreértés ne essék: nem arról van szó, hogy ő a feje tetejére állíthatta volna az uralkodó társadalmi rendet. Csupán a muzsikálás idejére fordíthatta át a hatalmi viszonyokat.

Szalonnasütés a Havanna lakótelepen, 1981

Amíg játszik a színpadon, addig ő a főnök?

Pontosan. Üljön a közönség soraiban akár Gorbacsov, a zenész diktál. Számomra az ő elbeszélése azért szívbemarkoló – miközben persze nagyon vidám és szórakoztató –, mert felsejlik mögötte az a roppant erőfeszítés, hogy elégtételt vegyen a maga számára. Ha csak kis időre is, de visszavegye az őt megillető emberi méltóságot.

Ugyanakkor az egyik arisztokrata származású idős asszony folyamatosan a Rákosi-korban ért sérelmekről beszél az interjúban, s azzal „biztatja” a kérdezőt: „Mindjárt jön a Kádár-korszak, mindjárt jön a Kádár-korszak.”

Az arisztokrácia 1945 utáni „mesternarratívájában” – miként a hazai németségében is – a Rákosi-kor üldöztetése a hangsúlyos. Sorsuk ’56 után többé-kevésbé belesimul az átlagos szocialista középosztályi sorsokba. Mégis az látszik az elbeszélésekből: a rendszereket megélt „előkelőségek” gyakorlatilag egyenlőségjelet tesznek Rákosi és Kádár között.

De miért?

Az élettörténeti elbeszéléseknek az a sajátosságuk: a múltat a jövő perspektívájából mesélik el. A rendszerváltást követően a nemesi származásúak hangadóbb csoportosulásai is beléptek az emlékezetpolitikai ringbe. Rövid időn belül – más, a kommunizmus által üldözött csoportok társaságában – azon a sarkon kötöttek ki, ahol a szocializmust en bloc el kellett utasítani. S ezzel akarva-akaratlanul szembe találták magukat a soa túlélőivel. Ezek nálunk, Közép-Európában vélhetően történelmi szükségszerűségek. Emberpróbáló erőfeszítésekkel lehet csak egyéni alternatív „elbeszéléseket” kidolgozni, mint ahogy például Esterházy Péter teszi. De egy fecske nem csinál nyarat.

Egyszer azt mondta: vannak bőven olyan korszakok, amelyek nem részei a mai társadalmi emlékezetnek.

Igen. Mert mit őrzünk például a Tiszák korából? Alig valamit. Meglehet, a Kádár-kor is az egyik oldalról a Rákosi-éra, másikról a rendszerváltás első éveinek árnyékába vész. Ugyanis nem passzol sem a hősi, sem az áldozati elbeszélésbe. Apró hétköznapi példák már ma is vannak erre. Akár épp a Rákosi-korszakot a Kádár-rendszerrel egybemosó arisztokraták. Egy másik esetben egy szerb asszonynak mutattunk Kádár korabeli ismert képeket – rajtuk a korra jellemző személyekkel és eseményekkel. Az asszony azt mondta: ezek semmitmondó képek, jobbat mutat. A „jobb” képek vallási ünnepeket ábrázoltak családi, közösségi körben. Már-már elhittük, számukra ezt jelentette a Kádár-kor, amikor a fotók hátoldalán lévő dátumból kiderült: a rendszerváltás után készültek. Elbeszélőnk a mai szerb önazonosságát vetítette vissza a hetvenes évekbe.
íbr>

Németh Miklós miniszterelnökké választása, 1988 november 24

Legújabb kutatások szerint évről évre mind több ember gondolja úgy: a rendszerváltás előtt szebb időket éltünk. Veszélyes is lehet a nosztalgia.

Ha arról is megkérdeznénk ezeket az embereket, vajon visszatérnének-e ma, hetven-nyolcvan évesen az akkori körülmények közé, meggyőződésem: legtöbben nemmel válaszolnának. Mindig szemezgetünk az emlékeink közül: a kedveseket megtartjuk, kiszínezzük, a kínosakat elfelejtjük – nincs ebben meglepő. Sokkal izgalmasabb az a kérdés: mitől vált olyan értékessé a Kádár-kor? Saját tapasztalataim szerint a közösségiséget, a szolidaritást és a boldogulást szokták idesorolni. Ezek azonban valójában nem rendszerspecifikus értékek. És nagy történelmi igazságtalanság, hogy a korszakba visszavágyók épp Kádárhoz kötik őket. Mindazonáltal azt gondolom: a teljes elfojtásnál vagy a gyűlölettel teli emlékezetnél még mindig „egészségesebb” a nosztalgia. Ami pusztán egy csalfa aranykort kijelölve teszi elviselhetőbbé a jelen megpróbáltatásait és a jövőbeli kilátástalanságot. Mindaddig, amíg nem a párttitkárt, a téeszelnököt vagy épp a besúgót vágyják vissza, nem túloznám el a nosztalgia veszélyét.

Még az is előfordulhat: a Kádár-korszakot aranykorrá szépíti az emlékezet?

Amíg az ország nagy része nehezen él, erre megvan az esély. A Kádár-korszak sokak számára a hétköznapi békességet és időtlenséget jelenti, amelyben mindenki, ha csak egy kicsit is, de boldogul, és biztonságban van. Persze a Kádár-korszak iránti nosztalgia mindenképp skizofrén helyzet: ahhoz, hogy oldottan visszavágyhassunk oda, le kell róla választani a politikai tartalmait. Így kerül ki belőle az ’56-os megtorlás és az arra épülő politikai rendszer. Ezt figyelmen kívül hagyja a mindent megszépítő emlékezet. De hát volt már ilyesmire példa a magyar történelemben. Az első világháború után a lakosság nagy többsége a Monarchia korát idézte fel hasonló nosztalgiával. Annyira nehéz volt szembenézni a Trianon okozta helyzettel, hogy a korábbi osztrákellenesség, a dualizmus közjogi vitái – és így tovább – törlődtek az emlékek közül. Feloldódtak a K.u.K.-nosztalgiában, amely másodvirágzását – egyébként jellemző módon – a Kádár-korszak kifulladásakor, a nyolcvanas években élte. A kávéházak és az almás piték toposza mindkét esetben elég volt ahhoz, hogy a „boldog békeidők”, egyfajta letűnt polgári világ érzetét keltse.

Ez valamiféle össztársadalmi felejtés?

Igen. Az emlékezés feltétele ugyanis az olykor gyógyító, olykor pusztító, Freud szavaival élve az aktív és a passzív felejtés. Az aktív felejtés azt jelenti: azért nem emlékszünk már valamire, mert feldolgoztuk az élményét, „túl vagyunk rajta”. A passzív felejtés a traumatizált emlék sajátossága: egy időre elfojtódik a rossz élmény, majd az elfojtott viszszatér. Mi, magyarok inkább az utóbbiban jeleskedünk.

forrás : 168 óra

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG