KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Szeptember
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 
Vélemények innen-onnan
Vélemények innen-onnan : Debreczeni József: Egyeduralom után önkényuralom

Debreczeni József: Egyeduralom után önkényuralom

  2010.12.03. 05:32

A hazai hatalmi viszonyokat elemző legutóbbi cikkem óta (A demokráciából az autokráciába, augusztus 28.) sok víz lefolyt a Dunán. Sok mocskos, zavaros víz, ami után alig maradt valami az 1989-ben született demokratikus jogállamból. De hagyjuk a metaforákat: nézzük a tényeket. Először is a fogalmakat. Az autokrácia (magyarul: egyeduralom) a hatalomgyakorlás kizárólagos formája. A főhatalommal bíró politikai erő előtt nincs akadály: nincs más autoritás, aki és ami ellenőrizné, korrigálná, ellensúlyozná, fékezné a törekvéseit.
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

A tavaszi választás kizárólagos hatalmat adott a győztes kezébe – a parlamentben, ahonnan azután ottani kétharmados többségével a végletekig élve (a demokrácia normái szerint: visszaélve) a közélet minden lehetséges területére kiterjesztette a maga kizárólagosságát. Sorra elfoglalta (vagy lerombolta és uralmi igényei szerint átépítette) a közintézményeket, amelyek addig a főhatalom ellenőrzésére és korlátozására szolgáltak.

Az Országgyűlésben birtokolt kétharmados többség erejét tovább növelte az ellenzék gyengesége és megosztottsága. A korábban kormányzó MSZP a mai napig vezetési, identitás- és morális válsággal küzd. A sebtében alakult, nagy szervezeti deficittel és bizonytalan identitással bajlódó LMP sem a Fideszhez, sem az MSZP-hez való viszonyát nem volt képes definiálni. A demokratikus rend fölszámolása idején is kicsinyes pártpolitikai játszmákat próbál játszani (ez részben áll azMSZP-re is). Ez(ek) a párt(ok) az ismert viccet idézi(k) a partizán naplójáról, ami úgy végződött, hogy jött a vadőr, és őket is meg a fasisztákat is kiűzte az erdőből. Apropó, fasiszták! Orbánnak (akárcsak első kormányzása idején) nagy szerencséje, hogy kétoldali ellenzéke van. A baloldal nem foghat össze a szélsőjobbal, mi több: ez a fölállás hamis centrumpozíciót kínál a Fidesznek, aki mérsékelt középpártnak hazudhatja magát a szélsőjobb és a „szélsőbal” között –miközben épp bontja a demokratikus jogállamot. (Az LMP-nek ebben a színjátékban az „őfelsége ellenzéke” szerepe jut.)
 

kép=

Fotó: Móricz Simon
 

Ami a közintézményeket illeti, előző cikkem megírásakor túl voltunk már az Országos Választási Bizottság (mandátumának lejárta előtti) föloszlatásán és fideszes tagokkal való feltöltésén. Az alkotmánybírójelölés monopolizálásán, ami hosszabb távon a testület teljes elfoglalását ígérte (két saját jelöltet rögtön be is választottak). Túl voltunk az Állami Számvevőszék birtokbavételén, s a Gazdasági Versenyhivatal meg a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének elfoglalásán. Az Egyenlő Bánásmód Hatóság és a Független Rendőri Panasztestület megszállásán. Túl voltunk azon, hogy a kormányfő a sameszét ültette az államfői székbe, és azon is, hogy kijelölte a (szintén idő előtt szétzavart ORTT helyébe lépő) fideszes médiahatóság vezetőjét.

Hangsúlyozni kell, hogy a magyar demokrácia működési rendjében ezek az intézmények nem kormányzati szervként funkcionáltak. (Mint például a közigazgatási és a diplomáciai gépezet, a rendészeti szervek, az egyéb állami hivatalok és gazdasági cégek, amiket természetesen azonnal és brutális erővel annektált az új hatalom.) Ezek a demokratikus kormányzás garanciális intézményeiként szolgáltak (volna), elfoglalásuk pedig azzal a súlyos következménnyel járt, hogy a főhatalom működése a legfontosabb területeken maradt részben vagy egészben kontroll nélkül: a közpénzekkel való gazdálkodásban (ÁSZ, PSZÁF, GVH), a működés jogszerűségében (AB, államfő, EBH, FRP) és a nyilvánosságban (médiahatóság).

Az új rezsim hatalmi expanziója autokratikus működésre állította át a demokrácia gépezetét. A kora császárkori Rómához hasonló uralmi képlet jött létre. Formálisan még léteztek, csak épp nem funkcionáltak a régi köztársasági intézmények: valójában már az egyeduralmat szolgálták, minthogy az összes főhivatalt ugyanaz a személy töltötte be.

A modern pártpolitika korában az egyeduralom működésének van egy fontos föltétele: a főhatalmat (törvényhozás, kormányzás) birtokló erőt is uralni kell. Orbán Viktor, illetve a Fidesz és annak frakciója esetében ez a föltétel maximálisan adott. Tavasz óta tulajdonképp nem történik más az országban, mint hogy a Fidesz vezére a saját pártjában birtokolt korlátlan uralmát rohamos gyorsasággal kiterjeszti az országra is. A nyár vége óta e folyamat legfontosabb mozzanata a helyhatóságok fölötti uralom megszerzése volt.

A Fidesz (a meddő ostromok után) végre bevehette a fővárost: övé lett a főpolgármesteri poszt, a fővárosi közgyűlési többség, a kerületi polgármesteri helyek zöme (23-ból 19) és egy híján az összes kerületi testület.Megnyert továbbá a huszonhárom megyei jogú városból huszonkettőt. A megyei közgyűlések mindegyikét. A tízezres lélekszámnál nagyobb városok (122) közül több mint százat. A tízezer fő alatti településekből is sokat. A párt ma az összes önkormányzati poszt kilenctizedét birtokolja! A kormányhatalommal együtt ez a demokrácia szempontjából önmagában is aggasztó – minden eddigi hazai példát messze meghaladó, a nyugati országokban elképzelhetetlen – hatalomkoncentrációt jelent.

De ehhez demokratikus úton jutott a Fidesz – mondhatják erre –, én azonban ezt mondom: jogszerűen, de törvényhozásbeli hatalmi monopóliumával antidemokratikusan visszaélve. Mire alapozom ezt? Arra, hogy a választások előtt kirívó durvasággal írták át a szabályokat: a maguk előnyére és mindenki más kárára. 35-ről 15 napra kurtították a jelölőszelvény-gyűjtés idejét, miközben a megyei közgyűléseknél a háromszorosára, a fővárosinál a négyszeresére növelték azok előírt darabszámát. A megyékben 4-ről 5 százalékra emelték a bejutási küszöböt, ugyanakkor drasztikusan csökkentették a listás helyek arányát. Mindennek az lett a (jó előre kiszámított) következménye, hogy a kis pártok és a függetlenek eltűntek a vidéki önkormányzatokból, a helyükre pedig benyomult a behemót kormánypárt. Az újabb hatalmi gyarapodás tehát legalább annyira a meglévő hatalommal való visszaélésnek volt köszönhető, mint amennyire a nép akaratának – pontosabban: az utóbbit hatalmi erővel kanalizálták újonnan megásott, feléjük lejtő csatornákba.

Jelentősen előrehaladt az egyeduralom kiteljesítése a nyilvánosságban. Elfogadták az új „médiaalkotmányt”. (Az Eötvös Károly Intézet szerint ez tizenegy ponton sérti a hatályos alkotmányt, de ez már átvezet az önkényuralom taglalásába.) Fölállt a tisztán fideszes médiatanács, a fideszes többségű kuratórium, majd a jól kifundált szabályok célirányos alkalmazásával fideszes főnököket állítottak a közmédiumok és a nemzeti hírügynökség élére. A médiahatóságihoz hasonlóan kilenc évre emelték a legfőbb ügyész mandátumát, a választását pedig kétharmadhoz kötötték, hogy a tőlük netán különböző kormányzat kilenc év múlva se tudjon másikat választani. Az uralom hosszú távú bebetonozását szolgálja az új alkotmány is (továbbá a rezsim legitimációját). Már nem titok: lesz korporatív delegáltakból álló felsőház (egyházak, MTA, házi „civilek”, szakszervezetek, kamarák), ami kiterjedt vétójogokkal bír majd a mindenkori alsóház fölött (für alle felle). A prezidenciális uralom lehetőségét egyelőre cáfolgatják, de nem vennék rá mérget, hogy ez tavaszig így marad.

És a legújabb hír: otrombán – költségvetésének lenullázásával – teszik lehetetlenné a kormánnyal szemben mérsékelt kritikát megfogalmazó Költségvetési Tanácsot.

Az egyeduralom tehát gőzerővel épül –de mi a helyzet az önkényuralommal?

Az utóbbit tekintsük az egyeduralom extrém formájának, ahol már nemcsak riválisok, ellensúlyok és fékek, de szabályok sincsenek. Azok a normák se kötik a hatalom működését, amelyeket ő maga alkotott. Nem köti a jog. Az elmúlt hetekben ezen a téren történt földcsuszamlásszerű áttörés: az egyeduralom mostantól önnön kénye szerint működhet. A hirtelen támadt politikai lavina a legfőbb (lassan az utolsó) jogállami kontrollintézmény, az Alkotmánybíróság érdemi jogosítványait sodorta el. Ezt a katasztrófát már sokan észlelték, és – úgyahogy – szóvá is tették. Ám akik eddig hallgattak, most úgy viselkedtek, mintha ez lett volna az első aggasztó fejlemény. Pedig az utolsó volt – innentől már nemigen van miért aggódni. Az a bizonyos „farkas” (amit állítólag nem kellett volna idő előtt kiáltani) ugyanis nem most jelent meg a kertek alatt. Ha ennél a (valós helyzet leírására teljesen alkalmatlan) metaforánál maradunk, akkor a farkas az Alkotmánybírósággal a jogállam szívébe harapott – miután kezét-lábát, fülétfarkát (OVB, ÁSZ, GVH, PSZÁF, ORTT stb.) rég lerágta. De ne bajlódjunk tovább a bakelitpolitológusok szóképeivel, nézzük meg inkább, melyek voltak az önkényuralmi működés korábbi jelei.

Először is a parlament törvénygyárként való üzemeltetése. Orbán olyan büszkén sorolta a jogi tömegtermelési adataikat, mintha a néhai sztahanovisták babérjaira pályázna. Szögezzük le: a parlamentet a választások óta jórészt önkényesen működteti a kormány. Menetrendszerűen szegik meg a jogalkotásról szóló törvény előírásait, amelyek a parlamenti törvény-előkészítés és -elfogadás normáit rögzítik (szakmai konzultációk, nyilvánossági előírások, a tervezetek minisztériumi honlapokon való közzététele stb.). Ezeket negligálják vagy eljárási trükkökkel játsszák ki: kormányzati helyett egyéni képviselői előterjesztések nyomán fogadták el az új jogszabályok nyolcvan százalékát (az eddigi nyolc alkotmánymódosításból hetet). Az új törvények rendre alkotmánysértők, a félig lábhoz hajlított Alkotmánybíróság is marasztalt már el eléje került új joganyagot. A zöme persze nem került elé – és most már nem is fog.

Az önkényes hatalomgyakorlás tipikus esete a visszamenőleges hatályú jogalkotás. Ez rövid úton vezet a jogbiztonság, a jogállamiság végéhez: a Fidesz módszeresen alkalmazza. Az egyik legkirívóbb eset a törvény szerint járó végkielégítések öt évre visszamenő megsarcolása (ez vezetett az AB – látszólag hirtelen fölindulásból elkövetett, valójában régóta tervezett – kasztrálásához). Rokona ennek a köztisztviselők és közalkalmazottak csökkent felmondási idővel, indoklás nélkül való elbocsátásának törvénybe iktatása. Itt jóval több sérül az érintettek biztonságánál. Sérül az államigazgatás, a közigazgatás, az önkormányzati hivatalok szak- és jogszerű működése, hisz a bármikor utcára tehető alkalmazottak mindezek helyett csak a hatalom politikai elvárásaira, s azok bármi áron való teljesítésére ügyelnek.

Az önkényuralmi működés tipikus tünete a politikai ellenfél kriminalizálása: a büntetőjog politikai célra való alkalmazása. A Gyurcsány Ferenc elleni koncepciós eljárás körvonalai mind jobban kirajzolódnak, az események hamarosan drámai fordulatot vehetnek.

Az alkotmánybírósági jogkörök megvonásával elértünk a vízválasztóhoz, ezentúl már a jogi kontroll és korlát nélküli hatalomgyakorlás: az önkényuralom világa sötétlik. Ezen a határon lökték át Magyarországot az elmúlt hetek fölgyorsult politikai fejleményei. Ám ha megnézzük, mi volt a politikai gátszakadás igazi oka, még drámaibb helyzetet kell konstatálnunk. Az egyik alapvető polgári szabadságjogról – a nyugati társadalmi működés fundamentumáról –, a magántulajdon sérthetetlenségéről van szó. Minálunk: a sérthetőségéről! Azért kellett kiiktatni a rendszerből a jogállamiság legfőbb garanciális intézményét, hogy a kormány szabadon tehesse rá a kezét a magánnyugdíjpénztárakban felgyűlt magánvagyonra; hogy szabadon sarcolhassa a magántőke általa kipécézett szegmenseit, s hogy egyszerű kormányrendelettel, kormánybiztos kiküldésével, bárki vállalatára rátehesse a kezét. Azaz, hogy ne kelljen visszavennie, mert már rátette: alkotmánysértések sorozatát követve el. A még hatályos alaptörvény szerint ugyanis: „A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való jogot.” Továbbá: „Tulajdont kisajátítani csak kivételesen és közérdekből, törvényben szabályozott módon, teljes feltétlen és azonnali kártalanítás mellett lehet.”

Ennek a múlt hét óta nem lehet érvényt szerezni Magyarországon.

Utoljára a kommunista diktatúra idején volt hasonló helyzet, mikor az önkényuralom a magántulajdon fölötti rendelkezéssel párosult. A magyar kommunisták mentségére szolgált, hogy ők külső hatalmi kényszer és a saját vakhitük parancsára cselekedtek.

A kommunista diktátorok mai utódának nincsenek efféle mentségei. Benne csak az eszelős, egyszersmind cinikus uralomvágy munkál. Ez hajtja őt arra, hogy a nyugati irányt föladva, az uralkodónak hitt keleti széllel, önként kormányozza az ország hajóját a putyini Oroszország és a kommunista-kapitalista Kína távoli, sötét öblei felé.

forrás és szerző : nol.hu / Debreczeni József


Az eredeti írás itt olvasható

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

Naruto rajongói oldal! Felkerült John Man Ninja címû könyvének elsõ fejezete. Olvass, Filmezz, Tanulj!! KONOHA.HU    *****    Debrecen Nagyerd&#245;aljai, 150m2-es alapterület&#251;, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    Velaris, a második otthonom Fanfictionból új rész került fel    *****    NSYNC - Ha nosztalgiáznál, vagy érdekel,mi történik most a ByeByeBye elõadóival, akkor nézz be - NSYNC    *****    Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    Lakatos munka- Épületlakatos munka- Haidekker kerítés - Haidekker kapu- Teraszkorlát- Lakatos munka szerelés- Hullámrács    *****    Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza