közérdekű ! ? : Új metró kocsik: elbukja az Alstom a hatósági tesztet? |
Új metró kocsik: elbukja az Alstom a hatósági tesztet?
2010.08.04. 05:54

Sem a Nemzeti Közlekedési Hatóság, sem az Alstom nem akart egyelőre nyilatkozni arról, hogy mi lett az új metró kocsik biztonsági vizsgálatának eredménye, de BKV-s forrásokból úgy tudjuk, nem szerepeltek jól a vagonok a teszteken. A baj továbbra is a fékekkel van.
Oszsza meg másokkal is
Nem szerepeltek jól egy múlt heti tesztelésen az Alstom metró kocsik , amelyeket a 4-es és a 2-es metró vonalára szán a közlekedési vállalat - értesült a Hírszerző BKV-s körökből. Úgy tudjuk, a közlekedési cég Fehér úti telephelyén a múlt héten csütörtökön és pénteken végeztek el két vizsgálatot.
A teszteken a fékek működését ellenőrizték. Információink szerint már az álló vagon műszaki ellenőrzése sem sikerült jól: amikor a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) szakembere megrángatta a fékvezetékeket, az egyik egyszerűen a kezében maradt.
Három kör fék
Egy nappal később menetben a három fékrendszer működését ellenőrizték. A magyar Országos Vasúti Szabályzat (OVSZ) előírásai szerint egy metró kocsinak három, egymástól függetlenül működtethető fékrendszerrel kell rendelkeznie, ebből kettő számára a fokozatmentes működtethetőség az előírás, a harmadik gyakorlatilag a vészfék.
Az Alstom vagonokon az első kettőt egy szoftver irányítja, így ez a magyar jogszabályok szerint nem is tekinthető két önálló fékrendszernek, emiatt, mint az a BKV honlapján is olvasható, a francia cég derogációt kért az NKH-tól az OVSZ idevágó előírásaira. A kérelem elbírálása folyamatban van. Információink szerint amikor a tesztek során váratlan áramszünetet modelleztek, mindkét fékrendszer leállt, a vagont csak a vészfékkel lehetett megállítani.

Az új Alstom vagon érkezése: nem diadalmenet egyelőre (Fotó: Magócsi Márton)
Egyelőre sem az NKH, sem az Alstom kommunikációs cége nem kívánt reagálni a Hírszerző megkeresésére, mondván, hogy a vizsgálat határideje július 31., csak azután adnak tájékoztatást. Így arra a kérdésünkre sem kaptunk választ, igaz-e az az információ, hogy az NKH által felkért külső szakértő szintén negatív véleményt fogalmazott meg.
Az Alstom kocsik körül már többször merültek fel problémák. A féken kívül a kerekek kopása , ami a legnagyobb gondot okozza egyelőre. Héri József, a BKV műszaki igazgatója a Fővárosi Közgyűlésben a nyár elején beszélt arról, hogy a kerékkopásokra ők is kértek magyarázatot a franciáktól, és a kapott válaszokat nem fogadták el, jelezték a problémát az NKH-nak.
Mi lesz, ha nem?
Korábban a Hírszerző is beszámolt róla, hogy a BKV mostani vezérigazgatója feljelentést tett, mert az előző vezetés az Alstom kocsik szín-, és formatervezésére, valamint ergonómiai kialakítására két céggel is leszerződött ugyanazon a napon , a cégek szintén egy nap teljesítették a feltételeket, és mindketten megkapták a pénzt, pedig az Alstom végül a széria felszereléssel szállítja majd a vagonokat.
Már, ha egyáltalán megkapják rájuk az NKH engedélyét. Ha a hatóság végül mégis nemet mond, azzal ismét komoly csúszást szenvedhet a 4-es metró beruházása, és valószínűleg senki nem fogja tudni megmondani, mikor cserélhetik le a régi, szovjet gyártmányú vagonokat a 2-es metró vonalán.
A BKV egyébként, mint az a cég honlapján a témával foglalkozó 42. kérdésben is olvasható, már több mint 30 milliárd forintot kifizetett az Alstomnak, előlegként.
forrás : hirszerzo.hu
|