A sárga földalattjáró
2008.08.15. 05:09

„Könnyed életet élünk, / mindünknek meg van minden, ami kell, / kék az ég, és zöld a tenger / A mi sárga tengeralattjárónkon“ – ezt a klasszikus Beatles-szöveget, a Yellow Submarine-ét véltem távolról hallani, miközben a Mexikói úti remízben hallgattam azt a sok szépet, amit a kisföldalatti üzeméről mesélt Sziva György szolgálatvezető és Kiricsi Karola BKV-szóvivő.
Az új paraméterkönyvnek megfelelő menetrend bevezetése a kisföldalatti vonalán azzal kezdődik majd, hogy betáplálják itt a forgalomirányító központ rendszerébe.
A legpontosabb közösségi járműve Budapestnek a kisföldalatti. Annak ellenére, hogy a legsűrűbben közlekedik – sűrűbben még a 4–6-os villamosoknál és a 2-es metrónál is –, majdnem tökéletesen, 99,8%-ban tartja a menetrendjét, miközben évente több százezer menetet teljesít.
A Mexikói úti telephely egyik helyiségében a légiirányítókéhoz hasonló monitorokon követi nyomon a menetirányító diszpécser az egész vonal kocsiforgalmát, a feszültségszintől a fényjelzések és váltók működéséig, állandó rádiós kapcsolatban a járművezetőkkel.
Az utasforgalmi diszpécserrel együtt további 12 tévéképernyőn kísérhetik figyelemmel azokat a képeket, amelyeket az állomásokon elhelyezett 76 kamera továbbít ide. A komputerek minden munkafolyamatot rögzítenek, így utólag visszakereshető min¬den történés, hogy elemezhessék vagy felhasználják az oktatásban.
„Megvan minden, ami kell“. Kivéve például, hogy az ellenőrök munkáját – amire a legtöbb a panasz – adatvédelmi okok miatt nem lehet rögzíteni a rendszeren keresztül, és ha lehetne, sem használható fel egyelőre bizonyítékként.
És a sárga tengeralattjárón nagyon családias valóban a légkör – ahogy a szóvivő kiemelte –, mert itt „még megszámlálható mun¬katárs“ dolgozik. A hát¬só műhelyek környékén ez már úgy hangzik, hogy 5 fős váltócsoportokban dolgoznak – ami betegállomány vagy szabadság miatt jellemzően kevesebb –, ezért mindenkinek minden javítást meg kell tudni csinálni az elektromos szereléstől a hegesztésig, és nonstop telefonközelben kell lenni.
Meg¬hi¬básodás¬kor nincs idő kecmecre, mert az összesen 23 járműves flottából jelenleg három a főműhelyben áll, egyetlen azonnal bevethető tartalék van csupán. Hi¬¬¬vatalosan az egyedi gyártású, 30 év körüli járművek alkatrész-utánpótlásával sincs gond.
Ám¬bár az egyedi alkatrészek és kiegészítők kisszámú gyártása jóval költségesebb, és általában a közbeszerzésnél örülnek, ha egy-két hozzáértő pályázó akad, nemhogy az előírásoknak megfelelő számú. Az itt dolgozók 2000 óta mégis egyharmadára csökkentették a meg¬hibásodásokat a vonalon.
Azt mondja az üzemi vágány mellett egy ember – „a man who sailed the sea / and he told us of his life / in the land of submarines“ –, hogy itt dolgozni szenvedély meg kicsit rang is. Egy-két év mire egyáltalán betanul az ember, dolgozik, mint a güzü – és közben egy évszázados történet részesévé válik.
forrás : metropol / Sipos Zoltán
|