KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Július
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Nem bír el a porszennyezéssel Budapest

Nem bír el a porszennyezéssel Budapest

  2011.06.20. 05:27

 

Mentességet kért még 2008-ban Magyarország az Európai Bizottságtól azért, hogy legyen idő az uniós határértékre leszorítani a levegő porszennyezését, mérsékelni az úgynevezett szállópor-koncentrációt. A mentesség több zónára, így Budapestre is vonatkozik, de június 10-én lejárt. Az elmúlt három évben a szennyezés egyre nőtt, a szükséges intézkedések pedig csak a tervek szintjén léteznek.
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

Nyolc hónappal rövidíti meg az uniós polgárok életét a finom részecskeméretű légszennyezés - 2000-ben készült ez a statisztika, amely alapján az Európai Bizottság 2005-ben határértéket szabott a 10 mikronnál kisebb részecskeméretű (PM10) szállóporszennyezésre (egy mikron, vagyis egy mikrométer, a milliméter ezredrésze).

Magyarországon ennél sokkal rosszabb a helyzet: ha betartanánk az összes előírást, akkor is legfeljebb 2020-ra érnénk el ezt a szintet - derül ki abból a hatástanulmányból, amely a légszennyezés-csökkentő intézkedésekről készült Brüsszelben. Minél kisebb egy részecske, annál veszélyesebb az egészségre, mert annál mélyebbre képes behatolni az emberi szervezetbe. Magyarországon a 2,5 mikronnál kisebb, azaz finom részecskeméretű (PM2,5) légszennyezésnek évente mintegy 16 ezer ember halálához van köze 2005-ös adatok szerint.

Évente harmincötször lépheti túl egy uniós tagállam szennyezése a határértékeket - ezt az idén már márciusig elértük. A szállópor egészségügyi határértéke egy évre számítva 40 mikrogramm köbméterenként, egy napra számítva pedig 50 mikrogramm.

Nemcsak a kipufogóból jön a szállópor

A szállópor-koncentráció rövid távú emelkedése izgatja a nyálkahártyát, köhögést és nehézlégzést válthat ki. A tüdőben felszívódva gyulladásos folyamatot indíthat el, amelynek következtében fokozódik a vér alvadékonysága, vérrögösödés léphet fel, tehát a szállópor már a legkisebb mennyiségben is káros - erre hívja fel a figyelmet az Országos Környezet-egészségügyi Intézet. Az asztma és a krónikus légcsőhurut tünetei hevenyebbé válnak a PM10 miatt, nő a szív- és érrendszeri megbetegedések száma. A kültéri levegő szállópor-tartalma miatt hosszú távon jelentősen csökken a várható élettartam a szív- és érrendszeri, a légzőszervi betegségek, valamint a tüdőrák okozta halálozás miatt.

A levegőben kialakuló szállópor-koncentrációt alapvetően két tényező határozza meg: a kibocsátás (lásd szektoronként a grafikonon) és az időjárás. A szállópor emberi eredetű forrásai közül legfontosabbak a fa- és széntüzelés során levegőbe kerülő égéstermékek, valamint a gépjárművek kipufogógáza.

Városokban ehhez jön még a nem kipufogógáz-eredetű por, amely fékezéskor vagy az útburkolat és a gumiabroncsok kölcsönhatása során képződik - és a PM10-részecskék 30 százalékát teszi ki. A Vidékfejlesztési Minisztérium szállópor-csökkentési programcsomagjában ennél is magasabb, 50-85 százalékos arány olvasható.

"Jelentősen megnőtt a szállópor-mintákban a rendkívül mérgező antimon, a réz és a cink. Előbbi kettő az új, azbesztmentes fékbetétek kopásával, utóbbi pedig a gumiabroncsokból származik" - teszi hozzá Salma Imre, az ELTE Kémiai Intézetének egyetemi tanára, azzal kiegészítve a fentieket, hogy Budapesten az átmenő teherforgalom az egyik legnagyobb szennyező. A népsűrűség és a forgalmi adatok alapján a főváros lakosságának 20 százaléka jelentős mértékű, 60 százaléka mérsékelt és 20 százaléka kisebb mértékben szennyezett környezetben él.

Szociális környezetszennyezésm/b>

Magyarországon a közlekedés, a lakosság és az ipar a legnagyobb szállópor-kibocsátó. Az összkibocsátásban a közlekedés részaránya településenként és régiónként változó, de a nagyvárosok területén mindenképpen a legnagyobb. A gazdasági válság miatt az országos energiatermelés 17 százalékkal visszaesett, ám mivel egyre nagyobb mennyiséget adnak el közlekedési célra gázolajból, és egyre többen tüzelnek fával (és növényi hulladékkal, összefoglaló néven biomasszával), a légszennyezés nemhogy csökkent volna, hanem 2007-től folyamatosan nő.

kép=

A hagyományos kályhák szennyezik a levegőt

Új légszennyezési jelenség figyelhető meg Magyarországon, figyelmeztet Török Szabina, a KFKI Atomenergia Kutatóintézet Sugárvédelmi és Környezetfizikai Laboratóriumának vezetője. "Az elszegényedett falvakban egyre több mezőgazdasági hulladékot és fát égetnek olyan tüzelőberendezésekben, amelyekben semmiféle részecskecsapda nincs."

A háztartási tüzelés télen rengeteg apró településen rontja a levegő minőségét, ráadásul ezt a tüzelési módot többnyire rosszul keveredő légköri helyzetben, télen és az esti órákban alkalmazzák, amikor a légszennyezettség hígulásának meteorológiai feltételei nem adottak. Hogy pontosan mennyivel romlik emiatt a levegő minősége, nem tudni, mert erre vonatkozóan speciális méréseket kell végezni.

Néhány magyar kisvárosban végzett mérés alapján megállapítható, hogy az esti és éjszakai órákban a fa- vagy természetes eredetű hulladék tüzeléséből származó részecskék aránya a elérheti a 40 százalékot a finom részecskék között. Ezekről a tendenciákról egyelőre igen kevés adattal rendelkezünk, ezért feltétlenül bővíteni kellene a vizsgálatba vont települések körét, mivel országosan ez a légszennyezőforrás igen sok embert érinthet - teszi hozzá a szakember

Az [origo] által megtekintett minisztériumi adatbázis - melyet a Levegő Munkacsoport bocsátott rendelkezésünkre - szerint a fosszilis tüzelőanyagokat nézve már 2007-ben 8500 tonna volt a háztartások PM10-kibocsátása, 5700 tonna a szállítás és közlekedés együttvéve, valamint 5300 tonna az ipari kibocsátás. Az adatokból jól látható, hogy a háztartások kétharmad annyi szállóport engednek a levegőbe, mint az ipari üzemek és a járművek összesen.

Hatékonyan is lehet mezőgazdasági hulladékkal fűteni

A biomassza-égetés szabályozását sürgette a Levegő Munkacsoport (LMCS) is abban a levélben, amelyet még 2010 szeptemberében írt Olajos Péter klíma- és energiapolitikai helyettes államtitkárnak és Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkárnak. "A szociálisan rászorulóknál támogatjuk a lakossági biomassza-égetést, de szükségesnek tartjuk a tüzelőberendezések kibocsátásának szigorítását. Választ azonban a mai napig nem kaptunk a levelünkre" - mondja Lenkei Péter, a LMCS Környezeti Tanácsadó Iroda vezetője. Jóllehet a korszerű és nem korszerű tüzelőberendezés kibocsátása között (ugyanolyan műszaki specifikáció mellett) harmincszoros különbség lehet.

A földrajzi adottságok is felelősek a porszennyezésért
Magyarországon hat éve mérik a szállópor mértékét, 2007-ben alakított ki az Országos Meteorológiai Szolgálat a lakott települések szennyező forrásaitól távol mérőállomást a háttérszennyezettség mértékének rögzítésére. "2010-ben még ott, az alföldi K-pusztán is negyvenhatszor mértek túl magas értékeket" - mondja Ferenczi Zita légkörkémikus, az OMSZ levegőkörnyezet-elemző osztályának munkatársa. Ez nem feltétlenül a magas szennyezettségre utal, inkább arra, hogy hazánk tekintetében módosítani kellene a határértékeket. Az ország földrajzi adottságai ebből a szempontból kedvezőtlenek, mert medencében terül el, ahol csekély a szintkülönbség és a légmozgás. "Télen gyakran alakul ki hideg légpárna, amelyben függőleges irányban nem mozog a levegő. Ha ráadásul hideg is van, a légpárna üvegburaként borul a városra, megakadályozza a szennyező anyagok távozását" - magyarázza a légkörkémikus.

Nagy hidegben a lakosság szénnel vagy fával rásegít a gázfűtésre, ami súlyosbítja a helyzetet. 2009-ben volt olyan nap, hogy Budapesten légköbméterenként 300 mikrogramm fölötti értéket mértek, de K-pusztán is köbméterenként 160 mikrogrammot. Az OMSZ kimutatásaira támaszkodva még korábban többször kérte a Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Minisztérium, hogy környezeti adottságai okán Magyarország részesüljön egyéni elbírálásban - nyáron ugyanis nem mutatnak a műszerek határérték-túllépést.



Gázüzemű buszokkal lehetne visszaszorítani a porszennyezést

A közlekedési szektorban a PM10-kibocsátás 70 százalékát a tehergépkocsik és az autóbuszok adják. A közúti járműállomány ugyan az utóbbi években 1-1 százalékkal fogy, de míg az átlagéletkor 2006-ig csökkent, azóta a személygépkocsiké enyhén, a teherjárműveké határozottan nő, derül ki a Magyarország környezeti állapotáról készült 2010-es minisztériumi összefoglalóból. Tény, hogy a közlekedésben mutatkozik a legtöbb beavatkozási lehetőség, de van, ami nem javítás kérdése: "Az ember tiszta levegőhöz való joga felülírja a szabad helyváltoztatáshoz való jogát, hiszen utóbbihoz nem tartozik hozzá, hogy a helyváltoztatást - ha erre más, alternatív lehetőség adódik - autóval tegye" - mondja erről Pénzes László, a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) Járműtechnikai Tudásközpontjának vezetője.

kép=

Járókelők egy budapesti megállóban szmogriadó idején

A PM10-szennyezés legnagyobb mértékben a dízelüzemű járművek, vagyis a szállítás rovására írható. A hazai járműpark állapota (főleg a nagyméretűeké) vegyes: az állami tulajdonban lévő járművek elöregedtek, a magánvállalkozók járművei - önnön érdekükből - általában korszerűek. Ám a tömegközlekedés kemény dió: a teherautókat ugyanis ki lehet szorítani a városokból, de az autóbuszoknak oda kell menniük, ahol az utazóközönség él. Ráadásul mind a Volán, mind a BKV tulajdonában az EU-átlaghoz képest 8-10 évvel idősebb járművek vannak (a BKV és Tarlós István főpolgármester több ízben bejelentette: ezerszáz kiöregedett buszt kellene kicserélni Budapesten, de nincs rá pénz). E járművek még újkori állapotukban sem volnának képesek a mai környezetvédelmi követelményeknek megfelelni.

Szükségből erényt kovácsolni

A Közlekedéstudományi Intézet szerint a viszonylag kis változás is több, mint a semmilyen. Ha nincs pénz járműcserére, megfontolandó a földgázüzemre való átállás. Ennek viszont korlátja a nagy járulékos beruházási igény (töltőállomás, infrastruktúra). "A délszláv országokban, Csehországban és Szlovákiában így újították fel a buszokat, Ukrajnában kétszázezer nagyjárművet. Olaszország sok városában a kukásautókat üzemeltetik sűrített földgázzal" - mondja Pénzes László. Kedvező tarifapolitikával elgondolkodtató lehet bármely üzemeltető számára önköltségen átállítani gázüzemre a járművet. A beruházás hosszú távon megtakarítást hoz, és tisztább környezetet eredményez.

A kipufogóra szerelhető részecskeszűrő hasonlóan hatékony, de csak akkor, ha a jármű legalább közepesen jó műszaki állapotú. A Levegő Munkacsoport már elindította a maga kampányát Szűrőt a dízelekre, ne az emberekre! címmel.

kép=

Párizsban elektromos kukásautókkal csökkentik a lég- és zajszennyezést májustól

A Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) részletes intézkedéscsomagot állított össze a szállóporszennyezés csökkentésére. Ebben egyebek között az szerepel, hogy a nehézjárművek üzemeltetői fizessenek a használattal arányos útdíjat, a járművek után a szén-dioxid- és a porkibocsátás szerint kelljen adózni, tartsanak ökovezetési képzést hivatásos és nem hivatásos sofőröknek, de az is, hogy a dízelüzemű kamionok helyett hibridüzeműek járjanak az utakon és közlekedjenek hidrogénhajtású autók is Magyarországon. Fontos még a közutak pormentesítése is (a teljes dokumentumot itt töltheti le ).

A minisztérium számításai szerint az intézkedéscsomaggal 10-15 százalékkal csökkenthető a PM10-kibocsátás, ami akár 20 százalékkal is mérsékelheti a por koncentrációját - közölte kérdésünkre VM sajtóirodája. A program szigorú fellépést sürget az illegális égetések ellen, cserébe a hulladék házi komposztálását javasolja, amelyhez támogatási rendszer is szükséges - áll a minisztérium válaszában. "A hatályos európai jogszabályoknak megfelelően emellett javítani kell az épületek energiahatékonyságát is. Kiemelten fontos, hogy a lakosság rendszeres tájékoztatást kapjon a közlekedés környezeti hatásairól, amely felhívja a figyelmet az egyén felelősségére. Az intézkedési program közigazgatási egyeztetése befejeződött, és hamarosan a kormány elé kerül" - közölte az [origo]-val a VM sajtóirodája. Az intézkedéscsomagot véleményezve Pénzes László, a Közlekedéstudományi Intézet szakértője megjegyezte, az elsőre elrugaszkodottnak tűnő javaslatok azért kerülhettek bele, hogy "szem előtt legyenek".

Kis részecskeismeret
A porrészecskék mérete néhány nanométertől néhány tíz mikrométerig (a hajszál vastagságának tizedéig) terjedhet. A részecskék - méretüktől függően - tipikusan néhány órától tíz napig tartózkodnak a levegőben. A durva részecskék mechanikai folyamatok révén elsősorban természetes forrásokból származnak; például a felszín aprózódásával keletkeznek, és ezért főleg kőzetalkotó elemeket tartalmaznak. A finom részecskék a levegőben képződnek, városi környezetben főleg emberi tevékenységhez kapcsolódó (antropogén) folyamatokból. Durva részecskékből általában néhány tíz darab található egy milliliter városi levegőben, míg a finom részecskék száma meghaladhatja a százezret is.

Ami a nem kipufogógáz-eredetű légszennyezést illeti, a fékbetétek elhasználódásának mértéke mintegy 15 mg kilométerenként a személygépkocsiknál; a lekopó anyag mintegy 30 százaléka szállóporként a levegőbe kerül. A személygépjárművek gumi futófelületének kopása kilométerenként 10-100 mg, amely szintén a levegőt szennyezi. A dízeljárművek akár egy nagyságrenddel is több kormot bocsátanak ki a kipufogógázban, mint a benzinüzeműek. A poros környezetben az intenzív forgalom ráadásul fokozottan hátrányos, mert a járművek ismételten felverik a már kiülepedett port. (További részletek a Természet Világa cikkében.)



forrás és szerző : origo.hu /Hiver't-Klokner Zsuzsanna


Az eredeti írás itt olvasható

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

&#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal