KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Június
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Hoffmann Rózsa az új ember kovácsa

Hoffmann Rózsa az új ember kovácsa

  2011.01.12. 05:45

 

Az új közoktatási törvénnyel és Nemzeti alaptantervvel várhatóan újra megváltozik az oktatáspolitika embereszménye. Úgy tudjuk, ezentúl a diákoknak „hazánk mélyreható társadalmi-politikai átalakulásának, országunk új alkotmányos rendjének” megfelelő emberként kell majd elhagyniuk az iskolát. Íme, néhány korábbi és az idei "új ember kovácsa"- elképzelés.
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

A neveléstörténeti könyvek alaptézise, hogy minden társadalom kialakítja a maga embereszményét. Az ezt megalapozó nevelési elképzelések egyrészt leírják a - minden gyerekre érvényes és kötelező - társadalom által megkövetelt tipikus személyiségjegyeket, másrészt a kívánt egyéni képességeket, tulajdonságokat.

A nevelési célok ezért nem állandó kategóriák, hanem korok, nemzetek, egyének szerint változnak. A spártaiknál például a cél nyilván a jó katonák nevelése volt leginkább, mondjuk, Rousseau szerint a természetes ember kiművelése, a Magyar Szocialista Munkáspárt szocialista embertípusokat szeretett volna faragni a diktatúra iskoláiban.

A nevelési célok történeti alakulása:

1. Spártai nevelés: - jó katona.
2. Athéni nevelés: - a szépnek és jónak egységesítése, az értelem és szép testkultúra
3. Római nevelés: - erős ember, római polgár (erő, hatalom)
4. Zsidó nevelés: - istenfélő ember
5. Keresztény nevelés: - szent ember; az egyház parancsai szerint élni, a túlvilági boldogságot elnyerni. Aki tökéletes ember annak le kell mondania a világi élet örömeiről. Célja, az Istennel való egyesülés és szeretet.
6. Reneszánsz nevelés: - homo universalis; perfecta humanitás (egyetemes, tökéletes)
7. Reformáció nevelése: - vallásos ember
8. Locke nevelése: - gentleman embereszmény kiművelése (világias, művelt, hasznos)
9. Rousseau nevelése: - a természetes ember kiművelése, természethez való visszatérés
10. Pestalozzi nevelése: - emberiesség, humanitás kifejlesztése
11. Herbárt nevelése: - az erény, erkölcsösség, jellemszilárdság kifejlesztése
12. Kármán Mór nevelése: - erényes életre felkészítés
13. Finánczy Ernő nevelése: - az ember erkölcsösségének kialakítása, vallási alapú
14. A szocialista nevelés: - a sokoldalúan, mindenoldalúan fejlett, harmonikus ember-eszmény kialakítása. Ez nem valósulhatott meg a gyakorlatban, mert nem volt lényeges jelentéstartalma, és nem volt a nevelés számára cselekvési minta.
15. Korunk nevelése: - A nevelés megújulásának lehetünk tanúi. A nevelési koncepciók általában beszélnek a leendő állampolgár neveléséről, konkrétan megjelölik a szükséges személyi, tárgyi és hatásbeli feltételek körét, amelyek a kívánt eredmény eléréséhez szükségesek.

1992. UNESCO Nemzetközi Nevelésügyi Konferenciáján megfogalmazták korunk nevelési célját: Az emberi lény globális fejlődésének érvényesítése, amely egész életen át folyik és a legteljesebb kibontakozást célozza intellektuális, fizikai, érzelmi, erkölcsi és spirituális szinten.

Forrás: Eduline

Az elképzelések persze nem biztos, hogy maradéktalanul megvalósulnak. Kérdés például, mennyire felelnek meg az 1995 előtt végzettek a szocialista embertípusnak, vagy az 1995 után iskolába kerülők a felelős, demokrata állampolgárképnek. Mégis érdemes áttekinteni, az eszményi embertípust tekintve milyen „kimeneti követelményeket” képzelt el - vagy Makarenko szavaival: milyen új embert akart kovácsolni - a magyar oktatásvezetés a világháború óta.

Magyarországon a 20. század közepétől is már legalább ötször módosult a kormány által kívánatosnak leírt – és az oktatási törvényekből, tantervekből kiolvasható - mintapolgár (mintaelvtárs), és várhatóan idén is új elképzelésekkel ismerkedhetünk meg.

1946: művelt, önnevelésre képes ember

a politikai céljai elérésének eszközévé kívánta deformálni a társadalmi szervezeteket

1946-ban, Keresztury Dezső minisztersége idején adták ki a „Tanterv az általános iskola számára” című, viszonylag korszerű elvek alapján készült dokumentumot, amely így fogalmazott: az „általános iskola célja, hogy a tanulót egységes, alapvető nemzeti műveltséghez juttassa, mindenirányú továbbnevelésre és önnevelésre képessé tegye és közösségi életünk tudatos tagjává nevelje."

Bár már ekkor is a szovjet megszállók jelölték ki az ország kényszerpályáját, de még fenntartották a demokrácia látszatát. Nem sokáig. A két év múlva valós hatalomra jutó kommunista párt már nyíltan a politikai céljai elérésének eszközévé kívánta deformálni a társadalmi szervezeteket, a tudományos életet, az irodalmat, a művészetet és úgy tekintett az iskolára is, mint az engedelmes állampolgárok nevelésének eszközére. Az oktatásügy is a pártpolitika "szolgálólányává" lett.
 

kép=

Új embert farag az új iskola
 

1950: a szocializmust építő állampolgár

Az 1950-es szocialista tanterv már azt tűzi ki célként, hogy az iskola "tanulóifjúságunkat Népköztársaságunk öntudatos, fegyelmezett állampolgáraivá, a dolgozó nép hűséges fiává, a szocializmus építőjévé nevelje". A "fegyelmezett állampolgárrá nevelés” akkoriban nem jelentett mást, mint olyan alattvalói magatartás kialakítását, amely megfelel a monolitikus államhatalom, a diktatórikus parancsuralmi rendszer igényeinek.

a tanterv és a tananyag sugározza a marxizmus-leninizmus ideológiáját A Magyar Dolgozók Pártjának ugyanebben az évben hozott közoktatási határozata azt sürgette, hogy "olyan ütemben, amennyire csak gyakorlatilag megvalósítható, a tankönyvek, a tanterv és a tananyag sugározza a marxizmus-leninizmus ideológiáját", emellett felszólított a "klerikalizmus" és a "burzsoá ideológiák" elleni harcra.

1963: kommunista ember

1956-ban elkezdődött ugyan egy jó irányba mutató oktatási reform tervezése, de a forradalom és a megtorlás felülírta ezeket az elképzeléseket. Az 1961-ben becikkelyezett új oktatási törvényre épülő, 1963-ban kiadott tanterv (már a címe is sokat mondó: Tanterv és utasítás) leszögezi: "Az általános iskola célja, hogy megalapozza a kommunista ember személyiségének kialakítását. Ennek érdekében nyújtson mindenkinek egységes, korszerű alapműveltséget, egész oktató-nevelő munkájával céltudatosan fejlessze bennük a kommunista emberre jellemző erkölcsi tulajdonságokat, neveljen úgy, hogy a tanulók szeressék szocialista hazánkat és más országok népeit, becsüljék a munkát és a dolgozó embert, vegyenek részt társadalmunk célkitűzéseinek megvalósításában, valamint tegye képessé őket arra, hogy hazánknak és a jövő társadalmának mindenoldalúan fejlett, öntudatos dolgozóivá és védelmezőivé válhassanak".

megalapozza a kommunista ember személyiségének kialakítását Érdekes, hogy míg az 1950-es tantervben a „szocialista”, addig 1963-ban a "kommunista” embertípus az elérendő cél.

A hatvanas évek második felétől elindultak korszerű kutatások, kísérletek, és a hagyományostól eltérő módon működő iskolák, valamint megjelentek különböző modern tankönyvek is. 1972-ben ugyan kiadott az MSZMP egy felemás hatású és irányú oktatási párthatározatot, de a következő tanterv csak 1978-ban jelent meg.

1978: a szocialista államot építő állampolgár

Az általános iskolai nevelés és oktatás terve szerint „az iskola célja, hogy megalapozza a szocialista ember személyiségének az ismeret-világnézet-magatartás egységében történő kialakítását, a társadalmi műveltség alapvető javainak az életkor lehetőségeit figyelembe vevő feldolgozása útján, építve a fiatalok munkájára, közösségi tevékenységére, tapasztalatira.”

alakítsa ki a tanulókban a dialektikus és történelmi materialista világnézet alapjait Fontos elv volt ennek részeként többek között, hogy céltudatosan alakítsa ki a tanulókban a dialektikus és történelmi materialista világnézet alapjait, és fejlessze a szocialista emberre jellemző tulajdonságokat. „Cél, hogy az általános iskola, tegye képessé a fiatalokat arra, hogy cselekvően vegyenek részt a fejlett szocialista társadalom építésében: hazánk aktív állampolgárává, öntudatos védelmezőivé válhassanak.”

1995: demokrata, önmagát kibontakoztató állampolgár

A „78-as tantervet” a rendszerváltásig, sőt tulajdonképpen 1995-ig használták az iskolák. Az új közoktatási törvényt 1993-ban szavazta meg a Parlament, az ennek alapján megszerkesztett Nemzeti alaptantervet (NAT) 1995-ben adta ki a kormány Fodor Gábor oktatási minisztersége idején. „A NAT követelményeit a demokrácia értékei hatják át” – olvasható a bevezetőben. A NAT „olyan demokratikus magatartásra kíván felkészíteni, amelyben az egyén és a köz érdekei egyaránt megfelelő szerephez jutnak.” Az alaptanterv „fontos szerepet szán a nemzeti hagyományoknak, valamint a nemzeti azonosságtudat fejlesztésének, beleértve az ország nemzetiségeihez, etnikumaihoz tartozók azonosságtudatának ápolását, kibontakoztatását. A NAT követelményeinek meghatározásakor ugyanakkor az európai, humanista értékrendre, azokra a tartalmakra összpontosít, amelyek Európához tartozásunkat erősítik.”

az egyén és a köz érdekei egyaránt megfelelő szerephez jutnak A dokumentum hangsúlyozza továbbá az egyének és az állam, a társadalmak felelősségét az emberiséget és az egyes közösségeket egyaránt fenyegető veszélyek csökkentésében. Kiemeli a különböző kultúrák iránti nyitottságra, megértésre való nevelést. Olyan iskolai pedagógiai munkát feltételez, amelyben a tanulók tudásának, képességeinek, egész személyiségének fejlődése áll a középpontban, figyelembe véve, hogy az oktatás, a nevelés színtere nemcsak az iskola, hanem a társadalmi élet és tevékenység számos egyéb fóruma is.

Az 1993-as közoktatási törvényt bevezetése óta számos alkalommal módosították, a NAT-ot háromévente felülvizsgálták. (Legutóbb 2007-ben.) Az első Orbán-kormány bevezette a NAT-ra épülő kerettanterveket. Az oktatáspolitikai embereszményt e módosítások azonban mindeddig nem érintették lényegesen.

2012: a Nemzeti Együttműködés polgára

A jelenlegi, Hoffmann Rózsa nevével fémjelzett oktatáspolitika viszont gyökeres változást ígér. Újraírja mind az oktatási törvényeket, mind a Nemzeti alaptantervet és a kerettanterveket. Azon túl, hogy a hírek szerint újra rögzítik, központilag előírják, pontosan milyen tananyagokat kell elsajátítania minden egyes gyereknek (ettől egy-egy iskola 10-15 százalékban térhet el), a dokumentumoknak be kell mutatniuk, milyen embereszményt képzelnek el a Szalay utca mai „lakói”. Hoffmann Rózsa ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy már 2011 első félévben szeretnének kiállni a nyilvánosság elé az új NAT tervezetével, az egyeztetések már megkezdődtek.

megfogalmazza azt az eszmei-erkölcsi értékrendet, amely a nevelés és oktatás területén hivatott szolgálni hazánk mélyreható társadalmi-politikai átalakulását, országunk új alkotmányos rendjét Annyira megkezdődtek, hogy már novemberben készült egy előkoncepció, amelyben felsejlik némileg a Hoffmann Rózsa-féle embereszmény. Az fn.hu birtokába jutott dokumentum a konkrét változások között külön is említi, hogy újra kell definiálni a NAT funkcióját, küldetését, értékrendszerét. Többek között kiegészül a bevezető az alapelvekkel, mely az általános nevelési célok, értékek megfogalmazása mellett a gyerekek, pedagógusok, szülők (családok) együttműködésének szükségességét és a közösségi értékek szerepét emeli ki.

Példaként említi a koncepció az alábbi – az új embertípust leíró - mondatot is: „A NAT másik kiemelten fontos szerepe, hogy megfogalmazza azt az eszmei-erkölcsi értékrendet, amely a nevelés és oktatás területén hivatott szolgálni hazánk mélyreható társadalmi-politikai átalakulását, országunk új alkotmányos rendjét”.

A koncepció az új NAT szerinti első évfolyamot a 2012-2013-as tanévre prognosztizálja. Ez most úgy tűnik, csúszhat, mert idén tavasszal már a tervek szerint nem tárgyal a kormány a közoktatási törvényről, így a NAT-ról sem. Bár Hoffmann Rózsa kijelentette, hogy ennek ellenére megpróbálják még idén tavasszal „átverni” a kormányon.

A csúszás azt jelentené, hogy a nemzeti együttműködésre kiképzett gyerekek egy-két évvel később kerülnek ki az iskolapadból.

forrás és szerző : fn.hu / Balla István


Az eredeti írás itt olvasható

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

&#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal