KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Június
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

Autó-Motor

Autó-Motor : Ráharaptak a magyar autósok az alkoholra

Ráharaptak a magyar autósok az alkoholra

  2010.10.18. 05:11

 

Tizenkétszer annyi E85-ös üzemanyagot vesznek az autósok, mint egy évvel ezelőtt. A legtöbben fele-fele arányban tankolják a 250 forintos E85-öt és a 340 forintos benzint, ennél többet spórolni csak átalakító elektronika beszerelésével lehet. Mi az előnye és a hátránya az E85 tankolásának, miért nem használhatják az átalakítókat a legtöbbet fogyasztó teherautósok, miért nem kellenek senkinek az eleve bioetanol-kompatibilis autók, és mit lépnek a politikusok?
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

"Rájöttek az emberek, hogy sokat spórolhatnak, ha felesben tankolnak. Csaknem száz forinttal olcsóbb az E85, mint a 95-ös benzin" - meséli tapasztalatait egy zalaegerszegi kútkezelő. Hozzá hasonlóan az összes többi benzinkutas azt felelte megkeresésünkre, hogy jelentősen megnőtt az elmúlt fél évben a bioetanol-alapú üzemanyagot tankolók aránya. Mint mondják, a bátrabbak még a fél tanknál is többet nyomnak a kocsijukba, pedig ez átalakítás nélkül már kockázatos.
 

kép=

Tisztán látszik a különbség az egyik budapesti magánkút oszlopán: 98-as benzin 343 forint, 95-ös benzin 334 forint, ezzel szemben az E85-ös csak 247 forint
 

Mi az az E85?

Teljesen szabványos üzemanyagfajtáról beszélünk, amely általában 70-86 százalékban bioetanolt, és 30-14 százalékban normál benzint plusz számos adalékanyagot, például korróziógátlót tartalmaz. Az E85 alapja a színtelen, de vízmentes etil-alkohol, amely Magyarországon kizárólag Szabadegyházán készül kukoricából.

Előnye, hogy jóval olcsóbb a 95-ös benzinnél, ráadásul a tisztán E85-tel hajtott járműveknek típustól függően - akár tíz százalékkal -megnő a teljesítményük. A hidegebb égés miatt az átalakító elektronikával felszerelt járművek kevésbé melegszenek, mint a benzint használók, emellett az alkohol tökéletesebben ég el, így például a katalizátor nélküli autóknak sokkal kisebb a károsanyag-kibocsátásuk a használatakor. Ráadásul jóval kisebb mértékben csökkenti bolygónk olajkészletét, mint a benzin előállítása.

Hátránya, hogy többet fogyaszt belőle a motor - akár 20-30 százalékkal -, és ha az átalakítás nélküli sima benzines autóba valaki a felesnél magasabb arányban tankol E85-öt, akkor az akár motorkárosodást okozhat. Mivel az alkohol kenése rosszabb, mint a benziné, ezért az üzemanyagellátó-rendszert is jobban igénybe veheti. Mínusz 5-10 Celsius-fok alatti hőmérsékleten hidegindítási problémák is jelentkezhetnek, ekkor ajánlott a benzin javára módosítani a tankolási arányon. Illetve nem csak az olaj, hanem a felhasználható növényi alapanyag előállításához szükséges termőföld mennyisége is véges.

A vám- és pénzügyőrség (a VPOP gyűjti be a kutak értékesítési adatait) friss statisztikája szerint az E85 iránti kereslet drasztikus nő: 2009 szeptemberében még csak 323 ezer liter fogyott ebből az üzemanyagból Magyarországon, fél évvel később, idén februárban már 664 ezer liter. Az ennél is durvább növekedés márciustól indult be: augusztusban már 3,77 millió liternyi E85-öt tankoltak a magyar sofőrök. Az ugrást magyarázhatja, hogy tavaly nyáron 280-290 forint körül volt a benzin átlagos ára, míg most 340 forint körül van, de járt 350 környékén is.
 

kép=

Tizenkétszer annyi E85-öt tankolunk, mint egy éve
 

Az E85 beszerzése az ország egyes pontjain nehézkes, mivel a hazai kétezer üzemanyag-töltő állomásból csak mintegy 330-nál kapható jelenleg a Green Power fantázianevű E85. Viszont az is igaz, hogy az egy főre jutó E85-kutak tekintetében Európában a második helyen állunk, úgy, hogy jelenleg csak a kisebb hálózatok (Avia, Agip, Oil) és egyes magánkutak kínálják, míg a nagyobbak (Mol, Shell, ÖMV) nem.

Könnyen változhat azonban ez a helyzet a közeljövőben, mivel az országgyűlés gazdasági bizottsága október 5-én általános vitára javasolta "a megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdítására és a közlekedésben felhasznált energia üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséről" című törvényjavaslatot.

Ennek lényege, hogy ha a parlament elfogadja, akkor már idén december 5-étől minden üzemanyag-forgalmazónak kötelező hatszázaléknyi bioüzemanyagot értékesítenie, ellenkező esetben januártól büntetést kell fizetniük. Megkeresésünkre a Magyarországon 365 üzemanyagtöltő állomást üzemeltető Mol tömör válaszban reagált a politikusok döntésére: "nem kommentáljuk" - írták levelükben.
 

kép=

Gyárilag E85-barát típusokat is lehet vásárolni, de a Saabok például jobban fogytak a bevezetéskor, mint a drága benzinár idején
 

"Egy-egy szerdai benzináremelés bejelentése mindig érdeklődést generál" - mondja Égő Ákos, egy átalakítókat gyártó cég, az E85 Tuning Kft. vezetője. Ők több mint három éve fejlesztenek és készítenek olyan elektronikákat, amelyek beszerelése után lehetővé válik, hogy a benzines autó képes legyen károsodás nélkül teljes egészében a 250 forintos E85-tel közlekedni, de egy kapcsolás után maradhat a benzines üzemmód is.

Égő szerint ugyanakkor "jó, ha tíz érdeklődésből egy realizálódik" vásárlás formájában. Hogy pontosan mennyit adnak el havonta a náluk általában 44-48 ezer forintért kínált elektronikából, azt nem árulta el, a benzinkutasok viszont egyértelműen állítják, hogy határozottan emelkedik az átalakított autóval tisztán E85-öt tankolók száma.
 

kép=

Magánszemélyek és cégek is vásároltak a legnépszerűbb magyar bio-típusból, a Flexifuel Focusból
 

A hirdetéseket böngészve 30 ezertől 80 ezerig terjed a kínált különféle átalakítók ára, vagyis átlagos autóhasználat esetén egy-két év kell a befektetés megtérüléséhez a magánszemélyeknek. Többet nyerhetnének a fuvarozó és személyszállító cégek, csakhogy ezek legnagyobbrészt dízelüzemű járműveket használnak. Biodízel nálunk jelenleg nem kapható (legközelebb Ausztriában), és a kocsik átalakítása is nehézkesebb.

Égő szerint könnyebben megoldható lenne a buszok átalakítása. "Magyarországon is volt ilyen tesztjármű, magam is vezettem" - mondja a cégvezető. Léteznek gyárilag bioetanol-fogyasztásra alkalmassá tett tömegközlekedési eszközök is, például a Scania gyárt ilyen dízelbuszokat. Egyébként nem csak a már említett járművek tulajdonosai takarékoskodhatnak az E85-tel, hanem a fűnyírótól a jetskiig számos más, benzinmotorral hajtott eszköznél járható út ez.

Nem újdonság az autóiparban a bioetanol felhasználása, már a legendás Ford T modell is alkohollal üzemelt először 1908-ban. Ráadásul a T-t követő A modell univerzális hajtású jármű volt, ahogy a márkánál ma is nevezik, Flexifuel. Gyárilag E85-kompatiblis személyautókat ma is több márka árul Magyarországon.
 

kép=

Felbecsülni sem lehet a várható fogyasztásnövekedést, ha az összes kút kínálatában megjelenik
 

Elsőként a Saab kínálatában jelent meg BioPower típusjelzéssel, 2006-ban, de szemben az E85 egyre növekvő népszerűségével, ezek iránt mérsékelt az érdeklődés. Érdekes, hogy újdonságként jobban fogytak, mint ma, amikor sokkal drágább a benzin. Az elmúlt négy évben mindössze 31 darab BioPower Saabot sikerült értékesítenie a forgalmazó Polar Mobil Kft.-nek. A legszélesebb választékot ezen a területen a Ford nyújtja, ez a cég is adta el a legtöbbet Magyarországon. Olyan népszerű modelljeiknek van Flexifuel változata, mint a Focus (40 darab eladott jármű) és a Mondeo (8 darab), de a C-Max (20 darab), az S-Max (9 darab) és a Galaxy (2 darab).

A Peugeot is árusít a 308-asból BioFlex néven saját modellt, amelyből eddig mindössze ötöt adtak el (ezt az alkoholos Focushoz hasonlóan kipróbáltuk pár hónapja). "Nem fektettünk energiát és pénzt a modell bevezetésére, de a vásárlók körében sincs kiemelkedő igény rá. Most inkább a hibrid és az elektromos autózás a fő csapásirány, és úgy tűnik, az jobban érdekli az embereket" - mondja Bálint Zsófia, a Peugeot Magyarország pr-vezetője (szeptemberben a Peugeot is elkezdi árulni Magyarországon az első dízel-hibridjét).

A Polar Mobilt vezető Andrew Prest szerint az alacsony értékesítés és a csekély érdeklődés annak tudható be, hogy hiányzik az a kedvezményrendszer, amit máshol (többek között Skandináviában) alkalmaznak, és amely motiválja a fogyasztókat. Ilyenek például az adó- és parkolási díjkedvezmény. Az etanolos hajtás ott is csak "lépcsőfok a zöldebb jövő felé", ugyanakkor Prest szerint "hatékony és kézenfekvő részmegoldás". Már a Saab is teszteli a hetven példányból álló elektromosautó-flottáját, és két év múlva hibrid verzióval is érkezik az új 9-3-as.

forrás : origo.hu

Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

&#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal