Nagykoalíció az autók ellen Budapesten (Galéria)
2010.04.17. 06:43

Folytatódik a Budapest belvárosának forgalmi rendjét gyökeresen átalakító Budapest Szíve program. Az elkészült Budapest főutcája után most kezdődik a Március 15. tér északi részének átalakítása, és hamarosan az Astoria és a Deák tér közti szakasz is átépül. Az autós forgalmat korlátozzák, új díszburkolat, több növény és barátságosabb környezet a cél. 2011-től még jelentősebb átalakítások várhatóak a belvárosban, és a beruházást politikai konszenzus övezi.
Oszsza meg másokkal is
Épp, hogy elkészült Budapest főutcája, folytatódnak tovább a főváros centrumát átrendező beruházások. Szerdán délelőtt sajtótájékoztatón jelentették be a Budapest Szíve program második ütemének megkezdését. Az első ütem a Kálvin tértől a Szbadság térig húzódó, most befejezett Budapest főutcája volt, a második ütem pedig a Hídfőterek és a Kaputérség nevű projektek megvalósítását jelenti.
2011 február végére megújul a Március 15. tér északi oldala, a Belvárosi plébániatemplom és a Piarista tömb (volt ELTE bölcsészkar) előtti elhanyagolt térség. Ez a Hídfőterek projekt első ütemének első szakasza, ami már tavaly szeptemberben kezdetét vette a Piarista épülettömb felújításával. A Piaristák a hatalmas épületet oktatási és üzleti célokra hasznosítják, az épület alatti átjáró, a Piarista köz pedig újra megnyílik a gyalogosok számára.
Most kezdődik meg az épület előtti tér felújítása. Rendbe teszik az elhanyagolt római romokat, megújítják a növényzetet, a tér új díszburkolatot és a gyalogos-közösségi igényeket kielégítő berendezést kap. A beruházásnak ez a része 2,2 milliárd forintból valósul meg, melynek jelentős része uniós támogatás.
Az átépítés egyben az autós forgalom korlátozását is jelenti. A sajtóanyag szerint a "Pesti Barnabás utca - Váci utca – Erzsébet híd által határolt északi térrészen a járműforgalom megszűnik".
"Negyereerre!"
Ahogy a sajtótájékoztatón is elhangzott, a Budapest Szíve program célja a budapesti belváros életminőségi, építészeti és turisztikai-szabadidős nívójának emelése. Ennek legfontosabb eleme csillapítani az autóforgalmat, különösen a megterhelő átmenő közlekedést, ellenben növelni a gyalogosan, kerékpárral bejárható területek nagyságát és minőségét, a zöldfelületeket, valamint fejleszteni a terület tömegközlekedését.

Az erzsébet híd pesti hídfője. A déli oldalon épülnek majd ki a le- és felhajtó sávok, lámpás-zebrás kereszteződésekkel
Kattintson a képre galériánk megtekintéséhez! (Fotó: Magócsi Márton)
A látványos közlekedési változások várhatóan a hídfő-átépítés második szakaszában valósulnak majd meg. Kiszélesítik az Erzsébet híd pesti felhajtóját és megszüntetik a Ferenciek téri alagutat. Az autóforgalom a kiszélesített felhajtón fog majd le- és felhajtani a hídra a Március 15. tér déli részéről, az eddig a hídra ráhordó szűk környékbeli utcák pedig forgalomcsillapítottá válnak. A Március 15. téren a parkolási felület is minimálisra csökken, helyette mélygarázs épül.
A Hídfőterek program második ütemében a Roosevelt tér épülne át. Itt a tervek szerint szintén az autóforgalmi felület csökkentésével "nyitnák ki" a tér közepén lévő, jelenleg megközelíthetetlen zöldterületet. A Március 15. és a Roosevelt teret pedig "új pesti korzó" címszóval kétirányú kerékpárúttal kötnék össze, mely a jelenlegi útpályán épülne meg.
Politikai konszenzus
Szintén két lépésben fog megvalósulni a Budapest Szíve program második ütemének másik projektje, a Kaputérség program. Az első, még idén megkezdeni szándékozott körben az Astoria és a Deák tér közötti szakasz fog átépülni: csökken az autós felület, több fasor fog végighúzódni a téren, átépül a metrólejáró, és a villamos pályát is módosítják, megteremtve a lehetőséget a régóta dédelgetett Bajcsy-Zsilinszky úti meghosszabbításhoz. Hasonlóan lebegtetett elképzelés egyébként a Rákóczi – Szabad sajtó útra és az Erzsébet hídra visszaépíteni a villamos pályát. A Kaputérség első üteme 3,1 milliárd forintba fog kerülni, amiből 2,7 milliárdot az Unió fizet.
A Kaputérség projekt második részében a József Attila utca - Harmincad utca környéke épülne át. Ez kapcsolatot teremtene a Budapest főutcája és a Roosevelt tér között. Itt a legjelentősebb forgalmi változás az Andrássy - Bajcsy-Zsilinszky csomópontot és a Roosevelt teret összekötő, súlyosan leterhelt József Attila utca forgalmának jelentős csillapítása lenne.
Az uniós projektként, kormánydöntés alapján megvalósuló Budapest Szíve program ritka kivételként mind a fővárosi, mind a kerületi vezetés támogatását bírja, illetve mellette állnak különféle szakmai civil szervezetek, például a VEKE is. A program első üteme megvalósult, és uniós támogatást kapott a második ütem mindkét projektjének első része ( a két első szakasz látványterveiért kattintson ide ). A két második rész, vagyis a Roosevelt tér és a József Attila utca környékének átépítésére még nincs uniós pénz, mivel az ehhez szükséges kormánydöntés sem született még meg. A Budapest Szíve program második ütemének teljes megvalósulását 2012-re tervezik.
A program harmadik üteme az Erick van Egeraat által tervezett Városháza Fórum. A Városháza tömbjének felújításával és a Városháza park felé való kibővítésével létrejövő monstre építmény megépítése azonban még csak a kiviteli tervek engedélyeztetésénél tart.
forrás : hirszerzo.hu
|