KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Június
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 
Üzletiszféra, Gazdaság
Üzletiszféra, Gazdaság : Hogyan költ az állam kétmilliárdot egy pénzfejő csapra?

Hogyan költ az állam kétmilliárdot egy pénzfejő csapra?

  2010.03.09. 05:41

 

Úgy tűnik, a közlekedési tárcának ismét sikerült olyan intézkedést foganatosítania, amelyről a szakértőknek első körben csak a nonszensz, nettó hülyeség, "elgurult a gyógyszer" kifejezések jutnak eszükbe. Komolyabbra fordítva: több szakértő szerint is teljesen haszontalan, pazarló és utasellenes a regisztrációs jegyek március elsejével történt bevezetése.

 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

Mint az már köztudott , hétfőtől díjmentes regisztrációs jegyet kell váltaniuk azoknak az utasoknak, akik díjmentesen használhatják a távolsági vonat- és autóbuszjáratokat. Ebbe a csoportba tartoznak a 6 éven aluli gyermekek, a 65 év feletti utasok, a hadirokkantak, a hadiözvegyek és a menekültek.

Az intézkedés nem kis bosszúságot okoz az ingyenesen és nem ingyenesen utazóknak is: a pénztári sorok hosszának megsokszorozódását és az autóbuszok menetidejének növekedését vonja majd magával. A regisztrációs jegyet minden utazásnál meg kell venni, sem bérlet formájában nem váltható, de még retúrt sem lehet belőle kérni.

A kormány azt állítja, azért döntött a regisztrációs jegy bevezetése mellett, hogy pontos adatokat kapjon a díjmentesen közlekedők utazási szokásairól, ami - majd valahogyan - lehetővé teszi a jelenlegi pazarló kedvezményrendszer átalakítását. A kormányszóvivő hétfői tájékoztatása szerint a regisztrációs jegynek köszönhetően pontosan meg lehet majd mondani, hogy ki milyen gyakorisággal, mekkora távolságra veszi igénybe az adott szolgáltatást. Ezzel pedig véget lehet vetni a pazarló és felelőtlen gyakorlatnak, hogy a közlekedési társaságok normatív alapon igényelhetik az államtól az "ingyenes" utazások okozta bevételkiesést.

Kommunikációs öngól?

A regisztrációs jegy viszont pontosan arra nem alkalmas, amit a kormány állít: nem jó a díjmentesen utazók utazási szokásainak felmérésére és az sem fog kiderülni milyen gyakorisággal és mekkora távolságra veszik igénybe a szolgáltatást. Azért nem, mert például a MÁV pénztárgépeiből csak annyit lehet megtudni, hogy hány darab regisztrációs jegyet adtak el, azt viszont nem, hogy az utasok hova utaztak. A vonatjegyek többsége hiába tartalmazza az útvonalat, a pénztárgépek többsége erről nem vezet statisztikát - fejtette ki a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője.

Emiatt továbbra sem lehet majd tudni, hogy melyik vonalon hányan utaznak. A statisztikákból legfeljebb annyi látszik majd, hogy hány regisztrációs jegyet adtak el, de hogy melyik vonalra és ott melyik vonatra, az már nem.

Vitézy Dávid hozzátette, hogy a darabszámról is csak azokról az állomásokról fogunk tudni, ahol egyáltalán van elektronikus pénztárgép. A Volán-buszoknál már valamivel jobb a helyzet, mint a MÁV-nál: ott sem mindenütt, de legalább a gazdagabb társaságoknál van olyan informatikai rendszer, amely alkalmas lesz annak feltérképezésére is, hogy mekkora távolságon veszik igénybe a járműveket az utasok. Eszerint a 24 Volántól sem számíthatunk teljes statisztikára.

Maradtak potyautasok

Akkor sem kapnánk teljes képet az ingyenesen utazókról, ha minden állomáson tökéletes lenne az informatikai háttér, ugyanis, a vasutasoknak és hozzátartozóiknak - körülbelül 300 ezer utasnak! - nem kell regisztrációs jegyet váltaniuk, pedig ingyenesen használhatják a járműveket.

 

kép=

Csak lassan, el ne rontsa! - mondogatják majd a türelmes utasok (Fotó: MTI)

 

Emellett a 65 éven felülieknek sem kell nullás jegyet váltaniuk, ha Budapest területén belül szállnak fel a MÁV vagy a Volán járataira. Tehát, ha ők a főváros területén belül le is szállnak, semmit sem tudunk majd az utazási szokásaikról, ha viszont tovább utaznak, kérdés ki fogja ellenőrizni egy buszon, hogy "a néni hátul az ajtó mellett váltott-e regisztrációs jegyet" - ecsetelte Vitézy Dávid.

Mennyibe kerül mindez?

A haszontalan rendszer a minisztérium saját közleménye szerint évi másfél-kétmilliárd forintba kerül. Ez az összeg feltehetően magasabb, mint a vasútbezárásoktól várt megtakarítás, vagy az év eleji 10-15 százalékos jegyáremelésektől remélt bevételnövekedés – állítja a VEKE szóvivője, aki szerint az egész csak arra jó, hogy ismét milliárdokat tüntethessenek el a MÁV-on és a Volánokon keresztül: a regisztrációs jegy a monopolhelyzetbe hozott nyomdai cégeknek, informatikai holdudvarnak hoz újabb megrendeléseket. Emellett például a MÁV kalauzainak jutalékköltség is jár a nullás jegy osztogatásáért.

Az intézkedés ráadásul akkor igazán elképesztő, ha összehasonlítjuk a költségeit és azt az állami kiadást, amit ezzel leellenőrzünk - fejtegette kérdésünkre Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium volt szakállamtitkára, jelenleg pedig a Force Motrice Zrt. tanácsadó cég partnere. A szakértő szerint nagyságrendileg körülbelül 10 milliárd forint lehet az az összeg, amit az állam a MÁV-nak és a Volánoknak fizet, hogy megtérítse az ingyenesen utazók miatt keletkező veszteségeiket. Az abszurd az, hogy ezen a 10 milliárdos kiadáson felül, ennek további 15-20 százalékát költjük most arra, hogy leellenőrizzük az elköltését.

Nem teljes a párhuzam, de bizonyos mértékig olyan ez a helyzet, mintha az adóbevételek 15-20 százalékát az APEH működésére fordítanánk (valójában az adóbevételeknek kevesebb mint egy százaléka jut erre a célra).

Megnyitották a pénzcsapokat

Pedig a szakértők szerint az utazási szokásokat egy teljes utasszámlálással is fel lehetne mérni, és nem is kerülne ilyen sokba. Sőt, talán megbízhatóbb is lenne a nullás jegyrendszernél: a kormány ugyanis úgy tűnik abból indul ki, hogy a nullás jegyeket osztogató közlekedési társaságok teljesen transzparensen végrehajtják a feladatot és végre számukra is kiderül majd, mennyivel kértek több állami térítést évente az ingyenesen utazók után.

A probléma viszont az, hogy a MÁV-ról és a Volánokról van szó, és ezek a cégek éppenséggel nem a transzparencia iskolapéldái. Emiatt a nullás jegy könnyen válhat pénzfejő csappá, hiszen így akár növelheti is a neki járó állami költségtérítést egyik-másik társaság. Ugyanis, ha több ingyenesen utazót sikerül kimutatniuk, mint amennyit eddig feltételeztek, akkor több állami költségtérítésre lesznek jogosultak. Persze lehet, hogy nem kezdenek látványos költségtérítés-növelésbe, az viszont teljesen ésszerű feltételezés, hogy nem áll érdekükben nagyon alámenni a jelenlegi támogatási szintnek.

Ezt a veszélyt azonban könnyedén elkerülhetik: ha alacsony lesz az utasszám, a pénztárosok, a kalauzok vagy a sofőrök néhányszor akkor is lenyomhatják majd a nullás jegyeket kiadó gombokat, amikor éppen senki sem kéri.

forrás : hirszerzo.hu

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG