KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Június
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Hogyan veszítünk 650 ezer órát egyetlen nap alatt? - milliárdokat tüntet el a BKV-sztrájk

Hogyan veszítünk 650 ezer órát egyetlen nap alatt? - milliárdokat tüntet el a BKV-sztrájk

  2010.01.18. 05:52

Több mint egymilliárd forintot veszít a magyar gazdaság naponta a BKV-sztrájk által okozott időveszteség miatt. Az említett összegben ráadásul nem szerepel az a további párszáz millió forint, amit a sztrájk miatt bekövetkező balesetek, környezeti és egészségügyi károk tüntetnek el. Emellett veszteséget jelentenek a kieső adóbevételek és a vállalkozások vagy a dolgozók váratlan plusszköltségei is.

 


Oszdmeg másokkal is
Bookmark and Share

Egyelőre nem lehet pontosan felmérni mekkora károkat okoz a BKV-sztrájk, de nagy valószínűséggel milliárdokról van szó nemzetgazdasági szinten - közölte a Hírszerző érdeklődésére Budapest főpolgármester-helyettese. Pongrácz Gergely, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közgazdásza szerint az említett kár nagyságrendileg több mint 1 milliárd forint, csak a sztrájk által okozott időkiesést figyelembe véve.

Ehhez hozzáadhatnánk még a környezeti és a baleseti károkat is, de a fő tényező az időérték, tehát nagyságrendileg nem sokat változna a végösszeg. Valószínűleg párszáz millióval tovább romlana.

Mennyibe kerül 39 millió perc?

Pongrácz Gergely hangsúlyozta, hogy az említett összeg csupán egy hozzávetőelges számítás eredménye, de a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) közlekedési beruházásoknál használt útmutatóján alapszik, amely többek között meghatározza a közlekedésre és más tevékenységekre használt idő nemzetgazdasági értékét.

A Főmterv honlapján található utazási statisztika szerint Budapesten belül naponta 4 millió utazással számolhatunk. A BKV-sztrájk nem jelent közvetlen problémát a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak, ezért az ő utazásaikkal nem kell számolnunk. Rajtuk kívül marad 1,2 milliónyi autós utazás és 1,85 milliónyi BKV-s utazás, melyeket érint a sztrájk. Azonban a metró és troli jár, ezért az általuk teljesített 500 ezer utazást ki kell vonnunk - részletezte számításait a szakember.

Ha az említett 1,2 millió autós utazás során a sztrájk miatt átlagosan 10 perccel megnő az utazási idő, akkor 12 millió percnyi, 200 ezer órányi időveszteség keletkezik. Az autósokra meghatározott 2500 forint/órás időérték alapján (NFÜ útmutató 82. old. 13. táblázat) az említett időkiesés 500 millió forintnyi veszteséget jelent nemzetgazdasági szinten.

Ehhez a kárhoz jön még 1,35 millió BKV-s utazás, amelynek szintén megnő az ideje a sztrájk miatt. Ha átlagosan csak 20 perc időveszteséggel számolunk utazásonként, az 27 millió percet, illetve 450 ezer órát jelent, ami körülbelül 820 millió forintos kárt okoz naponta a nemzetgazdaságnak. (A BKV-s utazásoknál az NFÜ útmutatója szerint csak 1800 Ft/órával kell számolni. A VEKE közgazdásza számításainál nem vette figyelembe a Budapesten kívüli utazásokat, mert a MÁV és a Volánbuszok járnak, az autósok nagy része pedig tranzit utas.)

Elmaradó bevételek

További veszteségek keletkeznek a BKV jegybevételének elmaradásával, ami körülbelül 60-100 millió forint kiesését jelenti. Hozzá kell tenni persze, hogy a vállalat nem fizeti munkabért a sztrájkoló dolgozóknak, a nem közlekedő járművek pedig nem használják az üzemanyag-készletet. Az említett tényezők miatt akár az is megeshet, hogy a vállalat "nullszaldóval" jön ki a sztrájkból – fejtette ki gyors becslését Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője is.

A szóvivő szerint a legnagyobb károkat a hetek óta akadozó autóbuszközlekedés, valamint a vállalat nyilvánosság előtt zajló "lezüllése" okozza. Utóbbihoz kapcsolódva Vitézy Dávid kifejtette: a korrupciós botrányokról és a megbomló szervezeti működésről szóló folyamatos negatív hírekkel a BKV utasokat veszít, ami azért okoz hatalmas kárt, mert hosszú távon hat. Az elveszített utasok autókba ülnek majd és megszaporodnak a dugók Budapesten. A dugók pedig növelni fogják az említett időveszteséget, és károsítják a budapestiek egészségét a környezettel együtt.

 

Az elvesztgetett idő (Fotók: Magócsi Márton)
A képre kattintva megtekintheti galériánkat az esti csúcsidőről!

Ikvai-Szabó Imre szerint a legnagyobb veszteséget a kieső munkaórák, illetve ezek hatásai jelentik, például a szolgáltatások és a termelés szintjének csökkenése, a költségvetés felől nézve pedig az emiatt kieső helyi iparűzési adó- és személyi jövedelemadó-bevételek.

> A CÉGEK MÉG NEM MÉRTÉK FEL A KÁROKAT

A vállalkozások többsége egyelőre nem mérte fel mekkora többletkiadást jelentett nekik a BKV-sztrájk első napja. A cégeknek és az állami intézményeknek gondoskodniuk kellett arról, hogy a dolgozók eljussanak munkahelyükre, ami néhol plusszköltséget okozott vagy a dolgozóknak, vagy a vállalkozásoknak. Voltak olyan helyek, ahol a cégek saját busszal gyűjtötték össze a dolgozókat, máshol telekocsi járatokat szerveztek vagy a műszakbeosztást úgy alakították ki, hogy a közelben lakó dolgozóknak kelljen munkába állniuk. Gyakori volt a taxicsekkes megoldás is.

Budapest főpolgármester-helyettese egyelőre nem tudott pontos információt adni arról, hogy mekkora rendkívüli kiadást jelent a sztrájk a Fővárosi Önkormányzatnak, csupán annyit mondott, hogy a helyzet kezelésére felállított operatív csapat működését az általános tartalékból fedezik, a felmerült költségekről pedig napi elszámolást készítenek.

Kompenzálják az utasokat?

A BKV szakszervezetei és a menedzsment a kollektív szerződés feletti dulakodás közben nem tisztázták, hogy milyen kártérítésre számíthatnak azok a bérlettel, jeggyel rendelkező utasok, akik a sztrájk miatt nem tudták használni a BKV-tól megvásárolt szolgáltatást. A vállalat sajtóosztálya közölte, hogy valószínűleg lesz kompenzáció, de még folynak az egyeztetések, ezért bővebb tájékoztatást későbbre ígértek.

A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület egyébként kedden azt követelte a BKV-tól, hogy hosszabbítsa meg a sztrájk idejével a 30 napos bérlet érvényességét, és felszólítja a Fővárosi Közgyűlést, vonja vissza a BKV jegy- és bérletáremelésről hozott döntését. Az egyesület úgy véli, hogy a 30 napos bérlet bevezetésével a BKV vállalta, hogy 30 napon át szolgáltat, ami a sztrájk ideje alatt nem történhet meg, ezért az utasokat kár éri.

Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa korábbi nyilatkozata szerint a kárviselés általános szabályai nem éppen polgárbarátok. Az Országgyűlési Biztos Hivatalánál megtudtuk, hogy a törvények alapján tulajdonképpen a BKV-n múlik, hogy kompenzálja-e az utasok kárát. Mivel azonban a bérlet megvásárlása egy szolgáltatási szerződés megkötésével egyenértékű, az ombudsman a sztrájk után kérdést intéz a BKV-hoz, amennyiben nem tesz lépést az utasok kompenzálására.

Kik nyertek a sztrájkon?

A fővárosi taxitársaságok forgalma akár tízszeres is lehet a BKV-sztrájk alatt egy átlagos hétköznaphoz képest. A Főtaxi kedden délelőtt 500 autóval volt jelen az utcákon, ami a teljes kapacitásuk csaknem 80 százaléka. A taxitársaságok hétfőn késő este már korlátozták az előrendeléseket, kedden délelőtt pedig már nem is lehetett autót foglalni. A 6x6 Taxi a hatszoros többletrendelést 550 autóval próbálták ellátni, az éjszakás sofőrök is beálltak. A Taxi4-nél a normál rendelések tripláját kapták a kedd reggeli csúcsidőben.

A peremkerületekben levő boltokban megugrott a boltok forgalma, talán azért, mert az emberek, akik valamilyen oknál fogva nem jutottak be munkahelyükre, vásárlással töltötték a szabadidejüket. A hétköznapit meghaladó forgalom volt a budapesti és a Budapest környéki Tesco áruházakban - mondta Hackl Mónika, a cég szóvivője. A Spar üzleteiben szintén nem okozott csökkenést a sztrájk. Laber Zsuzsa, a Spar Magyarország szóvivője azonban megjegyezte, hogy ha több napig elhúzódik a munkabeszüntetés a fővárosi közlekedésben, az kiszámíthatatlanná teheti a boltok forgalmát.

Volt azonban olyan bolt is amelyik veszített a sztrájkon. A CBA üzlethálózatában kedden drasztikusan, 30-40 százalékkal visszaesett a forgalom. A forgalomcsökkenést valószínűleg a belvárosban dolgozó irodai dolgozók elmartadása okozta, ugyanis közülük többen nem jutottak be munkahelyükre.

(Forrás: HÍrszerző, MTI)

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG