Így vadásznák le a szabálytalan autósokat a fővárosban
2011.10.08. 04:44

Totemoszlopként is emlegetik a főként oszlopokra szerelt forgalomfigyelő rendszert
Oszlopra szerelt forgalomfigyelő kamerákkal ellenőrzik a fővárosi forgalmat és szűrik ki a lopott vagy forgalomból kivont gépjárműveket. Az új fejlesztés hamarosan több kerületben és nagyvárosban is elterjedhet.
Oszsza meg másokkal is
Totemoszlopként is emlegetik azt a főként oszlopokra szerelt forgalomfigyelő rendszert, amelyet a Rendőr-főkapitányság kötelékében szolgáló Sánta László ötlete alapján fejlesztettek ki. A rendszert már a budapesti forgalomban tesztelik.
Az ötletgazdáról korábban a mobil „autóvadász” akciók kapcsán lehetett hallani, az ő nevéhez fűződik annak az egységnek a tevékenykedése, amely a városi utakat járva lopott autókra vadászik. Legújabb ötlete azonban fizikai jelenlétet sem igényel, vagyis olyan helyszíneken is ellenőrizhet a rendőrség, ahová nem jutnának el. Az oszlopra szerelt kamerás figyelőrendszer működése a forgalmas csomópontokban felállítva figyeli az elhaladó autókat, majd a begyűjtött adatokat a rendőrséghez továbbítja.
Nincs titok előtte
„Az eddig autóban használt mobil forgalomfigyelő rendszer nagy testvérét már a második fővárosi helyszínen teszteljük és pozitív tapasztalatokról számolhatok be. Korábban Kispesten figyeltük a forgalmat, most a Batthyány térnél állítottuk fel a totemoszlopot, egyelőre 12 nap elteltével elemezzük ki az adatokat, ezután hozzuk meg a szükséges intézkedéseket.” – mondta el portálunknak Sánta László. A kispesti eredmények önmagukért beszélnek. 10 nap alatt 158 forgalomból kivont autó akadt fenn, ennek több mint a felét néhány óra alatt „levadászták” a rendőrök.
Az adatok felhasználásával egy nap alatt további két körözés alatt álló személyt és három körözött autót gyűjtöttek be. Az eddigi gyakorlat alapján öt-tíz nap alatt nagyjából öt-tízezer autó adatit rögzítik, és futtatják át a körözési nyilvántartáson. Ellenőrzik a rögzített rendszámok alapján, hogy az autók érvényes forgalmival és saját rendszámukkal közlekednek-e, illetve nézik azt is, hogy a tulajdonost kőrözik-e bűncselekmény miatt. Az ötletgazda nem árulta, hogy a közeljövőben hová telepítik a totemoszlopot, így bárhol számítani lehet rá.
A városvezetőket érdekli a totemoszlop
„Akárcsak a traffipaxok esetében, ha idővel kiépül a rendszer, már nem csinálunk titkot abból, hol találhatók a kamerák. Nem a büntetés a cél, hanem az, hogy akinek gondja van, minél előbb rendezze a problémát,.” – figyelmeztet Sánta. Egyre több olyan autóssal találkoznak, akinek a gépjárművét azért tiltották ki a forgalomból, mert nem fizette be a közigazgatási bírságot, vagyis a gyorshajtásért járó csekket. Kevesen tudják, hogy ebben az esetben, ha fennakad az ellenőrzésen a renitens autós, a rendőrnek nincsen mérlegelési joga, köteles bevonni a forgalmi engedélyt és levenni az autóról a rendszámot. Ezután a kocsi csak trélerrel szállítható el, azonban közterületen csak 30 napig parkolhat, aztán a tulajdonos költségére elvitetik. Gyakori jelenség az is, hogy lejárt műszakival közlekednek autósok, nem fizetik be a súlyadót, vagy adásvétel után évekig nem íratják át az autót a saját nevükre.
Sánta László úgy gondolja, hosszabb távon a nagyobb közlekedési csomópontokban, a kivezető utak mentén és a hidakon is el lehetne helyezni egy-egy totemoszlopot. Több kerületből és nagyvárosból érdeklődtek már az újdonság iránt, ezért a közeljövőben vidéken is tesztelik a rendszert. Nagyobb hálózat kiépítés mindenképpen önkormányzati támogatással valósulhat meg. Sánta szerint ebben az esetben is alkalmazható a fokozatosság elve, hiszen lehetetlen egyszerre telerakni a várost totemoszlopokkal, ehelyett fokozatosan bővítenék a rendszert, amit a rendőrség üzemeltetne. A jövő mindenképpen az, hogy a térfigyelő rendszerekbe integrálnák a forgalomfigyelőt, így már a kész hálózatot használhatnák, ezzel is csökkentve a kiépítés költségeit. Idővel arcfelismerő szoftvert is telepítenének, ami a körözött személyek kiszűrését segítené elő. Egyelőre ebből annyi valósult meg, hogy éppen ezekben a napokban készült el a Totem2, ami 10 perc alatt telepíthető és számtalan lehetőséget biztosít az adattovábbításra.
Jó hatással van a nem fizetőkre
A rendszer kiépítéséből az önkormányzat is profitál. A hódmezővásárhelyi tesztelés idején például sorban álltak a gépjárművek tulajdonosai az okmányirodában, hogy rendezzék hátralékaikat. De a belvárosban az autókitiltásokat is koordinálhatnák a rendszerrel, vagy szmogriadó esetén ezzel ellenőrizhetnék, hogy betartják-e az előírásokat a gépjármű-tulajdonosok.
Egy totemoszlop több százezer forintba kerül, és egyelőre egyetlen darab létezik belőle, azonban a technika fejlődésével akár olcsóbban is előállítható lesz. Mivel a szoftver már most is alkalmas rá, hogy más rendszerekkel is együttműködjön, ezáltal viszonylag kevés ráfordítással biztonságosabbá tehetnék a közutakat.
forrás és szerző : mindennapi.hu / Aschenbrenner Sándor
Az eredeti írás itt olvasható
|