Elektromos kétkerekűek Sárvárról
2011.07.07. 05:19

Az új Pannóniára és Danuviára még várni kell
Bár hosszú időn át úgy tűnt, hogy a Pannónia újjáélesztésével támad fel a hazai motorkerékpár-gyártás, a Flextronics és az észak-amerikai Brammo megelőzte a nagy múltú márkát. A Flextronics sárvári gyárában ugyanis a próbaüzem után a napokban elkezdték a Brammo márkájú elektromos meghajtású motorkerékpárok szériagyártását.
Oszsza meg másokkal is
Egyelőre havonta 660 gépet szerelnek össze a sárvári üzemben, s bár az alkatrészek nagy részét beszállítók adják, több egységet hazai gyárakban állítanak elő. A Flextronicstól kapott tájékoztatás szerint az elektronikai egységek és a műanyag alkatrészek, burkolatok nagy része a cég hazai üzemeiben készül. A társaság egyébként nem újonc a járműiparban: több nagy autógyártó számára is készítenek alkatrészeket, például lámpákat, elektronikai egységeket.

A Brammo Enertia Az elektromos járművek piacán vezető szereplőnek számít a Brammo, Enertia típusú kétkerekűjének például nemrégiben ítélték oda a 2010-es év elektromos motorja díjat.
A négy magyarországi telephelyén – Budapesten, Sárváron, Tabon és Zalaegerszegen – közel tizenkétezer embernek munkát adó, a márciusban zárult pénzügyi évben 53 százalékos növekedés után 2,2 milliárd eurós konszolidált árbevételt elérő Flextronics Magyarország tájékoztatása szerint a motorgyártás miatt egyelőre nem volt szükség a dolgozók számának növelésére. Az eddigi alkalmazottak átcsoportosítása és betanítása után el tudták kezdeni a termelést. Ennek ellenére nem zárható ki, hogy a motorkerékpár-gyártás miatt jelentősen nőhet a dolgozók száma: bár részleteket nem közölt a Flextronics, úgy tudjuk, hosszú távú szerződést kötött a cég a Brammóval, s a tervek között szerepel a gyártókapacitás bővítése.
A sárvári üzemben a Brammo Enertia és az Enertia Plus modell készül majd, amelyeket az észak-amerikai, európai és ázsiai piacon árulnak majd a tervek szerint. Az Egyesült Államokban nyolcezer dollárért – mintegy másfél millió forintért – kínált Enertia a 13 kW teljesítményű elektromos motorjával 68 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, végsebessége pedig megközelíti az óránkénti száz kilométert. A négy óra alatt feltölthető akkumulátora pedig – legalábbis a gyártó szerint – különösen tartós, élettartamát ugyanis kétezer töltésre tervezték. Az Enertia Plus modell hatótávolsága 128 kilométer, viszont drágább, kilencezer dollárba, mintegy 1,7 millió forintba kerül.

Az új Danuvia
Kurucz Árpád
Motorgyártással Magyarországon máshol is próbálkoznak, de arra még várni kell, hogy az elmúlt években sokat ígérgetett, nagy múltú magyar márkák újkori változataival az utcákon találkozhassunk. A két legismertebb projekt a Pannónia és a Danuvia feltámasztása, de mindkettő meglehetősen döcögve halad.
A múlt év elején úgy tűnt, a Pannónia újraélesztéséről szóló ígéretek megvalósulhatnak. A gyártásra vállalkozó cég, a Várpalotán bejegyzett Magyar Motorkerékpár Kft. bemutatott egy gépet Pannónia Bol d’Or néven. A motor tetszetős volt, ám nem sok rokonságot mutatott az eredetileg elképzelt változattal. Két évvel korábban például még egy 650 köbcentiméteres, saját fejlesztésű blokkról álmodtak, a Bol d’Or viszont egy a Suzuki által fejlesztett 400 köbcentiméteres „szívvel” rendelkezett. A lendület azonban nem tartott sokáig. A várpalotai önkormányzat visszakérte azt a 15 millió forintos fejlesztési támogatást, amelyet a Magyar Motorkerékpár Kft.-nek adott a Pannónia motor újjáélesztésére és gyártására. A társaság vezetője, Mázló Imre akkor meglepődött a híren, állítása szerint a gyártás előkészületeit akkor már megkezdték. Információnk szerint a város vezetése egy tavaly szeptemberi képviselő-testületi ülésén tárgyalta az ügyet. Az általunk fellelt dokumentumok szerint Várpalota véleménye enyhült ugyan, de alapvetően nem változott a kérdésben. Mázló Imre annyit mondott, hogy szeptemberig nem kíván a projektről nyilatkozni.
Nem áll sokkal stabilabb kerekeken a Danuvia-projekt sem. A Danuvia Motor Craft Kft. ügyvezetője, Vladimir Kovacevic a Népszabadságnak korábban még azt mondta: folyamatosak a fejlesztések, s a néhány éve leleplezett Super Retro modell már komoly átalakításon esett át. Akkor a cégvezető be is mutatta a változtatásokat a műhelyében. A Danuvia feltámasztását – az eredeti ígéretekkel ellentétben – akkor már csak egy kis szériás, mintegy százdarabos sorozatban képzelte el, s annak sikerétől tette függővé a folytatást. A gépekről azonban azóta sem lehet hallani. A projekt megálmodóját a napokban nem tudtuk elérni, csak egy kollégájával sikerült beszélni, aki annyit mondott: nem adták fel, azon vannak, hogy ismét legyen Danuvia.
A cégbírósági bejegyzések alapján viszont lehetnek gondok a cégek körül: a Danuvia Motor Craft Kft. adószámát a Nemzeti Adó- és Vámhivatal idén július elején felfüggesztette, míg a Magyar Motorkerékpár Kft. esetében tavaly két végrehajtást is elrendelt a Veszprém Megyei Bíróság.
forrás és szerző : nol.hu / Ábrahám Ambrus, Boda András ZALAEGERSZEG
Az eredeti írás itt olvasható
|