KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Május
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 
Üzletiszféra, Gazdaság
Üzletiszféra, Gazdaság : Hét forint lesz egy kilométer - de addig még sokat bukik az állam

Hét forint lesz egy kilométer - de addig még sokat bukik az állam

  2011.04.23. 11:47

 

Éveket csúszhat a megtett úttal arányos sztrádadíjak 2013-ra ígért bevezetése. A több tízmilliárd forint közpénz elköltésére alkalmat adó beruházásról sokat beszélnek, megvalósításáért keveset tesznek. Ha bevezetik, a személyautóval közlekedőknek 2015-ben kilométerenként hét, a kamionoknak 41,6 forintot kellene fizetniük.
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

Ha így folytatja, keresztet vethet a konvergenciaprogram bevételeinek egy részére Matolcsy György. A nemzetgazdasági tárca vezetője 2013-től a GDP 0,3 százalékát elérő bevételt vár a használatarányos útdíjak bevezetésétől. Az évente mintegy százmilliárd forintnyi útdíj besöprésének azonban alapvető feltétele lenne a közlekedőket a megtett úttal arányosan sarcoló elektronikus díjszedő rendszer kiépítése. Az alkotmányozás lázában égő kormányzat viszont erről látszólag megfeledkezett. A minimalista változatban is legalább a hazai gyorsforgalmi utakat lefedő hálózat építésének előkészítésében hónapok óta nincs előrelépés. Utánaszámoltunk, mi kellene a 2013-as induláshoz, mekkora lehet, és mivel járhat a késés.
 

kép=

A kapukat nem szerették az autósok
Velledits Éva

 

Eleve kompromisszummal vágott bele a megtett úttal arányos díjakat számlázó útdíj-rendszer kiépítésébe a kormány. A választási győzelem euforikus hangulatában a döntéshozók 2010 tavaszán, az elektronikus fizető-hálózat bekapcsolását 2012 januárjára tervezték. Fél év izzasztó irodarendezgetés után azonban, be kellett látniuk, hogy az idő túl rövid – a szinte azonnali rendszerváltáshoz az autópályákon a „nemzeti összefogás ereje” is kevés. Ezért mindenkinek azt mondták: a matrica nélkül is működő matricás autópályadíj-rendszert részben leváltó, új infrastruktúrát 2013. január 1-jén állítják szolgálatba. Ami az eltelt újabb félév után már csak akkor lehetséges, ha a több tízmilliárd forintba kerülő rendszer szállítóit, építőit valahol, valakik előre kiválasztották.

De ilyesmi biztosan nem történt: a kormány átlátható, az Európai Unió gyakorlatának maradéktalanul megfelelő közbeszerzési eljárással választja majd ki, hogy milyen típusú díjszedő infrastruktúrát vásárol, és azt kikkel építteti ki. Tehát, ha a díjstratégiai döntéseket a kabinet már meghozta, azaz eldöntötte kiktől, milyen utakon, mekkora díjat kérjen majd a beruházás menedzselésével megbízott Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt., a soron következő lépés a közbeszerzésnél közreműködő, az elektronikus díjszedés csínyját-bínyját ismerő tanácsadó kiválasztása lesz. Természetesen szintén pályázati úton.

Ha a tanácsadói tendert mondjuk május elején kiírják, és győztesével legkésőbb nyár végén aláírják a szerződést, késő őszre akár az elektronikus útdíj-tender pályázati felhívása is elkészülhet. Ha ezt a kormány elfogadja, 2011 végén kezdődhet a majdani rendszer-, és rendszerszállító kiválasztása. Ha pedig az útdíj-tender nagyobb zökkenők nélkül, úgy hat hónap alatt lezajlik, a győztes szállító és a kormány képviselői 2012 nyarán közösen ünnepelhetik a szerződés aláírását. A kérdés már csak az: ennyi „ha” után lesz-e miért ünnepelni, illetve az egybegyűltek az elektronikus díjszedés 2013. januári bekapcsolásának tervére koccintanak-e majd?

A jövő nyári szerződéskötés ugyanis a rendszerindítás ma aktuális határideje mellett alig fél évet adna a győztes szállítónak feladataira. Konkrétan arra, hogy legalább a mintegy 1300 kilométernyi magyarországi gyorsforgalmi úton kiépítse, beindítsa és letesztelje rendszerét. Ami annyira rövid idő, hogy a potenciális szállítók talán nem is vállalnák feladatot. Az pedig még riasztóbb lenne, ha az ÁAK a gyorsforgalmi utak forgalmának főutakra terelődését, a sztrádákkal párhuzamos utak elektronikus rendszerbe kapcsolásával kívánná megakadályozni. Erről a „luxusról”, fél éves határidővel, beszélni sem érdemes. Mindez azt jelentheti: vagy a díjrendszer tendere lesz eredménytelen, vagy a kormány nyugszik bele az újabb határidő módosításba.

Az utolsó szalmaszál a használatarányos autópályadíj rendszer 2013 év közi, mondjuk július 1-ei bekapcsolása lehetne. Ha a magukat „megégető” miniszterek nagyon akarják, megpróbálkozhatnak a nemzetközi gyakorlatban rendhagyó lépéssel. Ehhez nem kell mást tenniük, mint a káoszt növelni: azaz olyan rendeletet alkotni, amely az átalánydíjas rendszerből az év közepétől kitiltott 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik számára lehetővé teszi az éves matrica helyett a féléves címkék megváltását. Ez elejét veheti, az éves átalányt előre befizető, fél éves díjuk elvesztése miatt esetleg méltatlankodó közúti fuvarozók követelőzésének. Más kérdés, hogy van-e erre lehetőség, és megéri-e egyáltalán a kilométerdíjak bevezetése ellen amúgy is borítékolhatóan tiltakozó kamionosok különféle akciói mellett?

A kormány dönthet úgy is: nem erőlteti a 2013-as átállást a sztrádákon. Még akkor sem, ha Matolcsy György konvergenciaprogramjának ez az egyetlen esztendő úgy százmilliárd forintjába kerülne. Feltehetőleg nem ez lesz ugyanis a legnagyobb „béka” amit ebben az ügyben Orbán Viktor csapatának le kellene nyelnie. Nagyobb gond, hogy a „bolygók együttállása” 2014-ben sem kedvez majd az elektronikus díjrendszer bekapcsolásának. Legalábbis, ha addig semmi nem változik, ebben az évben országgyűlési választások lesznek hazánkban. Márpedig azt talán még a magabiztos kormányfő sem kockáztatná meg, hogy a kilométerdíjak bevezetése miatt pártja helyeket bukjon el a Parlamentben.

Bárki is lesz két év múlva a nemzetgazdasági tárca vezetője, be kell látnia: 2014-ben nem csak bekapcsolni, de építeni sem nagyon lehet a használatarányos díjszedő rendszert. A 2009 januári árakon 2015-ben a személygépkocsival közlekedőknek kilométerenként hét, a kamionosoknak 41,6 forintot (!) számlázó rendszer ügyét ugyanis az ellenzék a választásokon felhasználhatja. Mondhatják: az Orbán-kormány hatalmon maradása után ismét a kisemberek zsebében kotorászna. Ez pedig, akkor sem jönne jól a szavazatokért folyó harcban, ha nem lenne igaz.
 

kép=

Sok bevételt hoznának
Sopronyi Gyula

 

Mindez azt jelenti, hogy a használatarányos díjrendszer bevezetésének első, igazán valószínű időpontja 2016 januárja. Ehhez a kormánynak nem kell mást tennie, csak 2014-ben azonnal dolgozni kezdeni, és a 2010-es gyakorlattal ellentétben nem az otthoni pálinkafőzésre koncentrálni.

Ha ez sikerül, vagyis a hatalmon lévők 2014-ben a sztrádákon megindítják a rendszerváltást, 2016-ra, legkésőbb 2017-re az autósok a megtett kilométerek alapján fizethetnek az autópályákon. Ha viszont megint porszem kerül a gépezetbe, lehetséges, hogy a matricás rendszer még egy évtizedig fennmarad, a költségvetés pedig több százmilliárd forintot dob ki az ablakon.

Uniós pénz az ablakban

Évek óta ráfizet a használatarányos autópályadíj rendszer bevezetésének késésére a költségvetés. Támogatói többnyire azt emlegetik: az állam, a matricás tarifarendszerből befolyó bevételek többszöröséhez jutna hozzá, ha a tehergépkocsik a megtett úttal arányosan fizetnének a sztrádákon. Az elmúlt évek elmaradt bevétele több százmilliárd forint is lehet. Arról viszont keveset hallani, hogy hazánk a gyorsforgalmi utak fejlesztésére is kevesebb támogatást kapott az Európai Uniótól az új díjrendszer terve miatt.

Méghozzá azért, mert az unió támogatási politikája szerint a közös brüsszeli kalapból nagyobbat meríthetnek azoknak a beruházásoknak a gazdái, amelyek nem térülnek meg közvetlenül. Azaz, egy díjmentesen használható autópálya nagyobb, egy fizetős sztráda kisebb támogatást kaphat az unió programjaiban.

Ennek tudomásulvételével határozta meg az elmúlt években a magyar autópályák közösségi támogatásának mértékét a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) is. A kért támogatás a majdani sztrádadíjakra tekintettel 85 helyett 70 százalékos volt. Vagyis, a költségvetésnek minden autópálya fejlesztés 15 százalékkal többe került a használatarányos útdíjak terve miatt.

Ha a kilométer alapú fizetés bevezetése elmarad, az állam ezt a pénzt is elbukja. Ha viszont a kormány mégis kiépíti az új díjrendszert, a már a Brüsszelben jóváhagyott projektek támogatási mértéke is lecsökken - azokon az utakon, ahol az elektronikus fizetést bevezetik 50 százalékra. Ami azt jelenti, hogy a kormányzat, ha nem akar elszámolási vitába keveredni az unióval, a projektenként 20 százaléknyi, már kifizetett támogatásra, feltehetőleg kénytelen lesz új beruházásokat kidolgozni és beterjeszteni a közösségnek.

Sarctörténet az üzzemanyagadótól az elektronikus díjszedésig

Kilométerenként 6,34 forint – ennyit kellene fizetniük a személyautóval közlekedőknek 2009 januári áron számolva az autópályák használatáért 2013-ban. Minden korábbi kormányzati elképzeléssel ellentétben ugyanis Magyarország már nem csak a 3,5 tonnánál nagyobb teherautók úthasználati díját határozná meg a megtett kilométerek alapján. A legkisebb járműkategóriában, a négy napos matrica az új rendszer bekapcsolásakor azonnal, a tíz napos, a havi és az éves címke 2018-19-ig fokozatosan szűnne meg. Feltéve, hogy a kormány a hivatalos közléseknek megfelelően másfél év alatt felépítteti a használatarányos díjszedés infrastruktúráját a sztrádákon. Akárhogy is lesz azonban a közúton közlekedők jobb, ha tudják: több mint két évtizede nem ingyen furikáznak a magyar utakon – valamennyit már 1989 óta fizetnek a gödrökkel jól ellátott aszfalt, vagy betoncsíkok használatért.

Az első állami sarcot még a rendszerváltás előtt vetették ki. A minisztertanács nyugati példák alapján letette a voksát a matricás rendszer bevezetése mellett. Az 1988 második félévére érvényes rózsaszín, illetve az 1989-re szóló piros címkéket le is gyártották. Az akkori technikai feltételek mellett nehezen ellenőrizhető, és a kormányzati aggodalmak szerint a „rossz közhangulatot fokozó” matricákat azonban végül nem hozták forgalomba. A vignetták raktárba kerültek, a minisztertanács pedig bevezette az üzemanyagok árába beépített Útalap hozzájárulást.

A tankoláskor minden autós által automatikusan befizetett, egyébként az egész úthálózatra nézve használatarányos díjat az Útalapba gyűjtötték. A róla szóló Útalap törvény 1991-es megszületésekor viszont a költségvetésnek már más források után kellett néznie az ország úthálózatának bővítéséhez. A rendszerváltást követően az Antall-kormány a külföldi befektetők „behívása” mellett döntött. A szovjet hadsereg ment, a nemzetközi bankok jöttek, és 1996 január 4-én Horn Gyula miniszterelnök átvágta a nemzeti színű szalagot, a magántőkéből megépült M1-M15 autópálya Győr-Hegyeshalom szakaszán.

Az Első Magyar Koncessziós Autópálya (Elmka) Rt. Mosonmagyaróvárnál kaput épített – az autópálya használók itt fizethették ki a sztráda díjakat. Hamar kiderült azonban, hogy valaki, valamit elszámolt. Az autósok sokallták a 900 forint útdíjat a 42 kilométernyi sztráda használatáért. Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogásza pedig a bírósággal mondatta ki, amit a közlekedők éreztek: az Elmka szolgáltatása és díjai között „feltűnő érték aránytalanság” volt.

Hasonló feltételek mellett működtette az M5-ös autópályát az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. is, a kormány pedig az M3-ason is felépítette a fizető kapusorokat. Ami akkor annyira bántotta a közlekedőket, hogy Orbán Viktor, és a Fidesz 1998-as, első parlamenti választási győzelméhez a megfizethető autópályadíjak bevezetésének ígérete is nagyban hozzájárult.

„A kapuk a focipályákra valók” - jelentett ki Orbán, és hatalomra kerülése után egy évvel vissza is vásárolta az M1-M15 üzemeltetési jogát a csőd szélén egyensúlyozó Elmka hitelezőitől. A kapukat az M1-esen és az M3-ason lebontották. Az állami sztrádákon bevezették az átalánydíjas matricás rendszert. Az Útalapot pedig megszüntették, pénzét és bevételeit lenyelte a költségvetés.

Az M5-ös üzemeltetője viszont kitartott: a kapuk 2004 tavaszáig működtek. Egészen addig, amíg Csillag István, a Medgyessy-kormány gazdasági minisztere egy marathoni tárgyalássorozat végén meg nem egyezett az AKA befektetővel. Ebben az évben, március 15-én az autósok már az M5-öst is matricával használhatták. A koncessziós társaság részvényeinek 39,48 százaléka az állam kezébe került, a cég éves rendelkezésre állási díjat kapott a költségvetéstől.

Az AKA-ból az állam végül kiszállt, autósok szempontjából tartalmilag nagy változás napjainkig mégsem történt. Bár a használatarányos útdíjak bevezetését a kormány 2006-ra beígérte, és a beruházásnak az elmúlt években is többször nekifutott, a matrica maradt. Már nem csak a benzinkutaknál, vagy az Állami Autópálya Kezelő ügyfélszolgálatain, de interneten és mobiltelefonon is meg lehet vásárolni.

Orbán Viktor azonban 2010-ben eldöntötte: visszahozza az autópályákra ami ellen harcolva 12 évvel korábban pártja népszerűségén sokat javított. Ha a forgalmat megállító kapuk szándékai szerint nem is lesznek, az autósoknak ismét számolniuk kell az akár egy hétvégi balatoni kiruccanást is nehezen finanszírozhatóvá tevő kilométerdíjakkal.

forrás és szerző : nol.hu / Kapitány Szabó Attila


Az eredeti írás itt olvasható

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

&#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal