KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Május
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 
Üzletiszféra, Gazdaság
Üzletiszféra, Gazdaság : Már néhány forint is a magyar áruk ellen dolgozik

Már néhány forint is a magyar áruk ellen dolgozik

  2011.04.01. 05:11

 

Felmérések szerint egyértelműen a hazai termékeket keresik a magyar vásárlók, de a kereskedelmi láncok tapasztalatai szerint hiába van kiírva egy aru mellé, hogy magyar, minimális árkülönbség is a külföldieknek kedvez. Igazán tudatosan csak a magasabb jövedelműek vadásznak a magyar termékekre, bár az sem teljesen világos, hogy mi számít annak. A kormány rendezni szeretné a zavaros helyzetet, de nem lesz könnyű dolga, egy hasonló kezdeményezés két éve elbukott.
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

Milyen feltételekkel nevezhetnek egy élelmiszer-ipari terméket magyarnak a kereskedők, és milyen jelképeket használhatnak ennek jelzésére? Többek között ezt szabályozza majd az a jogszabály, amelynek kidolgozását március közepén kezdte meg a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) a szakmai szervezetektől érkező észrevételek feldolgozásával. Az eredetileg tavaly év végére ígért jogszabály nyár végén léphet hatályba, és zavaros helyzetet tisztáz majd, jelenleg ugyanis jogilag nem tisztázott, hogy egy külföldi készítésű alapanyagokból Magyarországon gyártott vagy csomagolt áru reklámozható-e hazaiként.

 

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a múlt héten indított eljárást három kereskedelmi lánc (az Aldi, az Auchan és a Spar) ellen azzal a gyanúval, hogy a fogyasztókat megtévesztő módon tüntettek fel magyarként bizonyos termékeket. Az [origo] korábbi megkeresésére a három kereskedelmi lánc nem kívánta kommentálni az eljárást annak lezárultáig, de jelezték, hogy együttműködnek a hivatallal a helyzet tisztázására (az eljárásról itt olvashat).

Először az árat nézik

Az [origo] által megkérdezett kiskereskedelmi láncok szkeptikusak a tekintetben, hogy emelhető a magyar gyártású termékek forgalma a hazai eredet hangsúlyozásával. Iglódi-Csató Judit, a Tesco szóvivője szerint a magyar élelmiszereket a vásárlók egy szűk rétege keresi tudatosan, elsősorban a zöldségeknél, a gyümölcsöknél, a pékáruknál, a tej- és hústermékeknél jellemző, hogy odafigyelnek a származási helyre. De míg az emberek jelentős része piackutatásokban azt állítja, szívesebben vesz hazai termékeket, vásárlási helyzetben általában az ár, illetve az ár-érték arány az elsődleges döntési szempont. A Tesco szóvivője szerint "ezt a válság felerősítette, a legtöbben akár néhány forintos különbség esetén is az olcsóbb külföldi terméket választják".

A magyar tulajdonú CBA áruházlánc kommunikációs vezetője, Fodor Attila azt mondta, egy, a cégük által ismert felmérés szerint a vevők 10 százaléka figyel oda arra, hogy magyar termékeket válasszon, de még ők is azt nézik először hogy, kedvező-e az ár, csak ez után merül fel szempontként, hogy hol gyártották. "Tudomásunk szerint ez a szám évek óta stagnál. Ha a jövedelmi viszonyok javulásával a fogyasztói szokások változnak, nő a kiskereskedelmi forgalom, akkor emelkedhet az arány, de most még szó sincs erről" - jelentette ki Fodor Attila. Példaként említette az UHT-tejet, amelyből a nyolcfajta magyar mellett két külföldit is tart a CBA, mert kedvezőbb áruk miatt sokan azt vásárolják.

Hasonló tapasztalatokról számolt be Gillemot Katalin, a GVH-eljárásban érintett Auchan hipermarketlánc kommunikációs vezetője: "A felmérések szerint egyre jobban érdekli a vásárlókat a termék származási helye, de a döntésben még mindig az ár a legfontosabb tényező". Az Auchan 2009-ben hangsúlyosabbá tette a Kiváló Magyar Élelmiszer védjeggyel ellátott termékek kommunikációját, de tapasztalatuk szerint ez nem javította érzékelhetően a forgalmukat. Igaz, ezek elsősorban prémium kategóriás termékek.

Ezt a gyakorlatot erősítették meg az [origo] által találomra megkérdezett bevásárlók is, akik többsége azt mondta, mindegy, hogy magyar-e egy termék, a lényeg, hogy jó legyen az ár/érték arány. Az [origo]-nak nyilatkozók többsége szerint itthon nincs kultúrája a magyar termékek vásárlásának, de találkoztunk olyan tudatos fogyasztóval is, aki először a magyar cikkeket keresi, és ha nem talál ilyet, akkor valamelyik szomszéd országból származót választ (erről szóló riportunkat itt olvashatja).
 

kép=
 

Nem őrülünk meg a magyar termékekért

Kevés átfogó kutatás készült eddig az etnocentrizmusról, vagyis arról, hogy mekkora mértékben hajlandók előnyben részesíteni a fogyasztók a magyar termékeket. Egy új szakkönyv (Marketing a hagyományos és tájjellegű élelmiszerek piacán, Kaposvári Egyetem, 2010) két tanulmányt idéz a témában. Az egyik egy 1990-es kutatás, amely azt állapította meg, hogy a magyarokra nem, vagy csak részben jellemző az etnocentrizmus. A tanulmány szerint ennek hátterében az áll, hogy a fejletlenebb országok sokszor idealizálják a fejlettebb országok termékeit, illetve a jellemző életszínvonalat, és ahhoz képest a saját országuk teljesítményét leértékelik a fogyasztók. Tíz évvel később egy másik felmérés eredményei azt mutatták, hogy a válaszadók már általánosságban pozitívan viszonyultak a magyar termékekhez, bár a fejlett országok termékeinek megítélése még mindig kedvezőbb volt.

A könyv szerint a hagyományos magyar élelmiszerek - főleg az ásványvizek és a pékáruk - magasabb árát a vásárlók több mint fele megfizetné "egy ésszerű határig", nagyjából 10 százalékig. Jellemzően azonban a magasabb jövedelműek kaphatók a magasabb ár kifizetésére, és a könyv egyéb megállapításaiban is visszaköszön, hogy az anyagi helyzet, illetve az annak alakulására vonatkozó várakozás meghatározó a fogyasztói hozzáállásban. Az átlag alatti jövedelműek, ha fogyasztják is a hagyományos élelmiszereket, ezt inkább családi, baráti összejövetelek alkalmával teszik, míg a jövedelem emelkedésével ez egyre inkább mindennapossá válik.

A GVH megállított már egy próbálkozást

A hazai termékek fogalmát 2009-ben az akkori Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium által kidolgozott Élelmiszer-termékpálya Etikai Kódex is definiálta. A kódex végül nem lépett hatályba, mert a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) előzetesen több pontját versenyellenesnek minősítette, a piaci szereplők pedig visszaléptek az aláírástól. A GVH által kifogásolt egyik pont a magyar áruk polcokon elfoglalt minimálisan 80 százalékos arányát írta volna elő, ami a hazai termelők és feldolgozók helyzetbe hozását szolgálta volna. Abban az évben született a kódex helyett egy törvény is, az azonban már csak a beszállítókkal szemben alkalmazott tisztességtelen forgalmazói magatartás tilalmáról rendelkezett.

Gőgös Zoltán korábbi füldművelésügyi államtitkár, a kódex egyik kidolgozója az [origo]-nak azt mondta, külföldi példák nem álltak rendelkezésre a 80 százalékos hazaitermék-arány meghatározásához, ahol ugyanis van kódex - például Nagy-Britanniában -, nem határoznak meg konkrét számot. "Abból indultunk ki, hogy a rendszerváltás körüli 90 százalékos arány az uniós csatlakozás után lement 70-re, most talán 75 lehet, tehát megpróbáltunk belőni egy reális szintet. Ausztriában, Németországban előírások nélkül is 80 százalék fölött van az arány, mert a vásárlók a hazait veszik" - mondta Gőgös.

A cégek "félnek a negatív reklámtól"

A korábbi államtitkár szerint hasznos, hogy a minisztérium szeretné meghatározni a magyar áru definícióját, mert a kódex kidolgozásakor is gyorsan kiderült, a legnagyobb kérdés az, hogy mi a magyar, a termelők és a feldolgozók is ezen vitatkoztak. Viszont szerinte kétséges, "átmegy-e az Unión" a rendelet, ha elkészül. "Azért lett volna jó a kódex, mert az önkéntes vállalást nem kellett volna az EU-val elfogadtatni. Persze az ilyet betartatni is nehezebb, de nem muszáj mindent jogszabályban meghatározni, a cégek éppen eléggé félnek attól a negatív reklámtól, ha valaki rájuk süti, hogy nem tartják be, amit vállaltak" - mondta.

A tervezett jogszabályról hétfőn megkérdeztük a Vidékfejlesztési Minisztériumot is, de cikkünk megjelenéséig nem reagáltak a levelünkre.

forrás és szerző : vallalkozoi.negyed.hu / Galambos Péter

Az eredeti írás itt olvasható

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

&#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal