KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Május
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Katasztrófa felé visz az oktatási törvény

Katasztrófa felé visz az oktatási törvény

  2011.01.16. 05:23

Tovább termelődik a szakképzetlen réteg, akik között előfordul az analfabetizmus, akik nem fognak továbbtanulni, szakmát szerezni – vázolja a borús képet L. Ritók Nóra a közoktatási törvénytervezet várható hatásairól. Lapunk Nyomor széle blogjának szerzője szerint e réteg magára hagyása egy időzített bomba, amiről nem vesz tudomást az új oktatásvezetés. Interjú.
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

Az L. Ritók Nóra által vezetett Igazgyöngy Iskola különös és egyedi működését korábban több riportban mutatta be az fn.hu. „Az iskolánk az igazságról szól. Itt nem számít, ki cigány, ki nem. Ki szegény, ki gazdag. Itt mindenki lehetőséget kap” – fogalmazta meg az első ottjártunkkor egy diák a berettyóújfalui művészeti iskola lényegét. Amellett, hogy a pedagógusok felkészítése nyomán a tanulók sorra nyerik a nemzetközi és hazai képzőművészeti elismeréseket, ebben az intézményben a tanárok egyben szociális munkát is „kénytelenek” végezni. Szinte minden nap kilátogatnak azokba a Berettyóújafalu környéki „világvége” falvakba, ahol számos család olyan életkörülmények között él, amelyről sokuknak elképzelésünk sincs. Ritók Nóráék első kézből tapasztalják meg, hogyan élnek a reménytelen mélyszegénységben élők.

Az fn.hu tavaly kérte fel az iskolavezetőt arra, hogy indítson az oldalon egy blogot a mélyszegénységben élő családok mindennapjairól, a gyermekszegénységről, az integrált oktatás gyakorlatáról. A Nyomor széle blogban arról olvashatnak, hogyan él 2011-ben Magyarországon az a társadalmi csoport, amely nap mint nap éhezik, télen fázik, nem telik gyerekruhára sem. Reményük sincs kitörni ebből a helyzetből. Azóta több felsőoktatási intézmény pedagógiai, szociológiai, felnőttképzési szakjain ajánlott tananyagként tűntetik fel a bejegyzéseket.

A bloggerünket ezúttal az új közoktatási törvény koncepciójáról, azon belül is elsősorban annak esélyegyenlőségi vetületéről kérdeztük.
mbr> z új közoktatási törvény tervezete szerint iskolaérettségtől függetlenül - kötelező módon - iskolába irányítják a hétéves kort betöltött gyerekeket. Ott, ha szükséges, biztosítanának nekik különböző felzárkózási lehetőségeket. A berettyóújfalui kistérségben sok gyereket érinthet ez az elképzelés. Ön szerint ezek eredményesen segítik majd esetükben az iskolára való felkészülést? Lehet szegregáltan felkészíteni az integrációra?

Nem segíti, sőt. Nem igazán tudom elképzelni, hogy a tervezetben leírt - óvoda vagy szülő kérésére összeállt - négytagú iskolaérettség-bizottság bármilyen mérés, teszt alapján akkor és ott pontosan meg tudja állapítani, hogy a tapasztalt iskolaéretlenségnek pontosan mi is az oka. Részképesség-kiesés (ami egyébként normál osztályban is kezelhető), vagy a szociális helyzetből adódó hátrány? Az utóbbi csoportból sokan fognak bekerülni abba a kategóriába, amiből nagyon nehéz lesz visszatérni a normál oktatásba. Nem beszélve arról, hogy a fenntartónak nem lesz forrása előkészítő, kis létszámú és gyógypedagógiai osztályt is megszervezni, tehát ezek közül egyet fog, ahol ott lesz a sajátos nevelési igényű (SNI), és a bizottság szerint felzárkóztatásra szoruló tanuló is. Már látom az új első osztályokat: normál osztályok, (ahol mindenki „fehér” és jó körülmények közül jön), és felzárkóztató (ahol sok a barna bőrű, és mind szegény). A normál osztályban ott lesz a nem cigány, jó körülmények között élő, „valaki” részképesség-kieséses, hiperaktív, satöbbi gyereke, mert ugye oda, a másikba, a cigányok közé azért nem mehet mindenki. Véleményem szerint törvényes lehetőséget kap így a szegregált osztályszervezés. Mert utána mi lesz? A második évben? Majd jön az osztályszervezés más pedagógiai szempontja: a már kialakult osztályközösséget nem szedik szét. Vegyes, új osztályokat hoznak létre, ahová a már felzárkóztatott cigányokat beintegrálják? Nem, biztosan nem így lesz. Akkor majd az lesz a szempont, hogy a már beszokott osztály maradjon együtt. Tehát, mehet a „b” de inkább a „c”osztály, szegregáltan, nyolcadikig.

Sajnos, esélyegyenlőségi szakértőként korábban is megtapasztalhattam azokat a praktikákat, kiskapukat amik alapján egy osztályt szegregáltan képes egy iskola megszervezni.. Most erre több lehetőségük lesz. Másrészt – bár tíz évig küzdöttünk azért, hogy ne mossák össze az SNI-s és a szociálisan hátrányos helyzetű gyerekeket -, ha elfogadják a törvényt, újraszerveződhetnek a kisegítő osztályok, iskolák is, ahol 90-100 százalék lesz a halmozottan hátrányos helyzetű, cigánygyerekek aránya. Akiknél az iskolába lépéssel eldöntetik, hogy soha, semmilyen, munkaerő-piaci szempontból hasznosítható tudást nem fognak szerezni.

A középiskolai beiskolázás esélyteremtési elképzeléseit az új törvény a Hídprogramban írja le. Ennek lényege, hogy akit nem vettek fel középiskolába, de nem is bukott meg nyolcadikban, azt egy kis létszámú előkészítő évfolyamba irányítanák. Ez sem jelent számukra megoldást a középiskolai karrier felé?

A nyolcadikig görgetett problémákat sosem fogja megoldani egy év akármilyen képzése. Akkorra olyan beidegződések alakulnak ki, amik ellen nem tehet már az oktatás semmit. A hátrányokat előbb kell, folyamatosan, óvodától kompenzálni. Ebben a családgondozás is fontos lenne.

Csökken az tankötelezettség korhatára egy évvel, gyakorlatiasabbá vélik a szakképzés. Ezzel azt várja a kormány, hogy a jó szakemberek hamarabb mehessenek el dolgozni. Ne kelljen négy évet eltölteni a szakképzőkben a gyerekeknek, ha három év alatt is kitanulható egy-egy szakma…

Szép elképzelés, de munkahelyteremtés nélkül láb nélküli test a szakképzés.

Az új NAT-ban előírják majd (10-15 százalék kivételével), hogy pontosan milyen tananyagot kell "leadni" minden egyes gyereknek. A törvényalkotó szerint így biztosított az átjárhatóság, és így minden diák hozzájut a szükséges nemzeti műveltségtartalomhoz. (Ahogy korábban lefestette az államtitkár, így János vitézt nem szorítja ki majd például Harry Potter.) Várható színvonal-növekedés a központosított tananyagtól?

Ez érdekes kérdés. Egyrészt azt mondom, biztosan nem, ha feltételezem a kreatív, gyerekközpontú pedagógiát. Ha feltételezem azokat a pedagógusokat, akik szabadon dönthettek, akik a képességfejlesztésre koncentráltak, akik egyéni fejlesztésekkel, egyéni haladási tempóban dolgoztak a tanítványaikkal. Nekik nem lesz jó. De ők vannak kevesebben.

Akik meg eddig is egy-egy tankönyvcsalád (és persze a vele járó tanmenet) szerint haladva, azt szentírásnak tekintve haladtak, azoknak ez nem jelent túl nagy változást. Gondoljunk csak a „karácsonyra olvasunk!” szerint működő elsős tanító nénikre, akik évtizedek óta nem veszik figyelembe, hogy ezt nem írta sehol senki elő. Azokra a tanárokra, akik tananyagról tananyagra haladva beletömik a gyerekbe az anyagot, mindegy, megértette vagy sem, akik sosem hagynak el egy fejezetet sem, nem visznek be más könyvet, más feladatlapot, csak a rutinszerű, jól bevált, megszokott tankönyvet és a hozzá tartozó munkafüzetet. Nekik nem lesz lelki törés.

Már szeptembertől lehet buktatni, osztályozni alsó tagozaton. Örültek e rendelkezésnek a tanítók?

Mi nem. Azok, akik eddig sem tudtak mit kezdeni a felzárkóztatással, akiknek a büntetés fontosabb eszköz, mint a dicséret, azok most igazolva látják magukat. És ha így marad, akkor termelődhet a túlkoros magántanulók rétege tovább. Mert a már anyányi gyerek ott fog ülni a kicsik között…és ugyanúgy nem tud vele mit kezdeni a pedagógus, mint egy évvel korábban…Ja, gondolom, közben is lehet majd SNI-gyerekké nyilvánítani őket….Mert produkálni fogják a tüneteket, az tuti…

Milyen lesz így a jövő? A szegénységben élő marad osztályismétlőnek a gyenge osztályban, ahol – a törvénytervezet szerint - a tanítónak, gyógypedagógusnak, fejlesztő pedagógusnak nem kell a tudóstanári fokozat sem - minek, oda, azoknak a gyengébb, a képzetlenebb is jó. Termelődik majd tovább újra az a szakképzetlen réteg, ugyanúgy, mint most, akik között gyakori lesz a lemorzsolódás, előfordul az analfabetizmus, ahol nem fognak továbbtanulni, szakmát szerezni. És ha valaki azt hiszi, hogy ez a réteg a középosztálytól bármilyen törvényekkel, rendőrséggel távol tartható, az nagyon téved. A szakadékot nem szabad tovább mélyíteni. Az időzített bomba már régóta ketyeg. Kár, hogy nem hallják a döntéshozók.

forrás és szerző : fn.hu / Balla István


Az eredeti írás itt olvasható

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

&#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal