KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Április
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Erősődő oktatási szegregáció: eleve elrendelt életek

Erősődő oktatási szegregáció: eleve elrendelt életek

  2010.08.19. 05:36

 

Nem csökkent, sőt, jelentősen erősödött az oktatási szegregáció jelensége Magyarországon az elmúlt években. Az elkülönített osztályokban vagy iskolában tanuló gyermekek száma több százezerre rúg, pedig évek óta törvény is tiltja e hátrányos megkülönböztetést. Azoknak - a főként roma - tanulóknak, akik szegregált iskolákban nőnek fel, szinte nincs is esélyük a kitörésre.
 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

Harminc százalékkal nőtt az iskolai szegregáció Magyarországon az utóbbi hat évben. Több száz iskola működését figyelték meg szakemberek a 2004-es roma integrációs vizsgálat utókövetéseként. A Zolnay János és szociológus-csoportja által végzett kutatás eredménye katasztrofális; háromszáz olyan iskoláról tudni, ahol a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek többségben vannak, az elvándorlások, átíratások eredményeként pedig további tíz százalékkal emelkedett a cigány tanulók létszáma ott, ahol már 2004-ben is a romák arány volt nagyobb.

A kutatók összesen 350 iskolát vizsgáltak; azt tapasztalták, hogy a megyeszékhelyek kivételével valamennyi településtípuson belül növekedett a roma, illetve a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek elkülönítése. Az összes roma diák nagyjából 30-40 százaléka cigány többségű csoportban tanul, főként "elkülönült" intézményekben. Az iskolán belüli elkülönítések mértéke - tehát az a gyakorlat, amikor egy adott iskolán belül A és B osztályokat hoznak létre - ugyanakkor csökkenőben van.

Ma, Magyarországon a becslések szerint mintegy 200 ezer roma gyerek van, akiket vagy szegregált oktatási intézményekben, vagy az iskolákon belül elkülönítve tanítanak. Mintegy 170 faluban és városban működik homogén cigány iskola, további 700 intézményben pedig párhuzamos cigány osztály. Kutatások ráadásul már több esetben kimutatták a szegregált iskolák és osztályok alacsonyabb oktatási színvonalát is, ez a közvetlen összefüggés pedig hatással van a továbbtanulási és munkaerőpiaci lehetőségeikre is. Az esélyegyenlőségi, valamint a közoktatási törvény integrációra vonatkozó passzusainak be nem tartása, be nem tartatása tehát teljességgel ellehetetleníti a hátrányos helyzetű gyermekek kitörési esélyeit.

Pedig a Roma Integráció Évtizede Program (2005-2015) résztvevő országai, köztük Magyarország öt éve azt a célt tűzte ki, hogy az időszak végére a cigány lakosság társadalmi integrációját több területen előmozdítja. Az akkori kormány 2005-ben emiatt közoktatási rendszer-korrekcióra is elszánta magát. Az erre vonatkozó, módosított jogszabály előírásait először a 2007-2008-as tanévben során kellett alkalmazniuk a fenntartó önkormányzatoknak, pontosabban azoknak, amelyek egynél több iskolát működtetnek. A jogszabály-módosítás azonban nem hozta meg a kívánt eredményt; szakértők szerint ugyanis 2005 és 2010 között fokozottan növekedett az oktatási-etnikai szegregáció a közoktatásban. Sok önkormányzat inkább törvényt sért, mert nem meri vállalni a roma és a nem roma gyerekek együttneveléséből származó konfliktusokat, a szülők többsége ugyanis károsnak tartja az integrált oktatást.

A tanulmányok szerint ugyanis nem az önkormányzatok hozzák létre az iskolai esélyegyenlőtlenségeket - így a szegregációt sem -, viszont ronthatnak a helyzeten, ezért mindenképpen szükség volna kormányzati beavatkozásra. A folyamatos ellenőrzés, és törvény-betartatás mellett viszont a szülőket is érdekeltté kell tenni a tarthatatlan helyzet felszámolásában, az előítéletek leküzdésében. A valódi problémát ugyanis mutatja, hogy egy 2002-es Tárki-felmérés szerint a szülők 94 százaléka ellenezné, ha gyermekét cigány diák mellé ültetnék az osztályban. A legtöbb szülő gyereke tanulmányi eredményének romlásától, az iskola "gettósodásától" fél, illetve attól tart, hogy gyermekét bántalmazni fogják. Ilyen előítéletek mellett nem meglepő, hogy ha egy iskolában megnő a romák száma, a szülők jelentős része gyermekét másik intézménybe viszi, akár másik településre is. Az önkormányzatok védekezése pedig ilyenformán jogos is: patthelyzetbe kerülnek, hiszen a szabad iskolaválasztás joga miatt nem akadályozhatják meg a szülőket az átíratásban.

A többségében roma diákokat nevelő intézmények felszereltsége azonban rendszerint hiányosabb, a pedagógusok felkészültsége gyengébb, a tanulókkal szemben támasztott követelmények alacsonyabbak. A cigánygyerekek külön osztályba rendelését pedig jól elfedik a felzárkóztatási magyarázatok. Ezek talán még elfogadhatók is volnának, ha a tanulók a speciális osztályokból idővel visszakerülhetnének a normál tantervű osztályokba, de ilyen a gyakorlatban szinte példa nélküli.

A problémát fokozza az a jelenség, amelyet Mohácsi Erzsébet lapunknak említett: a szegregálás sok esetben már az óvodában elkezdődik. A szülők a roma közösségen belül sok esetben egyáltalán nincsenek tisztában a szabad óvoda- és iskolaválasztás, illetve egyéb jogaikkal, ezért az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyermekeknek Alapítvány például arra is törekszik, hogy - az iskolarendszerrel általában már amúgy is rossz tapasztalatokkal bíró - szülőket tájékoztassa. Mohácsi Erzsébet szerint fel kell készíteni a pedagógusokat, hiszen az ő hozzáállásuk is befolyásolja diákjaik életét. Úgy vélte, az iskolaigazgató a tanáraiért felel, a fenntartó pedig az iskoláiért. A jogvédő szerint - bár nem a pereskedés a céljuk - megnyert ügyeik mégis jól mutatják, hogy a helyi, közösségi intézkedések kiemelkedő fontossággal bírnak a szegregáció ügyében.

A településvezetőknek, önkormányzatoknak be kellene tartatniuk a törvényeket, mert az hosszútávon társadalmi hatással is bírna - fogalmazott. Példaként említette, hogy bár a tiszavasvári iskola pere egy évtizede történt, a roma diákok azóta is külön ballagnak nem cigány társaiktól, a polgármester szerint miniszteri jóváhagyással. De a kaposvári városvezető is úgy nyilatkozott, ha betartaná a törvényt, egészen máshogy festene az oktatási rendszer a városban. Mohácsi Erzsébet szerint a cigányiskolákat lényegében csak ott zárták be a törvény hatására, ahol alapítványuk perelt. Pozitív településként említette ugyanakkor Hódmezővásárhelyt, Kiskunmajsát és Mohácsot, bár mint mondta: példájuk sajnos nem ragadós. A két kiskunmajsai iskolát például az integráció érdekében egy alsó és egy felső tagozattá szervezték át, ez ellen pedig senkinek sem volt kifogása. Lehet tehát egyenlő esélyt biztosítani roma és nem roma diákoknak - mondta -, de ehhez az is kell, hogy fenntartó és az állam se tegyen különbséget iskola és iskola között.

Harmadukat veszik emberszámba

Az utókövetés eredménye egyértelmű vészcsengő - mondta lapunknak Mohácsi Erzsébet. Az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyermekeknek Alapítvány vezetője szerint hat éve hatályos az egyenlő bánásmódról szóló törvény, a tanulmány és az alapítvány eredményeit összevetve azonban egyszerűen nonszensz a mai helyzet. Május végén, június elején jogerős ítéletek születtek, amelyek elmarasztalták a miskolci, a nyíregyházi és a kaposvári önkormányzatokat. Utóbbi esetében az ítélet kötelezte a fenntartót a jogsértő helyzet felszámolására. A perek bebizonyították: polgári jogi eszközökkel ennyit lehet elérni - fogalmazott Mohácsi. Szerinte a szegregáció társadalmi, pedagógiai és közigazgatási kérdés is, de szükség volna a kormányzati szintű ellenőrzésre.

A hatfős alapítvány mindent megtesz a jogérvényesítésért, de ez láthatóan kevés - fogalmazott. Kormányzati intézkedés kell, tartassák be a törvényt, felügyeljék az önkormányzatok iskolafenntartói tevékenységét. Becslése szerint ma Magyarországon 200 ezer gyerek indíthatna kártérítési pert, mert tanulmányai során elkülönítik társaitól. A roma gyermekek egyharmada szegregáció áldozata, tehát cigány osztályban vagy iskolában tanul, a másik harmadukat pedig indokolatlanul nyilvánítják fogyatékosnak, így szintén szegregálják. Eszerint a roma diákok mindössze egyharmadát veszik egyáltalán emberszámba - összegezte.

A konkrét esetekből az is egyértelmű, hogy amíg nincs kormányzati szándék és cselekvés, addig nem javul a helyzet. Természetesen ez társadalmi hozzáállás kérdése is, mert az ellenérzések eluralkodtak, éppen ezért nagyon fontos volna a helyi, kisközösségi ügykezelés, tájékoztatás. Úgy kell tálalni az integráció kérdését, hogy elfogadják az emberek. Ha betartanák a törvény által szabott arányokat, tehát hogy minden osztályban legfeljebb 15 százalék legyen a halmozottan hátrányos helyzetű gyerek (a szakzsargonban: 3H-s), az harmincfős osztályonként három-négy roma tanulót eredményezne, amivel mindenki meg tudna birkózni.

Milyen hatással van a szegregált fiatalokra az elkülönítés? Mohácsi szerint teljesen vakvágányra kerül az életük. Példaként hozta azokat a miskolci gyerekeket, akiknek júniusban ítélt meg a bíróság kártérítést. Ők már felnőttek, most vehetik át azt a kamatokkal együtt 120 ezer forintot, ami egészen biztosan nem hozza helyre a kirekesztve töltött éveket. Közmunkásként dolgoznak, az önkormányzatnak gereblyéznek. Amint meghallották hova jártak iskolába, sehova nem vették fel őket.

forrás : Biró Marianna / Népszava

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!