KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Április
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Nem gyorsul a MÁV: 42 éve 142 perc az út Szegedtől Pestig

Nem gyorsul a MÁV: 42 éve 142 perc az út Szegedtől Pestig

  2010.03.01. 04:34

 

Szeged - 2 óra 22 perc alatt lehet eljutni vonattal Szegedről Budapestre. A 191 kilométeres távot 1968 óta szinte azonos idő alatt teszi meg a vasút. Holott 1938-ban egy sebességpróbán még a gőzmozdony is képes volt 140 perc alatt elhúzni a gyorsvonatot a fővárostól Szegedig. A Magyar Államvasutak (MÁV) négy évtizede konzerválta a menetidőt.

 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

– A 70-es években 90 kilométer/órás sebességgel jártunk Pestre az ezer lóerős dízel Púposokkal. Ugyanannyi idő alatt, mint most, amikor háromezer lóerős villamos mozdonyok húzzák a szerelvényeket. Vasutasberkekben csak úgy mondjuk: „Itt 100 éve nem változott semmi!" – válaszolt Tasi Tibor nyugdíjas mozdonyvezető arra a kérdésre, miért nem gyorsul a vasút.

1938-ban egy 328-as gőzmozdony a 701-es gyorsvonatot a mostani menetidővel, vagyis 140 perc alatt húzta – egy sebességpróbán – a fővárostól Szegedig.

 

kép=

1968-ban 90 kilométer/órás sebességgel jártunk Pestre. Fotó: Indóház vasúti magazin archívuma

 

– A villamosítást leszámítva itt alig történt változás – nyugtázta a nyugdíjas MÁV-os. – A villamosítás előtt néha két

Kérdések a MÁV-hoz

A menetidő-különbségek okáról pénteken kérdeztük a MÁV illetékeseit: elküldtük e-mailünket, amelyre a mai napig nem kaptunk választ. Többek között azt kérdeztük: Mi az akadálya a Szeged és Budapest közötti távon a sebesség növelésének? Ha nem lehet növelni a pályasebességet, hogyan lehet menetidőt csökkenteni? Tervezik a kétirányúsítást? Az ország többi vonalán sem változik a menetidő?

dízelmozdony is kellett egy hosszabb szerelvény továbbításához Budapestig, de ma egy villamos mozdony is elég. Hiába 130 kilométer/óra a V43-asok legnagyobb engedélyezett sebessége, a Pestig tartó szakaszon Ceglédig csak 100-zal lehet haladni. Szinte ugyanannyival, mint az 1930-as évek végén, amikor az engedélyezett sebesség 90 kilométer/óra volt.

Megnéztük a szegedi személypályaudvaron, hogy milyen kocsikkal közlekednek ma a vonatok. Láttunk a hetvenes évekből származó személykocsikat. Az állomás tárolóvágányát 1891-ben öntötték Diósgyőrben. A vágányokat ugyan cserélik – a sínek dátuma szerint –, de ez nem elég a menetidő rövidítéséhez.

A menetrendekből kiderül: amíg 1968-ban 2 óra 32 perc alatt utazhattunk Szegedről Budapestre, addig 2010-ben ez 2 óra 22 percre csökkent. Tehát 42 év alatt mindössze 10 percet rövidült a menetidő.

– Nem csupán a kétvágányúsítás jelenthetne megoldást, mert nagyobb teherbírású sínekkel nagyobb pályasebességet lehetne elérni – érvelt Tasi Tibor. – Németországban már a 70-es években 120–140 kilométer/órás sebességgel jártak a vonatok. A magyar viszonyokat tükrözi, hogy az elmúlt évtizedek alatt alig költöttek a vasútra. Mintha tudatosan sorvasztanák a MÁV-ot – tette hozzá keserűen az egykori mozdonyvezető.

 

 

kép=



 

Gyorsabban vonatozhatunk hasonló távon: például a Budapest és Hegyeshalom között 1 óra 53 perc a menetidő, közel fél órával kevesebb, mint Szeged és Budapest között. Igaz, arrafelé korszerű, Railjet vonat közlekedik.

Menetidő itt és ott

Negyven év alatt 51 percet rövidült a Bukarest és Brassó közötti 166 kilométeres távon a menetidő: 1962-ben 3 óra 29 perc, míg 2003-ban 2 óra 40 perc volt. Nyugat-Európában a TGV-k, illetve a német ICE-szerelvények egyes szakaszokon akár 330 kilométer/órával is hasítanak. Egy közel 200 kilométeres távot leggyorsabban Franciaországban tehetünk meg: Párizs és Le Mans között 54 perc. Németországban Hannover és Dortmund között 1 óra 38 perc a menetidő. Lengyelországban Sczeczin és Poznan között az IC 1 óra 58 perc alatt küzdi le a 200 kilométert.

forrás : delmagyar.hu

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!