közérdekű ! ? : Ha nincs autópálya matrica, nem kell fizetnünk, ha rosszul látszunk a fotón? |
Ha nincs autópálya matrica, nem kell fizetnünk, ha rosszul látszunk a fotón?
2010.01.15. 05:47

Ne kelljen pótdíjat fizetni autópálya matrica hiányában, ha nem látszik tisztán a rendszám a fotón – áll az ombudsman állásfoglalásában. A konkrét eset kapcsán vizsgálat zajlik az autópálya kezelőnél, az illetékes Nemzeti Közlekedési Hatóság egyelőre nem nyilatkozott.
Oszdmeg másokkal is
Az autópálya-kezelőtől, mint közszolgáltatótól elvárható, hogy megalapozott bizonyítékok alapján indítson eljárást – figyelmeztetett Szabó Máté egy panaszügy vizsgálatában. Egy autós azért fordult az ombudsmanhoz, mert az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) pótdíj fizetésére kötelezte a hiányzó matrica miatt egy olyan elmosódott fényképfelvétel alapján, amelyről egyértelműen nem lehetett leolvasni a rendszámot.
A panaszos feljelentésére a debreceni rendőrkapitányságon is eljárás indult, és ez megállapította, hogy a megadott időben és helyen egy hasonló rendszámú jármű közlekedett, érvényes autópálya matricával. Az ÁAK Zrt. ennek ellenére továbbra is igényt tartott a pótdíjra.
Felment a miniszterhez
Az országgyűlési biztos mindezek nyomán kezdeményezte az
Állami Autópálya Kezelő Zrt. elnök-vezérigazgatójáná l, hogy tekintsen el a követeléstől, az ügyet zárja le – áll az ombudsmani hivatal által kiadott közleményben.

Matrica ellenőrzés emberi erővel - itt nincs sok helye a vitának
(Fotó: MTI)
Szabó Máté vizsgálata során az is kiderült, hogy az autópálya-használatot szabályozó rendelet nem tartalmazza a pótdíj elengedésének, mérséklésének, részletfizetésének lehetőségét méltányossági eljárás keretében. A szabályozás hiányosságaira visszavezethető visszásság megszüntetésére az ombudsman javasolta a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszternek, hogy módosítsa, egészítse ki rendeletét. Kiderült a vizsgálat nyomán az is, hogy a jogszabályok jelenleg nem tisztázzák, milyen jogi viszony áll fent az autós és az ÁAK Zrt., valamint a Nemzeti Közlekedési Hatóság között, ennek azért van jelentősége, mert egy jogorvoslati eljárás esetén (mint amilyen a konkrét példa is volt), egyáltalán nem mindegy, hogy az autós egyenrangú fél-e a hatósággal szemben, vagy alá-fölé rendeltségi viszony áll fent. Ezért az ombudsman javasolta az Országgyűlésnek, hogy pontosítsa a közlekedési törvényt.
És mit mond a hatóság?
"Az ÁAK minden esetben figyelembe vette az ombudsmani állásfoglalásokat, így a 2004-ben az adatvédelmi biztos által megfogalmazott ajánlásokat is beépítettük az útdíj-beszedés rendszerébe" – mondta lapunknak az ÁAK szóvivője. "Belső vizsgálatot indítottunk annak kiderítésére, hogy hogyan fordulhatott elő utólag jogtalannak minősített követelés" – mondta a Hírszerzőnek Winkler Virág András, hozzátéve, hogy a konkrét ügy 2008-as, így az még hozzájuk tartozik, 2009 január 1-től azonban már nem az ÁAK, hanem a Nemzeti Közlekedési Hatóság a felelős az autópálya díjak, és a hátralékok beszedéséért.
"Onnantól mi csak a kamerák üzemeltetői vagyunk alvállalkozóként, vagyis az ombudsman által megfogalmazott jogszabályi pontosítások sem a mi, hanem az NKH, illetve a közlekedési minisztérium hatáskörébe tartoznak" - fogalmazott.
Az üggyel kapcsolatos kérdéseinket csütörtökön elküldtük a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz is, de legkorábban hétfőre ígértek választ.
forrás : hirszerzo.hu
|