KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Április
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Mi a BKV igazi baja?

Mi a BKV igazi baja?

  2009.09.27. 05:51

Esztelenül működik a főváros közlekedési cége. A végkielégítésekre pocsékolt milliárdok botrányai is eltörpülnek ahhoz képest, hogy 2010 végére várhatóan – metróstul, buszostul, villamosostul – összecsuklik az egész romhalmaz – írja legfrissebb számában a Figyelő.

 


Újabb értéket nyel el a budapesti pénzégető automata, a BKV, amely hamarosan Brüsszelből érkező buszokat állít forgalomba. A belga társvállalat nyolc éve, újonnan állította csatasorba a járműveket, eddig lízingelte, majd a szerződés lejártával Budapestnek adta el azokat, hogy ismét újakra szerződjön. Így szolgáltat egy jó karban lévő helyi tömegközlekedési társaság. A BKV viszont fényévekre van attól, hogy ezt a mintát követni tudja. Autóbuszainak átlagéletkora 15 év felett van, s érdemben a 32 belga jármű sem változtat az 1400 darabot számláló flotta állapotán.

Indokolhatatlan összegű végkielégítések és tanácsadói szerződések napi rendszerességgel borzolják a közvélemény idegeit, ám mindez csak aprópénz a BKV-nál. A baj sokkal nagyobb, pénzügyi és strukturális értelemben egyaránt. Tízmilliárdokban fejezhető csak ki az a hiány, amelyet a vállalat évről évre „előállít”. Működését azonban máig nem tették átláthatóvá, inkább hitelből tömték be a tátongó lyukakat. Amikor pedig már a vég közeledett, az állam kénytelen-kelletlen „konszolidálta” a társaságot: a Medgyessy-kormány 30 milliárdos adósságát engedte el.

A BKV azóta újra elérkezett ahhoz a ponthoz, ahol az eladósodottság mértéke már kritikus. Ez pedig egyértelmű jele annak, hogy a cég finanszírozásának rendbetétele és szerkezetének átalakítása az elmúlt években sem sikerült. Az év végén 500 milliárd forintot meghaladó mérlegfőösszegű cég – Bolla Tibor gazdasági vezérigazgató-helyettes tájékoztatása szerint – most több mint 80 milliárd forintos hiteltartozást görget maga előtt; az idén csak kamatokra 9 milliárdot kénytelen kiadni. Mutatói alapján a BKV hitelképtelen, hiába áll mögötte a főváros tulajdonosként, illetve az állam évi néhány tízmilliárd forintos támogatóként. A pénzintézetek nem hisznek abban, hogy a tulajdonos belátható időn belül rendezi a vállalat ügyét, ezért már csak úgy hajlandóak az újabb hitelkeretet megadni, ha a társaság állami garanciát mutat fel. A BKV ezért kényszerül az állami segítségre, amikor egy 5 milliárdos likviditási és egy 25 milliárdos reorganizációs hitelkeretet szeretne igényelni.

Ez a végső szalmaszál, innen tovább romlani nem lehet. Ha ezen összegek felhasználásával sem sikerül a szerkezetátalakítás, akkor a pénzcsapok elzáródnak, és megint az államnak kell majd konszolidálni. Mindez már a jövő év végére bekövetkezhet, a jelenlegi szerkezetben ugyanis a 30 milliárd forint ilyen rövid idő alatt „elhasználódik”. Hogy miért, azt – csaknem húsz évvel a rendszerváltás, és öt évvel az uniós csatlakozás után – még mindig nem lehet hitelesen kideríteni. A működés szerkezete ugyanis nem átlátható, más szóval tökéletesen alkalmas arra, hogy elrejtse a cég gazdasági anomáliáit.

Miként dől el, hogy mekkora a cég teljesítménye, azaz hova hány busz járjon, milyen legyen a villamos és a metró járatsűrűsége, és hasonlók? A „normális” helyeken – az Európai Unió fejlettebb országaiban – bevett megoldás szerint a város felméri az utazási igényeket, majd ennek kielégítésére megrendeli a szolgáltatást. A szolgáltató megbecsüli, mekkora költséggel jár ez, és abból mennyit fedez a menetdíjbevétel. Ha veszteség jön ki, akkor a megrendelő változtathat a teljesítményen és a jegyárakon, de meg kell néznie azt is, indokolt-e a bemutatott deficit. Vagyis azt, hogy tényleg nem a szolgáltatónál folyik el a pénze. Ha viszont indokolt a veszteség, akkor azt ki kell fizetnie.

Ennek a nagyon egyszerű közszolgáltatási logikai sornak egyetlen eleme sem teljesül a BKV és Budapest kapcsolatában. Eleve megdöbbentő, hogy nincs hitelesnek mondható, nem elavult felmérés az utazási igényekről. Magyarán, nem tudjuk pontosan, mikor hova és miért annyi busz jár, amennyi a menetrendben szerepel (a valóságban mindig az elmúlt évi bázisadatokat próbálják a vélt igényekhez igazítani). Még azt sem lehet tudni biztosan, hogy a városi közlekedésben mekkora a tömegközlekedés aránya. A szakmai fórumokon évek óta 62 százalék szerepel, miközben gyanítható, hogy a tényleges ráta ennél kisebb.

A fővárosi kerületek ugyan „kiabálnak”, ha a lakosoktól érkező jelzések alapján keveslik a teljesítményt, de nyilvánvaló, hogy ezek a hivatalok a nagy kapacitás fenntartásában érdekeltek. Az ott élők nyilván annál elégedettebbek, minél gyakrabban jár a busz, a számlát pedig nem a kerület fizeti ki. Arra tehát várhat a BKV, hogy ilyen forrásból azt jelezzék a számára: feleslegesen sok járművet üzemeltet. Ezenkívül a vállalatnak is vannak saját felmérései, de enyhén szólva is problémás ezekre alapozni a megrendelést. Mégis ez történik, hiszen a teljesítményre minden évben a BKV maga tesz javaslatot a budapesti önkormányzat felé. Annak közlekedési ügyosztálya „nézi át” szakmai szemmel, majd terjeszti azt a városüzemeltetési bizottság elé.

Az egész folyamat rákfenéje, hogy a tulajdonosi és a megrendelői funkciók nem válnak külön. Az önkormányzat így saját magától rendel a maga szempontjai szerint, és magát kellene pellengérre állítania, ha rosszul végzi a dolgát – olvasható a Figyelőben.

(A hetilap csütörtökön utcára kerülő számából kiderül az is, hogy Budapest, bár megrendeli a BKV szolgáltatásait, a cég működési költségeihez nem járul hozzá, és a vállalat állami támogatása is elvtelen és ötletszerű. A Figyelőből megtudhatja, hogy mennyivel működik hatékonyabban Bécs, München és Berlin tömegközlekedése, és vajon miért. Megszólal Horváth Csaba, a céget felügyelő főpolgármester-helyettes is, és kiderül: ő mitől remél megtakarítást.)

forrás : fn.hu

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG