Rizikós megbízni a sofőrszolgálatban
2011.08.27. 06:53
Aki sofőrt akar bérelni a saját autójához (például egy jól sikerült buli után), jó ha előre tájékozódik, van-e biztosítása a sofőrszolgálatnak és ha van, mekkora összegre. Kideríteni azonban nem lehet, hogy valóban így van-e, mert ez biztosítási titok.
Oszsza meg másokkal is
Mit tehet az úrvezető, ha ivott? Kicsit vagy sokat, egyre megy, mert a tolerancia zéró. Taxiba ülhet vagy bérelhet sofőrt, s akkor vele együtt az autója is hazaér. Rendelés előtt érdemes nemcsak az árról tájékozódni, hanem arról is, van-e biztosítása a sofőrcégnek, és ha igen, mekkora összegre és mire szól. De hogy amit válaszolnak, valóban úgy van-e, azt nem lehet kideríteni.
Az fn.hu találomra nyolc sofőrcég honlapján nézte meg, közlik-e, hogy van biztosításuk, és ha igen, akkor az mire szól. A nyolcból két cég nem tett említést a biztosításról, öt azt is részletezte, hogy mire és mennyi kártérítést ad a biztosítója (mindnyájan a Generalinál vannak), egy cég pedig csak annyit közölt, hogy van biztosítása (az Allianznál).
Elkent tájékoztatás
Hogy melyik cégnél milyen kárra, mennyit fizet a biztosító, abban jelentős eltéréseket találtunk.
Az egyik sofőrcégnél 300 ezer forintos önrész mellett a „nagyobb károkig” terjedt a biztosítás mértéke. Ennél a cégnél azt is megjegyezték, hogy ittas vezetés esetén nem fizet a biztosító. Kérdeztük, mit kell ezen érteni, de nem jött válasz. Csak reméljük, nem azt, hogy a bérelt sofőr is lehet ittas. Ha pedig a megrendelőnél kizárt az ittasság, akkor a bulizóknál ez a szolgáltató nem jöhet szóba.
Azt sem sikerült kideríteni, mit jelent a „nagyobb kár”. Két cég káresetenként (2, illetve 5 millió forintban) és évente (5, illetve 30 millió forintban) határozta meg, hogy maximum mennyit fizetne a biztosító, ha a sofőrjük kárt okozna.
Nincs teljes körű biztosítás
Mind a nyolc céget megkerestük, de kérdéseinkre csak ketten válaszoltak. Az SOS Sofőrszolgálat honlapján az olvasható, hogy az igazolhatóan a cég vagy az alkalmazottai és megbízottai hibájából keletkező károkért 250 ezer forintig vállalnak felelősséget, biztosítójuk (a Generali) pedig 4 millió forint értékben biztosítja az általuk szállított személygépkocsikat. Takács Mihály ügyvezető válaszában annyiban korrigált ehhez képest, hogy időközben 15 millióra nőtt a biztosítási keret.
A Blue Devil Sofőrszolgálat honlapján azt írja, "teljes körű" biztosítást nyújt. Biztosítójuknál, a Generálinál viszont azt mondták, a felelősségbiztosításoknál (mert itt ilyen biztosításról van szó) nincs "all risk" jellegű biztosítás. Hogy ez mit is jelent akkor ennél a sofőrszolgáltatónál, arra Dobos Zoltán ügyvezetőtől kaptunk választ. Káronként maximum 2 millió, évente maximum 5 millió forintig térít a biztosítójuk (Generali). Százezer forintos az önrészük. A cég biztosítása kiterjed az autóban és a megbízó utas ruházatában keletkező károkra is, ezért írták azt, hogy teljes körű. Dobos Zoltán szerint a 2 millió forint elég nagy összeg, úgy véli, nagy figyelmetlenség kell ahhoz, hogy ekkora kár keletkezzen egy autóban. Persze ha nagy értékű az autó, akkor könnyebben lehet ekkora összegű a számla – tette hozzá.
Ködösítenek?
A honlapokon talált biztosítási összegek szórása miatt arra a következtetésre jutottunk, hogy nemcsak arról érdemes előre érdeklődni a sofőrszolgálatoknál, van-e biztosításuk, hanem hogy például az fedezi-e, ha az autónk ne adj’ isten totálkáros lesz. S hogy mennyire biztonságos sofőrt bérelni? Honlapján mind a nyolc vizsgált cég jelezte, hogy a sofőröket gondosan választják ki. Több cég írja azt a weboldalán, hogy eddig kármentesen vezettek, és a két nyilatkozó is erről számolt be. A Generálihoz viszont érkezett már kárbejelentés ilyen ügyben.
A deviles Dobos Zoltán nincs túl jó véleménnyel a versenytársairól, ennek többször is hangot adott. Kijelentette például, hogy javarészt nincs biztosításuk azoknak a cégeknek sem, amik ezt kiírják a honlapjukra. Úgy véli, könnyen zavarba lehet őket hozni azzal, ha az ügyfél megkéri, mutassanak papírt a biztosításról vagy adják meg a kötvényszámot. Az ő cégük azért is írja a honlapon a kötvényszámot, hogy ezzel is demonstrálja, nekik valóban van biztosításuk, és be is tudják mutatni.
Biztosat nem tudhatunk
Jó lenne, ha azt mondhatnánk olvasóinknak, hogy teljes bizonyossággal meggyőződhetnek róla, valóban van-e érvényes biztosítása (például befizette-e a díjat) a kiválasztott sofőrcégnek, de ez sajnos nem így van.
Érdeklődésünkre, hogy vajon a biztosító ad-e (adhat-e) felvilágosítást (pl. a sofőrszolgálat neve vagy biztosítása kötvényszáma alapján) arról a sofőrszolgálat ügyfelének, hogy valóban biztosított-e náluk, ha igen, milyen kárra, és milyen összegre (pl. ez az összeg fedezi-e az autója árát) a Generálitól nemleges választ kaptunk. Ezek az információk biztosítási titoknak minősülnek, ezért nem adhatják ki őket a sofőrszolgálat ügyfeleinek - szögezték le.
mb>A szolgáltatás és a piac
A megrendelés telefonon történik, ezért van, amelyik cég jelzi, hogy rögzítik a hívásokat.
A díjmentes lemondásra nem minden cég tér ki, de akad, ahol jelzik, erre maximum 5 perc van, mert aztán már elindul a helyszínre a sofőr és fizetni kell. A Blue Devilnél ebből nem csinálnak nagy ügyet, lemondást a helyszínen is elfogadnak, s díj csak akkor van, ha az ügyfél megkérdezi, mennyivel tartozik. Ekkor ezer forint kiállási díjat kérnek.
A sofőrszolgálati piac fiatalnak számít, meglehetősen szabályozatlan és egyelőre nincsenek kialakult minőségi standardjai. Sok mikrovállalkozás versenyez egymással, nem ritkán emellett más tevékenységgel is foglalkoznak – tudtuk meg Takács Mihálytól. Dobos Zoltán a piacot úgy jellemezte, hogy a sofőrcégek nagy része pocsék szolgáltatást nyújt. Alig 5-6 olyan cég van, amely biztosítással, hivatalosan, bejelentve, legálisan, adózva dolgozik – összegzett.
A sofőrpótlók biztosítása felelősségbiztosítás, általánosságban a biztosított sofőrszolgálat által harmadik személynek okozott személyi sérüléses és dologi károkra terjed ki. Az "idegen casco" elnevezés (amit például Takács Mihály használt válaszában) rossz, és félre is vezetheti a szolgáltatást igénybe vevő ügyfeleket - tudtuk meg a Generálitól. Kár esetén a sofőrszolgálat által vezetett autóban keletkező kárért a sofőrszolgálat (és annak biztosítója) felel, a más autót érintő károkat pedig, ahogy rendesen, a vezetett autó tulajdonosának kötelező felelősségbiztosítása fizeti.
forrás és szerző : fn.hu / Tamásné Szabó Zsuzsanna
Az eredeti írás itt olvasható
|