Vitézy birodalma: Pénzt, feladatot, embert elnyelő kisgömböc
2011.10.05. 04:38

BKK - Eddig 1,3 milliárdot szavaztak meg a fővárosi közlekedés átszervezőjének
Újabb 215,5 millió forint átadását hagyta jóvá szerdán a Fővárosi Közgyűlés a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK).
Oszsza meg másokkal is
A tavaly októberben alapított fővárosi tulajdonú holdingnak – a fenti összeget is beleértve – eddig összesen 1,3 milliárd forintot szavazott meg a főváros. S mindezt működési célokra. A fejlesztéseket ugyanis külön keretből – javarészt uniós forrásból – valósítja meg a BKK.

Van, aki már nem bírja nézni. Vitézy Dávid és Tarlós István sajtótájékoztatója
Népszabadság - Teknős Miklós
A fővárosi közlekedés olcsóbb és hatékonyabb működtetése érdekében életre hívott szervezet alaptőkéjét eredetileg 50 millió forintban állapította meg a Fővárosi Közgyűlés. Majd ugyanazzal a lendülettel további százmilliót szavaztak meg működési célokra tavaly októberben. A pénz gyorsan elfogyott. Így a társaság további finanszírozhatósága érdekében márciusban – teljes egészében pénzbeli hozzájárulásként – újabb 250 millióval emelték a cég alaptőkéjét.
A cégtulajdonos főváros természetesen idei költségvetése készítésénél se feledkezett meg az egykori VEKE-szóvivőből BKK-vezérigazgatóvá avanzsált Vitézy Dávid csapatáról. A cég költségeinek fedezetére 215 millió forintot különítettek el. S ez a szám szerepelt a cég májusban elfogadott üzleti tervében is.
A felhasználás céljaként saját intézményrendszerének kialakítását jelölte meg a BKK. S hogy a nyár se induljon üres zsebbel, a júniusi közgyűlés áldását adta az önkormányzat és a BKK közötti közszolgálati szerződés megkötésére, amellyel összesen 690,5 millió forint átalánydíj megfizetését vállalta a főváros fél évre. Bihary Gábor szocialista frakcióvezető szerint a közlekedési holding olyan „kisgömböccé” vált, ami újabb és újabb feladatokat vesz át, és egyre több pénzt nyel el. S valóban a BKK a feladathalmozásban és pénzköltésben is igen gyors.
Augusztus végére teljes mértékben felhasználták az addig kapott 400 milliót. Főként saját fizetésükre. A kiadások 83,4 százalékát ugyanis – a cég saját júliusi tájékoztatója szerint – bérre, tiszteledíjra és cafeteriára költötték. Jelenleg 87 munkatársa van a BKK-nak. A felülről lefelé építkező, azaz először a vezető beosztásokat feltöltő cég állománylistájának részleteit firtató kérdésünkre a BKK nem kívánt válaszolni, mondván, a törvény csak a cégvezetők, a felügyelőbizottsági tagok, illetve a cégjegyzésre jogosultak adatait tekinti nyilvános adatnak.
Kár. A Budapest legnagyobb pénznyelő „üzemágának” számító közlekedési cégek humánpolitikája korántsem érdektelen. A fővárosi közlekedést és intézményrendszerét alapjaiban újjászervezni szándékozó cég vezetői között számos volt BKV-s és önkormányzati szakember tűnt fel.
Így például Somodi László, akinek a BKK-ban való megjelenéséről már Tarlós Istvánt is faggatták a közgyűlésben. A főpolgármester meg is ígérte, hogy utánajár a dolognak, miként foglalkoztat a BKK a BKV-tól alkalmatlanság miatt elküldött vezetőt. A válasz még nem érkezett. Somodi Lászlót, a BKV vezérigazgató-helyettesét 2008. április végén mentette fel Balog Zsolt akkori megbízott vezérigazgató, mondván, az irányításával készült paraméterkönyv „szakmailag alkalmatlan”. Somodi László viszont azt hangoztatta, hogy a járatritkításokat tartalmazó paraméterkönyv kudarcáért nem csak ő a felelős, és bírósághoz fordult. A munkaügyi pert azonban elvesztette. Ma a BKK stratégiai, fejlesztési és beruházási igazgatójaként dolgozik.
A bűnszervezetben elkövetett különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezeléssel megvádolt Hagyó Miklós egykori városüzemeltetési főpolgármester-helyettes kabinetjében dolgozó Berger András most éppen a valós idejű adatok alapján dolgozó utastájékoztatási és forgalomirányítási rendszernek, a BKK fejlesztései között előkelő helyen szereplő, részben uniós forrásból megvalósuló Futár projektnek az irodavezetője. A szervezet hivatlosan a BKV Zrt. alá tartozik, de már nem sokáig, hiszen a közlekedésszervezési feladatokat az eredeti tervek szerint még az idén átveszi a BKK. Az egykoron szintén Hagyó felügyelete alá tartozó közlekedési ügyosztály éléről 2010 júniusában távozó Kerényi László Sándor ma már a BKK főosztályvezetőként dolgozik nemzetközi szakmai szervezetek kapcsolattartójaként. Egy korábbi tevékenységét bíráló blogbejegyzésre írt levelében a főpolgármester szavait idézvemagyarázkodik: „sok kiváló szakember nem tudott jó teljesítményt nyújtani” az előző városvezetés idején, majd hozzfűzi: de ő maradt, mert azt hitte, tehet valamit. Tavaly nyáron mégis felállt – írta levelében –, bízva abban, hogy eljön majd az idő, amikor csak a közlekedésszakmai munka számít...
forrás és szerző : nol.hu / Szalai Anna
Az eredeti írás itt olvasható
|