Mindent a költségvetésbe - eladják az egyetlen sikeres céget?
2011.10.03. 05:38

Az utolsó esély? - illusztráció
Fotó: hasznaltautokereskedes.hu
Nem vagyunk látnokok, csak rossz az előérzetünk. Ha Pécs már minden akkordot végigjátszott, és elfogy a zongora, egyetlen jokere van, amit bedobhat a végső csőd előtt, ez pedig a kemény munkával sikeres céggé tett Biokom.
Oszsza meg másokkal is
Kár lenne tagadni: Pécs jelenlegi állapotában a csőd és a finanszírozhatatlanság irányába robog, és nincs olyan koncepció vagy irány, amely legalább pislákoló fényt mutatna az alagút végén. A költségvetésen már most 8 milliárdos lyuk éktelenkedik, és akkor még nem számoltunk két roppant kínos tétellel. Ha a bécsi bíróság még idén meszel, az a legrosszabb esetben további 9 milliárdos kiadást jelent. Ingatlanjaitól is szabadulna Pécs, de ez keservesen megy, alig kelt el valami. Ennek ellenére több mint 4 milliárdnyi vagyon eladása még bevételként szerepel a költségvetésben. Röviden: nem állunk jól, kicsit sem.
Más városokban, nyilván az éghajlat miatt, ez máshogy megy. A Debreceni modell, a holding rendszer itt Pécsett nem működik, pedig akár működhetne is. A hajdúsági fővárosban a közműcégek osztalék formájában segítik ki a város költségvetését, a saját nyereségük terhére pedig jelentős fejlesztéseket realizálnak. Ezen rendszer kialakításának frappáns ötlete alapozta meg a Pécsi Vízmű elfoglalását és a franciák kiebrudalását. A városvezetés elgondolása az volt, hogy a franciák által kitalicskázott pénzből részben egyensúlyba lehet hozni a város költségvetését. Az eredményeket mindannyian látjuk, a Tettye egyenlőre csak viszi a pénzt, nem látni, hogy hol vannak a kitalicskázott százmilliók, ha pedig a pert is bukja az önkormányzat, az vitán felül be fogja dönteni az egész várost.
A Pécsi Közlekedési Zrt. ügye is hasonló forgatókönyv szerint zajlott. Az előző cégvezetés esetében a fideszes városirányítók nem emelték a viteldíjakat, nem történt járatritkítás, az pedig hab a tortán, hogy a város még a közlekedési cég részére jogosan járó önkormányzati támogatást sem mindig utalta át. A busztársaság elfoglalása után mindez megváltozott, a város utalja a pénzt, jelentősen emelkedtek a viteldíjak, és a járatok is jelentősen megritkultak, azaz komolyak az erőfeszítések a cég konszolidációjára. Ezt persze eredetileg hitelből akarták, csak nem jött össze. A hivatalos kommunikáció szerint ma már megoldják anélkül is - kérdés, hogy akkor mi a viharnak erőlködtek vele.
A Győri modell a jelentős ipari beruházások, a betelepülő nyugati cégek által fizetett irdatlan nagyságú iparűzési adóra épül. Pécsett ez sem járható: sem a baranyai jobboldali politikai lobbi, sem a városvezetés részéről sem látszik törekvés arra, hogy jelentős beruházót csábítsanak a baranyai megyeszékhelyre. Nem állítjuk hogy nincs ilyen erőfeszítés, csak azt, hogy nem látszik. Mi több, inkább a befektetők kitalicskázása folyik. Az Elcoteq esetleges kivonulása esetére pedig végképp nincs terv arra, hogy mely vállalkozások foglalkoztatnák a felszabaduló ezres nagyságrendű munkaerőt.
Vannak kormányzati törekvések arra, hogy az állam kisegíti a nehéz helyzetbe jutott megyei jogú városokat, de nézzünk magunkba, meg a kormányba, a költségvetésbe: az ország a jelenlegi állapot szerint nem fogja elbírni ezt a plusz terhet.
A városvezetés politikai befolyása addig terjedt, hogy sikerült megállapodást kötni az OTP-vel az azonnali csőd elkerülése érdekében, de ennek is megvolt az ára. A banknak engedményezték egyebek mellett a helyi adó- és illetékbevételeket. Elnézést, de nekem nem erőltetett a hasonlóság azzal, amikor már a közismerten magas kamattal dolgozó magánhitelező veszi fel a segélyt az eladósodott szerencsétlenek helyett.
Mi lehet ebben a pénzügyi és gazdasági helyzetben a megoldás? A régi bevált recept, az ingatlan értékesítés már nem, hiszen nincs mit eladni. Ahogy a mondás tartja: azt a lovat kell terhelni, amelyik húz. A történet innen meglehetősen lineáris, és előrevetítjük: nem lesz már benne sem kardozás, sem partraszállás, sem csavar vagy érzelmi szál. Egyetlen jól működő, osztalékot fizetni és jelentős nyereséget elérni képes cég van csak a város tulajdonában ez pedig a Biokom. Ez a családi ezüst az utolsó igazi vagyontárgy, amivel még el lehet szaladni a bizományiba.
A cég teherbíró képességét jelenleg megterheli a Mecsek-Dráva hulladékgazdálkodási program, amire jelentős hiteleket is felvett. De a cég még így is jelentős potenciállal és gazdasági tartalékokkal rendelkezik.
Ha most tippelnünk kellene, akkor arra tennénk a voksunkat, hogy a politikai érdeklődés - amelynek homlokterében az idők kezdete óta a pénz áll - a Biokom felé forduljon. Azt, hogy milyen módon és hogyan, azt majd a politikusok eldöntik. Persze lehet, hogy nem így lesz, de legalábbis intő jel, hogy öles léptekkel tőkésítik fel a céget: előbb a városüzemeltetési feladatokat kapta meg, most pedig a temetkezési vállalat tart éppen a Biokom-portfólió irányába.
forrás és szerző : stop / Pécsi Stop /Gót
Az eredeti írás itt olvasható
|