Simicska-tasli Kósának
2011.07.08. 18:11

Hiába választották újra alelnökké a Fidesz hétvégi kongresszusán, Kósa Lajos kénytelen volt visszakozni a Fidesz gazdasági hátterét irányító Simicska Lajossal szemben a közterületi reklámok kérdésében. A kormánytöbbség ugyanis január elsejei hatállyal olyan törvényt fogadott el, amely ellehetetleníti a hirdetési piac egyik szereplőjét, amely erős konkurense volt a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Mahirnak.
Oszsza meg másokkal is
Ez viszont komoly bevételkiesést okoz az önkormányzatoknak, ezért Kósa, úgy is, mint a tízmilliókat vesztő Debrecen polgármestere egy hónapja módosítási javaslatot nyújtott be. Később viszont kénytelen volt visszavonni.
Január elseje óta tilos elhelyezni reklámtáblát az utak mentén többek között közvilágítási és telefonoszlopokon, illetve az út 50 méteres körzetében. Ezt a tiltást fű alatt, egyes közlekedési tárgyú törvények módosításával vitte át a parlamenten a kormánytöbbség. A tiltást azzal indokolták, hogy a reklámok elvonják az autóvezetők figyelmét és ezért balesetveszélyesek, a valódi ok azonban sokkal inkább az ESMA Zrt. nevű cég megbüntetése és lehetetlen helyzetbe hozása volt.
Az ESMA Zrt. ugyanis piacvezető a betiltott közúti reklámok szegmensében, saját internetes oldalán is azzal dicsekszik, hogy talán sehol a világon nincsenek olyan nagy számban és olyan minőségben villanyoszlopokra szerelt reklámtáblák, mint Magyarországon. Ezzel viszont komoly konkurense volt a Fidesz gazdasági háttéremberének, Simicska Lajosnak, akinek érdekeltségi körébe tartozik a Mahír Zrt. Az év eleje óta érvényes tilalom a reklámpiacon csak a Mahír konkurensét hozta nehéz helyzetbe, Simicska cégének egyáltalán nem fájt, mert nem volt érdekelt az útszéli reklámtáblákban. Piaci hírek szerint Simicska még 2009-ben megpróbálta megvásárolni az ESMA spanyol-magyar reklámcéget, de nem járt sikerrel és a jelek szerint ezért komolyan megorrolt annak vezetésére.
Ami jólesett a Fidesz egyik erős emberének, az nemcsak az ESMA-nak fájt, hanem az önkormányzatoknak is. A spanyol-magyar reklámcég ugyanis komoly bevételt jelentő területfoglalási díjat fizetett az önkormányzatoknak a hirdetési helyekért, függetlenül attól, hogy éppen volt-e reklám az oszlopokon vagy sem. Az önkormányzatok most aztán igazán nincsenek abban a helyzetben, hogy lemondjanak tízmilliókról, a városok többségét pedig fideszes polgármesterek irányítják, ezért Kósa Lajos június 3-án módosító indítványt nyújtott be a parlamentben.
A javaslat értelmében az önkormányzatok jogot kaptak volna arra, hogy a helyi közutak tulajdonosaiként maguk döntsenek arról, kihelyezhetők-e belvárosi reklámtáblák, vagy sem. Erről a helyi képviselő-testületek, Budapest esetén pedig a Fővárosi Közgyűlés dönthetett volna. A javaslat nem érintette az állami kezelésű utakat, így az autópályákon és a gyorsforgalmi utakon elfogadása esetén is fennmaradt volna a reklámtilalom.
Már a parlament Gazdasági és informatikai bizottságát is kijelölték a módosító javaslat tárgyalására, amikor Kósa Lajos váratlanul visszavonta. Bleuer István, az ESMA vezetője azt mondta az Indexnek még a módosító javaslat visszavonása előtt, hogy Kósa Lajos a Megyei Jogú Városok Szövetségét képviselve fogalmazta meg a módosító javaslatot. Bleuer szerint a szövetség legutóbbi, május végén Székesfehérváron tartott ülésén is téma volt az oszlopreklámok tiltása. A megbeszélésen kiderült, hogy egyes települések 30-40 millió forintos közterület-foglalási díjtól estek el, ezért a megyei jogú városok polgármesterei egyhangúlag úgy vélekedtek, - mindhiába -,hogy változtatni kell rajta.
forrás és szerző : Népszava-információ
Az eredeti írás itt olvasható
|