Autó-Motor : Magyar autópiac: mínusz 25,7 százalék |
Magyar autópiac: mínusz 25,7 százalék
2011.01.07. 05:52

Az olcsóbb modellek sem dobták meg az év végi forgalmat
A tavalyi év volt a mélypont – mondják a magyar autóforgalmazók, akik idén már nem a flottaértékesítésekben, hanem az adócsökkentésben és a magánvásárlókban reménykednek, de optimizmusuk óvatos, már csak azért is, mert időközben sok kereskedő végleg lehúzta a rolót.
Oszsza meg másokkal is
A magyar autópiac fénykorában egyetlen cégcsoport, sőt csak az esztergomi Suzuki adott el annyi új autót Magyarországon, mint amennyit tavaly az összes márka produkált.
Az importőrök szerint háromnégy év múlva érheti el ismét a 2008-as szintet a magyar autószalonok forgalma, ám közel sem biztos, hogy addig mindegyik talpon marad.

Ezerkétszáz dílerből háromszáz végleg elbúcsúzott a járműkereskedelemtől
Népszabadság - Kurucz Árpád
A csúcsévben kétszázezernél több új személykocsi és közel húszezer kishaszongépjármű kelt el itthon, két év alatt viszont 75 százalékkal zuhant a piac, mely már a válságtól függetlenül is szenvedett, hiszen a nullaszázalékos beugróval tíz évre kínált hitelek bebetonozták az ügyfeleket, így autócseréről jó ideig nem is álmodozhat sok magyar. A csúcsforgalomra kiépített kereskedői hálózat az elmúlt években már a létéért küzdött, de hiába: 1200 kereskedőből háromszáz végleg elbúcsúzott az ügyfeleitől. A bezárások leginkább a tömegmodellek forgalmazóit érintették. A fénykorban évi 40–50 ezer autót értékesítő és másfél évtizeden át piacvezető Suzuki a középmezőnybe csúszott vissza, jelenleg az esztergomiak tartják a hazai negatív rekordot: a tavaly értékesített 2270 autó 5800 darabbal marad el a 2009-es eredménytől, ami a személyautók között a hetedik, a teljes piacon a nyolcadik helyre volt elég, ráadásul 72 százalékos zuhanást jelent.
Az évzáró gyengére sikeredett, annak ellenére, hogy tavaly július óta öt hónapon keresztül már pluszban teljesítettek a hazai autókereskedők. Így nemcsak az első, de a második fél év is mínuszos lett éves összehasonlításban. Magyarországon decemberben 5170 új autót helyeztek forgalomba, ami a Datahouse adatai szerint 3,1 százalékkal marad el a tavalyi év azonos hónapjától. Éves szinten rosszabb a mérleg: az 52,7 ezer új személyautó és kishaszonjármű 25,7 százalékkal kevesebb az előző évhez képest.

2010-ben különösen erős volt a verseny a személyautóknál, ahol a márkák listáját a Ford vezeti 11,8 százalékos piaci részesedéssel, majd a 10,8 százalékos Opel és a 10,1 százalékos Skoda következik.
A legnagyobb magyarországi értékesítő csoport, az Audi, Seat, Skoda, Volkswagen személyautó és haszonjármű márkát tömörítő Porsche Hungaria a szűkülő piacon 19 százalékról egy év alatt 28,5 százalékra növelte részesedését, ami személyautóknál 31 százalékot, a kishaszonjárműveknél 14,8 százalékot jelent. Magyarországon a cégcsoport eddig félmillió, legjobb évében, 1996-ban ötvenezer új autót értékesített, ez alig marad el félszáz márka idei együttes teljesítményétől. Eppel János ügyvezető igazgató szerint 2010 volt az elmúlt másfél évtized legrosszabb éve. A forgalom csökkenése miatt kereskedői hálózatuk két év alatt 120-ról 92-re csökkent. Az idei évben sem itthon, sem külföldön nem várható ugrásszerű növekedés. Eppel szerint sokak autócseréje már nem halasztható, és talán ez ad némi esélyt arra, hogy 2011-ben a magyar piacon 60 ezer új autót értékesítsenek.
A piacvezető Ford márka kommunikációs igazgatója, Varga Zsombor szerint az adóváltozások adhatnak lendületet az eladásoknak, mert olyanoknak lesz több pénze, akik a válság miatt eddig elhalasztották vásárlásaikat. Ebben reménykedve a tavalyinál legalább tíz százalékkal nagyobb piaccal és 65–70 ezer új autóval számol a szakember. Európa szerte változtat értékesítési politikáján a Ford: két évemagyarországi forgalmának 50 százalékát, tavaly a rendőrségi beszerzéseknek köszönhetően már nyolcvan százalékát adták a flottaeladások, ez az arány idén várhatóan 35 százalékra csökken, és új modelljeivel inkább a kiskereskedelemre és a magánvásárlásokra fókuszál. Saját banki finanszírozással is növelni akarja a tavaly már 10 százalékra zsugorodott hitelüzleteket.
A második helyen álló Opelből tavaly 5547 kelt el, ami 10,5 százalékos részesedést jelent. Kovács Tamás, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, hogy közbeszerzési tenderek megnyerése nélkül is sikeres volt a modellista harmadik helyén álló Astra, melyből tavaly 2474-et adtak el itthon. A márka rekordmértékű, mintegy 57 százalékos növekedést produkált a kisteherautó kategóriában egy év alatt. Az Opel vezetője szerint a 2010-es év volt a gödör alja, és az idei évre már 15 százalékos növekedés is remélhető, az elmúlt fél év trendjei alapján.
A piac negyedik helyét és a tavaly eladott 4600 autóval 8,7 százalékos piaci részesedést szerző Renault Hungaria ügyvezető igazgatójának nagy csalódás volt a tavalyi év, ám ahogy lapunknak Maróthy Miklós elmondta, azért mégis örül, mert a 2,6 százalékos növekedést produkáló márka két helyet lépett előre. A kishaszonjárműveknél harmadik helyezett márka 45 százalékkal növelte eladásait. A kellemetlen meglepetést okozó decemberre nem tud magyarázatot, pedig általában év végén szokták elkölteni pénzeiket a cégek. Ráadásul a magánvásárlóknak is érdemes lett volna megmozdulni, mert január elsejétől már csak a drágább Euro 5-ös motorú személyautókat lehet eladni. A raktáron lévő Euro 4-es motorú személyautókat csak a Nemzeti Közlekedési Hatóság külön engedélyével lehet forgalomba helyezni, ám ezek mennyisége típusonként nem haladhatja meg az előző évi forgalom tíz százalékát. A Renault Hungaria idei évre szóló előrejelzése szerint tízszázalékos forgalomnövekedés várható, ami hatvanezresnél nagyobb darabszámú magyar piacot jelenthet.
Topmárkák és modellek
Maseratiból egy, Bentleyből három kelt el a magyar piacon, ahol 2010-ben a Ford volt a legkeresettebb márka. A személyautóknál a Focus vezet (2757 db), majd a ©koda Octavia (2632), az Opel Astra (2474 db) és a Volkswagen Golf (1595 db) következik.
A JATO adatai szerint a kisteherautóknál a Ford Transit (808 db) vezet, majd a Fiat Ducato (652 db), a Renault Master (633 db) és a Volkswagen Caddy (599 db ) következik.
forrás és szerző : nol.hu / Boros Jenő
Az eredeti írás itt olvasható
|