Nem fut el a pozíciók elől Papcsák
2010.09.28. 04:04

Álláshalmozóként lehetne leginkább jellemezni az Orbán-kormány elszámoltatási kormánybiztosát. Papcsák Ferenc ugyanis nemcsak egy felügyelőbizottsági tagságáról felejtett el számot adni, hanem sok-sok más munkaköréről, tevékenységéről is.
Oszsza meg másokkal is
A fideszes országgyűlési és fővárosi képviselő - egyben zuglói polgármester-jelölt - civilben is aktív, bár némiképp magyarázatra szorul, hogy például milyen információk kerültek birtokába felügyelőbizottsági tagságaival. Állami tisztségeivel egyidőben ügyvédként is képviselt, de vállalkozóként birtokolt is különböző magáncégeket, mint ahogy teszi ezt ma is.
Nem juthat túl sok ideje a zuglói fiatalokra "új, felnőtt barátjuknak", Papcsák Ferencnek. Az elszámoltatási kormánybiztos mindeddig ugyan nem számolt el üzleti tevékenységével - a Népszava utánajárásának eredményei szerint ugyanakkor lenne mivel. Miközben a fideszes politikus máig nem magyarázta meg, miért felejtette ki vagyonnyilatkozatából a fővárosi önkormányzat egyik kórházától - ráadásul munkavégzés nélkül - felvett munkadíját, addig újabb és újabb felügyelő bizottsági tagságokra, cégvezetői, ügyvédi és alapítványi munkaviszonyára bukkanhat az, aki alaposabban utánanéz Papcsák tevékenységének.
A kormánybiztos saját cége, a Percarus Tanácsadó és Szolgáltató Kft. Ezt országgyűlési képviselői vagyonnyilatkozatában ugyan feltüntette, de arról már nem számolt be, mivel is foglalkozik a vállalkozás, és mennyi jövedelme származik belőle. Úgy tudjuk, a Percarus adja ki a Polgári Zugló című, havonta megjelenő kerületi kiadványt, melyet Papcsák választókerületében - ahol polgármester-jelöltként is indul - 40 ezer példányban terjesztenek.
Az országgyűlési és önkormányzati képviselőként is fáradtságos munkát végző Papcsák civilben egyébként egy sikeres ügyvédi iroda tulajdonosa és vezetője. Jogászi portfóliójába számos önkormányzati megbízatás, de több külföldi - köztük vélhetően off-shore hátterű - cég képviselete, pontosabban korábbi kézbesítési megbízotti tevékenysége is szerepel.
A mindenkit elszámoltatni vágyó kormánybiztos korábban nem tartotta összeférhetetlennek, hogy fővárosi képviselőként - a Főkert Zrt. Fidesz által delegált felügyelő bizottsági tagjaként úgy juthatott hozzá bizalmas információkhoz, hogy a társaság piaci konkurenciájának számító cég, a Lián Kft. jogi képviselője is volt. Ráadásul táj- és kertépítő mérnök feleségével (korábban) közösen tulajdonolt betéti társasága - a PARTERRE - is hasonló területen tevékenykedik. Papcsák 2006 végétől egészen 2008 elejéig volt felügyelőbizottsági tag a Főkertnél. A társaságnál a rendőrség idén júniusban hűtlen kezelés miatt indított nyomozást, de a cég ügyeiben már évekkel korábban is sok volt a kérdőjel. Tavaly áprilisban a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kartellgyanú miatt versenyfelügyeleti eljárást indított a Főkert saját parkfenntartó kft.-je és másik három cég - köztük a Papcsák jogi képviselete mellett működő Lián - ellen, mert azt gyanította, hogy 2004-től felosztották egymás között a fővárosi parkrendezési piacot. Kiderült, hogy a társaságok alvállalkozóként bevonták egymást a kerületi, illetve fővárosi tendereken, ám ez "nem vált általános gyakorlattá", így a GVH nem állapított meg törvénysértést; az eljárást megszüntette.
A kormánybiztos egyébként egészen a legutóbbi hónapokig a Regionális Fejlesztési Vállalat Nyrt. (RFV) felügyelő bizottsági (fb) tagjaként is tevékenykedett. Noha arra nem terjednek ki információnk, hogy e vállalat fb-üléseire eljárt-e, annyi biztos, Papcsák kedveli az ilyen munkakört; néhány héttel ezelőtt ugyanis még a Fejér Megyei Energia Szolgáltató Nonprofit Kft. felügyelőbizottságában is benn ült. Emellett a fideszes politikus még arra is szorít időt, hogy elnöke legyen a Hajdú-Bihar Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány kuratóriumának, valamint a vagyonnyilatkozatában is feltüntetett Kisalföldi Vállalkozásfejlesztési Alapítványnak.
De a Papcsák feddhetetlenségének kérdését felszínre hozó munkaköre sem merülhet feledésbe; a Fidesz-KDNP fővárosi közgyűlési delegáltjaként ugyanis tagja volt az önkormányzati tulajdonú Bajcsy-Zsilinszky Kórház felügyelőtanácsának, e tisztségéről pedig idén, július 15-én mondott le. Egy tanácstagnak mindössze évi 2-4 alkalommal kellene megjelennie az üléseken, de Papcsák tavaly - a jelenléti ívek alapján - a márciusi, illetve az októberi ülések egyikén sem volt ott, és nem jelent meg idén februárban sem. Sőt, mint megírtuk: tanácstagoktól származó információink szerint amióta 2007 elején kinevezték, egyetlenegyszer sem ment el ülésükre. Eközben viszont a tisztséggel járó mintegy 107 ezer forintos juttatását minden hónapban felvette. Ez azt jelenti, hogy Papcsák ebben az önkormányzati ciklusban mintegy bruttó 4,5 millió forinthoz jutott - érdemi munkavégzés nélkül, ráadásul sem fővárosi, sem országgyűlési képviselői vagyonnyilatkozatában nem is tüntette fel a kórháztól felvett összegeket. Mint ahogy fővárosi közgyűlési képviselői illetményéről is csak utólagos javítással adott számot, bár e kozmetikázás - az előbbieket látva - vélhetően nem volt teljes.
Már ismerős is lehet...
Nem most lehetnek először nehéz napjai Papcsák Ferencnek. Botrányos ügyei ugyanis már az előző Orbán-kormány leköszöntét követően is megütközést keltettek. Ismert, hogy 2003-ban magánokirat-hamisítás vétsége miatt indult büntetőeljárás a mostani kormánybiztos ellen, mert a gyanú szerint ügyvédi irodája az első Orbán-kormány informatikai államtitkárságától mintegy 200 millió forint értékben jogi tanácsadásra és jogszabály-előkészítésre kapott megbízást. Papcsákot végül felmentették, két társát, Sík Zoltánt, az informatikai kormánybiztost és Ormos Zoltán ügyvédet 100 ezer, illetve 115 ezer forintos pénzbüntetéssel sújtották. A Fidesz akkori közleménye szerint a Fővárosi Bíróság végzésében az elsőfokú bíróság Papcsák felmentő ítéletét jóváhagyta, azaz jogerősen felmentette.
Ugyanakkor a Fővárosi Bíróság sajtóosztályán az MTI érdeklődésére azt közölték: Papcsák vonatkozásában az elsőfokú, felmentő ítélet ellen az első fokon eljárt ügyész bűnösség megállapítása és büntetés kiszabása érdekében bejelentett fellebbezését a másodfokon eljárt Fővárosi Főügyészség visszavonta. Így, törvényes vád hiányában a másodfokon eljárt Fővárosi Bíróság már nem is vizsgálhatta érdemben Papcsák bűnösségét. Csupán megállapította, hogy az elsőfokú ítélet Papcsák Ferencet illetően fellebbezések hiányában jogerős. Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium sajtóosztálya korábban azt közölte az MTI-vel, hogy a Papcsák-iroda megbízási szerződése értelmében a kormánybiztosság 2001-ben 150 millió 450 ezer forintot 2002-ben pedig 49 millió 550 ezer forintot fizetett ki az ügyvédi iroda részére.
Az előbbinél némileg csendesebb ügy volt, hogy a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Bíróság Fellebbviteli Büntetőtanácsa 2004-ben jogerősen egy év, két évre felfüggesztett börtönbüntetésre ítélte Baktalórántháza volt alpolgármesterét választási csalás miatt. A vád az volt ellene, hogy a 2002-es országgyűlési választások előtt több választónak 2000 forintot ígért minden egyes Papcsákra leadott szavazatért. Az eljárás során bizonyítást nyert a pénz átadásának ténye is. A bíróság jogerős ítéletében kimondta: a választási csalást Papcsák Ferenc fideszes képviselő érdekében követték el.
Feljelentette saját magát is?
Feljelentést tett nemrég Papcsák Ferenc az úgynevezett budai fonódó villamosközlekedésről készült 244 milliós megvalósíthatósági tanulmány ügyében. A fővárosi önkormányzat által megrendelt és a BKV által kifizetett anyagról már februárban azt állította az ellenzéki fővárosi képviselő Papcsák, hogy "kritikus", mert a 222 oldalas tanulmány minden szava ötezer forintba került. Erre reagálva akkor a tanulmányírásra a BKV-val szerződött Főmterv Zrt. elnök-vezérigazgatója azt mondta lapunknak, hogy a közbeszerzésen elnyert megbízás nemcsak a tanulmányból állt, hanem "csaknem egyévnyi munkával egyméter magas és százkilónyi szakmai anyagot készítettünk, amely komplett engedélyezési terv volt". Schulek János hozzátette: az anyag több érintett önkormányzaton és közműcégen, továbbá 30 különféle hatóságon "átment", kifogás sehonnan nem érkezett. Hozzátette, munkájuk szakmailag támadhatatlan, a megbízás és a kifizetés átlátható és ellenőrizhető, így állnak bármilyen vizsgálat elé. Az ügyhöz a fővárosi önkormányzat csak annyit tett hozzá: a tanulmány elengedhetetlen feltétele a projekt uniós pályázatának, ráadásul tavaly októberben a közgyűlésben több más közlekedési projekttel együtt az érintett villamos-fejlesztés megvalósíthatósági tanulmányaira is megszavazta a pénzügyi keretet - akkor igennel voksolt Papcsák Ferenc is.
Nem kell közbeszerzés
A jogi szolgáltatások tavaly bevezetett kötelező közbeszereztetésének megszüntetését javasolja - a közpénzek felhasználásának törvényességének vizsgálatára kijelölt elszámoltatási kormánybiztos - Papcsák Ferenc négy fideszes, illetve KDNP-s képviselőtársával együtt. Szeptember 13-án beadott módosító javaslatuk indoklása szerint "a szabály nem váltotta be a hozzáfűzött elvárásokat, lassítja és feleslegesen megnehezíti a közpénzfelhasználás folyamatát, ugyanakkor nincs összhangban az ügyvédi tevékenységre vonatkozó szabad ügyvédválasztás törvényi alapelvével sem". Érdekesség, hogy mind az öt országgyűlési képviselő egyben jogász (és ügyvéd) is, hiszen Papcsák mellett Dr. Vejkey Imre (KDNP), Dr. Vas Imre (Fidesz), Dr. Braun Márton (Fidesz) és Dr. Rubovszky György (KDNP) jegyzi a javaslatot.
Az indoklásban azt is hozzátették, hogy a "közbeszerzési versenyeztetés, az alkalmassági és elbírálási feltételrendszer idegen az ügyvédválasztás ésszerű szempontjaitól, és többletráfordítással jár a közpénzfelhasználók számára". Hivatkoztak arra is, hogy "az Európai Unió joga sem teszi kötelezővé a jogi szolgáltatást nyújtók közbeszereztetését" Mindezeket figyelembe véve az öt kormánypárti politikus szerint "indokolt az 1995-től 2008-ig bevált rendszer visszaállítása, a jogi szolgáltatások kötelező közbeszereztetésének megszüntetése".
forrás : Népszava-összeállítás
|