KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Március
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

közérdekű ! ?

közérdekű ! ? : Turbóra vár a magyar busz

Turbóra vár a magyar busz

  2009.10.10. 07:58

 

Az egykori Ikarus jószerével teljesen elenyészett, de a hazai buszgyártás romjain új virágok nőnek. Több magyar cég is bizonyította, hogy képes korszerű buszokat előállítani, a magyar buszállományra pedig jócskán ráférne a megújítás. Már csak össze kellene hozni a vevőket és az eladókat.

 


Az 1985-ös csúcsév 14 ezer magyar busza ma már csak emlék, a napjainkban működő üzemek együttes termelése ennek töredéke. Közülük viszont a Volvo buszokat összeszerelő, a debreceni buszparkmegrendelést is elnyerő Alfa Busz már külföldön is terjeszkedik, a korábban Amerikába szállító NABI újjáéledt tetszhalott állapotából, míg a Kravtex új busztípussal rukkolt elő a megrendelések reményében (erről cikkünk a 13. oldalon). Mindeközben jelentős kapacitásfelesleggel küzd a tavaly még 110 ezer, idén már csak 95 ezer embernek munkát adó magyar járműipar.

 

kép=

A Kravtex új buszának tegnapi bemutatkozása Budapesten. Remélik, hogy nem hiába tervezték
Móricz Simon


 

- Aktiválni kellene a kihasználatlan erőforrást, s ezáltal nemcsak a hazai buszpark újulhatna meg, hanem munkahelyeket lehetne megtartani - állítja Fórián István, a miniszterelnök megbízottja. Magyarországon jelenleg hat helyen készülnek olyan buszok, amelyek külföldön is megállják a helyüket. Van olyan cég, amelynek kínálatában nyolcméteres midi, 12 méteres szóló és 18 méteres csuklós modell is szerepel.

Fórián szerint a 24. órában vagyunk ahhoz, hogy az egykor az Ikarusnál nevelkedett mérnökök és szakmunkások ismét a buszgyártásban kamatoztassák tudásukat. Annál inkább, mivel a hazai háttéripar a motor kivételével minden alkatrészt és fődarabot, sebességváltót, első és hátsó hidat, fékrendszert, valamint üveget jelenleg is gyárt külföldi megrendelőknek, Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású dízelmotorokat pedig több márka is képes szállítani.

Az alváz és a karosszériaszerkezet, valamint a műanyag és fémburkolat teljes egészében hazai gyártású lehet. A magyarországi járműipar jelenleg évente 1500 autóbusz gyártására képes, ám a kapacitásának csak a harmadát használja ki. A debreceni Járműtechnika Zrt. - amely évi 300-400 buszt állíthatna elő - például eddig száznál több buszt értékesített külföldön, itthon viszont negyvennél kevesebbet. Pedig különleges konstrukciókat is gyártott már: hatvanhat darab emeletes buszt szállított Isztambulba, ahol napjainkban is több száz Ikarus szolgál a városi közlekedési vállalat flottájában.

Megvan a szaktudás, megvan a műszaki háttér, hiányzik viszont a kooperáció. A Magyarországon működő cégek minimális mértékben működnek együtt, pedig erre szükség volna a hazai buszgyártás feltámasztásához. Kedvezőbb áron juthatnának például motorokhoz, egységesíteni lehetne a lámpatesteket is, hiszen felesleges és drága mindegyikhez különbözőt gyártatni.

Még nem mindegyik cég tagja a közelmúltban alakult Magyar Buszgyártók Országos Szövetségének, amely egyelőre érdekvédelmi szervezetként működik, ám Fórián szerint fontos lenne buszklasztereket létrehozni, a közös fejlesztési és kutatási központokhoz pedig állami források is igénybe vehetők.

Az állami tulajdonban lévő közlekedési vállalatok kilencezer buszt működtetnek. A huszonnégy Volán járműparkjának átlagkora tíz év, a buszállomány 138 különböző típusból áll, ami megnehezíti a karbantartást és az alkatrészbeszerzést.

A BKV 1390 buszt üzemeltet, ezek átlagkora 16 év, többségük Euro 0-s és 1-es. A magyarországi buszállomány átlagkora tíz év, ami önmagában még nem lenne baj, ám futásteljesítményük egymillió kilométernél több. A teljes állomány újra cserélése illúzió, hiszen egy korszerű és Euro 5-ös besorolású motorral szerelt busz ára 60-80 millió forint, ezer busz cseréje tehát 60-80 milliárdos tétel, amire nehéz forrást találni, ráadásul közúti járműcseréhez nem lehet uniós támogatást szerezni. Fórián István szerint először a meglévő buszokat kellene felújítani: egy húszéves Ikarus 200-as busz teljes felújításának költsége - használati értékének és újkori paramétereinek megtartása - egy új jármű árának 10-15 százaléka. Ennyi ráfordítással további 6-8 évig szolgálhatná a tömegközlekedést.

A következő lépcső a rekonstrukció. A buszok többsége Ikarus, ezek között sok az alacsony padlós, ami jó, de a motorjuk környezetvédelmi szempontból már nem megfelelő. Ezekbe érdemes lenne Euro 5-ös motort és új hajtásláncot, automata sebességváltót, légkondicionálót és utastájékoztató rendszert építeni. Az átépítés költsége egy új jármű árának 65 százalékát tenné ki, és még tíz évig üzemelhetne, ráadásul tisztán. Ehhez már uniós forrásokat is lehet szerezni. A miniszterelnöki biztos tanulmánya szerint így megújulhatna 300 BKV- és 350 Volán-busz, ám erre is szakosodni kellene és természetesen pályáztatással kiválasztani a kivitelezőket. A tíz évre szóló rekonstrukciós program több száz munkahely megtartását jelentené. (A kormánybiztossal szemben a Credót gyártó Kravtex vezetője szerint nem felújításra kellene költeni, hanem új járművek beszerzésére.)

Fórián István szerint esélyt kell adni a hazai buszgyártásnak, de a magyar cégek csak együttesen lehetnek versenyképesek a nemzetközi piacon, mert jobb feltételekkel, kedvezőbb áron szerezhetnek be például környezetbarát motorokat.

forrás : nol.hu

 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG