KŐKOBAKI
KŐKOBAKI

Kőkemény - Magyar valóság


Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
gmail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
naptár
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
várható időjárás
Hőtérkép
 
látogatók
Indulás: 2006-02-11
 
hír doboz

 

 

PageRank

 

 

 
névnap kereső
Írj be egy nevet
vagy névtöredéket:

 
a szabad szoftver

linux
uhu
ubuntu
wikipedia
FAQ

 
képeslap küldők

egyedülálló
a galéria
ezek várnak rád
a babaszoba

 

 

 

 

Irányítószám kereső

település neve:
 

                       websas.hu

 

 

                    

 

Autó-Motor

Autó-Motor : Új KRESZ, táblák nélkül - a bringásbarát szabályok tesztje

Új KRESZ, táblák nélkül - a bringásbarát szabályok tesztje

  2010.05.09. 07:02

Nagy sikerként könyvelték el tavaly ősszel a bringás érdekvédők, hogy a KRESZ módosításakor a legtöbb követelésüket elfogadta a kormány, s a KRESZ 35 éves történetében először, valóban bringásbaráttá alakították a közúti közlekedési szabályokat. Nem ment könnyen, nézzük, mire mentek vele.

 


Oszsza meg másokkal is
Bookmark and Share

Az egyik legfontosabb új szabály, hogy az egyirányú utcába a forgalommal szemben is be lehet hajtani kerékpárral. Kipróbáltuk a Dob utcában, de mivel itt nincs kitáblázva – ráadásul ha ki lenne, akkor se férnének el az autók és a kerékpárok –, maradt a jó öreg halálfélelem. Valójában az új szabályt egyetlen budapesti utcában tesztelhetik a bringások szabályosan, mivel eddig csak az új pesti főutcában állítottak ki táblát. A József Attila utcai bringasávból kanyarodtunk rá a főutcára, ahol az első meglepetés az volt, hogy a bal kanyar után tíz méterrel elfogyott a bringasáv.

Egyirányú utca, szemből biciklis. Budapest, Dob utca-Hársfa utca sarok
Kurucz Árpád

 

A második meglepetéssel a szembejövő 15-ös busz szolgált, ami elől legfeljebb „lapjával” térhettünk volna ki – mivel nem szoktuk még meg, hogy nincs járda, hanem csak egy egybefüggő útfelület fémtüskékkel leválasztva. A vakokat segítő, de nem kifejezetten bringabarát „puklik” és a Rogán-tüskék között szlalomozva oldható meg tehát a feladat, ami elsőre eléggé kaotikusra sikeredett. Viszont az utcán az autósok nagy része félrehúzódott érkeztünkkor – nem úgy a gyalogosok, akik rutinból csak a forgalom irányába néznek átkeléskor. Mindez László János, a Magyar Kerékpárklub vezetője szerint teljesen rendben van. Ennek a szabálynak ugyanis pont az a lényege, hogy együttműködésre késztesse a feleket: ha ki kell térni a busz elől, akkor kitérsz. Ha a gyalogos másik irányba néz ki, akkor lelassítasz.

Megkérdeztünk bringás futárokat is – akik eddig is bementek az egyirányúba –, ők is azt mondták, sokkal biztonságosabb ez így, mert jobban látnak, és jobban odafigyelnek az autósok a szembejövőre. Kereszteződésnél viszont egyelőre életveszélyes a mutatvány, az autósok ugyanis egyirányúnál reflexből csak a forgalom irányába néznek (csak az elsőbbségadás kötelező „macisajt” táblát nézik), nem számítanak bringásra a másik irányból. Ráadásul zavart okozhat (persze főleg ha nincs kitáblázva), hogy ilyenkor kinek van elsőbbsége. László János szerint viszont a közlekedőknek érdemes úgy gondolkodniuk, hogy kétirányú az az utca, kivéve az autósoknak, és akkor megoldódik az elsőbbség kérdése is.

A másik új szabály, hogy lámpánál be lehet sorolni az autók elé, hogy a lassabb bringások előbb startolhassanak. Ez viszont megint csak egy elméleti lehetőség – nem találtunk egyetlen olyan kereszteződést sem Budapesten, ahol felfestették volna a felállót, így megint csak szabálytalankodva próbálhattuk ki – megállapítva, hogy egyáltalán nem felemelő, több helyen is ledudáltak, leszorítottak , a buszsávokról már nem is beszélve.

Feloldották a bringások szoros jobbra tartási kötelezettségét is – ennek az új szabálynak a tesztelését már inkább a berögződések nehezítették: aki megszokta, hogy a padka mellé húzódva teker, remélve, nem veszik észre, hogy ott biztonságosabb, annak kell némi bátorság, hogy beljebb húzódjon – futárok ajánlásának megfelelően: a jobb oldali keréknyomig, hogy maradjon hatvan-hetven centi az út szélét jellemző „aknamezőtől” (kivágódó ajtók, csatornafedelek, kátyúk, kilépő gyalogosok és más „tereptárgyak” miatt). Futárok szerint is fontos szabály, a hiedelem ellenére jóval biztonságosabb beljebb sorolni – főleg a kereszteződésekben, bár sokat segítene, ha a külső sávra alacsonyabb sebességkorlátozás vonatkozna, mivel a bringások ha akarnának sem tudnának az autókkal tempót tartani – szükségszerűen lassítják tehát a forgalmat.

Álló kocsisort előzni szabad – ezt a szabályt már életbe léptetése előtt is „gyakorolta” a bringások többsége, vagyis csak legálissá tették a hétköznapi rutint. Az autósok részéről kétféle reakciót tapasztaltunk: voltak, akik előzékenyen félrehúzódtak balra, mások viszont kisoroltak jobbra, nehogy elférjünk mellettük.

A bringasávot elálló autókat mostantól elszállíthatják – ilyen táblát már láttunk egypárat a városban, de nem annyit, mint a bringasávot elálló autót.

Egy elsőre elég veszélyesnek hangzó, ám a szakértő szerint kifejezetten biztonságot szolgáló másik új rendelkezés, hogy ha az autósáv mellett kerékpársáv van, és az autós jobbra kanyarodik, ki kell sorolnia a bringasávra. A szakértő szerint ugyanis az a veszélyes, amikor az autós nem sorol ki, csak az utolsó pillanatban – itt majdnem biztos a „találkozás”, míg az új szabálynak köszönhetően jobban átlátja mindkettő a forgalmat.

Az osztott gyalogos-kerékpáros utakra is hoztak egy új szabályt, de hogy miért, azt a kerékpárosok is találgatják. A szabály ugyanis úgy szól, hogy a gyalogos és a bringás nem akadályozhatják és nem veszélyeztethetik egymást. Miután a gyalogosok még a bringásoknál is kevésbé ismerik a KRESZ-t, ez a papírízű elgondolás teljesen fölöslegesnek tűnik – alig találkoztunk olyan gyalogossal, aki ne akadályozott volna, és a tekinteteket elnézve, ők is ezt gondolták rólunk. László János magyarázata szerint ez a rendelkezés inkább csak a bíróságoknak mond valamit, eddig ugyanis gyalogos–bringás ütközésnél a felelősség nem volt megállapítható. A budai rakparton azt tapasztaltuk, jobb megkímélni a gyalogosokat a KRESZ ismertetésétől – a béke érdekében inkább lementünk az úttestre.

Az új szabályokkal tehát a fő problémát az jelenti, hogy igazából nem léptek még életbe, ráadásul a főváros legforgalmasabb útjaira nem is nagyon vonatkoztathatók. A Nagykörúton, a Rákóczi úton, az Andrássy úton, vagy éppenséggel a Thökölyn kerékpározni továbbra is életveszélyes művelet – vagy a buszsáv miatt, vagy a parkoló autók takarása miatt –, a kerékpárosoknak bőven van tehát még mit követelniük a fővárosban

forrás : nol.hu

Még nincs hozzászólás.
Csak regisztrált felhasználók írhatnak hozzászólást.
 

 
         
 

 

Beszéljünk Róla

Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
 
rövid üzenetek
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

 

 

 

linkek

 

pihenés

belföld
hungexpo
kontinensek
szállás ajánló
utazom

Sárospatak, Rákóczipanzió

 


 

Lottó-Totó


 
 

 
Google
 

    Harcolj a spam ellen! Katt ide!

                  

 
Tartalom

&#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal