A gázolaj drágítása a háztartásokat sújtja
2011.09.12. 05:38

A gázolaj árában lévő jövedéki adó emelése leginkább a családokat sújtja. A legnagyobb felhasználók, a fuvarozók, az agrárvállalkozók ugyanis az adónövelést ellensúlyozó kedvezményt kapnak. Szakértők szerint nem valószínű, hogy befolyik majd az államkasszába a kormányzat által az adó korrekciótól remélt három milliárd forint. Az autósok közül ugyanis aki teheti kevesebb gázolajat vesz majd, átruccan valamelyik szomszédos országba tankolni, vagy a "szürke forrásokból" vásárol majd üzemanyagot.
Oszsza meg másokkal is
Kétséges, hogy hasznot hoz a költségvetésnek a gázolaj árába épített jövedéki adó 97,35 forintról 110,35 forintra emelése. Ez az intézkedés ugyanis elsősorban a lakosságot sújtja majd. A családok pedig az óriási mértékű üzemanyagár emelés miatt tömegesen dönthetnek úgy, hogy kevesebbet autóznak. A fogyasztás csökkenése esetén pedig még az a literenkénti 97 forint jövedéki adó sem érkezik be az államkasszába, ami eddig befolyt - nyilatkozta lapunknak Hegedűs Miklós. A GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője elmondta: miután a kormányzat a gázolajár literenkénti jövedéki adóját 13 forinttal növeli, s ugyan ekkora összeggel - tételesen 6,50 forintról 19,50 forintra - emeli a közúti árufuvarozók által visszaigényelhető kedvezményt, továbbá megmarad többi szállítási ág, és a mezőgazdaság kompenzálása, jószerivel csak a családokra, illetve egyes kisvállalkozói csoportokra nehezedik az újonnan kirótt többlet teher.
A plusz adót befizetik majd a gázolaj megvásárlásakor az állami intézmények is. Ám ez csak azt jelenti, hogy az állam az egyik zsebéből a másikba teszi át a pénzt. Vagyis nem történik valós költségvetési bevételnövekedés. Ugyanakkor viszont jelentős nehézségeket okozhat egyes állami szervezeteknél, intézményeknél, például az adósságokkal küzdő kórházaknál, hogy miként gazdálkodják ki az adó emelés miatt keletkező többlet költséget, ha a kormányzat nem növeli a támogatásukat.
A szakember szerint már csak azért sem valószínű, hogy a kormányzat az adóemeléssel hozzá jut az általa remélt három milliárd forint körüli extra bevételhez, mert a jelentősebb áremelések általában a takarékosság mellett arra ösztönzik a lakosságot, hogy lehetőség szerint a "szürke forrásból", vagyis a nem legálisan működő "szállítóktól " vásárolják meg a gázolajat. Emellett a forgalmi adóval együttesen literenként 16-17 forintra tehető árnövekedés előreláthatólag megélénkíti az határok menti üzemanyag turizmust is, ami ugyancsak tetemes bevételkiesést okozhat a kormányzatnak. Hegedűs Miklós úgy látja: a lakosság mellett egyes kisvállalkozások is rosszul járnak az adóemeléssel. Ilyenek például a taxisok, akik nem részesülnek adó visszaigénylési kedvezményben.
Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT-Hungary) ügyvezető főtitkára szintén arról számolt be, hogy az adóemelés azokat a szállítási vállalkozókat hozza majd nehezebb helyzetbe, amelyek 7,5 tonnásnál kisebb teherautókkal végzik a munkájukat. Ez alatt a súlyhatár alatt ugyanis nem vehető igénybe a nagy teherautók után kérhető adókedvezmény. A szakmai szervezet vezetője szerint az csak később látszik majd, hogy a kis teherkocsikkal szállító vállalkozások át tudják-e majd hárítani a megrendelőikre az adóemelés okozta többlet költségeiket, vagy nem.
Nem hibás elképzelés, hogy közelebb kerüljenek a gázolajárba épített jövedéki adók a benzinárába lévőkéhez - fogalmazott Hegedűs Miklós. Ezt az irányzatot az Európai Unió is támogatja, mert bebizonyosodott a dízel hajtóanyag nem kevésbé környezetkímélő, mint a motorbenzin. Az azonban megkérdőjelezhető, hogy a kormányzat éppen a megfelelő időpontot, illetve módszert választotta a kérdés megoldására - tette hozzá az ügyvezető.
Amint arról beszámoltunk a saját adóemelési döntésének a következményével szembesülve a kormányzat szerdán közölte, hogy novembertől életbelépő adóemeléssel párhuzamosan megnöveli a fuvarozók által igénybe vehető adókedvezmény mértékét. Emellett nagyobb arányú kompenzációt kapnak a mezőgazdaságban tevékenykedők is. A mezőgazdasági termelőkről jelenleg az általuk felhasznált gázolaj jövedéki adójának 80 százalékát igényelhetik vissza. A visszaigénylés mértékét azonban 80 százalékról 82 százalékra emeli a kormányzat. Ezen felül továbbra is fennmarad a vasúti és a hajózási ágazat teljes jövedéki adómentessége is.mbr>
forrás és szerző : Népszava-információ
Az eredeti írás itt olvasható
|